Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Buiten temperatuur en Laden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees overal maar van die hoge getallen bij 100% laden. IK heb nu 58.000 km op mijn teller staan (gemiddeld 248 wh per kilometer) en als ik mijn S 100% laad dan krijg ik met pijn en moeite 373 typical. Waar zit het verschil in dan? Rij ik dan zo onzuinig dat de software in de S hier na 58.000 km hier rekening mee houdt en dat ik daarom maar kom tot 373 km met een volle batterij?

Je hebt een behoorlijk hoge kilometerstand en kennelijk ook een pittige rijstijl. 248 wH er km is naar mijn mening één van de hoogste verbruiken in de bekende grafiek van veel Nederlandse rijders. Ik heb bijv. een gemiddeld verbruik van 214 wH per km na precies een jaar en 18.000 km. Ik rij met Michelins op 21" velgen en heb nu een typical van 386 km bij maxrange laden.

Ik laad altijd tot 80% behalve als ik meer range nodig heb. Dan laad ik tot 90 of - heel zelden - tot 100% en ga dan vervolgens meteen rijden.
 
Ik lees overal maar van die hoge getallen bij 100% laden. IK heb nu 58.000 km op mijn teller staan (gemiddeld 248 wh per kilometer) en als ik mijn S 100% laad dan krijg ik met pijn en moeite 373 typical. Waar zit het verschil in dan? Rij ik dan zo onzuinig dat de software in de S hier na 58.000 km hier rekening mee houdt en dat ik daarom maar kom tot 373 km met een volle batterij?

Ik zit nu ook op bijna 59000 km. Ik zal er eens op letten wat de waarden van mijn S nu zijn. Volgens mij is mijn gemiddeld verbruik in ieder geval veel minder dan jouw 248 Wh/km. Ik had echter begrepen uit het verhaal van een Amerikaanse professor (weet dat filmpje maar eens terug te vinden op dit forum :crying:) dat snel ontladen niet slecht is voor de levensduur van de batterij.
 
Last edited:
Ik zit nu ook op bijna 59000 km. Ik zal er eens op letten wat de waarden van mijn S nu zijn. Volgens mij is mijn gemiddeld verbruik in ieder geval veel minder dan jouw 248 Wh/km. Ik had echter begrepen uit het verhaal van een Amerikaanse professor (weet dat filmpje maar eens terug te vinden op dit forum :crying:) dat snel ontladen niet slecht is voor de levensduur van de batterij.

Dat klopt.
Vaak helemaal leegrijden is wel slecht
 
Ik zit nu ook op bijna 59000 km. Ik zal er eens op letten wat de waarden van mijn S nu zijn. Volgens mij is mijn gemiddeld verbruik in ieder geval veel minder dan jouw 248 Wh/km. Ik had echter begrepen uit het verhaal van een Amerikaanse professor (weet dat filmpje maar eens terug te vinden op dit forum :crying:) dat snel ontladen niet slecht is voor de levensduur van de batterij.

Alles over batterijen kan je hier vinden: Basic to Advanced Battery Information from Battery University
Lectuur voor de koude winteravonden...
 
Ik zit nu ook op bijna 59000 km. Ik zal er eens op letten wat de waarden van mijn S nu zijn. Volgens mij is mijn gemiddeld verbruik in ieder geval veel minder dan jouw 248 Wh/km. Ik had echter begrepen uit het verhaal van een Amerikaanse professor (weet dat filmpje maar eens terug te vinden op dit forum :crying:) dat snel ontladen niet slecht is voor de levensduur van de batterij.

Ik denk dat je dit filmpje bedoelt. Je bent ontgroend als je minimaal 1 x een nieuwe driveunit hebt gehad, 10 x aan een SuC hebt gestaan en je dit filmje in 1x uit hebt gekeken zonder van je stoel te zijn gevallen. :smile:
 
Ik heb bijv. een gemiddeld verbruik van 214 wH per km na precies een jaar en 18.000 km. Ik rij met Michelins op 21" velgen en heb nu een typical van 386 km bij maxrange laden.

Ik laad altijd tot 80% behalve als ik meer range nodig heb. Dan laad ik tot 90 of - heel zelden - tot 100% en ga dan vervolgens meteen rijden.
Vreemd. Ik heb na 25.000 km (@ 221 Wh/km) een typical van 429 km. Dat lijkt me toch een serieus verschil ten opzichte van je 386km. Zou er een dergelijk kwaliteitsverschil in de battery packs kunnen zitten? Heb 'm wel nog nooit lager dan 28 km gereden, en tot nog toe misschien een tiental keer tot 100% geladen.
 
Vreemd. Ik heb na 25.000 km (@ 221 Wh/km) een typical van 429 km. Dat lijkt me toch een serieus verschil ten opzichte van je 386km. Zou er een dergelijk kwaliteitsverschil in de battery packs kunnen zitten? Heb 'm wel nog nooit lager dan 28 km gereden, en tot nog toe misschien een tiental keer tot 100% geladen.

Een typical range van 429 is niet mogelijk. Bij een nieuwe batterij is dit rond de 400 km.
 
Je hebt een behoorlijk hoge kilometerstand en kennelijk ook een pittige rijstijl. 248 wH er km is naar mijn mening één van de hoogste verbruiken in de bekende grafiek van veel Nederlandse rijders. Ik heb bijv. een gemiddeld verbruik van 214 wH per km na precies een jaar en 18.000 km. Ik rij met Michelins op 21" velgen en heb nu een typical van 386 km bij maxrange laden.

Ik laad altijd tot 80% behalve als ik meer range nodig heb. Dan laad ik tot 90 of - heel zelden - tot 100% en ga dan vervolgens meteen rijden.
Ik zit op de 260 gemiddeld over 20.000...

Ik rij altijd de maximaal toegestane snelheid
 
Ik denk dat je dit filmpje bedoelt. Je bent ontgroend als je minimaal 1 x een nieuwe driveunit hebt gehad, 10 x aan een SuC hebt gestaan en je dit filmje in 1x uit hebt gekeken zonder van je stoel te zijn gevallen. :smile:

Ja, dat was hem. Is inderdaad een behoorlijke zit, maar ik heb slechtere colleges gehad... Niet echt een begenadigd spreker, maar de informatie vond ik wel erg interessant :smile:.
Tsja Ilmar, ik vroeg mij al wat er met mijn haren was gebeurd...:crying:
 
Ik lees overal maar van die hoge getallen bij 100% laden. IK heb nu 58.000 km op mijn teller staan (gemiddeld 248 wh per kilometer) en als ik mijn S 100% laad dan krijg ik met pijn en moeite 373 typical. Waar zit het verschil in dan? Rij ik dan zo onzuinig dat de software in de S hier na 58.000 km hier rekening mee houdt en dat ik daarom maar kom tot 373 km met een volle batterij?

Ik heb full charge nooit een hogere waarde gezien dan 387 km en de 90% charge is bij maximaal 343 km geweest. Met rijstijl heeft het dus niets te maken.
Na bijna een jaar en 41.000 km liggen deze getallen op respectievelijk 377 en 337.
 
Het verhaal gaat dat door een range charge 100% te doen, dan de accu flink leeg te rijden en vervolgens nogmaals 100% te laden (een volledige laadcyclus), de cellen worden gebalanceerd en daardoor zou je meer kilometers moeten zien.

Ik heb dit zelf wel eens gedaan maar bij mij maakte het niets uit.
 
Het verhaal gaat dat door een range charge 100% te doen, dan de accu flink leeg te rijden en vervolgens nogmaals 100% te laden (een volledige laadcyclus), de cellen worden gebalanceerd en daardoor zou je meer kilometers moeten zien.

Ik heb dit zelf wel eens gedaan maar bij mij maakte het niets uit.

Ik denk ook niet dat het veel uitmaakt. Het balanceren zit volgens mij in die hele lange periode dat hij aangeeft dat het opladen nog 1 minuut duurt. Of een cyclus van vol - bijna leeg etc invloed heeft weet ik niet.
 
Nou Nou.

Hoe het leven kan verkeren. Ik doen 175-200km max met een volle tank op mijn M5. Ik ga zowaar 2 keer zover kunnen rijden binnenkort. Range Anxiety? hue? wat is dat? ;-) ;-)
:biggrin:Had enige tijd geleden een Italiaanse auto die bij een tankvulling van 60% een waarschuwing gaf "let op, beperkte actieradius":scared:.

- - - Updated - - -

Ik lees overal maar van die hoge getallen bij 100% laden. IK heb nu 58.000 km op mijn teller staan (gemiddeld 248 wh per kilometer) en als ik mijn S 100% laad dan krijg ik met pijn en moeite 373 typical. Waar zit het verschil in dan? Rij ik dan zo onzuinig dat de software in de S hier na 58.000 km hier rekening mee houdt en dat ik daarom maar kom tot 373 km met een volle batterij?
Heb er 23.000km opstaan. ATA is 249wh/km 100% = 381km. 90% = 341km. In de praktijk haal ik de 300km nauwelijks.
 
Heb er 23.000km opstaan. ATA is 249wh/km 100% = 381km. 90% = 341km. In de praktijk haal ik de 300km nauwelijks.

Toch klopt dat. Zeg 78 kWh beschikbaar met 249 wh/km is 313 km. Het is de rechtervoet. 220 wh/km geeft al 355 km en 200 wh/km geeft dan 390 km.
Het verschil in kosten is natuurlijk marginaal. Gewoon fijn is de wetenschap dat je, als het een keer nodig is, ongelooflijk ver kunt komen op een lading, ook nog behoorlijk verder dan die 390 km.
 
:biggrin:Had enige tijd geleden een Italiaanse auto die bij een tankvulling van 60% een waarschuwing gaf "let op, beperkte actieradius":scared:.

- - - Updated - - -


Heb er 23.000km opstaan. ATA is 249wh/km 100% = 381km. 90% = 341km. In de praktijk haal ik de 300km nauwelijks.


Ik heb nu na precies een jaar zo'n 37500 km er op zitten. Door de weeks laad ik op tot 90% en alleen voor langere ritten tot 100%. woon - werk verkeer is voornamelijk snelweg (112km enkele reis) en de snelheid schommelt tussen de 110 en 120km/u (kan 'savonds soms aanmerkelijk hoger liggen :biggrin:). Mijn gemiddeld verbruik over het hele jaar is 216kw/u.
Doorgaans laad ik op tot 90% en dan ligt de typical range rond de 347km. Met een snelheid van 110 -120 km/u "verbruik"ik op de 112 km gemiddeld rond de 116km en om de typycal range te halen moet ik een average verbruik hebben van 196 wh/km.
 
Ik heb nu na precies een jaar zo'n 37500 km er op zitten. Door de weeks laad ik op tot 90% en alleen voor langere ritten tot 100%. woon - werk verkeer is voornamelijk snelweg (112km enkele reis) en de snelheid schommelt tussen de 110 en 120km/u (kan 'savonds soms aanmerkelijk hoger liggen :biggrin:). Mijn gemiddeld verbruik over het hele jaar is 216kw/u.
Doorgaans laad ik op tot 90% en dan ligt de typical range rond de 347km. Met een snelheid van 110 -120 km/u "verbruik"ik op de 112 km gemiddeld rond de 116km en om de typycal range te halen moet ik een average verbruik hebben van 196 wh/km.

Ik laad sinds 6 januari 2014 elke dag gedurende week op tot 100%. Ik moet elke dag een enkele reis van 196 kilometer maken en vervolgens ook nog kilometers naar klanten (geen tijd meer om tussentijds te laden). Blijf vervolgens slapen en laad bij mijn hotel of werk weer op tot 100%. ik rij vooral A6 en A7 en trap het gaspedaal altijd aardig in (130-150). Dat bewijst dan maar weer dat 100% laden niet heel erg schadelijk is voor de batterij gezien mijn range tov de anderen.