Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
In het verleden heb ik het wel eens doorgerekend. 19 ct per kilometer belastingvrij declareren vanuit privé kwam telkens toch beter uit dan zakelijk blijven rijden na 5 jaar. Maar het zal ook wel uitmaken hoeveel zakelijke kilometers je per jaar rijdt, dus is wellicht niet in alle gevallen zo.

En dan komt Corona ertussen door en ipv 35.000 rij je nog géén 5.000 km per jaar... Blijft, zeker voor ondernemers, altijd een gokje.
 
  • Funny
Reactions: Lucas31
Mijn fiscalist vertelde me dat de bijtelling nooit hoger kunnen worden dan de werkelijke kosten, grootste afschrijving (wat de grootste kostenpost is) is gedaan in de 5 jaar dus volgens hem kost het zakelijk door rijden niet zoveel. In ieder geval minder dan een nieuwe, moet wel zeggen dat ik zakelijk maar rond de 10000 km rij.
Ik mag hem vanwege collectieve afspraken met bd niet overzetten naar prive.

Je fiscalist doelde hier dan op ZZP-ers, omdat die ondernemen als natuurlijk persoon. Voor DGA's geldt dit niet, die zijn in dienst van hun BV, ontvangen loon en zijn naast capo di tutti capi tegelijkertijd ook werknemer.

Overzetten als ZZP-er naar privé, kan wel degelijk bij een goede reden/excuus. De aanschaf van een nieuwe auto als ZZP-er is een dergelijke reden. Onder die noemer is mijn voormalige S op 31-12-2019, na de aanschaf van mijn nieuwe zakelijke auto, naar "privé gegaan". Of er nog meer geldige redenen zijn om dit als ZZP-er te doen weet ik niet.
 
Je fiscalist doelde hier dan op ZZP-ers, omdat die ondernemen als natuurlijk persoon. Voor DGA's geldt dit niet, die zijn in dienst van hun BV, ontvangen loon en zijn naast capo di tutti capi tegelijkertijd ook werknemer.

Overzetten als ZZP-er naar privé, kan wel degelijk bij een goede reden/excuus. De aanschaf van een nieuwe auto als ZZP-er is een dergelijke reden. Onder die noemer is mijn voormalige S op 31-12-2019, na de aanschaf van mijn nieuwe zakelijke auto, naar "privé gegaan". Of er nog meer geldige redenen zijn om dit als ZZP-er te doen weet ik niet.

klopt, zit in een maatschap en ben IB ondernemer.
 
Bij Tesla de inruilwaarde opvragen schijnt een probaat middel te zijn om een lage restwaarde te realiseren.
Ja, de quote was inderdaad lager dan verwacht waardoor ik mijn MS aantrekkelijk heb kunnen overnemen van de BV van een vriend van me. Ik ben zelf "gewoon" in loondienst en heb ervoor gekozen om de leasevergoeding van mijn werkgever uit te laten keren en privé een Tesla te kopen. Dankzij de lage rentestand kan ik met de netto leasevergoeding (bijna ;-) mijn MS aflossen. Mijn motivatie: In deze tijd maak ik weinig kilometers (en dus weinig verbruikskosten) en na 5 jaar heb ik een fijne auto in mijn bezit die ik kan blijven rijden
 
Last edited: