Samengevat analyse laadtijden a.d.h.v. TeslaFi laadgrafieken:
V2/120 kW, V2/150 kW, V3, Ionity en Porsche Taycan Turbo (Niet S) laden.
Let wel: wat niet in deze tijden is meegenomen is het aansluiten en opstarten van het laden en het afsluiten en betalen voor zover nodig.
Model 3 LR/AWD %-%SoC/n minuten gemeten laadtijden (10-50%=200 km):
V2/120 kW 5-80/37,7 10-80/35,6 10-50/16,5
V2/150 kW 5-80/30,3 10-80/28,6 10-50/13,5
>=/200 kW 5-80/27,7 10-80/26,0 10-50/11,0
?V3/250 kW 5-80/25,7* 10-80/24,2* 10-50/9,5*
Porsche Taycan Turbo op Ionity (270 kW max) genoemde laadtijden:
Ionity (350 kW) 5-80/22,5 10-80/21,0 200 km/13,0**
*V3 schattingen a.d.h.v. zie: "
"
**Uitgaand van dat Porsche ergens laadt met ergens 260 kW in de periode van 10-58% benodigde SoC voor 200 km en uitgaande van 202 W/km (ev-database) verbruik kunnen we hierhet werkelijke aantal laadgedrag destilleren:
"
" .
We zien dan ook dat bij 26% 260 kW wordt bereikt maar bij 31% reeds getapered is naar 200 kW, bij 38% naar 150 kW en bij 80% naar 85 kW. De 10-80% SoC correspondeert hier met ca 22 minuten laadtijd wat op een minuut na klopt met hun opgave. Hun spec is van 100 km in 5 minuten klopt ook redelijk met de meting van 10 - 33% SoC (96 km). De cleantech grafiek waarbij de tapering inzet bij de Porsche na 52% slaat dus nergens op.
"
Porsche Taycan — Power Hungry, Slower To Charge Than Tesla Model S (Most Of The Time) | CleanTechnica"
Hoewel ikzelf nogal wat beren op de weg zie m.b.t. CCS V3 laden in Europa omdat de Tesla DC contacten in de VS veel zijn dikker en daarom beter geschikt voor de hogere dan 500A V3 stromen. Zie als teaser:
"
Tesla V3 Charging Explained!"
Verder blijkt uit mijn laatste laadsessie bij de SUC in Eindhoven (vd Valk) dat daar duidelijk stalls zijn die wel en die niet zijn geupgrade naar 150 kW. (Ik denk dus dat het merendeel niet is geupgrade.) En jammer voor Porsche, Tesla Model 3 LR laadt nog steeds sneller zijn km's op een Ionity lader ook zonder V3.