Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voorlopig is het in Apeldoorn én Zevenaar heel erg beroerd met laadsnelheden (33-37 Kw en heel veel terugval ook bij niet gepairde stalls).
Beide lokaties via app gemeld (gewoon een serviceafspraak ingepland en dat werkt: ze geven het dan door aan de desbetreffende crew)
EVEN GEDULD a.u.b.
Morgen ga ik Bunnik eens checken. Wil dat eindelijk wel eens meemaken.:rolleyes:
Ik haalde in Bunnik afgelopen dinsdag (in het begin) ook maar 30-40 kw. Later liep hij op naar 70-80 Kw. Geen gedeelde stall.
Zal binnenkort nog eens wat andere proberen :)
 
IMG_5651.jpg
In Duitsland bij de SuC in Moers is de boel al ge-updatet naar 150kW. Zal wel via OTA naar de SuC's worden gepushed. Zal nu wel in heel Europa zo zijn neem ik aan (waar de grid het toelaat, maar volgens mij hebben ze de laders altijd al op rond de 150kW berekend)
Het spul is niet erg consistent. Gisteren weer in Eindhoven geladen. Weliswaar niet precies dezelfde stall maar het was even leeg als de vorige keer (ca 3-4 van de 24 in gebruik) en onder precies dezelfde omstandigheden geladen heb (zie: #116, 144 kW, 943 km/hr max. van 16-90% in 36 min. ). Nu was het met 116kW (vrij lang), 761 km/hr max. van 9-90% in 47 min. Geen raar piekje zoals bij 144 kW. In beide gevallen ca zelfde buiten temperatuur, in beide gevallen ging hij ook niet van te voren opwarmen. Volgens mij lijkt het erop dat je dan boven de 20% moet beginnen voordat hij gaat opwarmen van te voren, want dan doet hij het wel altijd als ik er naar toe rijdt. Vergelijk laadcurven maar eens. Misschien toch niet alle stalls geupgrade naar 150 kW.
 
Last edited:
Samengevat analyse laadtijden a.d.h.v. TeslaFi laadgrafieken:
V2/120 kW, V2/150 kW, V3, Ionity en Porsche Taycan Turbo (Niet S) laden.
Let wel: wat niet in deze tijden is meegenomen is het aansluiten en opstarten van het laden en het afsluiten en betalen voor zover nodig.

Model 3 LR/AWD %-%SoC/n minuten gemeten laadtijden (10-50%=200 km):
V2/120 kW 5-80/37,7 10-80/35,6 10-50/16,5
V2/150 kW 5-80/30,3 10-80/28,6 10-50/13,5
>=/200 kW 5-80/27,7 10-80/26,0 10-50/11,0
?V3/250 kW 5-80/25,7* 10-80/24,2* 10-50/9,5*

Porsche Taycan Turbo op Ionity (270 kW max) genoemde laadtijden:
Ionity (350 kW) 5-80/22,5 10-80/21,0 200 km/13,0**

*V3 schattingen a.d.h.v. zie: "
"

**Uitgaand van dat Porsche ergens laadt met ergens 260 kW in de periode van 10-58% benodigde SoC voor 200 km en uitgaande van 202 W/km (ev-database) verbruik kunnen we hierhet werkelijke aantal laadgedrag destilleren:
"
" .

We zien dan ook dat bij 26% 260 kW wordt bereikt maar bij 31% reeds getapered is naar 200 kW, bij 38% naar 150 kW en bij 80% naar 85 kW. De 10-80% SoC correspondeert hier met ca 22 minuten laadtijd wat op een minuut na klopt met hun opgave. Hun spec is van 100 km in 5 minuten klopt ook redelijk met de meting van 10 - 33% SoC (96 km). De cleantech grafiek waarbij de tapering inzet bij de Porsche na 52% slaat dus nergens op.
"Porsche Taycan — Power Hungry, Slower To Charge Than Tesla Model S (Most Of The Time) | CleanTechnica"

Hoewel ikzelf nogal wat beren op de weg zie m.b.t. CCS V3 laden in Europa omdat de Tesla DC contacten in de VS veel zijn dikker en daarom beter geschikt voor de hogere dan 500A V3 stromen. Zie als teaser:
"Tesla V3 Charging Explained!"

Verder blijkt uit mijn laatste laadsessie bij de SUC in Eindhoven (vd Valk) dat daar duidelijk stalls zijn die wel en die niet zijn geupgrade naar 150 kW. (Ik denk dus dat het merendeel niet is geupgrade.) En jammer voor Porsche, Tesla Model 3 LR laadt nog steeds sneller zijn km's op een Ionity lader ook zonder V3.
 
Samengevat analyse laadtijden a.d.h.v. TeslaFi laadgrafieken:
V2/120 kW, V2/150 kW, V3, Ionity en Porsche Taycan Turbo (Niet S) laden.
Let wel: wat niet in deze tijden is meegenomen is het aansluiten en opstarten van het laden en het afsluiten en betalen voor zover nodig.

Model 3 LR/AWD %-%SoC/n minuten gemeten laadtijden (10-50%=200 km):
V2/120 kW 5-80/37,7 10-80/35,6 10-50/16,5
V2/150 kW 5-80/30,3 10-80/28,6 10-50/13,5
>=/200 kW 5-80/27,7 10-80/26,0 10-50/11,0
?V3/250 kW 5-80/25,7* 10-80/24,2* 10-50/9,5*

Porsche Taycan Turbo op Ionity (270 kW max) genoemde laadtijden:
Ionity (350 kW) 5-80/22,5 10-80/21,0 200 km/13,0**

*V3 schattingen a.d.h.v. zie: "
"

**Uitgaand van dat Porsche ergens laadt met ergens 260 kW in de periode van 10-58% benodigde SoC voor 200 km en uitgaande van 202 W/km (ev-database) verbruik kunnen we hierhet werkelijke aantal laadgedrag destilleren:
"
" .

We zien dan ook dat bij 26% 260 kW wordt bereikt maar bij 31% reeds getapered is naar 200 kW, bij 38% naar 150 kW en bij 80% naar 85 kW. De 10-80% SoC correspondeert hier met ca 22 minuten laadtijd wat op een minuut na klopt met hun opgave. Hun spec is van 100 km in 5 minuten klopt ook redelijk met de meting van 10 - 33% SoC (96 km). De cleantech grafiek waarbij de tapering inzet bij de Porsche na 52% slaat dus nergens op.
"Porsche Taycan — Power Hungry, Slower To Charge Than Tesla Model S (Most Of The Time) | CleanTechnica"

Hoewel ikzelf nogal wat beren op de weg zie m.b.t. CCS V3 laden in Europa omdat de Tesla DC contacten in de VS veel zijn dikker en daarom beter geschikt voor de hogere dan 500A V3 stromen. Zie als teaser:
"Tesla V3 Charging Explained!"

Verder blijkt uit mijn laatste laadsessie bij de SUC in Eindhoven (vd Valk) dat daar duidelijk stalls zijn die wel en die niet zijn geupgrade naar 150 kW. (Ik denk dus dat het merendeel niet is geupgrade.) En jammer voor Porsche, Tesla Model 3 LR laadt nog steeds sneller zijn km's op een Ionity lader ook zonder V3.
Kijk hoe alles gelijk bevestigd wordt in deze video van Björn Nyland, die mooie grafieken laat zien. De grafiek op 10 minuten laat zien waarom het draait en Tesla Model 3 is dominant:
 
Ter info:
Geluiden zoals bangs en klonken tijdens hoog vermogens DC laden (SUC) worden veroorzaakt door het uitzetten bij temperatuur toename van de lucht in de batterij behuizing. De behuizing(en) kan daardoor plotseling vervormen. Er zijn intussen betere ventielen toegepast die zorgen voor kleinere drukverschillen. Er is een TSB (Technical Service Bulletin): https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10163736-9999.pdf
Intussen zijn de ventielen bij mijn Model 3 vervangen.:)
 
  • Informative
Reactions: nico180
Ter info:
Geluiden zoals bangs en klonken tijdens hoog vermogens DC laden (SUC) worden veroorzaakt door het uitzetten bij temperatuur toename van de lucht in de batterij behuizing. De behuizing(en) kan daardoor plotseling vervormen. Er zijn intussen betere ventielen toegepast die zorgen voor kleinere drukverschillen. Er is een TSB (Technical Service Bulletin): https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10163736-9999.pdf
Intussen zijn de ventielen bij mijn Model 3 vervangen.:)

Kreeg je bericht of moest je er zelf om vragen?
 
Knap speurwerk, maar laten we dat nou eens niet gaan doen voor er een terugroepactie komt. Er zijn wel echte issues waarvoor mensen niet achteraan willen sluiten bij dit soort, voorlopig audio/cosmetische “verbeteringen”. Tesla wil natuurlijk onnodige calls voorkomen en daarom op termijn wel van die geluiden af. Of die constante lichte vervormingen problemen gaan opleveren ... is gewoon afwachten, maar ken je de klik klak toys van vroeger? Die gingen ook jaren mee en dat bij heel veel klik-Klacks)
 
Knap speurwerk, maar laten we dat nou eens niet gaan doen voor er een terugroepactie komt. Er zijn wel echte issues waarvoor mensen niet achteraan willen sluiten bij dit soort, voorlopig audio/cosmetische “verbeteringen”. Tesla wil natuurlijk onnodige calls voorkomen en daarom op termijn wel van die geluiden af. Of die constante lichte vervormingen problemen gaan opleveren ... is gewoon afwachten, maar ken je de klik klak toys van vroeger? Die gingen ook jaren mee en dat bij heel veel klik-Klacks)
Voorkomen lijkt me beter dan genezen.
Mocht iemand nog niet weten waarover het gaat kijk dan deze (live) video vanaf ca 39:30 waarbij Björn zijn model 3 laadt bij een Ionity lader. Wat hier echter vooral interessant is is de temperatuur van de batterij die tot boven de 55 graden C verwarmt wordt door o.a. beide stators van de motoren te gebruiken als verwarming.
 
Model 3 batterij voorverwarming voor SUC en bij koud weer.

Voor hoge laadsnelheden moet de batterij goed op temperatuur zijn. Tijdens het laden wordt daarom de batterij enorm opgewarmd tot wel 55 °C toe blijkt. Tijdens het navigeren naar een SUC toe kan de BMS besluiten dit reeds te gaan voorbereiden. Dit wordt gemeld op je scherm zie:
IMG_5696.JPG


Die verwarming vindt plaats door extra stromen door de stators van beide motoren te sturen bij een AWD die daarvoor ook tot 55 °C of hoger worden verwarmd. De motoren worden normaal gekoeld indien ze te heet worden door hard rijden of snel optrekken. Het blijkt dat de stators wel 125 °C kunnen worden. Het lijkt er op dat bij normaal rijden de batterij op ca 27 - 28 °C wordt gehouden. Staat je auto lang buiten (carport) dan zal de batterij de gemiddelde buiten temperatuur aannemen, dat kan 's winters tot lage temperaturen leiden met bijbehorende geringer bereik en afname van de regeneratie. Tevens zakt de laadsnelheid enorm. De metingen via de ODB poort (On Board Diagnostics) die Björn Nyland doet laten precies zien wat er gebeurt onder verschillende omstandigheden en bieden een schat aan informatie (zie youtube video).

Zoals boven te zien is vindt er ook al voorverwarming plaats bij een 424 km (85% SoC) batterij (temp ca 17 °C). Opzichzelf lijkt dit voor mij absurd want bij 85% SoC is het laadvermogens intussen minimaal (ca 40 kW ~100A/400V). Tevens zijn de batterij verliezen gezien de temperatuur ook al laag. Dus waarom voorverwarmen? De overwegingen van Tesla zijn ondoorgrondelijk. Ook hier zou een ODB onderzoekje licht op kunnen werpen.
Wil je niet naar een SUC maar naar een andere snellader b.v. Ionity, dan kan het handig zijn toch de navigatie naar de dichstbijzijnde SUC in te stellen om voorverwarmen te activeren. Tesla zou ervoor moeten zorgen dat navigeren naar andere snelladers ook tot voorverwarmen zou moeten kunnen leiden. Thuis AC laden zal ook de batterij snel voorverwarmen middels de stators. Als je met 11 kW oplaadt zal ca 7 kW gebruikt worden om de batterij op te warmen. De extra verlies warmte die vrij komt voor de overblijvende max. 4 kW opladen is verwaarloosbaar. Het is dus nuttig om voordat je bij zeer koud weer wegrijdt thuis de auto enige tijd te laten laden!