Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beste laad advies m.b.t behoud accu MS

This site may earn commission on affiliate links.
Nooit onder 10% en als je 100% vol wilt hebben kort daarna jouw auto benutten, geef maar voor de grap vol gas ;) Ervaar je heel iets anders dan half vol/ lege batterijen.

Li-ion batterijen worden het liefst benut, ook al hou je de auto aan de kabel dan zal hij nog steeds langzaam leeglopen door de hardware in de auto, verlies je meer dan 5% dan begint de auto jouw stroom te slurpen.
 
Nooit onder 10% en als je 100% vol wilt hebben kort daarna jouw auto benutten, geef maar voor de grap vol gas ;) Ervaar je heel iets anders dan half vol/ lege batterijen.

Li-ion batterijen worden het liefst benut, ook al hou je de auto aan de kabel dan zal hij nog steeds langzaam leeglopen door de hardware in de auto, verlies je meer dan 5% dan begint de auto jouw stroom te slurpen.
Uh, nee. De auto zal na 24 uur de auto weer aftoppen.

Maar vooral geen zorgen maken. Gewoon opladen tot 90% en dan komt het wel goed die 3 weken. Desnoods tot 95% laden. Vooral niet te veel babysitten.
 
Een praktische vraag; Als ik van de zomer met mijn diesel + caravan 3 weken op vakantie ga en de M3 voor de deur staat met een 90% volle accu dan verbruikt de auto nog steeds stroom en loopt deze rustig leeg. Hoe ga ik hier het beste mee om?

Lekker wegzetten met 90%, na 3 weken terug komen en zien dat je max 33% kwijt bent en dus nog een SoC van ongeveer 60% hebt.
 
Lekker wegzetten met 90%, na 3 weken terug komen en zien dat je max 33% kwijt bent en dus nog een SoC van ongeveer 60% hebt.
Volgens mij is de aanbeveling toch dat je hem gewoon aangesloten laat staan? Voor een lange periode zet je hem op 60% of zo en laat je hem in steken. Je hoeft hem niet af en toe met de app op te laden of zo, dat doet hij zelf wel wanneer hij onder de limiet komt. Een aangesloten Tesla is een gelukkige Tesla.
 
  • Love
Reactions: job-lek
Nooit onder 10% en als je 100% vol wilt hebben kort daarna jouw auto benutten, geef maar voor de grap vol gas ;) Ervaar je heel iets anders dan half vol/ lege batterijen.

Li-ion batterijen worden het liefst benut, ook al hou je de auto aan de kabel dan zal hij nog steeds langzaam leeglopen door de hardware in de auto, verlies je meer dan 5% dan begint de auto jouw stroom te slurpen.

Je kan prima tot 0 (of beyond...) rijden. Als je dat af en toe doet en daarna meteen weer laden is er niets aan de hand.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Volgens mij is de aanbeveling toch dat je hem gewoon aangesloten laat staan? Voor een lange periode zet je hem op 60% of zo en laat je hem in steken. Je hoeft hem niet af en toe met de app op te laden of zo, dat doet hij zelf wel wanneer hij onder de limiet komt. Een aangesloten Tesla is een gelukkige Tesla.
Als je de post iets eerder gelezen had zag je dat persoon in kwestie geen eigen lader heeft en publiek moet laden.

Mijn Model S85 heeft al meerdere keren voor twee weken op Schiphol gestaan zonder te laden. Kan prima! Gewoon genoeg opladen en dan lekker laten staan.

Vooral NIET continue met je telefoon zitten kijken. Lekker laten slapen die auto.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als je de post iets eerder gelezen had zag je dat persoon in kwestie geen eigen lader heeft en publiek moet laden.

Mijn Model S85 heeft al meerdere keren voor twee weken op Schiphol gestaan zonder te laden. Kan prima! Gewoon genoeg opladen en dan lekker laten staan.

Vooral NIET continue met je telefoon zitten kijken. Lekker laten slapen die auto.
Mijn post was vooral een antwoord op M3_LR_RWD die als mogelijke oplossing voor zijn eigen situatie (met laadpaal) schreef: aan laadpaal laten staan en met de app laten opladen telkens hij onder de 10% komt. Dat lijkt me dus een slechter idee dan gewoon continu op 60% laten staan.

De oorspronkelijke poster aan het begin had die optie inderdaad niet.
 
Mijn post was vooral een antwoord op M3_LR_RWD die als mogelijke oplossing voor zijn eigen situatie (met laadpaal) schreef: aan laadpaal laten staan en met de app laten opladen telkens hij onder de 10% komt. Dat lijkt me dus een slechter idee dan gewoon continu op 60% laten staan.

De oorspronkelijke poster aan het begin had die optie inderdaad niet.
Ik intepreteerde die post als een publieke paal :)

Afijn, als je thuis een lader hebt, vooral verbonden laten. Maar een Tesla kan prima 3 weken ergens staan mits je de accu maar zo rond de 80 a 90% laad. Niets aan de hand dan.
 
Ik intepreteerde die post als een publieke paal :)

Afijn, als je thuis een lader hebt, vooral verbonden laten. Maar een Tesla kan prima 3 weken ergens staan mits je de accu maar zo rond de 80 a 90% laad. Niets aan de hand dan.
Wat ik me trouwens ook afvraag: als je thuis komt met 80% en je zet de limiet op 60% (zodat hij het hele weekend sowieso niet hoeft te laden), is het dan nog altijd beter de kabel in te steken voor de levensduur van de batterij? Of maakt dat niet uit? (Ingestoken neemt hij een beetje werkingsstroom van de lader, anders haalt hij dat van de batterij, maar dat is ook het enige verschil denk ik).
 
Wat ik me trouwens ook afvraag: als je thuis komt met 80% en je zet de limiet op 60% (zodat hij het hele weekend sowieso niet hoeft te laden), is het dan nog altijd beter de kabel in te steken voor de levensduur van de batterij? Of maakt dat niet uit? (Ingestoken neemt hij een beetje werkingsstroom van de lader, anders haalt hij dat van de batterij, maar dat is ook het enige verschil denk ik).
Dan heeft de kabel geen nut, want hij loopt leeg tot 60% op dat moment.
 
Dan heeft de kabel geen nut, want hij loopt leeg tot 60% op dat moment.
Maar hij neemt wel degelijk stroom van de kabel voor zijn dagelijkse bezigheden zoals het checken van updates, het monitoren van de temperatuur van de batterij, enzovoort. Die komt niet van de batterij als de auto aangesloten is. Mijn TWC geeft stroomverbruik aan als ik hem insteek, ook al laadt de batterij niet op.

Als hij niet aangesloten is, komt die stroom natuurlijk wel van de batterij. Dus dat is volgens mij het enige verschil, maar ik weet niet of dat iets uitmaakt.
 
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Ook andere artikelen onderzoeken laten zien.

Accu zo min mogelijk opladen ( 10-30%), helemaal bij hoge temperaturen. kalibreren van accu gebeurt automatisch , hiervoor hoeft er niet tot 100% geladen worden. liever vaker opladen dan een keer lang. Hoge laadsnelheden boven de 50% gevulde accu voorkomen. Daaronder treed er minder degradatie op. Dit was een keer een uitspraak van jeff dahn . Snel laden bij temperaturen onder 7graden is schadelijk. In tegenstelling wat men vroeger dacht. langzaam laden bij hoge temperaturen blijkt schadelijk. Liever dus kort en snel laden? Als de luchtkleppen open gaan en de ventilatie gaat draaien om de accu te gaan koelen bij de suc dat betekend dat te temperatuur van de lithium accu hoog aan het worden is. Zorg dat dit dus niet gebeurt en stop met laden als het kan. Meerdere stops dus maken op weg naar vakantie dan een lange rit.
 
Maar hij neemt wel degelijk stroom van de kabel voor zijn dagelijkse bezigheden zoals het checken van updates, het monitoren van de temperatuur van de batterij, enzovoort. Die komt niet van de batterij als de auto aangesloten is. Mijn TWC geeft stroomverbruik aan als ik hem insteek, ook al laadt de batterij niet op.

Als hij niet aangesloten is, komt die stroom natuurlijk wel van de batterij. Dus dat is volgens mij het enige verschil, maar ik weet niet of dat iets uitmaakt.
Dan doet een Model 3 dat wellicht anders dan een Model S. Van mijn S ben ik namelijk het gedrag zoals ik het beschreef gewend.

Ha ha, dit draadje: ik geniet met volle teugen. Mijn Model S is toch vooral dienstbaar aan haar bestuurder, niet andersom...
Hear, hear! Mijn Model S uit 2013 met 250.000km op de teller wordt gewoon gebruikt. Geeft na 5,5 jaar nog steeds 377km bij 100% laden waar dit 400km nieuw was.

Ik heb echt talloze keren tot 100% geladen en hem tot 0% leeg gereden. Gewoon gebruikt die auto en niet al te veel zorgen om gemaakt.
 
Maar hij neemt wel degelijk stroom van de kabel voor zijn dagelijkse bezigheden zoals het checken van updates, het monitoren van de temperatuur van de batterij, enzovoort. Die komt niet van de batterij als de auto aangesloten is. Mijn TWC geeft stroomverbruik aan als ik hem insteek, ook al laadt de batterij niet op.

Als hij niet aangesloten is, komt die stroom natuurlijk wel van de batterij. Dus dat is volgens mij het enige verschil, maar ik weet niet of dat iets uitmaakt.

Dat doet hij niet. Dat doet ie alleen wanneer je airco of verwarming aan staat. De boordcomputers draaien niet vanaf de AC lader.

Je kunt dit op sommige laadpalen ook checken. Mijn laadpaal van newMotion maar ook bv. de EVBox laadpalen hebben een LED (of LED-ring) waarop je kunt zien wat de status is van het relais in de paal. Als de accu vol is en de auto dicht toont die LED dat de relais open zijn (geven geen 230V door). Doe je de deur open en moet de kachel aan, dan zet de auto het laden aan (en de paal sluit z'n relais)

Staat je climate control in de auto uit en de accu is vol dan neemt de auto geen vermogen op uit de paal. Er staat dan ook geen spanning op de laadkabel.
 
Dat doet hij niet. Dat doet ie alleen wanneer je airco of verwarming aan staat. De boordcomputers draaien niet vanaf de AC lader.

Je kunt dit op sommige laadpalen ook checken. Mijn laadpaal van newMotion maar ook bv. de EVBox laadpalen hebben een LED (of LED-ring) waarop je kunt zien wat de status is van het relais in de paal. Als de accu vol is en de auto dicht toont die LED dat de relais open zijn (geven geen 230V door). Doe je de deur open en moet de kachel aan, dan zet de auto het laden aan (en de paal sluit z'n relais)

Staat je climate control in de auto uit en de accu is vol dan neemt de auto geen vermogen op uit de paal. Er staat dan ook geen spanning op de laadkabel.
Tiens, mijn Tesla Wall Connector toont een lopend lichtje wanneer ik hem insteek terwijl de batterij voller is dan de ingestelde limiet, met de klimaatregeling uit. Dat wil toch zeggen dat hij op dat moment stroom trekt? Het ziet er hetzelfde uit als wanneer hij oplaadt. Na een tijdje gaat het wel terug uit, maar als ik me niet vergis gaat het terug aan telkens ik hem wakker maak door bv. een deur open te doen. Zal morgen nog eens kijken, zit nu in het buitenland.