Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

capaciteitstarief?

This site may earn commission on affiliate links.
Voorlopig enkel nodig met digitale meter, gelukkig maar ... Ik zou idd het laden beperken en zoveel mogelijk overdag laden ivm zonnepanelen. In de winter natuurlijk sowieso miserie. Alles is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je zal afgestraft worden als je over 3of4 Kwh 15min piekverbruik gaat, zijn de tarieven al gekend?
 
Kan je hier simuleren:


Het laden beperken hoeft niet zo. Het punt is dat je de pieken moet vermijden, en dat doe je best met een slimme laadpaal die zichzelf regelt om nooit zelf zo een piek te veroorzaken, en wanneer andere toestellen een piek maken, zelf zijn vermogen terug schroeft of zelfs het laden tijdelijk stopt.

Je kan zo een slimme laadpaal kopen, of je kan je bestaande TWC v2 slim maken door via een raspberry pi deze aan te sturen, op basis van gegevens die uit je digitale meter komen. Of je kan via een raspberry pi de API van je auto aansturen om het laadvermogen van je auto dynamisch aan te passen.

Dit komt uit mijn simulatie:

1668631780373.png

1668631790855.png
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
5kW van het net aanvullen met 2,4 kW van een thuisbatterij. Zo krijg je ook 7,4, maar is de piek slechts 5kW.
Thuisbatterij opladen met zo veel mogelijk zonnecellen.
Afhankelijk van het rendement (omzettingsverliezen) misschien indien niet voldoende zon, de batterij zelfs opvullen van het net als er anders weinig verbruik is.
 
5kW van het net aanvullen met 2,4 kW van een thuisbatterij. Zo krijg je ook 7,4, maar is de piek slechts 5kW.
Thuisbatterij opladen met zo veel mogelijk zonnecellen.
Afhankelijk van het rendement (omzettingsverliezen) misschien indien niet voldoende zon, de batterij zelfs opvullen van het net als er anders weinig verbruik is.
Juist, alleen rekening houden dat:
1) je batterij beperkt is in opslag
2) je batterij beperkt is in piekvermogen
3) er ook nog andere verbruikers thuis kunnen zijn

Maar ik ben akkoord een batterij kan helpen, maar economisch meestal geen win-win tenzij subsidiëring.
Ik zou het echter in 2025 ook overwegen zo op te lossen en dan zeker eentje nemen die kan bijladen bij goedkope tariefperiodes (kan nuttig zijn in winterperiode).

PS: Ik geloof minder in het dynamisch laden omdat je dan bijna altijd je stekker zal moeten insteken en dit zeer onpraktisch is als je meerdere malen per dag weg moet. Nu is het juist handig dat je de auto kan volladen en dan een paar dagen niks hoeft te doen afhankelijk van hoeveel je de auto gebruikt. Voor mij blijft de terugdraaiende teller voorlopig een zegen, wat ze ook beweren, zeer goedkoop en zeer praktisch in combinatie met veel zonnepanelen ;-)
 
  • Like
Reactions: Paco and Phil V
Ik zie niet hoe thuisbatterijen veel gaan kunnen helpen. Bij gezinnen zonder EV's krijg je daar nog mee rond dat je die rustig kan laden zonder pieken te veroorzaken, maar zelfs een 14kWh thuisbatterij is niet eens genoeg om je EV voor 100km op te laden.

Het gaat 'm er niet om hoeveel kWh je verbruikt, maar hoeveel kW je aan piek vraagt van het net. Dus als je bij thuiskomst de auto altijd in de laadpaal steekt en die levert nooit meer dan pakweg 6kW, ga je goedkoper uitkomen dan dat je je laadpaal op 11kW laat staan.

Voor mij blijft de terugdraaiende teller voorlopig een zegen, wat ze ook beweren, zeer goedkoop en zeer praktisch in combinatie met veel zonnepanelen ;-)
Een terugdraaiende teller of salderen is natuurlijk vergelijkbaar met belastingsontwijking: het kan en mag, maar de kosten worden verschoven naar iemand anders. In dit geval moet jouw energieleverancier maar verzinnen hoe ie in de winter voor jou energie kan opwekken of aankopen, zonder dat je ervoor betaalt. In het verleden betekende dat vooral het geld halen uit de mensen met een digitale meter of mensen zonder zonnepanelen...

Daarom dat je in België al een paar energieleveranciers hebt die een extra kost opleggen als je zonnepanelen en een terugdraaiende teller hebt. De terugdraaiende teller zal er door verdere marktwerking en hoge prijzen wel uit geperst worden.

 
Ik gebruik de (éénfasige - mijn woning heeft een éénfasige telle) Zappi intelligente wallbox om het piekvermogen te beperken.
Sinds enkele maanden heb ik de Zappi zo ingesteld dat hij de laadsnelheid vermindert (en indien nodig het laden tijdelijk onderbreekt) als het totaal opgenomen vermogen van het huis de 4 kW overstijgt. Dit werkt perfect. Ik hoef er niet op te letten wanneer ik de wagen inplug. In de praktijk laadt de auto op aan 16A (3,7 kW - de rest is sluipverbruik) gedurende het grootste deel van de tijd en heb ik nog nooit een probleem gehad dat de batterij 's ochtends niet voldoende opgeladen is.
Gedurende de zomer (als er voldoende zon is - mijn zonnepaneelinstallatie levert maximaal 5 kW) kan ik er ofwel voor opteren om louter op zonnestroom te laden of zo snel mogelijk (aan maximaal 32A), terug rekening houdend met het maximale opgenomen piekvermogen van het huis van 4 kW.
Ik heb ook een thuisbatterij (AC coupled, met een aparte omvormer van 3 kW) van 10 kWh (9 kWh netto) maar die helpt alleen maar om het avond/nachtverbruik te verminderen (sinds begin november krijg ik ze zelfs op een zonnige dag niet vol).
De Zappi wallbox meet ook de energie van/naar de thuisbatterij en is zo ingesteld dat gedurende het laden van de auto op louter zonnestroom de thuisbatterij niet opgeladen of ontladen wordt. Laadt ik de auto zo snel mogelijk op, dan wordt de batterij heel snel leeggezogen.

1668677814961.png
 
1) je batterij beperkt is in opslag

maar zelfs een 14kWh thuisbatterij is niet eens genoeg om je EV voor 100km op te laden.
Met 14kWh batterij en je laadvermogen verdelen in 2,5kW van de batterij en 5kW van het net, blijf je op een piek van 5kW en laad je toch aan 7,4kW en heb je 42kWh bij in 5,6 u. Als de zon schijnt krijg je nog extra bonus.
 
De nieuwste firmware van de Fivari-lader die ik gebruik, laat ook toe om het capaciteitstarief onder controle te houden. De som van de stromen in de drie fasen kan beperkt worden en dus het laadvermogen+thuisverbruik.
Bij de vorige firmware en bij de meeste slimme laders wordt de maximale stroom beperkt, maar dat wordt dan 1 beperking voor de drie stromen. Je onderbenut dan de capaciteit (kwartier-energie die je aanvaardbaar acht) bij driefasig laden. De lader kan bovendien ook overweg met een netwerk zonder neuter.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Met 14kWh batterij en je laadvermogen verdelen in 2,5kW van de batterij en 5kW van het net, blijf je op een piek van 5kW en laad je toch aan 7,4kW en heb je 42kWh bij in 5,6 u. Als de zon schijnt krijg je nog extra bonus.
Het probleem is dat je met de meeste (alle?) thuisbatterijen dit niet kan moduleren - zij leveren de maximale stroom bij het ontladen (zolang je nog stroom van het net haalt) en zijn dus heel snel leeg (niet vergeten dat je naast je auto nog andere verbruikers in huis hebt).
In mijn persoonlijk geval krijg ik in de wintermaanden (nov-feb) mijn 10 kWh batterij zelfs niet vol op een zonnige dag (met 32 zonnepanelen - 9,6 kWh piek op een 5 kW omvormer).
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Ik zie niet hoe thuisbatterijen veel gaan kunnen helpen. Bij gezinnen zonder EV's krijg je daar nog mee rond dat je die rustig kan laden zonder pieken te veroorzaken, maar zelfs een 14kWh thuisbatterij is niet eens genoeg om je EV voor 100km op te laden.

Het gaat 'm er niet om hoeveel kWh je verbruikt, maar hoeveel kW je aan piek vraagt van het net. Dus als je bij thuiskomst de auto altijd in de laadpaal steekt en die levert nooit meer dan pakweg 6kW, ga je goedkoper uitkomen dan dat je je laadpaal op 11kW laat staan.


Een terugdraaiende teller of salderen is natuurlijk vergelijkbaar met belastingsontwijking: het kan en mag, maar de kosten worden verschoven naar iemand anders. In dit geval moet jouw energieleverancier maar verzinnen hoe ie in de winter voor jou energie kan opwekken of aankopen, zonder dat je ervoor betaalt. In het verleden betekende dat vooral het geld halen uit de mensen met een digitale meter of mensen zonder zonnepanelen...

Daarom dat je in België al een paar energieleveranciers hebt die een extra kost opleggen als je zonnepanelen en een terugdraaiende teller hebt. De terugdraaiende teller zal er door verdere marktwerking en hoge prijzen wel uit geperst worden.

Wouter, vergelijkbaar met belastingsontwijking, belastingsontwijkig: serieus blijven hé.
De stroom die in de zomer wordt afgestaan aan het net, wordt ook verkocht aan een derde en betekent minder opwekken van stroom via duurdere gas-centrales ... weet dat de stroom immers verkocht wordt aan het duurste tarief op dat ogenblik actief. Bovendien ontvang je op dat ogenblik (als prosument met terugdraaiende teller) ook geen vergoeding voor die opgewekte stroom, je geeft ze dus 'gratis' weg. Ten tweede betalen wij voor het dubbele transport en eventueel bijkomende kosten het prosumententarief sedert jaren. De extra kost die 'mega' bijvoorbeeld aanrekent is juist: maar dat is hun eigen fout: ze produceren geen of weinig stroom, dus moeten ze ALTIJD duur aankopen. 't is niet omdat je niet in dit geval zit, dat je zo moet reageren. Anderen betalen helemaal niet teveel om die reden, integendeel, 't zou anders misschien nog duurder uitvallen want er zou nog meer gas-geproduceerde stroom nodig zijn op elk ogenblik. Vergeet ook niet dat WIND+ZON nog steeds een klein aandeel is van onze productie; en echt zeer zeer klein.

Ook over je thuisbatterij ben je niet helemaal juist: als je thuisbatterij bvb 3kW continue kan leveren en je hebt één van 15kW, dan kan je gedurende bvb 5u 3kW van je batterij nemen en 3kW van het net. Zo heb je nog steeds een piektarief van max. 3kW en kan je toch aan 6kW laden en aldus toch 30kW in je auto pompen zonder de piek te overschrijden (in beste geval). Heb je dan bovendien nog zonnepanelen en die duwen nog wat mee, dan verlaagt je piek nog eens. Bovendien zal het nog interessanter worden als je die thuisbatterij kan laten opladen in de winter wanneer het tarief zeer voordelig is. Ik ben akkoord - zoals reeds gezegd: economisch is het misschien momenteel geen win-win, maar wel in het praktisch gebruik zonder kopzorgen ;-) Ik zie mij in 2025 perfect een batterij aankopen en altijd laden aan 5kW en dit zoveel mogelijk gedurende de dag (dan steken de zonnepanelen zoveel als mogelijk).
 
Wouter, vergelijkbaar met belastingsontwijking, belastingsontwijkig: serieus blijven hé.
De stroom die in de zomer wordt afgestaan aan het net, wordt ook verkocht aan een derde en betekent minder opwekken van stroom via duurdere gas-centrales ... weet dat de stroom immers verkocht wordt aan het duurste tarief op dat ogenblik actief. Bovendien ontvang je op dat ogenblik (als prosument met terugdraaiende teller) ook geen vergoeding voor die opgewekte stroom, je geeft ze dus 'gratis' weg. Ten tweede betalen wij voor het dubbele transport en eventueel bijkomende kosten het prosumententarief sedert jaren. De extra kost die 'mega' bijvoorbeeld aanrekent is juist: maar dat is hun eigen fout: ze produceren geen of weinig stroom, dus moeten ze ALTIJD duur aankopen. 't is niet omdat je niet in dit geval zit, dat je zo moet reageren. Anderen betalen helemaal niet teveel om die reden, integendeel, 't zou anders misschien nog duurder uitvallen want er zou nog meer gas-geproduceerde stroom nodig zijn op elk ogenblik. Vergeet ook niet dat WIND+ZON nog steeds een klein aandeel is van onze productie; en echt zeer zeer klein.

Klopt, behalve dat zonnestroom in de zomer erg goedkoop is, en stroom in de winter duurder. En niet alleen dat, het is niet dat je de stroom gratis weggeeft: je teller draait wel degelijk terug. En eens de winter komt, draait je teller weer vooruit maar op jaarbasis kom je misschien op 0 uit en we weten allebei dat dat niet is wat er effectief gebeurde, en je leverancier heeft in de zomer goedkoop je stroom verkocht en moet in de winter dure stroom kopen zonder dat je ervoor betaalt.

De prosumentenvergoeding vervangt het gemis in netkosten, die je ook niet betaalt als je met een terugdraaiende teller afrekent.

Het spijt me, maar de salderingsregeling of terugdraaiende teller is inherent oneerlijk. Ze wordt wel toegelaten, en daarom dat ik spreek van 'belastingsontwijking': dat mag ook, maar daar kan je ook morele vragen over stellen, want het verschil moeten de nette belastingbetalers natuurlijk bijleggen.

Ook over je thuisbatterij ben je niet helemaal juist: als je thuisbatterij bvb 3kW continue kan leveren en je hebt één van 15kW, dan kan je gedurende bvb 5u 3kW van je batterij nemen en 3kW van het net. Zo heb je nog steeds een piektarief van max. 3kW en kan je toch aan 6kW laden en aldus toch 30kW in je auto pompen zonder de piek te overschrijden (in beste geval). Heb je dan bovendien nog zonnepanelen en die duwen nog wat mee, dan verlaagt je piek nog eens. Bovendien zal het nog interessanter worden als je die thuisbatterij kan laten opladen in de winter wanneer het tarief zeer voordelig is. Ik ben akkoord - zoals reeds gezegd: economisch is het misschien momenteel geen win-win, maar wel in het praktisch gebruik zonder kopzorgen ;-) Ik zie mij in 2025 perfect een batterij aankopen en altijd laden aan 5kW en dit zoveel mogelijk gedurende de dag (dan steken de zonnepanelen zoveel als mogelijk).
En da's een beetje ook het punt: voor die 3kW extra komt het capaciteitstarief niet zo duur uit dat je de aankoop van zo een batterij er economisch uit krijgt.
 
Wat de mensen in deze hele discussie lijken te vergeten id dat het capaciteitstarief wordt berekend op het kwartier van de maand met het hoogste (gemiddelde) verbruik. Als je er met een batterij zou in slagen om gedurende 95% van de kwartieren niet meer dan 3 kW te verbruiken, dan helpt dit niet als je ook maar 1 kwartier hebt waarin de batterij leeg is en je toch 5 kW of meer verbruikt.
Een batterij dient voornamelijk om het eigenverbruik te verhogen voor mensen met zonnepanelen en een digitale teller. De winst per kWh die je hierbij maakt is het verschil tussen de prijs per kWh (inclusief de netdistributietarieven) die je betaalt voor de elektriciteit die je afneemt en de prijs per kWh (zonder de netdistributietarieven) die je krijgt voor de elektriciteit die je op het net zet.
 
Als Nederlander kijk ik ook zeer verbaasd naar de regeling die bij jullie 01/01/23 in werking lijkt te treden.
In NL hebben de netbeheerders een iets eerlijkere regeling bedacht: je neemt contractueel een bandbreedte van 5/7/11 of 17kW af, en je betaald 0,50 extra voor elke kWh die je verbruikt boven je bandbreedte.
Dus heb je een 5kW contract en laad je in een periode van een maand een uur op 11kw dan betaal je (11-5)*0,50 = 3 euro extra.
Drie uur laden op 11kW kost je dan 9 euro extra.
Met een maximum van 100kWh want 50 euro p/m is ongeveer de staffel naar een zwaardere fysieke aansluiting (3x35A)
 
  • Informative
Reactions: SparkyM3LR4WD
Als Nederlander kijk ik ook zeer verbaasd naar de regeling die bij jullie 01/01/23 in werking lijkt te treden.
In NL hebben de netbeheerders een iets eerlijkere regeling bedacht: je neemt contractueel een bandbreedte van 5/7/11 of 17kW af, en je betaald 0,50 extra voor elke kWh die je verbruikt boven je bandbreedte.
Dus heb je een 5kW contract en laad je in een periode van een maand een uur op 11kw dan betaal je (11-5)*0,50 = 3 euro extra.
Drie uur laden op 11kW kost je dan 9 euro extra.
Met een maximum van 100kWh want 50 euro p/m is ongeveer de staffel naar een zwaardere fysieke aansluiting (3x35A)
Weet je ook hoe men dan omgaat met oude "terugdraaiende" meters?
Gaan die automatisch het hoogste tarief betalen?
 
Weet je ook hoe men dan omgaat met oude "terugdraaiende" meters?
Gaan die automatisch het hoogste tarief betalen?
Goede vraag, geen idee.
En tot nu toe is het niet verplicht om je slimme meter ook te laten communiceren, dat mag je laten uitschakelen.
Her en der zijn er ook nog oude ferraris meters en voor zover ik weet is er alleen de verplichting tot een goedgekeurde meter.