Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Het was gisteren toch wel een goed moment om te kopen.
Mijn in porties bodemvissen leidde tot een gemiddelde aankoopkoers van 670 over de laatste 24 stuks, sommige tegen geschreven calls, sommige tegen geschreven puts. Voor de komende week zit ik nog safe tussen geschreven puts op 680 en calls op 780 (met een uitloop naar zojuist nog geschreven 825, mocht het helemaal meezitten). Indien nodig rol ik puts of calls telkens voor een week door. Bevalt me goed zo.
Ik verwacht een kleine pauze (paar tientjes omlaag), begin van de volgende week. Het ging iets te hard omhoog denk ik.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
:D Dat dacht ik ook toen ik laatst op 720 had bijgekocht en mijn zoon eergisteren op 620 bijkocht...
Ach inmiddels alweer op 750 dus gaat de goede kant op. Het idee is toch om minimaal 5 jaar te laten staan misschien wel 10.
Troost je: ik heb bijgekocht met vier cijfers en vertelde mijn vrouw vol trots dat ik 20% in de plus stond....

Kocht toen, koers 1200, turbo's in de 700 800 reeks. Die zijn nu in zwarte gat verdwenen.

De ellende is: je ziet de koers dalen maar op een gegeven moment is verkopen zo een miniem bedrag dat je het gokt. Helaas gaat dat soms mis.

Heb nu alleen nog turbo's van, uit mijn hoofd, 480.
 
Troost; ook in de states een lang weekend (maandag memorial day) dus even langer genieten van twee dagen ruim 50+. Ondanks dat we een keer een klein beetje onder 631 sloten. Dus ik zie die steun als “gehouden” en daardoor als een nog belangrijkere voor een onverhoopte volgende dip. Sluiten we daar ooit ruim onder dan is het nog niet gedaan met het laagste punt van het jaar. Eerst maar eens naar die 825 terugkruipen over een week of twee/drie
 
(...)Fruitautomaat: Ik heb gisteren de 1/3 shorts Nasdaq met flink verlies even omgeruild voor louter longs Tesla en overweeg op dit moment nog of ik dat weer terugdraai (voor 1/5). (...)
@SpeedyEddy Ik kan even niet die recentere post van je vinden over het shorten van de Nasdaq met het idee dat deze naar de 10.000 zou dalen (dan deze oude van december 2021 als voorbeeld), maar neem aan dat je tot afgelopen dinsdag daarin nog steeds een shortpositie had? Heb je die inmiddels afgebouwd nu de Nasdaq weer op 12.131 staat? Of ga je nog steeds uit van een daling naar 10.000 ? Of acht je de kans aanwezig dat dat scenaro van tafel is?
 
Last edited:
Ik heb, nadat ik eindelijk bij Lynx was aanbeland, een tijdje Call-opties QQQ geschreven @Klaas. En deze positie een week of wat geleden met winst gesloten bij Nasdaq op 12500, vlak voor de laatste grote dip.
De voorspelling van Nasdaq 10.000 deed ik inderdaad in december, gepland voor "in april". Kort geleden noemde ik hier al dat de Nasdaq op 11.000 een zeer sterke bodem vindt en die is afgelopen week bereikt met 11.035. Of de opleving die nu gestart is een lang leven krijgt valt te betwijfelen, maar aangezien de markt toch altijd wel een half jaar vooruitkijkt zou het kunnen zijn de de institutionele beleggers al in hun blik voorbij de komende officiële recessie zijn. De bodem in de aandelenmarkt ligt in mijn ogen tussen nu en eind september als er geen negatieve zaken op wereldschaal bij komen en daarvan zijn er nogal wat aan het dreigen:
1. Putin (kan nog gekke dingen doen, maar als hij van het toneel zou verdwijnen en niet door een andere havik (waar hij 0 ruimte voor heeft gegeven, dus die zal er niet zijn) wordt vervangen, is dat zeeeer bullish nieuws. Dus dat kan twee kanten op.
2. Collapse van de onroerend goed markt door de renteverhogingen van hypotheken (plus waardedaling o.i.v. China die op de achtergrond alle noodlijdende onroerend-goed-maatschappijen in de lucht houdt met leningen, waartegenover de Chinese overheid veel eigendom inpikt en in wezen aan het nationaliseren is. Dat gaat vroeg of laat ook buitenlands bezit van Chinezen raken en dus de onroerendgoedmarkt buiten China negatief beïnvloeden.)
3. Nieuwe lockdowns in China, want ze kunnen nooit alle varianten gaan tegenhouden, aangezien deze steeds besmettelijker worden. Chinese vaccinaties werken niet en buitenlandse willen ze niet.
4. Oplopen van spanningen tussen de VS en China, vooral over Taiwan, zeker als Xi een "Putin"gaat doen en China met primaire sancties te maken krijgt (stilleggen van alle handel met China zal blootleggen hoe afhankelijk we daarvan inmiddels zijn. Dat effect is wel ietsjes groter dan Oekraïne.
5. Secundaire sancties inzake Oekraïne die de wereldhandel met China en India in fasen kunnen gaan stilleggen (en daarom op dit moment misschien nog worden achtergehouden, de spanning is nu al wel hoog genoeg)
6. Midterm-Verkiezingen in de VS, (tegen de achtergrond van Biden, die veel fouten maakt) en verkiezingen in China die Xi nog meer met het imago "onoverwinnelijk" moeten en zullen gaan geven.
... Ik denk dat er door ons zo nog een paar punten bij gezet kunnen worden, natuurrampen nog even niet meegerekend..

Kortom, het is absoluut niet te voorspellen, je kunt alleen maar hopen dat het allemaal meevalt. En er zijn weinig bedrijven die door niets van het bovenstaande geraakt kunnen worden. Tesla ligt als het misgaat helaas flink in de vuurlinie qua afhankelijkheid van China (Model 3, Model Y LR plus tot november de batterijpacks van de Model Y Performance die naar Grünheide moeten) Dan wordt de 4680 batterij nog belangrijker.
(Verder zullen er geen batterijen meer van CATL komen. Dat is de grootste leverancier van Tesla momenteel als ik goed geïnformeerd ben.)

Groot risico op dalingen, maar niks concreet op dit moment, dus ik denk dat de stijging doorloopt tot er belangrijk nieuws is van een van de genoemde fronten en dan kan het hard gaan, heel hard. Maar dat kan ook lang duren, heel lang.

Bedenk dat bij optreden van genoemde risico's ook geld een deel van zijn waarde zal verliezen en er met geld bij niet optreden van een risico geen enkele kans is dat het meer waard wordt en ik daarom absoluut geen aandeel zal verkopen als het niet moet (en ik heb met nog steeds meer dan 800% winst in de zak makkelijk praten, je zal maar op 1000 dollar zijn ingestapt).
Ik ben iemand die positief in het leven staat en daarom de kansen van TESLA op de iets lange termijn gerealiseerd zie worden en binnen 10 jaar zal zeggen: zie je wel, we hebben zeer diepe dalen gehad, maar TESLA was unstoppable. FSD, Robotaxi, TeslaBot, Energy. Net als een landende Booster of Starship, niemand wilde het geloven en toch gebeurde het. "Wat je wilt dat kun je" en er is iemand die dat in de perfectie beheerst en anderen daarin enthousiasmeert. Die leid(de) het bedrijf waar ik een graantje van heb meegepikt, maar vooral getuige van was. Ik ben trots dat ik een investeerder was in het moois dat ermee is gedaan voor jou, voor mij voor de mensheid.
En als je mij niet gelooft is daar niks mis mee, maar ik raad je aan de video's van Joe Justice eens te bekijken (en de eerste van Farzad Mesbahi) zodat je ziet hoe enorm efficiënt het in de bedrijven van Musk wordt gewerkt, zonder dwang, maar omdat iedereen er beter van wordt en in de praktijk iedere minuut ziet hoe goed hij bezig is, zonder dat er een manager nodig is. Arbeidsethos, Agile level 10, 100% testcycle, waardering, kansen om echt te verbeteren. Het is zeer indrukwekkend en ik heb in mijn leven nooit eerder zoiets gezien.
Koop vooral ook geen aandelen Tesla als je ook maar een beetje twijfel hebt. Want je word op je beslissing beproefd. Ik heb een daling van 40% gezien (die ruimschoots werd goedgemaakt) en zojuist een daling van 50%. Als je daar niet tegen kunt: zet je geld gewoon op de bank en blijf van dit draadje weg.

Als je al heel lang hebt gedacht "ik ga een keer de aandelen kopen", maar je hebt het nog steeds niet hebt gedaan: Het goede moment voor jou zal nooit komen en misschien heb je dan ook niet de mindset van een belegger. Als ze dalen denk je: misschien zijn ze volgende week nog goedkoper. En als ze stijgen denk je: "ze gaan vast wel weer dalen" of "de top is bijna bereikt". Dan ga je ze ook geheid op het verkeerde moment (als het bloed door de straten loopt) verkopen om ze even later te zien opstijgen. Het is net als "in the old days" instappen op een vurig gewenste computer, de volgende is iets krachtiger en goedkoper, maar als je er nooit één koopt heb je er ook nooit lol van. Een ander voorbeeld is het kopen van een Tesla: Die van morgen is beter dan die van vandaag maar waarschijnlijk niet goedkoper. Als je vandaag bestelt krijg je de beste van het moment tegen een bekende prijs. Met aandelen is het ook zo. Kopen en dan niet meer omkijken, maar geloven dat je in iets goeds investeert waarvoor je je nooit hoeft te schamen.
 
Last edited:
Schuldig ! (gemiddeld aankoop bedrag)
Ik heb ook een plukje op € 1075 gekocht wat op de langere termijn nog steeds een koopje zal blijken te zijn in mijn overtuiging
Mijn gemiddeld aankoopbedrag ligt echter significant lager dan dat. ;)

Je hebt beleggen en speculeren.
Een ander voorbeeld is het kopen van een Tesla: Die van morgen is beter dan die van vandaag maar waarschijnlijk niet goedkoper. Als je vandaag bestelt krijg je de beste van het moment tegen een bekende prijs. Met aandelen is het ook zo. Kopen en dan niet meer omkijken, maar geloven dat je in iets goeds investeert waarvoor je je nooit hoeft te schamen.

Precies, je kunt proberen de markt te timen, dat kost veel tijd en onderzoek om het goed te doen.
Ik zie dat een aantal doe / proberen en ik vind die analyses / beweegredenen fascinerend om te lezen.
Ik gebruik het hooguit om soms de aankoop van een extra plukje aandelen iets beter te timen.

Ik heb steeds de aandelen gekocht met een 5-10 jaar termijn voor ogen en dus zijn ze ook gekocht met geld wat ik zeker 5-10 jaar niet nodig zal hebben en om eerlijk te zijn is het van geld dat ik niet eens zal missen als het weg is. Mijn vrouw noemt dat speel geld.

Tussentijdse dipjes en een crisis raakt mij dan ook niet het is eerder een moment om bij te kopen omdat ik gewoon geloof in de lange termijn.
 
  • Like
Reactions: Klaas