Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

betalen voor de autopilot software? hoe zit dat nu

This site may earn commission on affiliate links.
Al eerder had ik verwijzingen gezien dat er betaald zou moeten worden voor de autopilot software.

Ik lees het nu weer in bericht:
"Musk says that we can expect to be able to make an “in-app purchase” for the newly constrained Autopilot for £2,500, or $3,800 US."

Is de beta nu gratis en met er straks alsnog betaald worden? Wie weet er meer?



 
Ik heb die berichten over betalen voor autopilot ook gezien in veel media. Volgens mij klopt het niet. Autopilot is een optie en daar betaal je voor, er zit immers extra hardware in de auto (camera, radar, sensoren). Maar als je de optie hebt, dan betaal je niet ook nog eens voor de software.
 
Al eerder had ik verwijzingen gezien dat er betaald zou moeten worden voor de autopilot software.

Ik lees het nu weer in bericht:
"Musk says that we can expect to be able to make an “in-app purchase” for the newly constrained Autopilot for £2,500, or $3,800 US."

Is de beta nu gratis en met er straks alsnog betaald worden? Wie weet er meer?


Als het nu voor je werkt is er niets aan de hand. In de huidige configurator voor nieuwe auto's kun je het als optie bestellen. Dan zit de hardware al wel ingebouwd, maar na betaling wordt dan de software geactiveerd.
 
Lijkt me wel een slimme zet. Denk dat de meeste nieuwe kopers sowieso wel de autopilot willen, en de paar die dat in eerste instantie niet kiezen gaan wellicht alsnog overstag na enkele tijd als ze zich realiseren dat alle hardware er al in zit en een eenvoudige 'in-app purchase' voldoende is om het ook te krijgen. Die extra verkoop weegt waarschijnlijk wel op tegen de paar gevallen waarin het wel wordt geinstalleerd maar uiteindelijk niet gekocht. Bijkomend voordeel is dat voorkomt (voor de nieuwe auto's) dat er een soort tweedeling ontstaat tussen Tesla's met en zonder AP, en daardoor een verstoorde tweedehands markt. Briljant idee dus weer!
 
Voor de noodstopfunctionaliteit die standaard op elke tesla zit sinds september vorig jaar is de radar/camera sowieso nodig, vandaar dat alle auto's er standaard mee zijn uitgerust. Maar wil je dan het extraatje van de Autopilot, dan is dat enkel en alleen een in-app purchase bij de aankoop of achteraf (dan is het wel wat duurder). Ideaal voor de personen die het niet nemen en zich achteraf toch bedenken en dan niet voor een voldongen feit komen te staan...

Dus als je eenmaal de optie Autopilot hebt betaald, zul je deze functionaliteit kunnen blijven gebruiken. Het is de pers die dat niet heel goed heeft begrepen, er maar op los schrijft en zo verwarring zaait.
 
Dit komt uit de presentatie van de Q3 cijfers, maar het deel in de openingspost is eigenlijk maar de halve uitleg. Als je het hebt meebesteld met de auto heb je het gewoon al en anders kun je het achteraf laten activeren tegen betaling.

Dit is het volledige antwoord van Elon op de betreffende vraag:
Most people who order the car actually order it with the Autopilot convenience features, so the Autopilot safety features are default on in all vehicles, this is automatic emergency braking, side collision avoidance, forward collision warning, that kind of thing. The convenience features like Autosteer, Autopark are $2,500, but most people had actually already ordered that. So those that haven't ordered it, can actually turn it on for – it's actually slightly more if you get it after the fact – turn it on for $3,000, and that's something that we'll be allowing people to do at some point in the coming months. Sort of like an in-app purchase, I guess. Yeah.
Bron: Tesla Motors (TSLA) Elon Reeve Musk on Q3 2015 Results - Earnings Call Transcript | Seeking Alpha
 
Wanneer je een nieuwe wagen hebt besteld is het volgens mij aangewezen Tesla te vragen de Autopilot activatie via een afzonderlijk factuur te regelen zodat dit uit de basisprijs van de wagen kan gehaald worden. Hetzelfde geldt voor de 4 jaar onderhoud en eventueel de winterbanden. Je moet dan wel beseffen dat bij een total loss de autopilot niet mee in de verzekering zal zitten. Dat is een afweging die moet gemaakt worden...
 
Is dit briljant bedacht, of worden hier enigszins tesla-biased enkel de positieve punten erbij gezocht?

Ik heb dit ook bij de vleugeldeuren van de X. Leuke gadget, of briljante oplossing en puur functioneel om vlak naast elkaar te parkeren.
 
Last edited:
Ik heb die berichten over betalen voor autopilot ook gezien in veel media. Volgens mij klopt het niet. Autopilot is een optie en daar betaal je voor, er zit immers extra hardware in de auto (camera, radar, sensoren). Maar als je de optie hebt, dan betaal je niet ook nog eens voor de software.


Afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij SeC Amsterdam.Mijn S 85 heeft de hardware maar dus niet de software voor autopilot.Gevraagd of dit alsnog geïnstalleerd
kan worden.In Amsterdam kwamen ze er niet uit omdat ik geen tech pakket heb.Er moet in de US worden bekeken of dit mogelijk is. VIN:58749.
 
Tech is in grote lijnen opgesplitst in autopilot en interior packet...
Dus zonder tech zou je kunnen beredeneren dat je die 2 pakketten niet hebt en dan zou je dus tegen bijbetaling alsnog de autopilot kunnen laten activeren....
 
Afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij SeC Amsterdam.Mijn S 85 heeft de hardware maar dus niet de software voor autopilot.Gevraagd of dit alsnog geïnstalleerd
kan worden.In Amsterdam kwamen ze er niet uit omdat ik geen tech pakket heb.Er moet in de US worden bekeken of dit mogelijk is. VIN:58749.

Als je de hardware hebt moet het gegarandeerd mogelijk zijn om, mits bijbetaling, alle auto-pilot functies te laten activeren. Ze vragen zich misschien af hoeveel ze je moeten laten bijbetalen?
 
Straf, ik snap niet goed wat dat techpakket er mee te maken heeft... je hebt de hardware en al dan niet via een meerprijs kan je de autopilot software laten activeren.

Mijn VIN 57868 is besteld in augustus vorig jaar met techpakket en na de berichtgeving van de autopilot heb ik contact opgenomen met Tesla om te vragen of autopilot erbij zat of niet. En dat was allemaal in orde en dat bleek ook zo bij de aflevering. Maar is dat dan enkel en alleen omdat ik het techpakket had genomen?
 
Als het mogelijk is,kost het € 3300,- is mij verteld.Klopt ook met de configurator.

Wat mis je precies aan features, zonder het tech pakket? Automatische liftgate en zo? Misschien bouwt de autopilot voort op een paar functies in het tech pakket en kunnen ze de software voor de autopilot niet activeren zonder ook het tech pakket te activeren? Hopelijk zit er in dat verband geen hardware adder onder het gras.
 
Wat mis je precies aan features, zonder het tech pakket? Automatische liftgate en zo? Misschien bouwt de autopilot voort op een paar functies in het tech pakket en kunnen ze de software voor de autopilot niet activeren zonder ook het tech pakket te activeren? Hopelijk zit er in dat verband geen hardware adder onder het gras.

De enige opties die ik heb zijn non Tech: Blauw Metallic lak,Licht Bruin Nappa Lederen Interieur,Glazen panorama dak.
Ook geen navigatie.Deze optie kost €1000,- achteraf.
Sinds 7.0 heb ik dezelfde UI als de wagens met AP. Zodra SeC A'dam nieuws uit de US heeft wordt ik gebeld.