Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Maar ik zou toch kijken naar de financiële analyse.
Ik zag recent commentaar over de Tesla autonomy day, waarbij financiële analisten er niets van geloofden en AI experten onder de indruk waren. Ik bedoel maar: ze deden effectief test rides van 20 minuten, niet het NDA-spel van Waymo waar riders niet met de pers mogen praten.

Nu, een financiële analyse is natuurlijk iets anders, maar in het financiële wereldje is niemand onafhankelijk. Dat kan je ook zien in de "analyse" naar je verwijst, wat gewoon dezelfde talking heads zijn die altijd hetzelfde zeggen. Maw ik heb geen financiële analyse gezien in je link, maar wel dezelfde opmerkingen alsof Tesla niet naar hun beloften kan leveren (en de Model 3 staat hier echt wel op de oprit). Wat overblijft is business as usual, en met het aflossen van enkele obligaties en de langere gemiddelde transittijd per auto omdat er nu veel meer Model 3's naar het buitenland gaan, zijn de Q1 cijfers geen verrassing maar ook niet de regel voor de toekomst (je mag niet vergeten dat productie voor het buitenland al begon in januari, maar transport pas begon in februari en pas eind februari de eerste auto's werden geleverd).

Ik ben Tesla fan omdat ik het een goed product vind. Ik vind het opmerkelijk hoeveel mensen blijven verwijzen naar allerlei talking heads om angst te zaaien. Zit dan zoveel volk effectief te shorten?
 
In het kader van ‘ durf te vragen’. Vorig jaar verraste Elon velen met zijn tweet Tesla van de beurs te halen. Het laat zien dat er out of the box gedacht wordt.
Is een overname van Tesla door een kapitaal krachtige partij ( bijv. Apple) theoretisch mogelijk? Als dat mogelijk is dan dienen pessimisten ook dat scenario mee te laten wegen in de verwachte koersontwikkeling. Onder de vleugels van een kapitaal krachtige partij ontstaat ook een heel ander speelveld. Dit alles in een worce case scenario.
 
Denk dat het goed zou zijn als Tesla wat focus zou aanbrengen in plaats van het ene initiatief na het andere te brengen - en eerst eens de basiszaken op orde maakt:
  • Kwaliteit: zowel mijn MS als de M3 van mijn vrouw hadden/hebben toch redelijk wat gebreken. Ikzelf ben al 3x binnen een jaar bij een SeC langsgeweest met issues. Alleen met Peugeot had ik een gelijke ervaring... De M3 van mijn vrouw heeft 7 issues die binnen de eerste week van rijden duidelijk waren.
  • Service: wachttijd om de M3 issues op te lossen (tijd bij SeC): minimaal 6 weken wachten voordat we aan de beurt zijn.
  • Onderdelen. Die horen gewoon op voorraad te liggen. Er bestaan hele mooie oplossingen die voorspellen welke onderdelen nodig zijn zodat JIT (Just in Time) geleverd kan wordenin plaats van ATL (always too late). Mag hopen dat er voor onze M3 direct geen onderdelen nodig zijn - en we pas na de zomer eindelijk een keer met AP lane changes kunnen doen.
En dan heb ik het nog niet over leverbetrouwbaarheid...

Bovenstaande zaken doen meer voor klantvertrouwen dan wekelijkse (!) prijs/model/uitvoering wijzigingen of een aankondiging dat Tesla weer bezig is om de verzekering betaalbaar te krijgen (hint voor Tesla: als een auto niet 3 maanden stil staat na een aanrijding omdat de onderdelen er niet zijn, wordt de verzekering vanzelf goedkoper).

Ik ben nog steeds enthousiast Tesla rijder maar ben wel opgeschoven van promotor naar realistische gebruiker: geweldige auto, zou 'm zo weer aanschaffen maar ben wel realistisch naar potentiële rijders - expect delays...
 
Gedachtenexperiment: stel, het TSLA aandeel was het laatste jaar fors gestegen en stond nu op een all time high, alle analisten zijn (per definitie) lovend en alle indicatoren staan op 'strong buy'.
Hoe zou dan de algemene reactie zijn op de opening van zaken en aankondigingen tijdens autonomy day? Hetzelfde als nu? Negatiever? Positiever?

Andere opmerking: welk techbedrijf geeft zo'n openheid van zaken, presenteert diep inzicht in hoe ze FSD ontwikkelt, toont de zelf ontwikkelde nieuwste chip, gaat diep in op de technologie en laat zelfs foto's zien van de layout, maakt de gedachtengang erachter duidelijk, en geeft inzicht in hun plannen over toekomstige cash cows (robotaxi)?
Dit alles maakt het vormen van een oordeel over de voortgang en de haalbaarheid van het businessplan een stuk makkelijker.
Helaas zie ik weer het gewone menselijke gedrag: mysteries en sluiers doen hopen, transparantie doet het tegenovergestelde.

Als kritische software nerd met verstand van elektronica ben ik onder de indruk van wat Tesla heeft ontwikkeld en daadkracht die ze tonen, de technische beslissingen die ze nemen, hoe ze op tijd slechte oplossingen elimineren enz. Ik kan er eerlijk gezegd geen speld tussen krijgen.
Het is (slechts :cool:) een kwestie van uitvoeren, en als ik kijk wat Tesla tot nu toe voor elkaar heeft gekregen komt dat wel goed (al kan het nog wel een decennium duren voordat we het stuur en de pedalen uit de auto's zien verdwijnen)...

Denk dat het goed zou zijn als Tesla wat focus zou aanbrengen in plaats van het ene initiatief na het andere te brengen - en eerst eens de basiszaken op orde maakt:
Het is én/én, niet of/of. Dus én kwaliteitsverbetering én nieuwe initiatieven. Tesla heeft tijdens de autonomy day ook aangekondigd dat hun auto's nu ontworpen(/gebouwd?) worden om een miljoen miles mee te kunnen ipv 300.000 miles. Dan kan het niet anders dan dat de kwaliteit omhoog gaat, en dan hopelijk niet alleen van drive train en battery pack.

Qua logistiek van onderdelen en service zo: geef ze nog een jaartje, we zitten nu nog maar in de tweede maand van europese afleveringen met een voor Tesla ongekende omvang, je bent dus echt early adopter van een gloednieuw ontwerp, mag er alsjeblieft iets fout gaan? Valt al niet tegen dat ze het gebolwerkt krijgen.
Maar laat ik het wat cynischer stellen: de service die je nu krijgt is van hetzelfde niveau als de service die bezitters van 2x zo dure auto's bij Tesla kregen voordat de nieuwe model 3 uitkwam, het is dus niet verslechterd! :D
 
  • Like
Reactions: CL600 and PaulusdB
Even een kleine bespiegeling.
Ergens vorig jaar leek het mij interessant om shorters nog wat extra touw te bieden om zichzelf mee te wurgen. In hoeverre dat verstandig was, laat ik maar even in het midden. Ik heb toen op mijn beleggingsrekening het uitlenen van aandelen geactiveerd. Indien de markt daar gebruik van maakt, krijg je er per dag een vergoeding voor (is ongeveer een tientje per dag voor mijn Tesla pakket). Het nadeel dat ik vandaag opmerkte is dat door de mogelijkheid van uitlenen te activeren je een andere functie van je rekening blokkeert/uit zet, namelijk het effectenkrediet.
Door deze consequentie dreigt een margin call op mijn geschreven $TSLA puts bij nog verdere daling van het aandeel. Niks om me zorgen over te maken; de uitoefenprijs minus de ontvangen premie is (puur toevallig) de huidige koers van $247,50 en we hebben nog negen maanden tijdswaarde te laten vervliegen.
Toch even iets om rekening mee te houden. Je moet in feite je marginverplichtingen in cash aanhouden. (There is no such thing as a free lunch.)
 
  • Informative
Reactions: basvk
Onze vriend Option Sniper denkt er ook het zijne van:
F7BA8F9E-F3DE-4632-B06E-7E17FDF9B1AE.jpeg
 
  • Helpful
Reactions: basvk
Cathy heeft gelijk denk ik in hoe onbegrepen Tesla is bij de financiële (Wall street) mensen.
Dat maakt het nog geen garatie voor succes. Tesla zal dit allemaal nog moeten waarmaken, daar is zeer strakke en zorgvuldige excecutie voor nodig.
Maar het Wallstreet gezaag over demand problemen geeft aan dat je niets van disruptie snapt
 
  • Like
Reactions: Klaas
Behoorlijk arrogante man.
Maar ja. Facebook leidinggevende in het eerste bestaansjaar. Eruit gestapt en zeer succesvol hedgefonds begonnen met zijn (nmiddels ex-)vrouw. Daar weer mee gestopt om zinvolle beleggingen te gaan doen. Self made billionaire.
Wat een held!
 
Het is een misverstand dat bestaande aandeelhouders lijden onder aandelenemissies. Je krijgt inderdaad een kleiner deel van de koek, maar de koek wordt evenredig groter. Van verwatering is dus geen sprake, want er stroomt nieuw geld in het bedrijf. Het bedrijf verliest wel geld aan de banken voor de nodige ‘fees’, maar dat is een geaccepteerde vorm van afpersing.