Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beperken laadsnelheid MS 75 SuC

This site may earn commission on affiliate links.
Via ABRP naar Italië zonder begrenzing 15.07 en met begrenzing 16.01. Zeg dus niet dat het niks voorstelt.

Zo hard kun je dat niet zeggen, de laadcurve is niet stabiel over de hele laadsessie heen 80kW oid. Enkel het stukje dat de laadsessie boven de 80kW uit zou komen ben ik langzamer geworden. Een natuurlijk erg afhankelijk van pairing, temperatuur, SoC, etc. Al met al rekende een Tesla medewerker mij voor dat het gemiddeld zo'n 8 minuten op een theoretische volledige laadsessie (0-100%) zou schelen. Dat valt te overzien.
 
Zo hard kun je dat niet zeggen, de laadcurve is niet stabiel over de hele laadsessie heen 80kW oid. Enkel het stukje dat de laadsessie boven de 80kW uit zou komen ben ik langzamer geworden. Een natuurlijk erg afhankelijk van pairing, temperatuur, SoC, etc. Al met al rekende een Tesla medewerker mij voor dat het gemiddeld zo'n 8 minuten op een theoretische volledige laadsessie (0-100%) zou schelen. Dat valt te overzien.
Dan kan ik het dus wel zo hard stellen. 7 keer laden (van 5 naar 80 of 90 procent) van en naar Italië en je komt redelijk in de buurt. Afkloppen maar, volgende week rijden we af.
 
Ik heb even snel gekeken in Abetterrouteplanner. Lelystad-Rome Limited doe je er maar 10% langer over op de totale reistijd, Maar wel 6 uur en 34 minuten t.o.v. 4 uur 43 minuten.
Dat is wel 1 uur en 50 minuten langer.

Dus het zo relatief hoe je het bekijkt.:)
 
Ik heb even snel gekeken in Abetterrouteplanner. Lelystad-Rome Limited doe je er maar 10% langer over op de totale reistijd, Maar wel 6 uur en 34 minuten t.o.v. 4 uur 43 minuten.
Dat is wel 1 uur en 50 minuten langer.

Dus het zo relatief hoe je het bekijkt.:)
Ja. Natuurlijk is de totale laadtijd op de reis relatief beperkt Maar met een beperkte laadsnelheid schiet de totale laadtijd wel omhoog.
 
Interessant....ik ben eigenaar(geen lease) van de MS75 uit 2017 met 85k km op de teller. Kom al een half jaar niet meer boven de 80 uit..... Vorige week vanuit Mokum naar Roosendaal gereden en geladen bij SuC Breda. Rit duurde langer dan een uur en het was 25+ graden buiten, ondanks dat kwam ik niet boven de 80 uit....

Maak me er overigens niet al te druk over.
 
Ik ben nu 15 keer op en neer naar Toscane gereden, dat is 30 keer 1,270 km à gemiddeld 250 kWh DC geladen. En toch haalde ik gisteren in Pfalzfeld 122 laadsnelheid. 75D. Iemand die snapt waarom ik nog steeds niet qua laadsnelheid beperkt wordt vooral ook omdat hierboven gesteld wordt dat dat al vanaf 2625 DC-laden gebeurt?
 
C'est vrai maar dan is het nog steeds raar dat anderen wel de sjaak zijn.

De stelling van Bjorn is dat het een simpel tellertje is. IF meer dan 2500 kWh DAN langzaam laden.

Het zou mij totaal niet verbazen als Tesla dat niet zo simpel geimplementeerd heeft en er veel meer parameters in die berekening zitten. Zoals bv. de gemiddelde accu temperatuur bij de laadsessies, misschien maakt het start en stop SoC nog uit, etc.

Mij valt bijvoorbeeld op dat de navigatie steeds meer fan geworden lijkt te zijn van zo leeg mogelijk aankomen en zo vol mogeljk vertrekken. Voorheen (2018?) hield ie bij mij altijd een reserve aan van 20%. Dat is allang niet meer zo. Ik heb regelmatig 'Houd uw snelheid onder X om uw bestemming te bereiken' zodra ik vertrek op roadtrips.

Zou best kunnen dat dat ook gedaan is omwille van beter accubehoud, en dat als je je daar aan houdt (en dus niet ABRP volgt met 20 laadstops) je langer kunt blijven laden op volle snelheid.

Allemaal speculatie natuurlijk. Maar ik zou inderdaad niet puur afgaan op de assumptie van Bjorn dat de grens bij 2500 kWh ligt. Hij doet ook maar educated guesses.
 
De stelling van Bjorn is dat het een simpel tellertje is. IF meer dan 2500 kWh DAN langzaam laden.

Het zou mij totaal niet verbazen als Tesla dat niet zo simpel geimplementeerd heeft en er veel meer parameters in die berekening zitten. Zoals bv. de gemiddelde accu temperatuur bij de laadsessies, misschien maakt het start en stop SoC nog uit, etc.

Mij valt bijvoorbeeld op dat de navigatie steeds meer fan geworden lijkt te zijn van zo leeg mogelijk aankomen en zo vol mogeljk vertrekken. Voorheen (2018?) hield ie bij mij altijd een reserve aan van 20%. Dat is allang niet meer zo. Ik heb regelmatig 'Houd uw snelheid onder X om uw bestemming te bereiken' zodra ik vertrek op roadtrips.

Zou best kunnen dat dat ook gedaan is omwille van beter accubehoud, en dat als je je daar aan houdt (en dus niet ABRP volgt met 20 laadstops) je langer kunt blijven laden op volle snelheid.

Allemaal speculatie natuurlijk. Maar ik zou inderdaad niet puur afgaan op de assumptie van Bjorn dat de grens bij 2500 kWh ligt. Hij doet ook maar educated guesses.
Lijkt dan inderdaad zo te zijn. Hierboven gaf ik al aan dat wellicht ook wordt gekeken of je laadt tijdens roadtrips. Of dat SuC wordt afgezet tegen normaal laden. Maar ja, dan snap ik weer niet dat het gaat om DC-laden en niet sec de SuC.
Als men gewoon eens transparant was dan hoefden we ons hier biet druk over te maken.
 
Ik denk dat het transparant maken heel moeilijk is, als het effectief verschillende variabelen zijn die tegen mekaar worden afgewogen, en per softwareversie kunnen veranderen.

Ik kan niet spreken over het 75kWh pakket, maar mijn 100kWh pakket is inmiddels al met 10MWh aan DC vermogen geladen en gaat nog altijd lekker door.

upload_2020-9-23_17-35-43.png