Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Als je toch een grote verkooporder opgeeft van 1092 waarom dan geen call optie schrijven ?
In het verleden flink mijn neus gestoten met opties.... Ik heb mij nu voorgenomen mij eerst er echt goed in te verdiepen en dan pas geld erin te stoppen

Ik heb nog wel turbo's maar liefst hou ik het op aandelen....
 
Theorie klopt volledig. Maar op een dag ga je in de fout en moet je terug hoger inkopen. En zijn al de kruimelwinsten weer verdwenen.
"Been There, Done That".Niks is zo gemakkelijk als blijven zitten en er naar te kijken. ;)
Met de extreme verlopen van de dagen kan je inderdaad regelmatig wat winst maken, totdat je de boot mist en ineens veel minder aandelen terug kan kopen of eindeloos op de dip moet wachten. Niets is meer frustrerend dan dat, als iemand dat weet, ben ik dat.
 
Met de extreme verlopen van de dagen kan je inderdaad regelmatig wat winst maken, totdat je de boot mist en ineens veel minder aandelen terug kan kopen of eindeloos op de dip moet wachten. Niets is meer frustrerend dan dat, als iemand dat weet, ben ik dat.
Precies! Het gaat lang goed, tot dat het een keer misgaat…Psychologisch heel lastig om dan met (beperkt) verlies ze nog weer tijdig terug te kopen.
Je moet echt bereid zijn wat aandelen te verliezen. Die de komende jaren dan niet meer mee doen.
 
Ik denk dat velen hier een TSLA aandelenportefeulle hebben opgebouwd door door de jaren heen telkens plukjes bij te kopen.

Het "meganisme /psychologisch effect" intrigeert me dat wanneer je eenmaal een (beperkt) deel van de aandelen winstgevend hebt verkocht en de koers stijgt verder, er de neiging bestaat over die verkoop voor je zelf te benadrukken dat winstnemen nooit slecht is.

Dat beeld is echter alleen vol te houden door deze 'verloren' aandelen nooit meer tegen een hogere prijs terug te gaan kopen. Zo kan een werkwijze van door de jaren heen plukjes bij kopen plots worden beeindigd omdat een plukje winstgevend is verkocht... o_O
 
... dat wanneer je eenmaal een (beperkt) deel van de aandelen winstgevend hebt verkocht en de koers stijgt verder, er de neiging bestaat over die verkoop voor je zelf te benadrukken dat winstnemen nooit slecht is.
Klinkt mij juist als gezond verstand. Van winstnemen is nog nooit iemand armer geworden. Winst = winst. Op een later moment opnieuw kopen en dat ook weer met winst verkopen is opnieuw winst.

Je kunt achterom kijken en vaststellen dat je meer winst had gehad wanneer je niet tussentijds had verkocht. En je kunt uitrekenen hoeveel $ je vandaag op de rekening zou hebben wanneer je je eerste Tesla niet zou hebben gekocht en het geld in $TSLA had belegd (meer dan een miljoen). Ik zie daar het nut niet van in. Het levert geen geld op en het heeft geen voorspellende waarde voor toekomstige beslissingen.

,,You can’t cross the same river twice. It’s not the same river. And you’re not the same man.”
 
Klinkt mij juist als gezond verstand. Van winstnemen is nog nooit iemand armer geworden. Winst = winst. Op een later moment opnieuw kopen en dat ook weer met winst verkopen is opnieuw winst.

Je kunt achterom kijken en vaststellen dat je meer winst had gehad wanneer je niet tussentijds had verkocht. En je kunt uitrekenen hoeveel $ je vandaag op de rekening zou hebben wanneer je je eerste Tesla niet zou hebben gekocht en het geld in $TSLA had belegd (meer dan een miljoen). Ik zie daar het nut niet van in. Het levert geen geld op en het heeft geen voorspellende waarde voor toekomstige beslissingen.

,,You can’t cross the same river twice. It’s not the same river. And you’re not the same man.”
Mooi gezegd! Knap, hoe je die transacties qua emotie volledig los van elkaar kunt zien. Zo zou het eigenlijk ook moeten. Toen ik aan het begin van de coronaperide een TSLA deel (weliswaar winstgevend) verkocht en dat vlak daarna met verlies weer terugkocht ervoer ik persoonlijk toch wel een hobbel. Als je het volledig kunt scheiden dan vervallen uitspraken als 'dreigen de boot missen', wel/niet nog op een dip wachten, etc. die nog gerelateerd zijn aan die vorige winstgevend afgesloten transactie.

Wanneer iemand ze vandaag verkoopt met als doel om ze binnenkort goedkoper terug te kopen, dan wordt m.i. in het hoofd reeds die beide door jou genoemde verschillende koop/verkoop transacties door elkaar heen gehaald. Met als mogelijk gevolg dat ikzelf bij de volgende aankoop er gevoelsmatig niet neutraal in sta.
Ik bewonder Squawksquare hoe die zijn verschillende posities (korte, lange termijn) kan scheiden. Als ook de gepasseerde handel. Hij lijkt telkens met in zijn hoofd een schone lei te starten, zonder ballast van het verleden...
 
Klinkt mij juist als gezond verstand. Van winstnemen is nog nooit iemand armer geworden. Winst = winst. Op een later moment opnieuw kopen en dat ook weer met winst verkopen is opnieuw winst.

Je kunt achterom kijken en vaststellen dat je meer winst had gehad wanneer je niet tussentijds had verkocht. En je kunt uitrekenen hoeveel $ je vandaag op de rekening zou hebben wanneer je je eerste Tesla niet zou hebben gekocht en het geld in $TSLA had belegd (meer dan een miljoen). Ik zie daar het nut niet van in. Het levert geen geld op en het heeft geen voorspellende waarde voor toekomstige beslissingen.

,,You can’t cross the same river twice. It’s not the same river. And you’re not the same man.”
Winst nemen om wat met die winst te doen (zwembad of zo) is zeker niet verkeerd.
Maar uit de losse hand proberen slimmer te zijn dan de markt (hebben we ook allemaal 1 of meerdere keren gedaan) kan heel teleurstellend zijn als je naderhand minder aandelen kan terugkopen omdat je uiteindelijk wel deze aandelen voor lange tijd wil houden.
Dan is Xfrank zijn strategie naar mijn idee het beste.
 
Winst nemen om wat met die winst te doen (zwembad of zo) is zeker niet verkeerd.
Maar uit de losse hand proberen slimmer te zijn dan de markt (hebben we ook allemaal 1 of meerdere keren gedaan) kan heel teleurstellend zijn als je naderhand minder aandelen kan terugkopen omdat je uiteindelijk wel deze aandelen voor lange tijd wil houden.
Eens. En dan dus vooral genieten van het baantjes trekken. Niet bij het eerstvolgende koopmoment uitrekenen wat het verschil is met de $TSLA die je voor het zwembad verkocht en om die reden twijfelen over opnieuw kopen tegen een hogere prijs: nieuwe ronde, nieuwe kansen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hbrink and zkpq
Als ik zie dat EM én aandelen moet verkopen én aandelen als zekerheid moet geven..... Dan weet ik niet of dit vanuit TESLA bezien een goede zaak is....

Ten eerste door verkoop koersdruk naar beneden. Ten tweede: zeggenschap.
 
Als ik zie dat EM én aandelen moet verkopen én aandelen als zekerheid moet geven..... Dan weet ik niet of dit vanuit TESLA bezien een goede zaak is....

Ten eerste door verkoop koersdruk naar beneden. Ten tweede: zeggenschap.
Heb je een bron over die verkoop van EM? Enige wat ik tegenkom is een lening bij een paar banken met inderdaad aandelen als onderpand, redelijk standaard.
 

Redelijk betrouwbare site :cool:

 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dat was een mooie kans om een paar keer wat te verdienen met zowel puts als calls vandaag. Het nieuws van zojuist hing in de lucht en het aandeel @tsla wordt niet geraakt en gaat vanaf nu (rond de 980 zojuist) gewoon weer stijgen. Dus ik heb net op 980 weer puts verkocht en kijk of ik vanavond nog calls ga verkopen, maar vermoedelijk stijgt ie morgen nog wat door als het stof is neergedaald. Heb ik morgen ook nog wat te doen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Klaas
Zou het kunnen zijn dat Musk plm 41 mrd aan aandelen TSLA onderbrengt in een holding en de aandelen in die holding voor 49 % verkoopt, bijvoorbeeld aan de grootste Twitter-aandeelhouders onder wegstrepen van de aandelen Twitter die hij moet betalen? Zo komen de aandelen niet op de markt en verstoort dat de koers niet. Datlaatste wil hij zeker niet nog een keer doen.
 
Ik wou dat ik jouw vertrouwen had.... Ik sluit een gedeeltelijke maar grote verkoop niet uit.

Vorige keer bleef koers best nog wel stabiel.

Heb nog wat aandelen meegepakt onder de 1000

Vooralsnog reageert noch Twitter noch Tesla op het nieuws. Was dus in die kringen al bekend.....
 
Ik geloof wel in de constructie die @SpeedyEddy en @Dikkie Dik noemen, maar heb er wat bedenkingen bij:

Bij 51% (EM) - 49% blijf EM wel de beslisser, maar kan niet echt tegen de anderen ingaan. Dreiging blijft dat die dan de handdoek in de ring gooien en dan moet er even snel een klein bedrag op tafel worden gelegd. En geloof mij, die jongens tekenen echt geen contract waarin dat *niet* zou kunnen.

Gezien het aantal aandelen wat EM heeft en er nog in de pijplijn zit (bonus voor halen doelstellingen) vind ik het moeilijk een verschil te maken tussen Tesla en EM.

Voorlopig heb ik dus mijn turbo's twitter weer verkocht en in 2 weken toch bijna 50% winst gerealiseerd. Was helaas maar klein bedrag, maar vele kleintjes maken ook een grote.

Ik ben heel benieuwd naar het koersverloop Tesla vandaag....
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Bij 51% (EM) - 49% blijf EM wel de beslisser, maar kan niet echt tegen de anderen ingaan. Dreiging blijft dat die dan de handdoek in de ring gooien en dan moet er even snel een klein bedrag op tafel worden gelegd. En geloof mij, die jongens tekenen echt geen contract waarin dat *niet* zou kunnen.

Elon zal echt geen contract tekenen waarbij hij door de overige investeerders simpelweg met de rug tegen de muur kan worden gezet als ze even anders over iets denken.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy