Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Supervised is een mooi stukje techniek vind ik..Net als dat ik Telsa model X en S top vindt (al toe aan een refresh) en 3 en Y schot in de roos waren.
CT vind ik jammer van het geld en de energie...een dwaalspoor.
Alles incl; supervised zit al aardig in de koers (ca 5-8x hoger gewaardeerd dan concurrenten)

De visies die Musk heeft geuit kwamen niet echt uit en weer niet denk ik.

Maar goed ik kijk naar de koers en hoe de koers reageert op Musk.
Dat is al tijdje neergaand...nu in versnelling...en terecht lijkt me.

Keihard (en rechtvaardig) mag...maar empathie tonen en timen is net zo belangrijk voor een leider.
 
umm-wait.gif
 
Maar goed ik kijk naar de koers en hoe de koers reageert op Musk

Dat is een aanname en imo de verkeerde. Het verhaal op WS is dat de BEV groei dood is.

supervised zit al aardig in de koers (ca 5-8x hoger gewaardeerd dan concurrenten)

Welke concurrentie is er daadwerkelijk op het gebied van AGI?

De visies die Musk heeft geuit kwamen niet echt uit en weer niet denk ik.

Dat sentiment is aanwezig, TSLA is een ‘Show me’ stock op dit moment. Zoals ik al zei:

De beleggingsthesis van TSLA is supersimpel:

geloof je dat Tesla Autonomy/AI//AGI met Musk in ‘War Mode’ aan het stuur gaat kraken ja of nee.

That’s it, de rest is ruis.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and RobsEV
Voor mij terecht want buiten proportie
Ja, ze was buiten proportie voor buiten proportie doelen.

Maar da's dus de *sugar* als die onhaalbare doelen toch gehaald worden.
Nu zeggen dat EM alsnog een bonus krijgt voor die resultaten gaat in tegen het idee van een bonus: voldoende motiveren in de hoop dat toekomstige doelstellingen gehaald worden. Tenzij het idee zou zijn om een nieuw bonusplan op te stellen met nieuwe doelstellingen en daarbij horende beloningen.
Da's het jammere van die rechterlijke uitspraak... Ze is gebouwd op "maar de aandeelhouders waren voldoende geïnformeerd over de al dan niet onpartijdigheid van het board". Nu kan je dat verwijt niet meer gebruiken, en als de institutionele aandeelhouders nu nog eens voor dat verloningspakket stemmen, wat zou dan het rechterlijke argument zijn dat het onterecht is?

Ik lees het bericht over de waardecreatie door EM bij Tesla, geciteerd door Wooter. De marktwaarde van Tesla is enorm toegenomen (hoewel flink teruggevallen) maar om nu de waardecreatie volledig toe te schrijven aan EM gaat toch wel erg ver. Er werken 140.000 mensen. Als het bedrijf waarvan ik de leiding heb een goede prestatie neerzet, benadruk ik als eerste dat het de verdienste is van alle medewerkers.
Tesla, veel meer dan andere bedrijven, leeft vooral de visie van de CEO en hoofdaandeelhouder uit. Het benadert Apple onder Jobs. Jobs visie werd het product, en de producten werden populair. Hetzelfde met Tesla: elk van de producten van Tesla zijn Elon's visie.

Dus, ja, al die medewerkers hebben daar ook hun aandeel in, en heel wat medewerkers hebben ook opties in hun verlovingspakket.

Maar het idee in 2018 was: "Elon, als jij Tesla zo ver krijgt, dan krijg je deze opties." En de aandeelhouders stemden voor dit verloningspakket.

Denk er ook aan dat het Elon niet te doen is om die aandelen dan vervolgens aan marktprijs te verkopen (we negeren even de periode dat ie dat wel deed om kapitaal op te halen om X te duur in te kopen, maar niemand is perfect) maar om zijn belang in Tesla te vergoten.

Dat tot s scherp contrast van andere C-levels die wel regelmatig hun opties verzilveren.
 
@Dikkie Dik
"geloof je dat Tesla Autonomy/AI//AGI met Musk in ‘War Mode’ aan het stuur gaat kraken ja of nee."

Denk dat mooi stukje techniek is en zeker nog verder ontwikkeld.
Aantal abonnementen a 99 dollar stijgend komende tijd:
Ja

Autonomie zoals je eigen Tesla verhuren:
Nee

Supervised in 2 jaar overal legal;:
Nee

Robotaxi binnen 2 jaar van Tesla:
Ja en dan concurreren met partijen die dit al doen

Ik zie het verdienmodel van zeg 5 jaar al aardig ingeprijsd op de koers van PE 60

En een discount omdat nieuwe modellen achter lopen..

Maar nogmaals, dat is jouw en mijn verwachtingen uitwisselen, zeker interessant.
Gaat mij om wat de algehele verwachting is en doet en daarmee de koers.

Cheers
 
Robotaxi.........zodra de mensen zelf niet meer willen rijden in hun "heilige koe" en hem willen uitlenen ga ik pas geloven dat daar een grote markt voor is.
Heeft niets met "willen rijden" te maken. Bij de meeste draait alles rond geld en vrijheid. als het plots veel goedkoper is dan een eigen auto bezitten, goedkoper en meer privé dan openbaar vervoer. En op enkele minuten heb je een auto ter beschikking. geen parkeerproblemen, geen verzekering en andere kosten... Dan gaan er velen de omslag maken. Langs de ander kant gaat het willen bezitten van een eigen auto veel duurder worden.
 
Heeft niets met "willen rijden" te maken. Bij de meeste draait alles rond geld en vrijheid. als het plots veel goedkoper is dan een eigen auto bezitten, goedkoper en meer privé dan openbaar vervoer. En op enkele minuten heb je een auto ter beschikking. geen parkeerproblemen, geen verzekering en andere kosten... Dan gaan er velen de omslag maken. Langs de ander kant gaat het willen bezitten van een eigen auto veel duurder worden.
Kijk ik toch anders naar. Auto is status symbool. Mensen poetsen, blingen, showen, etc........ zie ik niet zo snel veranderen. Duurder, lenen we toch meer (men geeft gewoon veel geld uit aan auto's).

Wel met je eens: veel jeugd kijkt daar anders tegenaan. Denk dat het nog zeker 10 jaar duurt voordat robotaxi concepten (buiten de taxi-wereld) breed gaan aanslaan. Maar ja..... kan er ook volledig naast zitten (maar ik gok er niet op).
 
  • Like
Reactions: PRO-EV
Kijk ik toch anders naar. Auto is status symbool. Mensen poetsen, blingen, showen, etc........ zie ik niet zo snel veranderen. Duurder, lenen we toch meer (men geeft gewoon veel geld uit aan auto's).

Wel met je eens: veel jeugd kijkt daar anders tegenaan. Denk dat het nog zeker 10 jaar duurt voordat robotaxi concepten (buiten de taxi-wereld) breed gaan aanslaan. Maar ja..... kan er ook volledig naast zitten (maar ik gok er niet op).
Onderschat een paar zaken niet:
- de wauw factor en het willen hebben/ proberen
- in Steden zijn veel mensen die nauwelijks een auto gebruiken en dan is robottaxi een geweldig alternatief.
- Zalig lange reis op vakantie en de auto doet het saaie werk.


Dit zal sneller aanslaan dan je denkt, zodra het goed werkt.
 
Ik weet niet wat deze 'journalist' heeft gesnoven, die headline ook :cool:

But competition is everywhere. And while shaking up stodgy Detroit fueled Tesla's rise, legacy car companies are churning out incremental innovations.

 
Kijk ik toch anders naar. Auto is status symbool. Mensen poetsen, blingen, showen, etc........ zie ik niet zo snel veranderen. Duurder, lenen we toch meer (men geeft gewoon veel geld uit aan auto's).
Jij en veel van de mensen die nu een auto hebben.
Rijlessen kosten nu zo al een paar duizend euro.
Wel met je eens: veel jeugd kijkt daar anders tegenaan. Denk dat het nog zeker 10 jaar duurt voordat robotaxi concepten (buiten de taxi-wereld) breed gaan aanslaan. Maar ja..... kan er ook volledig naast zitten (maar ik gok er niet op).
Mijn dochter en schoonzoon leven nu als expat in Washington DC. Geen eigen auto meer. Alles met OV en/of Uber.
Voor wat dat kost kan je geen eigen auto rijden en nooit gezeik met dure parkeerkosten.
Als ze echt ergens een auto voor nodig hebben kost een huurauto daar ook relatief weinig.

En ja, dat is dan nog de generatie die opgevoed is met dat een auto een statussymbool is en nu woont in het land van de auto's...
 
  • Like
Reactions: Phil V
Robotaxi is een toepassing van autonomie maar zeker niet de enige.

Eerste in de markt met een werkende AI/AGI is gigantisch.

Maar goed, denk bij de toepassing van Robotaxi ook verder en internationaler.

Distributie en transport bijvoorbeeld, en in plaats van onze beloopbare steden ook eens aan agglomeraties als Shenzen, Shanghai, Tokyo, New York.

Je kinderen in een Robotaxi naar de sportclub sturen en zelf onderuit op de bank - priceless.

Anyway 100% Robotaxi is decennia ver weg maar wereldwijd tientallen miljoenen RT’s vóór 2030? Absoluut haalbaar, en doe dat maar eens maal 20K per jaar netto - vijf tientjes per dag winst is zéér conservatief.
 
Ik heb vanaf mijn 18e een eigen auto in gebruik (ben nu 62). Toch zie ik mijzelf wel overgaan naar robottaxi's. Nu al huur ik af en toe chauffeur voor etentjes met een goed glas wijn :) Drinken en alcohol is voor mij echt een no-go.

Grotere stukken rijden is voor mij alleen maar vervelend, ik hou ondanks veel km's niet echt van autorijden.

Blijft over het 'even naar de winkel'. Dat zou dan iets meer plannen worden. Maar dat is te doen...

Daartegenover staat lagere kosten en heel eerlijk: mensen van 80+ hebben vaak toch een wat tragere reactiesnelheid.

NB kosten: het moet sowieso erg laag liggen, denk aan prijs OV of lager!

Mijn kinderen (20-30) hebben nu geen auto en hebben er ook weinig behoefte aan. Lenen af en toe auto van papa of mama. Waarbij de Tesla uiteraard wel de favoriet is :cool:
 
Een opdrachtgever van me had ooit het aanbod om op je verjaardag een auto + chauffeur te voorzien. De hele dag werd je dus rondgereden.

Ik zou het absoluut leuk vinden als ik dat met mijn huidige Model X zou kunnen doen, omdat je er ook rommel in kan achter laten, maar als de cijfers zo uitkomen dat die luxe erg duur is, dan wissel ik ook wel. Of, ik stuur m'n dochter wel met een robotaxi en hou maar 1 eigen auto.

Maar ik vrees dat ik daar voorop op de rest loop, en het zelf rijden dus ook niet zoveel invloed heeft op de aandelenprijs.

Zelfs nu nog zijn er in België en Nederland mensen die overtuigd zijn dat auto's nooit zelf kunnen rijden. Maar dan kennen ze Waymo en Cruise niet.