TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Bijtelling na eerste 60 maanden

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by MartijnDuif, Feb 16, 2017.

1. Keezje

Keezje Active Member

Daar hoef je niet zo triomfantelijk over te doen :mad:

Maar toch beide een Helpful. Helaas, de wettekst geeft jullie gelijk. Die ambtenaren moeten eens leren schrijven, en de parlementariërs moeten eens leren lezen, en/of ze moeten allemaal eens leren nadenken. Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest.

2. HWS

HWS Supporting Member

Doodle_2017-02-16T20_56_47Z.jpg

• Helpful x 3
  3. Charly D

Charly D Member

dit klopt helemaal

4. Keezje

Keezje Active Member

Correct, VAMIL of niet, afschrijving in vijf jaar; met VAMIL kun je wel versnellen, maar je kunt niet binnen vijf jaar op de maximale afschrijving komen, VAMIL geeft de mogelijkheid 75% versneld af te schrijven, de overige 25% moet volgens de normale regels worden afgeschreven.

Strikt genomen mag in vijf jaar overigens slechts worden afgeschreven naar de vooraf geschatte restwaarde, maar er zijn er niet veel die dat doen, en inspecteurs schijnen daar geen punt van te maken.

(Heb je wel afgeschreven naar een restwaarde en blijft de auto vervolgens nog tot het ondernemingsvermogen behoren, dan kan er dus in het zesde jaar (en zelfs daarna nog, het is immers een Tesla) nog steeds een waarde op de fiscale balans overblijven, waarop naar regels van goed koopmansgebruik moet worden afgeschreven. Als je dat niet correct zou doen, zou je (in de situatie van de IB-ondernemer) de bijtelling positief kunnen beïnvloeden. Leuke theoretische vraag; zou dan de afschrijving èn de bijtelling door de inspecteur worden gecorrigeerd?).

5. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Inderdaad theoretisch, alle inspecteurs die dat zouden kunnen doen zijn met vervroegd pensioen gegaan.

• Funny x 5
  6. MartijnDuif

MartijnDuif New Member

Fijn alles weer bij het oude, was vlak voor Prinsjesdag ff schrikken, had immers diverse 2013 Tesla verkocht met nog eens 60 maanden voordeel en dat is nu gelukkig hersteld. Alle 'oude' t/m 11-2013 advertenties aangepast. Hoop dat het zo blijft.

Nu die vertrapte bijtelling (boven de 50k) er nog af en dan wordt het ook na 2019 mooi op de Ned. wegen.

7. Daniel_M

Daniel_M MS60-Black-AP2-Black headliner & nextgen-Subzero

Tesla moet gewoon een S20 uitbrengen oid, zodat de cataloguswaarde onder de 50k blijft, dan kun je die, nadat hij op kenteken is gezet, upgraden naar een P100D ;-)

8. ACB1

ACB1 Member

Van een S20 naar een P100DL:)

• Funny x 1
  9. basvk

basvk Supporting Member

Yep maar alleen wanneer papa zelf in de auto zit :D

10. Mark67

Mark67 Member

Ai ai, met een 20s heb je geen lader meer nodig: een verlengsnoer is voldoende.

• Funny x 2
    • Helpful x 1
  11. SofaSogo

SofaSogo Member

Dit wist ik niet. Baal ik even dat destijds mijn levering is uitgesteld naar 9 Dec 2013 ipv eind november. Was voornemens de P85+ nog lang door te rijden.

12. HWS

HWS Supporting Member

Kunt m voor een zacht prijsje naar privé halen.

13. SofaSogo

SofaSogo Member

Ben ZZP-er. Dacht dat je per auto maar eenmalig kon kiezen of die zakelijk of privé is.

14. Billy

Billy Member

Sorry Wim,

Maar volgens mij heb je het toch fout. Het gaat hier over de 60 maands-periode. Die gaat in op de eerste dag op de maand na de maand van de tenaamstelling. De grondslag voor de bijtelling is bepalend wanneer de auto tenaam is gesteld. Dus kenteken in 2013 is het percentage van 2013

15. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

Om hoeveel auto's gaat het eigenlijk - hoeveel zijn er tussen aug 2013 en 1-12-13 uitgeleverd ? 100?
    dit even ivm het verband tussen schaarste en prijs -;)

• Funny x 1
  16. gelden

gelden Active Member

Toch weer die SPZ'ers. Goeie serie was dat ;)

17. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

Vergeet de SGK -serie niet! IJzersterk - vandaag "160K jaarlijkse-onderhoudsbeurt" gehad - zit inmiddels over de 170K heen. Geen centje pijn.

18. SofaSogo

SofaSogo Member

Zo lees ik het niet. Laatste regel nog maar eens goed lezen.

Attached Files:

• Like x 1
  19. Mdobro

Mdobro Member

Nee ik ben nog steeds niet Wim, maar ik kan de andrang op een reactie niet weerstaan. (sorry Wim)

Je hebt helemaal gelijk met je stelling. Maar het is geen nieuwe auto, je sluit aan aan een eerdere periode van 60 maanden (+) en hierdoor verspring je dus een maand voor het ingaan van de nieuwe regeling.

20. Keezje

Keezje Active Member

Toch kan het niet een goed doordacht verhaal zijn, dus ik laat het er denk ik niet bij zitten. Het is raar dat de ene auto met DET 30/11 aangeschaft onder het fiscale regime van 2013 in de toekomst anders wordt belast dan de andere auto met DET de volgende dag maar eveneens onders het fiscale regime van 2013, feitelijk de laatse dus als een DET 2014. Ik ga voor een reparatiewetje.

December-2013-Tesla-bezitters, verenigt u!

Share This Page