Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

capaciteitstarief?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik laad met een blauwe 32A stekker en met een dedicated zekering en bekabeling. Als ik op 13A laad kan ik nergens (verlies) warmte voelen, niet aan de zekering en nergens 'onderweg' naar de aansluiting op de wagen.
Laad ik met meer vermogen dan begin ik warmte te voelen. Op 24 of 32A voelt heel de bekabeling warm aan en de zekering ook.
Ik neem dan als leek aan dat ik minder verlies heb op 13A dan op 24A.
 
Ik laad met een blauwe 32A stekker en met een dedicated zekering en bekabeling. Als ik op 13A laad kan ik nergens (verlies) warmte voelen, niet aan de zekering en nergens 'onderweg' naar de aansluiting op de wagen.
Laad ik met meer vermogen dan begin ik warmte te voelen. Op 24 of 32A voelt heel de bekabeling warm aan en de zekering ook.
Ik neem dan als leek aan dat ik minder verlies heb op 13A dan op 24A.
het gaat meer om systeemverliezen. Als je aan het laden bent dan gaat een deel van de energie naar de wagen zelf, de BMS, TMS andere systemen die energie verbruiken. Volgens wat ik lees is dit normaal ergens tussen de 300 en 600 watt. Als het (zeer) koud is dan kan dit zelfs gaan om kW om de batterij te verwarmen. Je kan filmpjes vinden waarbij het in zeer koude omstandigheden quasi onmogelijk is om de wagen te laden aan 2kW omdat de batterijverwarmer al die energie nodig heeft om de batterij op temperatuur te krijgen en er dus niets meer over schiet om effectief de batterij te laden.
 
  • Like
Reactions: wooter
is dat zo? is het zo vaak (onder) 0?
toch regelmatig, is quasi wel altijd goedkoop 's nachts. Je kan de prijzen gemakkelijk bekijken door de engie app te installeren, dan kijken bij Belgian power prices, Day Ahead. Worden iedere dag om 14h gepubliceerd. Moet volgens mij ook interessant zijn als je reeds een thuisbatterij heb die je kan laden van het net. Dan kan je die batterij ook in de winter effectief gebruiken door die 's nachts goedkoop vol te te laden en dan overdag te gebruiken tijdens de duurdere periodes. Dan doe je ook nog eens aan peak shaving wat een gunstig effect heeft voor het capaciteitstarief. Mensen die een nu een thuisbatterij hebben gebruiken die voor een groot deel niet tijdens de wintermaanden omdat ze die enkel laden met zonneenergie, die investering brengt dus al die maanden weinig op. Prijzen zijn wel enkel de energiecomponent, niet de nettarieven.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Sinds ik dynamic heb (23/12/22) zijn ze 2 keer negatief geweest. Beide keren (heel klein beetje) geld gekregen om mijn auto vol te laden.
Maar zelfs positief is het te verwaarlozen. Deze nacht ga ik laden aan een 'duur' tarief, en dat is gemiddeld rond de €0.085 per kwh. Zal toch 2 euro moeten uitgeven. :)