Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Op de website Liveblog: Cijfers FB, Tesla en Microsoft!
Update 22.15 uur: Tegenvallende winst Tesla
Zoals verwacht valt de omzet van Tesla mee ($7,23B vs $7,08), maar de winstcijfers zijn ronduit tegenvallend. In het vierde kwartaal van 2018 heeft de bouwer van elektrische auto's een nettoresultaat van $1,93 per aandeel geboekt. Analisten rekenden echter op $2,20 per aandeel. (NK)

En dat gemiddelde van de analisten was omhoog getrokken door twee analisten die zwaar bearish zijn, maar veruit de hoogste winstschatting opgaven, waarschijnlijk met als enig doel de kans op een misser te vergroten. En dat is ze gelukt. Dat aandeelhouders en media daar intrappen...

De door Tesla uitgesproken verwachtingen voor 2019 zijn overigens behoorlijk rooskleurig. Het getuigt van kortzichtigheid dat de koers daar niet positief op reageert.
 
En ik begreep dat de lagere winst in Q4 vooral te maken heeft met veel minder verkoop van ZE certificaten in Q4 vs Q3. Die certifcaten zullen ze waarschijnlijk in Q1 2019 gaan verkopen om de negatieve impact van oa 'in-transit' (naar Europa en China) op te vangen.
De winst is dus niet lager omdat het operationeel resultaat veel slechter is. Niks aan de hand dus.
 
Deze krijg ik net binnen. Goed of slecht nieuws?

Image-1.png
 
Deze krijg ik net binnen. Goed of slecht nieuws?

View attachment 373641
Ze bouwen fabrieken; produceren 3 modellen; ontwikkelen nieuwe; doen iets met solar&opslag; maken nu permanent netto winst; en de omzet groeit >100%/jaarbasis.
Het is dat Mn spotify vandaag was vastgelopen, anders zou ik zeggen dat het er wel goed uitziet.

Oke, flauw. Van 129% naar 120% lijkt me niets om zorgen over te maken. En zit historisch nog steeds aan de bovenkant.
 
die kerels v YouTube kanaal Now You Know, haalden aan dat er verwacht wordt dat Tesla in de S&P500 zou komen ... als ze 4 kwartalen na mekaar winst maken ... dat zou ervoor zorgen dat een hoop fondsen die de S&P500 volgen, dan ook aandelen zouden kopen en verkopen .... dat zou dus eind dit jaar al het geval kunnen zijn ...
 
die kerels v YouTube kanaal Now You Know, haalden aan dat er verwacht wordt dat Tesla in de S&P500 zou komen ... als ze 4 kwartalen na mekaar winst maken ... dat zou ervoor zorgen dat een hoop fondsen die de S&P500 volgen, dan ook aandelen zouden kopen en verkopen .... dat zou dus eind dit jaar al het geval kunnen zijn ...

Neen; de 4 kwartalen samen winst waarvan het laatste winst. Dat zou dan wss na Q2 zijn aangezien ze Q1 maar kleine winst/verlies verwachten (te weinig om Q1 & Q2 van 2018 te compenseren, samen met Q3 & Q4).
 
  • Like
Reactions: stevenp
Neen; de 4 kwartalen samen winst waarvan het laatste winst. Dat zou dan wss na Q2 zijn aangezien ze Q1 maar kleine winst/verlies verwachten (te weinig om Q1 & Q2 van 2018 te compenseren, samen met Q3 & Q4).
Je spreekt jezelf tegen. 2019 Q1 hoeft, samen met 2018 Q3 en Q4, slechts 2018 Q2 te compenseren.
Zal inderdaad uitdagend zijn, maar niet uitgesloten.
 
dat zou dan meer vraag en stabiliteit moeten creëren ?
wat een positief effect op de koers zou moeten hebben ?
Vraag, ja.
Stabiliteit waarschijnlijk niet. Het flexibel verhandelbare gedeelte van de float wordt kleiner, dus de fluctuaties groter.

Of indexbeleggers en -trackerproducten straks ook daadwerkelijk in proportie aandelen TSLA gaan kopen is nog maar de vraag. Tesla is maar een van de vele fondsen en heeft dus niet zoveel gewicht. Wanneer men met een NASDAQ future het tech-gedeelte van de S&P afdekt, verdwijnt TSLA al achter de komma.
 
En ondertussen op de beurs...

De maker van elektrische auto's Tesla ging ruim 2 procent omhoog, na een opwaardering van het beleggingsadvies en het koersdoel door Canaccord Genuity. Volgens Canaccord zijn er nu veel minder zorgen rond de productiecapaciteit en de winstgevendheid voor de Model 3 dan voorheen. Bovendien is topman Elon Musk een stuk rustiger geworden, na zijn vreemde gedrag vorig jaar, aldus de analisten. Het advies voor Tesla staat nu op kopen.
BEURZEN Wall Street opent in de plus - Beurs.nl
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: stevenp and Phil V
Omdat het nogal stil is hier, even mijn recente (nieuwe) ervaring.

Ik heb mij op 3 januari ook aan TSLA gewaagd (306$). Tot dan nog nooit iets op de beurs gedaan.
Alleen al interessant voor het leertraject.
Mijn lessons learned ondertussen:
  • Mijn gevoel was juist: het was een goed moment. Een goeie week later 347$ (beginners luck).
  • Ik wou opnieuw mijn gevoel volgen, maar kon niet verkopen. Zakelijk gekocht en blijkt dat je een LEI nummer moet hebben om zakelijk te verkopen. Ze laten je kopen, maar niet verkopen. En dan klaagt de politiek in België dat we te veel aan onze spaarboekjes vast houden.
  • LEI nummer aangevraagd: 90€ en jaarlijks te vernieuwen aan 65€. Eer je dat er uit gehaald hebt... Maar eenmaal gekocht, kan je niet anders.
  • Ondertussen TSLA terug naar af (mijn gevoel bleek weer juist). Dan maar niet verkocht. Hopelijk komt er nog een break even momentje (incl kosten)
Leren kost geld dus ;-).

Nu volg ik een paar weken #TSLA op twitter. Als je zoekt op TSLA, krijg je er gratis 'TSLAQ' bij:(. Wat een deprimerend gedoe zeg...Is dit altijd zo geweest? Nemen jullie daar iets van serieus? Waar halen jullie de écht relevante info?
 
Nu volg ik een paar weken #TSLA op twitter. Als je zoekt op TSLA, krijg je er gratis 'TSLAQ' bij:(. Wat een deprimerend gedoe zeg...Is dit altijd zo geweest? Nemen jullie daar iets van serieus? Waar halen jullie de écht relevante info?

Als $TSLAQ je deprimeert, dan heb ik een ander Twitter account om je weer op te beuren: The Short Shorts Historian (@TeslaQ3) | Twitter