Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Grappig dat deze week tweemaal de film 'the big short' getoond wordt op tv. Nog steeds relevant, mensen hebben na 2000 en 2008 nog steeds niks geleerd. Bitcoin, huizenprijzen en Tesla...

Je kunt mij niet wijs maken dat Tesla op 1triljoen meer gewaardeerd kan zijn dan GM, Ford, Toyota, Ferrari, BMW, Honda, Daimler, Nissan, Volvo, Hyundai, Kia, Mazda, Subaru, Renault, Suzuki, Mitsubishi, Aston Martin, Harley Davidson en Volkswagen.... TEZAMEN!!!

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe er je voordeel mee. En stop niet al je geld in Tesla. Gokje mag altijd. Succes met beleggen.
The Big Short gaat over hoe rommel-hypotheken werden verkocht als risicoloos. Dat gaat goed zolang hypotheken worden afgelost, maar dus niet als ze niet worden afgelost en dus waardeloos blijken. Eigenlijk waren het obligaties die als risicoloos werden verkocht maar eigenlijk een hoog risico hadden om niet ingelost te worden.

Vertel me nu eens hoe dit overeen komt met $TSLA's waardering? Zit daar een soort van obligatie in? Koop je rommel als je een $TSLA aandeel koopt?
 
  • Like
Reactions: Hurkie
Ik heb qua aandelen de boot gemist voor Tesla dus geen zorgen.
Het probleem van dit is, dat je bij $600 dit ook had kunnen beweren, maar als je wel was ingestapt, je een nette papieren return had gehad. En tegelijkertijd kan het zijn dat $1000 de top is, of net zoals de vorige split nog maar 1/5e is van wat mogelijk is.

Onmogelijk? $AAPL split ook regelmatig: 2 keren de laatste 8 jaren.
 
Het probleem van dit is, dat je bij $600 dit ook had kunnen beweren, maar als je wel was ingestapt, je een nette papieren return had gehad. En tegelijkertijd kan het zijn dat $1000 de top is, of net zoals de vorige split nog maar 1/5e is van wat mogelijk is.

Onmogelijk? $AAPL split ook regelmatig: 2 keren de laatste 8 jaren.
Er zijn geruchten dat het boven de $1100 weer een keer 1:4 gesplit gaat worden.
 
Het probleem van dit is, dat je bij $600 dit ook had kunnen beweren, maar als je wel was ingestapt, je een nette papieren return had gehad. En tegelijkertijd kan het zijn dat $1000 de top is, of net zoals de vorige split nog maar 1/5e is van wat mogelijk is.

Onmogelijk? $AAPL split ook regelmatig: 2 keren de laatste 8 jaren.

When Did Apple Stock Split?​

Apple stock split five times since it went public. It did a two-for-one split on June 16, 1987, June 21, 2000, and Feb. 28, 2005. The company executed a seven-to-one split on June 9, 2014, and a four-to-one split on Aug. 28, 2020.
 
I heb niet zoveel aandelen, ik wou dat ik er 1000 had. :D Ik koop er wat en verkoop ze weer etc om zou mijn gemiddelde aankoopwaarde te verlagen. De aandelen die ik nu nog heb hebben een gemiddelde aankoopwaarde van -$435,- :eek:
Ik heb er eergister een aantal verkocht maar de piek van gisteren gemist natuurlijk.
 
Ha ha, proberen ze het te rationaliseren?
Als je de ratio verwerpt, blijft uiteraard alleen de irrationaliteit over.
(Toekomstige) P/E is in die zin toch wel een erg belangrijke parameter om de hoogte van de waardering in te schatten omdat het een maat is voor de (toekomstige) rendabiliteit van de investering. Een P/E van 25 geeft een rendement van 4%.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als je de ratio verwerpt, blijft uiteraard alleen de irrationaliteit over.
(Toekomstige) P/E is in die zin toch wel een erg belangrijke parameter om de hoogte van de waardering in te schatten omdat het een maat is voor de (toekomstige) rendabiliteit van de investering. Een P/E van 25 geeft een rendement van 4%.

Je mist alleen een stuk van de ratio.

Even vooropgesteld dan Tesla veel meer (gaat doen) doet dan auto's.
Als je alleen naar de auto's kijkt dan zijn er al meerdere analisten die claimen dat 17.000.000 auto's in 2030 geen rare gedachte is.
Tesla stelt zelf als doel 20.000.000
Tesla maakt nu +30% marge maar streeft naar veel meer. Laten we er 40% van maken en er zijn analisten die dat onderbouwen.
Als ze dan nog een 50% weggooien aan OPEX en de gemiddelde auto kost $35.000 tegen die tijd, dan hebben ze een EBT van $140.000.000.000
Neem een rendement van 5% en krijgt een MarketCAP van $ 2.800.000.000.000 en dus een koers van bijna $2.800.

Uiteraard is het nog niet zo ver maar deze verwachting van Tesla en deze analisten waar er tot voor kort ook een paar shorters tussen zaten lijkt steeds meer de realiteit te gaan worden.

Dus ja, de $ 1000 nu is veel te veel voor wat men nu doet maar is veel te weinig voor wat men verwacht in de toekomst.
Bij een opkomende speler is dat geen raar sentiment. Wanneer je pas instapt als ze het bewezen hebben zal je geen grote winsten gaan opleveren.
Uiteraard is dat speculeren op het ondernemerschap van Elon. Maar ja, als ik voor de een klant een financiering aanvraag bij de bank dan is naast de business case 90% van het geval het vertrouwen in de ondernemer die de case laat slagen of ploffen.

Dus de huidige koers is niet irrationeel maar een gecalculeerd risico.
 
Als je de ratio verwerpt, blijft uiteraard alleen de irrationaliteit over.
Je begint het te snappen.

Nu, in hoeverre mate vind je de huizenmarkt irrationeel? Zolang mensen hun leningen afbetalen is er geen vuiltje aan de lucht.
(Toekomstige) P/E is in die zin toch wel een erg belangrijke parameter om de hoogte van de waardering in te schatten omdat het een maat is voor de (toekomstige) rendabiliteit van de investering. Een P/E van 25 geeft een rendement van 4%.
Toekomstige P/E is interessant als je had gehoopt om in die toekomst je aandelen pas van de hand te doen.

De prijs gaat nu omhoog omdat niemand zit te wachten op het moment in de toekomst waar alle EV's elektrisch zijn en 4% van EV's nog Tesla's is. Meer en meer mensen hebben door dat de OEM's na jaren nog altijd op inhalen zijn aangewezen, en sommigen het effectief niet gaan halen. Je hebt een beetje dezelfde situatie als $AAPL ~10 jaar geleden en vind nu maar eens iemand die 10 jaar geleden zei dat Apple hun marktaandeel, omzet en marge zou zien dalen ten voordele van LG, Sony, Nokia, RIM en HTC, en gelijk blijkt te hebben.

Dus ja, jij mag blijven roepen dat het irrationeel is, maar ik ben van film maar digitaal fotograferen gegaan, en van mijn Nokia 6110 naar een iPhone, en van een BMW naar een Tesla. Er is voor mij geen enkele indicatie dat de geschiedenis zich niet een derde keer zal herhalen. En voor die vierde disruptie, van fossiele energie voor woningen en bedrijven naar elektriciteit, zit Tesla ook uitermate goed.
 
Koop je rommel als je een $TSLA aandeel koopt?
Rommel wil ik niet zeggen, maar je koopt een heleboel fantasie. Ik kan wel wat rode vlaggen bedenken:

- Globaal is de automarkt in 2020 ingestort.
- FSD loopt achter op planning (voor zover deze er is)
- Dojo lost het 'parallel' leren niet op.
- Ook Tesla heeft last van het chiptekort. Vermoedelijk zijn de X/S daarom slecht leverbaar.
- Eigenlijk heeft Tesla alleen 3/Y in massaproductie. Met twee modellen ga je de wereld niet veroveren.
- Tesla Robot? WTF.
- Waar zijn de Semi, Roadster en Cybertruck?
- Berlijn had al operationeel moeten zijn.
- Als het Supercharger netwerk wordt opengesteld voor andere merken, ben je meteen een Unique Selling point van tesla kwijt.
- Elk nieuw product van Tesla loopt standaard 2,5x uit. Dus een prognose voor 2030? Hmmm...
 
Rommel wil ik niet zeggen, maar je koopt een heleboel fantasie. Ik kan wel wat rode vlaggen bedenken:

- Globaal is de automarkt in 2020 ingestort.
EV's is productie gelimiteerd.
Zelfs de vraag naar ICE is niet ingestort maar uit angst hebben fabrikanten de inkoopcontracten opgezegd en zijn nu verbaasd dat deze leveranciers andere klanten gezocht hebben.
- FSD loopt achter op planning (voor zover deze er is)
Klopt maar zit niet in de waarde verwerkt
- Dojo lost het 'parallel' leren niet op.
- Ook Tesla heeft last van het chiptekort. Vermoedelijk zijn de X/S daarom slecht leverbaar.
Dat is alleen een argument in de EU geweest wereld wijdt is de verkoop van de S en X nog steeds door gegaan ondanks dat er ook een hoop gewacht hebben op het nieuwe model. Bij old auto was dit het moment dan men van de vele duizenden oude auto af kwam met een hoop korting.
tesla-model-sx3y-deliveries-quarterly-through-q3-2021f.png

Jou eerdere plaatje met alleen de S en X verkopen in NL raakt dan ook kant nog wal op wereld schaal.
- Eigenlijk heeft Tesla alleen 3/Y in massaproductie. Met twee modellen ga je de wereld niet veroveren.
Zo lang er ICE modellen zijn die meer verkopen wereld wijd zal dat wel meevallen.
- Tesla Robot? WTF.
- Waar zijn de Semi, Roadster en Cybertruck?
Kom onder je steen vandaan. De fabriek daarvoor wordt gemaakt in Austin en wordt in een record tijd uit de grond gestampt.
- Berlijn had al operationeel moeten zijn.
Men lijkt in DE wat tegen te sputteren. Zelfs al gaat het in Q1 2022 open dan nog is dat een prestatie die Shanghai overtreft en nog nooit zo snel is gelukt in de wereld van de auto industrie. Austin heeft iets minder last van de overheid en die gaat ook in Q1 open.
- Als het Supercharger netwerk wordt opengesteld voor andere merken, ben je meteen een Unique Selling point van tesla kwijt.
Tesla zelf maakt winst op het SuC netwerk en dus draagt dat dan wel bij aan de marge.
- Elk nieuw product van Tesla loopt standaard 2,5x uit. Dus een prognose voor 2030? Hmmm...
De productie planning van 50% stijging per jaar wordt nu al continu overtroffen. Dus waar heb je het over...
Vorig jaar 400.000 auto's nu reeds in de afgelopen 12 mnd 800.000.
 
Rommel wil ik niet zeggen, maar je koopt een heleboel fantasie. Ik kan wel wat rode vlaggen bedenken:

Ik denk dat vele problemen die je nu opsomt nog niet eens in de prijs zijn inbegrepen. Voor zover ik kan inschatten is de prijs momenteel op basis van productie (~125000/kwartaal) die allemaal uitverkocht zijn, 30% marge en 2 fabrieken die op recordtempo zijn gebouwd, al zijn betaald en naar verwachting na een jaar de productie zouden verdubbelen naar 250000/kwartaal. Ja, het zijn maar 2 modellen, maar hoeveel varianten van een compacte SUV denk je dat een merk nodig heeft? Het is nu niet alsof Apple een iPhone mét en zonder toetsen maakt, terwijl VW denkt dat er een ID.4, een Skodia Enyaq en een Audi Q4 nodig is.
 
De oorzaak is banaler: sinds de goeie kwartaalcijfers stijgt de prijs, en eens de $1000 nabij starten er natuurlijk een hoop processen omdat er op dat niveau wat mensen calls en puts en dergelijke hebben in staan.
Tussen alle woorden over ‘fundamentals’ lees ik hier precies wat mijns inziens het beste de huidige markt verklaart. Hierbij een plaatje voor wie denkt dat fundamentals en een bestelling van Hertz ertoe doen...
 

Attachments

  • 999481A1-59DB-4594-BB48-0B2D03184041.jpeg
    999481A1-59DB-4594-BB48-0B2D03184041.jpeg
    88.3 KB · Views: 28
  • Like
Reactions: robertvg

Als de eigenaars van deze call opties hun call willen uitvoeren en het aandeel aan de vooraf afgesproken prijs willen kopen, en die prijs is lager dan de huidige prijs, dan zijn de uitgevers van de options verplicht om deze aandelen te leveren. Dat kan door bv. deze aandelen aan een hogere prijs in te kopen.

En wat gebeurt er als meer mensen aandelen willen kopen?

Vanzelfsprekend kan de koper van de call ook beslissen om zijn call te verkopen voor deze vervalt.
 
  • Informative
Reactions: robertvg