Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Wim, hoop dat je mij het zoeken wilt besparen. Waar kan ik vinden dat 12-2013 anders wordt behandeld dan 11-2013?
Doodle_2017-02-16T20_56_47Z.jpg
 
je schrijft de auto dus volledig af voor die tijd, neem ik aan... (niet dat dat zo'n grote afschrijving meer is na vamil...)
Correct, VAMIL of niet, afschrijving in vijf jaar; met VAMIL kun je wel versnellen, maar je kunt niet binnen vijf jaar op de maximale afschrijving komen, VAMIL geeft de mogelijkheid 75% versneld af te schrijven, de overige 25% moet volgens de normale regels worden afgeschreven.

Strikt genomen mag in vijf jaar overigens slechts worden afgeschreven naar de vooraf geschatte restwaarde, maar er zijn er niet veel die dat doen, en inspecteurs schijnen daar geen punt van te maken.

(Heb je wel afgeschreven naar een restwaarde en blijft de auto vervolgens nog tot het ondernemingsvermogen behoren, dan kan er dus in het zesde jaar (en zelfs daarna nog, het is immers een Tesla) nog steeds een waarde op de fiscale balans overblijven, waarop naar regels van goed koopmansgebruik moet worden afgeschreven. Als je dat niet correct zou doen, zou je (in de situatie van de IB-ondernemer) de bijtelling positief kunnen beïnvloeden. Leuke theoretische vraag; zou dan de afschrijving èn de bijtelling door de inspecteur worden gecorrigeerd?).
 
Fijn alles weer bij het oude, was vlak voor Prinsjesdag ff schrikken, had immers diverse 2013 Tesla verkocht met nog eens 60 maanden voordeel en dat is nu gelukkig hersteld. Alle 'oude' t/m 11-2013 advertenties aangepast. Hoop dat het zo blijft.

Nu die vertrapte bijtelling (boven de 50k) er nog af en dan wordt het ook na 2019 mooi op de Ned. wegen.
 
Fijn alles weer bij het oude, was vlak voor Prinsjesdag ff schrikken, had immers diverse 2013 Tesla verkocht met nog eens 60 maanden voordeel en dat is nu gelukkig hersteld. Alle 'oude' t/m 11-2013 advertenties aangepast. Hoop dat het zo blijft.

Nu die vertrapte bijtelling (boven de 50k) er nog af en dan wordt het ook na 2019 mooi op de Ned. wegen.
Tesla moet gewoon een S20 uitbrengen oid, zodat de cataloguswaarde onder de 50k blijft, dan kun je die, nadat hij op kenteken is gezet, upgraden naar een P100D ;-)
 
Sorry Wim,

Maar volgens mij heb je het toch fout. Het gaat hier over de 60 maands-periode. Die gaat in op de eerste dag op de maand na de maand van de tenaamstelling. De grondslag voor de bijtelling is bepalend wanneer de auto tenaam is gesteld. Dus kenteken in 2013 is het percentage van 2013

Zo lees ik het niet. Laatste regel nog maar eens goed lezen.
 

Attachments

  • downloadfile.jpg
    downloadfile.jpg
    254.2 KB · Views: 68
  • Like
Reactions: HWS
Sorry Wim,

Maar volgens mij heb je het toch fout. Het gaat hier over de 60 maands-periode. Die gaat in op de eerste dag op de maand na de maand van de tenaamstelling. De grondslag voor de bijtelling is bepalend wanneer de auto tenaam is gesteld. Dus kenteken in 2013 is het percentage van 2013

Nee ik ben nog steeds niet Wim, maar ik kan de andrang op een reactie niet weerstaan. (sorry Wim)

Je hebt helemaal gelijk met je stelling. Maar het is geen nieuwe auto, je sluit aan aan een eerdere periode van 60 maanden (+) en hierdoor verspring je dus een maand voor het ingaan van de nieuwe regeling.
 
Toch kan het niet een goed doordacht verhaal zijn, dus ik laat het er denk ik niet bij zitten. Het is raar dat de ene auto met DET 30/11 aangeschaft onder het fiscale regime van 2013 in de toekomst anders wordt belast dan de andere auto met DET de volgende dag maar eveneens onders het fiscale regime van 2013, feitelijk de laatse dus als een DET 2014. Ik ga voor een reparatiewetje.

December-2013-Tesla-bezitters, verenigt u!