Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Een grote dip komt pas vanaf februari. Je ziet nu al enkele jaren op rij dat $TSLA pas afkoelt na Q4.

Als je echt wil spelen, kan je dus mikken om tegen dan te verkopen, en dan ergens in april-mei terug te kopen.

Of je blijft gewoon zitten. Want het mag maar eens een keer zijn dat je verkoopt en de trein blijft gaan.

Of je koopt, en de pudding zakt 30%.
 
Een grote dip komt pas vanaf februari. Je ziet nu al enkele jaren op rij dat $TSLA pas afkoelt na Q4.

Als je echt wil spelen, kan je dus mikken om tegen dan te verkopen, en dan ergens in april-mei terug te kopen.

Of je blijft gewoon zitten. Want het mag maar eens een keer zijn dat je verkoopt en de trein blijft gaan.

Of je koopt, en de pudding zakt 30%.
Dat klopt (Q1 altijd slecht) en dat kan qua aantallen leveringen in 2022 nog wel eens meevallen als er in Austin en Berlijn WEL geproduceerd maar zoals aangekondigd NIET geleverd wordt in Q4 21, uit tactische overwegingen, want als de productie laag is en je er maar een paar aflevert geeft dat een hele grote deuk in de bruto- en nettowinst. Lever je niks, dan heeft de investering nog geen effect op de resultaten (volgens Amerikaanse boekhoudregels), en is er alleen impact op de cashflow (en balans). Dan wordt Q1 wel een grotere dip, dus ik denk dat het van het volume van de productie in in Texas in Q4 gaat afhangen of er nog een konijn uit de hoge hoed komt. Grünheide vrijwel zeker 0 leveringen (vanwege de vergunningen die te laat zijn). Hoe dan ook zal het resultaat en de brutowinst in Q1 tegen gaan vallen voor de lineair denkende beursanalisten. Dus eind april een dip, tenzij er vlak voor (in Q1) al een macro-dip is geweest vanwege de gierende inflatie die niet tijdig is afgedekt met hogere rente.
 
Met een dip van 30% kunnen we eerst naar een koers van 1.700 en daarna nog even terug naar 1.190 :D. Mag die dip ook 10 of 20% zijn ?;)
Ik bedoel als belegger in Tesla krijg je om de paaar maanden zo’n dip om de oren, je weet niet wanneer, maar als je een jaaar verder bent sta je altijd hoger dan vlak voor die dip (tot en met 2030 geldt dat). Dit jaar hebben we die toch allemaal gehad, 40% zelfs ..
 
Presplit 20 aandelen = nu 100 aandelen = €110.000. Nooit verkopen als het niet nodig is dus.. als je belegt met geld dat je niet nodig hebt, waarom vanwege de koers ineens doen alsof je het wel nodig hebt.?
Op den duur ging het ook om de sport en niet om het geld. Je wil die curve omhoog zien gaan en als ze omhoog gaat wil je uitrekenen wat het opbrengt, weer puur om het cijfer, niet om het geld. Ik kan mij ook ongemakkelijk voelen als mijn voetbalploeg onderuit gaat, ook al heb ik daar persoonlijk geen enkel praktisch nadeel van. Als een match bezig is en ik kan hem niet bekijken, dan zit ik, als het spannend is, ook om de 2 minuten mijn gsm te checken. Met Tesla is het altijd spannend. Het begon mijn leven te overheersen.
Te veel empathie. Maar dat is op andere gebieden dan weer positief.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and fivari
Momenteel gaat het met turbo’s beter. 200% daarop in een maand. Maar ik had een slechte gewoonte om scherpe turbo’s te kopen waarmee het met een aandeel als tesla nog wel eens slecht aflooopt. Nu dat niet meer kan (Max hefboom 5 ) lopen de opbrengsten op, dus dat heeft erg geholpen.
Mee eens, dat heeft mij ook erg geholpen om wél eens wat te verdienen. Zelfbeheersing met destijds die hogere beschikbare hefbomen was toch lastig, en leidde vaak tot...knock-out...😔
Voor turbo's op indices gaan de hefbomen nog wel hoger trouwens (tot max hefboom 20).
Op een dag zoals vandaag gaat een turbo met hefboom ~20 op Nasdaq 100 (+1.5%) toch stukken beter dan een hefboom ~5 op TSLA (+2.0%).
Had ik maar...😉
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Dit gezegd zijnde. Beter even wachten tot na q4 ?
Al besef ik dat niemand een glazen bol heeft.
Idee is om de aandelen lange tijd te laten staan. Ik zie het als een hulp tegen dat de kids 18 zijn of ouder. Is nog minstens 8j.

Tenzij ....😉
 
Dit gezegd zijnde. Beter even wachten tot na q4 ?
Al besef ik dat niemand een glazen bol heeft.
Idee is om de aandelen lange tijd te laten staan. Ik zie het als een hulp tegen dat de kids 18 zijn of ouder. Is nog minstens 8j.

Tenzij ....😉
Geen glazen bol. Maar wat als Tesla bij 1300 weer een split doet, en het aandeel weer 80% omhoog gaat? Ja, misschien zakt het dan 60% zoals vorige keer, maar dat wil zeggen dat je sowieso 20% door je neus hebt laten boren.

Of ook niet.
 
  • Like
Reactions: Robina
Dit gezegd zijnde. Beter even wachten tot na q4 ?
Al besef ik dat niemand een glazen bol heeft.
Idee is om de aandelen lange tijd te laten staan. Ik zie het als een hulp tegen dat de kids 18 zijn of ouder. Is nog minstens 8j.

Tenzij ....😉
Als je ze lang laat staan... stel dat ze richting 2025 (minimaal i.m.o.) naar 2500 dollar gaan, maakt het dan veel uit of je ze voor 1232 koopt of voor 1332 of zo (na Q4). Wil je het risico nemen dat het misschien wel 1500 euro is of hoop je erop dat je er misschien nog 1000 voor betaalt?
Het verschil is hooguit 200 euro teveel betaald per aandeel. En op een opbrengst van ruim 1270 dollar vanaf nu maak jij je druk over die 200 dollar? Ik zou helemaal niet gaan beleggen of eerst een glazen bol kopen. Nogmaals kopen en niet schrikken van 30% verlies ergens tussentijds. Stick to your plan, zolang Tesla fundamenteel koers blijft houden. Dus houd Elon, Andrej Karpathy en Zachary Kirkhorn etc in de gaten. Wat doen ze? Nog steeds dat wat jij geld waard vindt? Ken je ze niet? ehhh niet doen..
 
  • Like
Reactions: gDrive and PaulusdB
Ik twijfel om er voorzichtig een 3tal te kopen en dan onder te laten staan.
Het zouden mijn eerste echte stappen zijn in de aandelen.
Dave Lee noemde dinsdag in de video genaamd I Gave Away 5000 TSLA Shares… Kind Of (Ep. 441) (op 4:50 minuten) ook de drempel die mensen ervaren om in te stappen in aandelen. "vaak is het bij volatiele aandelen lastig om in te stappen op de juiste tijd" Hij hielp iemand om in te stappen door ze (via een optie) een korting kado te geven. Voor de rest is die video niet zo interssesstant maar het laat wel zien hoeveel moeite er soms nodig is om iemand die je het graag gunt over de psychologische drempel te helpen in aandelen TSLA.
 
Vraagje, Ik ben nu nog bij Binck. Hoe zit het met reeds in bezit zijnde Turbo's bij Binck met een hefboom >5 ? worden die door Saxo nog wel overgenomen/geaccepteerd ? Zodat je er nog jaren plezier van kunt hebben...
Er zijn bij Saxo geen restricties op reeds in portefeuille aanwezige turbo-posities. Bij hoge hefbomen is er wel een biedkoers, maar geen laatkoers. Je kunt dergelijke posities dus wel verkopen, maar niet (bij)kopen.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Dave Lee noemde dinsdag in de video genaamd I Gave Away 5000 TSLA Shares… Kind Of (Ep. 441) (op 4:50 minuten) ook de drempel die mensen ervaren om in te stappen in aandelen. "vaak is het bij volatiele aandelen lastig om in te stappen op de juiste tijd" Hij hielp iemand om in te stappen door ze (via een optie) een korting kado te geven. Voor de rest is die video niet zo interssesstant maar het laat wel zien hoeveel moeite er soms nodig is om iemand die je het graag gunt over de psychologische drempel te helpen in aandelen TSLA.
Als je vertrouwen hebt in (het aandeel) Tesla en je gaat voor de lange termijn dan kun je denk ik gewoon het beste gespreid in gaan leggen, dan maakt het instapmoment veel minder uit. Als je bijvoorbeeld 10K hebt om in te leggen zou ik gewoon 10 maanden lang 1000 euro in gaan leggen en eventueel dit structureel blijven aanvullen en gewoon uitzitten die rit totdat je met pensioen kan ;).
 
Als je vertrouwen hebt in (het aandeel) Tesla en je gaat voor de lange termijn dan kun je denk ik gewoon het beste gespreid in gaan leggen, dan maakt het instapmoment veel minder uit. Als je bijvoorbeeld 10K hebt om in te leggen zou ik gewoon 10 maanden lang 1000 euro in gaan leggen en eventueel dit structureel blijven aanvullen en gewoon uitzitten die rit totdat je met pensioen kan ;).
Ik zou dan gewoon 10K nu inleggen, en even zweten als het aandeel zakt, maar gewoon laten zitten. We weten niet hoeveel lager het gaat, wel dat het hooit hoger gaat.
 
Ik zou dan gewoon 10K nu inleggen, en even zweten als het aandeel zakt, maar gewoon laten zitten. We weten niet hoeveel lager het gaat, wel dat het hooit hoger gaat.
Je zal zien, doe je dat nu dan knalt de koers eronder uit :) ... voor de minder actieve belegger zou ik ook voor dollar averaging gaan.
Als je zo bullish bent, zou het nog beter zijn om bij elke daling extra aandelen te accumuleren maar goed timen kan je dit ook weer niet.

Jaja, niemand een werkende eight ball of intelligent furbie? "Furbie says: Buy!"
 
Als je vertrouwen hebt in (het aandeel) Tesla en je gaat voor de lange termijn dan kun je denk ik gewoon het beste gespreid in gaan leggen, dan maakt het instapmoment veel minder uit. Als je bijvoorbeeld 10K hebt om in te leggen zou ik gewoon 10 maanden lang 1000 euro in gaan leggen en eventueel dit structureel blijven aanvullen en gewoon uitzitten die rit totdat je met pensioen kan ;).
Vandaar dat ik reeds onderstaande poste...
(Het gaat @Robina overigens niet om 10 stuks maar om voorzichtig een 3tal te kopen)
Dat eerste aandeel kopen is het lastigst en wordt vaak almaar uitgesteld. Eenmaal met een aandeel in bezit is vanuit de rijdende trein bijkopen veel makkelijker. Onder andere doordat het eerste aandeel al op x% winst staat of omdat er aandelen ‘in de korting’ kunnen worden bij gekocht tov de eerste. Dus ‘blind’ nu die eerste stap zetten voor 1 aandeel en de komende weken 2 en 3 zou ik zeggen.
Maar begrijp uit onderstaande post dat overwogen wordt om na Q4 in te stappen
Dit gezegd zijnde. Beter even wachten tot na q4 ?
Al besef ik dat niemand een glazen bol heeft.
Idee is om de aandelen lange tijd te laten staan. Ik zie het als een hulp tegen dat de kids 18 zijn of ouder. Is nog minstens 8j.

Tenzij ....😉
 
Ik zou na Q4 net niet meer instappen, en als je actief wil zijn zelfs verkopen.

1636115778307.png


Al 3 jaren op rij zie je in het nieuwe jaar de stock terug zakken, om in het najaar terug te stijgen.
 
Ondanks alle berichten en TA fans: grootste deel van op de beurs beleggen in aandelen als Tesla ed is toch GELOOF. Wat zijn jouw verwachtingen van het bedrijf. En dat op de korte en lange termijn. Als j naar de koers van Tesla kijkt zie je in totaal een giga stijging maar onderweg zijn er behoorlijke dalen geweest. Dan moet je niet nerveus aangelegd zijn....

Er zijn in dit draadje veel argumenten aangehaald waarom Tesla verder gaat stijgen. En ik ben daar ook van overtuigd. Maar op korte termijn kunnen er altijd zaken tussenkomen: 'gezeur' bij het bouwen van nieuwe fabrieken, de USA overheid die geen Tesla liefhebber is, zaken als Corona, Musk in opspraak, negatieve publiciteit over de batterijen en/of FSD enz.... Ik voorzie dus stijging, naar ben niet blind voor de dalen...

Advies om elke maand wat te kopen is prima. En dan alleen met geld wat je ECHT kan missen. En dan na drie tot vijf jaar kijken wat er gebeurd is .... Flinke winst? Dan deel opnemen (veiligstellen) en met de rest gratis meespelen...
 
  • Like
Reactions: JanG007 and gDrive