Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beperken laadsnelheid MS 75 SuC

This site may earn commission on affiliate links.
En toch klopt het niet perse ;)

Terugreis vanuit Frankrijk, rwee lange reisdagen. Soc telkens rond de 20% toen ik hem aan de SuCs hing. Verlaten SuCs: we waren de enigen. Ik kwam niet boven de 80kW uit.

Maar misschien ben jij niet door Tesla begrensd en ik inmiddels wel.
Tell me. Mijn MS is van mei 2018. 9 keer op en neer Italië gereden met gemiddeld 5 stops aan een SuC per enkele reis. Dat is dan 18 keer 1.270 SuC-kilometers. En een keer tot Matera en Napels, 2 keer 2.000 km en 6 keer SuC extra. Als ik dan nog niet begrensd ben weet ik het ook niet meer...
 
  • Funny
Reactions: zkpq
Het gaat niet om de SuC kilometers maar het aantal kWh dat je via DC laadt. Met 27k km a 200 Wh/km zit je op 5400 kWh DC laden. Dat is fors, maar volgens Tesla Björn begint de cap bij 2625 kWh en is hij bij 13125 kWh maximaal. Misschien merk je het nog niet zo in het begin?

 
Het gaat niet om de SuC kilometers maar het aantal kWh dat je via DC laadt. Met 27k km a 200 Wh/km zit je op 5400 kWh DC laden. Dat is fors, maar volgens Tesla Björn begint de cap bij 2625 kWh en is hij bij 13125 kWh maximaal. Misschien merk je het nog niet zo in het begin?

Ik laad alleen DC aan de SuC. Ik had zelf ook al uitgerekend dat ik de klos had moeten zijn maar als ik dan opeens 128 kW haal?
 
Ik zit aan 11.850kWh DC, ik heb nu zo'n 75.000km gereden. Meestal lange stukken, vandaar hoog percentage DC. Tesla liet weten dat ik vanaf 10.250kWh een stabiele cap heb gekregen die er niet meer van af gaat...
Ik vroeg me af, word je gestraft omdat je continu aan de SuC hangt? Ik eigenlijk alleen van en naar het buitenland, in Nederland zelf bijna nooit (behalve nu omdat er tijdelijk op een adres wonen waar er geen laadpaal is). Want anders snap ik niet dat ik nog geen beperking heb.
Eigenlijk idioot dat dit allemaal zo maar kan.
 
Ach, gestraft....ik weet niet of dat het is hoor. Ze hebben aangegeven dat ze het doen om de accu te beschermen omdat die kennelijk door veel te superchargen enigszins van eigenschap verandert. Aangezien ik zeker 75% laad middels een SuC (ik maak bijna enkel lange reizen en heb een SuC vlak bij waar ik woon waar ik na afloop van een werkdag nog even ga laden en email wegwerk) kan ik mij voorstellen dat ik aan de beurt ben. Het tijdverlies is echter beperkt heb ik berekend, aangezien je toch al niet zo snel direct op max. snelheid laadt en hij ook vrij snel weer inzakt.

We kopen nu ook een Model 3 voor mijn vrouw, die zal wel 3x zo snel klaar zijn met laden als ik ;)
 
Ach, gestraft....ik weet niet of dat het is hoor. Ze hebben aangegeven dat ze het doen om de accu te beschermen omdat die kennelijk door veel te superchargen enigszins van eigenschap verandert. Aangezien ik zeker 75% laad middels een SuC (ik maak bijna enkel lange reizen en heb een SuC vlak bij waar ik woon waar ik na afloop van een werkdag nog even ga laden en email wegwerk) kan ik mij voorstellen dat ik aan de beurt ben. Het tijdverlies is echter beperkt heb ik berekend, aangezien je toch al niet zo snel direct op max. snelheid laadt en hij ook vrij snel weer inzakt.

We kopen nu ook een Model 3 voor mijn vrouw, die zal wel 3x zo snel klaar zijn met laden als ik ;)
Waarom heeft de 3 dit dan niet? Wordt die accu dan niet beschadigd? Ik snap de redenering gewoonweg niet. Als leaserijder kan ik hier niks aan doen, was ik eigenaar dan zou ik me zwaar bekocht voelen.
 
O god. Goed dat ik het weet... Maar zoals ik al dacht, toch een soort van straf. Dat verklaart wellicht dat ik er nog geen last van lijk te hebben omdat ik doorgaans alleen in het buitenland aan de SuC hang.

Volgens Nyland gaat het om totale hoeveelheid DC laden, niet perse Superchargen. Dus had ik mijn zelfde laadgedrag toegepast bij Fastned of Ionity dan had ik hetzelfde probleem gehad. Dit vertelde een medewerker mij donderdag bij Tesla Tilburg ook.

Ze bestrijden expliciet dat dit een straf is of gekoppeld is aan je account: het is gekoppeld aan de batterij en omvat alle DC ladingen.
 
Volgens Nyland gaat het om totale hoeveelheid DC laden, niet perse Superchargen. Dus had ik mijn zelfde laadgedrag toegepast bij Fastned of Ionity dan had ik hetzelfde probleem gehad. Dit vertelde een medewerker mij donderdag bij Tesla Tilburg ook.

Ze bestrijden expliciet dat dit een straf is of gekoppeld is aan je account: het is gekoppeld aan de batterij en omvat alle DC ladingen.

Helaas ben ik niet overtuigd. Dan was ik ook allang de klos geweest.
 
Hier ook begrensd, vanaf ong 80.000 km op de teller. Nu max 94 kW. Heb ongeveer het zelfde rijpatroon als @zkpq en merk ook dat het in tijd niet echt veel scheelt.

Bij het vervangen van mijn eMMC chip kreeg ik overigens een copy van de files waaronder een logfile. Daaruit bleek dat iemand remote in de auto inlogt en een een variabele “superchargemode” van 1 naar 2 zet, ongeveer rond de tijd dat de laadstroom werd begrensd. Geloof dus niet dat dit automatisch gebeurd is maar dat de auto’s gemarkeerd worden en iemand die dan evalueert en omzet.

overigens, laatst weer eens tot 100% geladen, en mijn verlies van range is slechts iets van 10km, nu 426 km. Dat heel veel superchargen een snellere degradatie geeft lijkt dus wel mee te vallen. Of die begrenzing beschermt inderdaad je accu.

ik vraag me ook af of je als eigenaar die lang met de auto wil rijden, dus geen lease rijder, wel die hele hoge laadsnelheden moet willen. Ik kan me niet voorstellen dat met 200+ kW laden niets doet met de cellen op de lange termijn.
 
Hier ook begrensd, vanaf ong 80.000 km op de teller. Nu max 94 kW. Heb ongeveer het zelfde rijpatroon als @zkpq en merk ook dat het in tijd niet echt veel scheelt.

Bij het vervangen van mijn eMMC chip kreeg ik overigens een copy van de files waaronder een logfile. Daaruit bleek dat iemand remote in de auto inlogt en een een variabele “superchargemode” van 1 naar 2 zet, ongeveer rond de tijd dat de laadstroom werd begrensd. Geloof dus niet dat dit automatisch gebeurd is maar dat de auto’s gemarkeerd worden en iemand die dan evalueert en omzet.

overigens, laatst weer eens tot 100% geladen, en mijn verlies van range is slechts iets van 10km, nu 426 km. Dat heel veel superchargen een snellere degradatie geeft lijkt dus wel mee te vallen. Of die begrenzing beschermt inderdaad je accu.

ik vraag me ook af of je als eigenaar die lang met de auto wil rijden, dus geen lease rijder, wel die hele hoge laadsnelheden moet willen. Ik kan me niet voorstellen dat met 200+ kW laden niets doet met de cellen op de lange termijn.
Via ABRP naar Italië zonder begrenzing 15.07 en met begrenzing 16.01. Zeg dus niet dat het niks voorstelt.