Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beste laad advies m.b.t behoud accu MS

This site may earn commission on affiliate links.
Relatief nieuwe Tesla rijder hier (MS 70D uit 2015) even wat ik zo verzameld heb mbt laad advies), kan iemand bevestigen dat ik zo op de goede weg ben voor maximaal behoud van de accu?

** dagelijks nooit meer als 90% laden
** 1x per maand laden tot 100% en lange rit doen
** niet te vaak onder de 10% komen? (Is dit waar?)
** alleen op lange ritten superchargen (1-2x per maand)

Ik heb thuis geen laadmogelijkheid dus ben afhankelijk van de laadpaal hier om de hoek en de superchargers.

Dank voor de input!
Mvg
 
Helemaal goed! Onder de 10% is niet zo erg, er zit onder de 0% nog een “bricking protection", maar het kan wel onhandig zijn omdat ie bij een heel lage State of Charge de 12V Accu niet meer bijlaadt. En als je hem dan langer (dag of meer) laat staan heb je kans op een auto die zelfs de deurhandles niet meer opent....
 
** dagelijks nooit meer als 90% laden
** 1x per maand laden tot 100% en lange rit doen
** niet te vaak onder de 10% komen? (Is dit waar?)
** alleen op lange ritten superchargen (1-2x per maand)

Waar lithium batterijen slecht tegen kunnen is als ze langdurig helemaal vol geladen zijn, of juist langdurig helemaal leeg staan (met name dat laatste). Het kan niet zo veel kwaad als ze helemaal volgeladen worden of helemaal leeggetrokken worden, mits ze maar meteen daarna weer ontladen of geladen worden.

Dus:

** dagelijks nooit meer als 90% laden. -> dat is inderdaad beter, omdat hij na het laden dan dus langdurig stilstaat op slechts 90% ipv 100%.
** 1x per maand laden tot 100% en lange rit doen -> hoeft niet persee 1x per maand. De batterij helemaal volladen, bijna leegrijden en weer helemaal volladen heeft voornamelijk als doel dat het BMS weer kan leren hoeveel energie er in de batterij kan, dit is namelijk altijd een inschatting.
** niet te vaak onder de 10% komen? (Is dit waar?) -> kan dus geen kwaad mits je hem dan maar meteen aan een lader hangt
** alleen op lange ritten superchargen (1-2x per maand) -> lijkt me een normale frequentie. Sowieso is laden terwijl de auto toch al stilstaat veel makkelijker.
 
De beste SoC is 50%, daar voelt de batterij zich het prettigst. Ideal is dus zo snel mogelijk naar 50% te gaan. Dan is de levensduur het beste. Echter, dat is redelijk onhandig.

Tweede regel is dan laad naar je gebruik. Verbruik veelal 30% per dag, laad dan dagelijks van 40% tot 70%.

Zoals aangegeven, hoe dichter je bij 0 of 100% en hoe langer deze SoC wordt aangehouden hoe slechter voor de levensduur. Kritiek is onder de 10 en boven de 90.

Maandelijks van 0 naar 100 is niet nodig maar mocht je een zeer lange trip gaan maken en van plan ook richting de 0% te gaan dan is het wel raadzaam hem daarvoor zozo gecontroleerd mogelijk dicht naar 0 te gaan.

Dat van brickprotection is enkel er voor te zorgen dat de cel niet onherstelbaar ontladen kan worden. Enkel bij sommige oudere modellen is er een aan te spreken buffer om onder de 0% te rijden. Dit is niet meer van toepassing op alle huidige modellen.

Wat betreft gebruik SuCs, onderzoeken geven aan dat het niet echt schadelijk betreffende de capaciteit. Echter op termijn kunnen de cellen niet zo goed tegen het snelladen en het BMS gaat dan de laadsnelheid reduceren en je staat dan dus langer bij de SuC.
 
How about: we trekken er ons niets van aan?

OK, niet tot 100% laden als je dat niet nodig hebt, want dan schrik je even 's ochtends van het gebrek aan regeneratief remmen. En natuurlijk niet tot 0% gaan (stilvallen is sowieso een slecht idee, en al zeker met je significant other naast je, en twee kinderen op de achterbank). Maar verder: gewoon doen wat je wil, neen?

Ik zou graag eens statistieken zien van mensen die bezig zijn met dit "batterij-beschermen" vs. mensen die zich er niets van aantrekken. Die statistieken bestaan denk ik nog niet. Het enige dat we weten is dat er Tesla-taxi's zijn met een record aantal kilometers, en volgens mij laden taxibestuurders zo vol als ze kunnen en zo veel mogelijk aan SuCs, want da's nu eenmaal hun zakenmodel.

Ik zelf doe maar wat, en mijn range is niet anders dan de gemiddelde range op dit forum (na 60.000 km met mijn eerste MS, na 100.000 km met mijn tweede MS, en na 50.000 km met mijn huidige). Er heeft nog nooit een koper van mijn voormalige S'jes gevraagd wat mijn politiek was qua opladen. Dit "batterij-beschermen" lijkt me echt 99% quatsch: de batterijen van een Tesla zijn goed genoeg opdat we terzake niet bezorgd moeten zijn: laad wanneer en hoe je wil. Het effect van "slecht" laden zal denk ik marginaal zijn (en weegt niet op tegen de gemoedsrust van zich er totaal niets van aan te trekken :))
 
Last edited:
** 1x per maand laden tot 100% en lange rit doen
Dit doet naar mijn mening niets aan de levensduur van de batterij. Dient enkel om de schatting van de resterende lading van de batterij accurater te maken.
Naarmate de batterij leeg loopt wijzigen de specs van de geleverde energie volgens een min of meer vast patroon (ik denk dat de voltage licht afneemt). Dit 'vast patroon' is bij elke vatterij anders en wijzigt geleidelijk met de tijd. De batterij loopt niet lineair leeg. De wagen schat de resterende lading op basis van een eerder opgeslagen patroon. aangezien dit dus met de tijd wijzigt, moet de wagen af en toe het volledige patroon opnieuw leren. Dit kan enkel door 'ervaring', dus door eens van vol naar bijna leeg te rijden.
Ik zou dat echter niet forceren. Als je nooit dreigt leeg te rijden, is de schatting op basis van een eerder opgeslage patroon accuraat genoeg. Als je wel af en toe leeg rijdt, dan rij je vanzelf wel eens van vol genoeg naar leeg genoeg.
Sony is indertijd met de Stamina batterijen met dit principe begonnen voor camera's en bouwde wat 'data' opslagcapaciteit toe aan een batterij. Daar werd het patroon op bewaard, zodat je bij het wisselen van een batterij perfect wist welke 'range' die nog had.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Wat betreft gebruik SuCs, onderzoeken geven aan dat het niet echt schadelijk betreffende de capaciteit. Echter op termijn kunnen de cellen niet zo goed tegen het snelladen en het BMS gaat dan de laadsnelheid reduceren en je staat dan dus langer bij de SuC.
Ik ben hier ervaringsdeskundige in.Vooral de 90D batterijen van het type van mijn wagen zouden hier gevoelig aan zijn. Ik heb een demowagen gekocht die toen 3 maand oud was 4000km. Al heel vlug werd de laadsnelheid aan de SuC geknepen naar 93kW (ipv 115). Hier zou niet de hoeveelheid lading van belang zijn, maar het 'aantal' laadbeurten. Ik kan mij voorstellen dat bij een demowagen na elke rit de SuC gedemonstreerd wordt en het aantal laadbeurten loopt dan snel op natuurlijk. Daarna heb ik zelf ook nog vaak SuC geladen in het begin in mijn onwetendheid en omdat het gewoon leuk is aan de SuC.
Ik las ergens dat mijn type batterij afgeknepen wordt na ongeveer 300 laadbeurten.
Mijn degradatie na 110000km en 2,5 jaar 7,5%, maar was na 1 jaar al 6%, de degradatie is vooral groot in het begin dus en vermindert dan.
 
How about: we trekken er ons niets van aan?

OK, niet tot 100% laden als je dat niet nodig hebt, want dan schrik je even 's ochtends van het gebrek aan regeneratief remmen. En natuurlijk niet tot 0% gaan (stilvallen is sowieso een slecht idee, en al zeker met je significant other naast je, en twee kinderen op de achterbank). Maar verder: gewoon doen wat je wil, neen?

Ik zou graag eens statistieken zien van mensen die bezig zijn met dit "batterij-beschermen" vs. mensen die zich er niets van aantrekken. Die statistieken bestaan denk ik nog niet. Het enige dat we weten is dat er Tesla-taxi's zijn met een record aantal kilometers, en volgens mij laden taxibestuurders zo vol als ze kunnen en zo veel mogelijk aan SuCs, want da's nu eenmaal hun zakenmodel.

Ik zelf doe maar wat, en mijn range is niet anders dan de gemiddelde range op dit forum (na 60.000 km met mijn eerste MS, na 100.000 km met mijn tweede MS, en na 50.000 km met mijn huidige). Er heeft nog nooit een koper van mijn voormalige S'jes gevraagd wat mijn politiek was qua opladen. Dit "batterij-beschermen" lijkt me echt 99% quatsch: de batterijen van een Tesla zijn goed genoeg opdat we terzake niet bezorgd moeten zijn: laad wanneer en hoe je wil. Het effect van "slecht" laden zal denk ik marginaal zijn (en weegt niet op tegen de gemoedsrust van zich er totaal niets van aan te trekken :))

Ik probeer mij wel aan de laadvoorschriften te houden maar ik hou wel van deze insteek.
Het is een beetje hetzelfde als met olie verversen, de ene hamert er op en wisselt steevast na 10.000km en de andere doet het nooit.
Dat het met jouw batterij nog prima gaat is eigenlijk al het bewijs dat het wellicht allemaal wel meevalt met die nodige laadvoorschriften.

Wat ik nog niet heb gelezen hier maar wat ik wel hoorde gisteren (bij Tesla) is dat langzaam laden het beste is voor de accu.
Dus aan de 230v is het meest ideaal en aan de supercharger is het slechtst voor je accu.
 
Zo wat een reply's, tof zo'n forum met zulke respons.
Ben positief verrast :) Bedankt voor de input.
Even terugkoppelend naar mijn eigen situatie (kan tot komende jaar nog niet thuis laden).
** laad naar je gebruik -> dit is dus voor mij lastig, momenteel laad ik 2-3x per week bij de laadpaal om de hoek tot 90% en rij dat dan op tot een procent of 5% en laad dan weer naar 90%, echt praktisch is het dus niet om elke nacht die laadpaal te blocken om een procent of 25-30 te laden
** gezien het feit dat de laadpaal dicht bij mij is, rij ik vrij vaak door tot een range van 5-10km (dus 2-3%) is dit te weinig? Kan ik beter een safety marge aanhouden van minimaal zeg 25km (8-10%)?
** vindt een adequate inschatting van mijn range wel erg belangrijk, (zeker met mijn gebruik en af en toe die laatste % pakken) zal dus zeker 1x per maand proberen van 100% naar nabij 0% te rijden op een lange rit, zodat range zo realistisch als mogelijk is.
 
Gewoon de auto zijn werk laten doen en je er niet al te druk om maken. Dan komt het helemaal goed!

Dagelijks tot 90% en verder gewoon rijden, laden en doen wat jou uit komt.

Advies is alleen: Zet de auto nooit weg met een bijna lege accu
 
  • Like
Reactions: Gompie23
Dank je voor de input. De vraag is dan natuurlijk, wat/hoeveel % is "bijna" leeg?
Wat jij in je post daarboven aangeeft.... dat is bijna leeg! "5-10km (dus 2-3%)"

Als je dan direct start met opladen kan dat geen kwaad. Maar als je de auto een nacht laat staan heb je de volgende ochtend niets meer in je batterij zitten. Zelf rij ik de batterij nooit zo leeg. Kom zelden onder de 70 km resterend uit.
 
Deel behalve je kilometer stand dan graag ook je typical + rated afstand bij een hoge SoC en graag ook wat in je user-interface je rated w/km waarde is.

Ik ben dol op zulke cijfertjes :)

Die staan ergens op een spreadsheet die hier op het BeNe-forum circuleert en die ik al een paar keer heb ingevuld, met verschillende km-standen. Schiet me niet meteen te binnen op welk draadje dat was. Iemand?
 
Last edited:
Zo wat een reply's, tof zo'n forum met zulke respons.
Ben positief verrast :) Bedankt voor de input.
Even terugkoppelend naar mijn eigen situatie (kan tot komende jaar nog niet thuis laden).
** laad naar je gebruik -> dit is dus voor mij lastig, momenteel laad ik 2-3x per week bij de laadpaal om de hoek tot 90% en rij dat dan op tot een procent of 5% en laad dan weer naar 90%, echt praktisch is het dus niet om elke nacht die laadpaal te blocken om een procent of 25-30 te laden
** gezien het feit dat de laadpaal dicht bij mij is, rij ik vrij vaak door tot een range van 5-10km (dus 2-3%) is dit te weinig? Kan ik beter een safety marge aanhouden van minimaal zeg 25km (8-10%)?
** vindt een adequate inschatting van mijn range wel erg belangrijk, (zeker met mijn gebruik en af en toe die laatste % pakken) zal dus zeker 1x per maand proberen van 100% naar nabij 0% te rijden op een lange rit, zodat range zo realistisch als mogelijk is.

In jouw geval zou ik gewoon altijd lekker tot 90% laden. De maatregelen die hier worden aangegeven zoals 'rond de 50% blijven' zijn prima te doen als je een laadpaal thuis hebt, zoals de meeste hier. Maar als je dat niet hebt dan is dat gedoe naar mijn idee het niet waard.. Ook het bezet houden van een paal als je elke keer maar weinig peut uit de paal trekt is misschien niet heel chique.

Het gaat zowieso maar om hele kleine verschillen in degradatie.

Dus in jouw geval: Rijden tot 2-3%, dan aan de paal en laden tot 90% is prima!
 
  • Like
Reactions: Mars1
Duidelijk, dank je wel!
Zal in de toekomst proberen rond de 10% als 'bodem' te gebruiken voor weer te gaan laden.
Til daar niet te zwaar aan. Tijdens roadtrips of langere ritten kom ik vaak zat bij de 2% jn de buurt. Auto gaat dan wel direct aan de lader.

Maar zoals aangegeven niet met 10% parkereb en dan de volgende dag pas laden. Dat kan vervelend uit pakken, maar is ook niet direct dodelijk voor de accu.

Vooral niet te veel zorgen om maken. Laden wanneer het uit komt
 
Relatief nieuwe Tesla rijder hier (MS 70D uit 2015) even wat ik zo verzameld heb mbt laad advies), kan iemand bevestigen dat ik zo op de goede weg ben voor maximaal behoud van de accu?

** dagelijks nooit meer als 90% laden
** 1x per maand laden tot 100% en lange rit doen
** niet te vaak onder de 10% komen? (Is dit waar?)
** alleen op lange ritten superchargen (1-2x per maand)

Ik heb thuis geen laadmogelijkheid dus ben afhankelijk van de laadpaal hier om de hoek en de superchargers.

Dank voor de input!
Mvg

Een praktische vraag; Als ik van de zomer met mijn diesel + caravan 3 weken op vakantie ga en de M3 voor de deur staat met een 90% volle accu dan verbruikt de auto nog steeds stroom en loopt deze rustig leeg. Hoe ga ik hier het beste mee om?

1. Auto uitlenen (zodat de accu actief blijft en niet onder de 10% komt)
2. Aan de laadpaal laten staan - vanwege zogenaamde ' phantom energy' tot 10% laten komen (en dus goed in de gaten houden - geen idee hoelang dat duurt) en via mobiel in buitenland aangeven dat mijn auto weer opgeladen moet worden. En is dit wel goed voor de accu (niet gebruiken, leeg laten lopen)?
3. Andere tips?

Bedankt!