Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

capaciteitstarief?

This site may earn commission on affiliate links.
morgen is het zover nog tips? vandaag al even naar de home wizard zitten kijken en : wasje drogen en vriendin die haren droogt: 3,5 kW

oven voorverwarmen om een broodje af te bakken + luchtontvochtiger die boven op staat: 3,5kW.

je kan basically niets meer doen
 
Is dat gemeten op een kwartier?

Capaciteitstarief wordt gemeten per kwartier, dwz men kijkt om 19u15 wat je meterstand was om 19u en vergelijkt die met 19u15, en leidt daaruit een gemiddeld verbruik af en dat is je piek.

Je moet dus al tegelijk de oven voorverwarmen en de haardrogers voor 15 minuten lang aan hoogste stand gebruiken om het maximum te halen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
je kan basically niets meer doen
Even inlezen.
  • Capaciteitstarief heeft enkel invloed op de transportkosten (zo’n 7% van de totale kosten).
  • Zolang je niet over de 5kW gaat gedurende een vol kwartier, betaal je niet meer dan vroeger (huidige transportkosten vervallen).
  • Met jouw 3,5 kW ben je dus goedkoper af dan vroeger (dank u wel Vreg)
  • Met loadbalancing kunnen 90% (95?) van de mensen hun auto voldoende geladen krijgen aan 5kW, dus zonder meerkost (behalve wat meer laadverliezen).
  • Als je toch eens 1 keer sneller moet laden, dan zal je 1 maand iets hoger zitten, die ene maand zal voor 1/12 mee tellen in je berekening.
  • De 10% van de mensen die meer nodig heeft dan 5 kW, zorgt er voor dat extra investeringen nodig zijn aan het locale net. Het is maar logisch dat zij er voor betalen en niet de 90% die het niet nodig hebben.
  • Die 10% die dat nodig hebben, hebben dat wellicht beroepshalve nodig en kunnen dat in hun business plan mee nemen.
  • Met een dynamisch tarief en wat sturing kan je de meerkost gemakkelijk terugverdienen.
  • Als je op een maand 1 keer een kwartier hoger zit, kan je je de rest van de maand laten gaan
Het is niet ideaal, maar een start richting optimalisatie. Alle grootverbruikers gaan richting ‘dynamisch aansturen’ en thuisbatterij geduwd worden. En daar zit de grootste winst, zowel financieel als voor het klimaat. Het zal er voor zorgen dat gascentrales slechts heel uitzonderlijk, op mistige windstille dagen moeten bijgeschakeld worden.
 
  • Like
Reactions: robertvg
ik vraag me af, bij de installatie van m’n enphase installatie is er ook een metering gateway geïnstalleerd.
Hiermee kan ik zien wat ik opbreng, wat ik binnentrek van het net enz.

Aangezien dit ook maar enkele spoelen zijn, zou je dit ook kunnen gebruiken om te communiceren met een laadpaal voor het load balancen?

Ik heb het gevoel dat wanneer je info opzoekt ivm load balancing, je telkens op een laadpaalfabricant komt.
Bestaat er dan geen aparte module die je kan installeren, los van laadpalen?
 
Als je strategisch uw kwartier kiest dan kan je laden aan 10kw terwijl het berekend capaciteitstarief 5k zal zijn. Dit komt omdat de berekening gedaan wordt op basis van het verbruik van vaste kwartieren. Vorrbeeld, als je begint te laden aan 10kw om 18h52m30s tot 19h07m30s dan heb je gedurende dit kwartier het net belast aan 10kw maar is het berekend capaciteitstarief de helft dus 5kw.
 
Ging mij daar proberen aan te houden maar totaal niet meer aan gedacht toen ik thuiskwam en hem heb volgeladen op 11 kw . Kan ik in de maand januari alvast op volle capaciteit laden😅
Dit gaat mij gegarandeerd ook vaak overkomen. En één keer prijs 'vrij' voor de rest van de maand.
Ik betaal erg weinig voor elektriciteit, een maandelijks voorschot van €20 en zou zoals het vroeger was nauwelijks moeten bijbetalen.
Heb dus geen idee hoe ik dat capaciteitstarief ga voelen. Heb besloten om me er niet druk in te maken.
 
Als je strategisch uw kwartier kiest dan kan je laden aan 10kw terwijl het berekend capaciteitstarief 5k zal zijn. Dit komt omdat de berekening gedaan wordt op basis van het verbruik van vaste kwartieren. Vorrbeeld, als je begint te laden aan 10kw om 18h52m30s tot 19h07m30s dan heb je gedurende dit kwartier het net belast aan 10kw maar is het berekend capaciteitstarief de helft dus 5kw.
Met een kwartier kom je niet ver om je wagen te laden. Of ga je steeds 15 minuten aan 10kW laden en dan 15 minuten aan 0?
Dan kan je beter continu aan 5kW laden. Dat komt op hetzelfde neer.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Dit gaat mij gegarandeerd ook vaak overkomen. En één keer prijs 'vrij' voor de rest van de maand.
Ik betaal erg weinig voor elektriciteit, een maandelijks voorschot van €20 en zou zoals het vroeger was nauwelijks moeten bijbetalen.
Heb dus geen idee hoe ik dat capaciteitstarief ga voelen. Heb besloten om me er niet druk in te maken.
20 euro? Ik ga ervan uit dat je een hoop panelen hebt en een analoge teller. Ik zou verwachten dat enkel de prosumententax al meer is dan 600 euro per jaar?
 
Een piek tussen 3 kW en 4 kW ga je moeilijk vermijden met wat huishouden zonder panelen. Maar tenzij je elke dag +200 km doet ga je ‘s nachts toch genoeg kunnen bijladen op 3,5 kW?
Zolang je onder de 5kW blijft, zou je niet meer betalen dan in 2022.
Als ‘s nachts laadt op 5kW en dan verder geen grote verbruikers op zet, ga je het verschil niet merken.
Weet ook dat grote verbruikers meestal geen kwartier continu verbruiken. Het water in jouw wasmachine is op 5 minuten opgewarmd. Eenmaal opgewarmd, is er enkel om de zoveel tijd wat energie nodig om het warm te houden. 5 minuten 2kW telt in je kwartier dus maar voor 0,667kW.
 
  • Like
Reactions: Mgsp
Ik heb blij dat ik nog een terugdraaiende teller heb en nog een paar jaar kan wachten welke systemen er nog op de markt van komen. Mocht ik er vandaag aan vasthangen, zou ik de wagen waarschijnlijk op 7 kW zetten en kijken naar een slimme lader (zoals de Fivari) om het laden aan te passen aan bv max 7 kW verbruik voor alles samen. Dan laadt je sneller 's nachts, maar beperk je het laden als bv de droogkast opstaat. Je kan ook zelf knutselen als je wat kan programmeren (zoek de info van bv @wooter maar op).
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik heb blij dat ik nog een terugdraaiende teller heb en nog een paar jaar kan wachten welke systemen er nog op de markt van komen.
+1
Ik wil zelfs nog een stap verder. Max 5 kW van het net, maar naar de auto wel aanvullen met wat van een thuisbatterij komt.
Zo kan je met een thuisbatterij van 25kWh op 10 uur 75kWh laden en niet boven 5kWh gaan.

Ik zie dergelijke sturing nog niet beschikbaar op de markt.

Met een thuisbatterij is het op zich zelfs niet nodig om zonnepanelen te hebben. Je kan ze met een dynamisch tarief zo goed als gratis vullen in de daluren.
 
20 euro? Ik ga ervan uit dat je een hoop panelen hebt en een analoge teller. Ik zou verwachten dat enkel de prosumententax al meer is dan 600 euro per jaar?
Een passief huis, warmtepomp en een dak vol zonnepanelen. Sinds juni digitale teller. Wil ik ook omdat ik mijn (zonne)stroom in de zomer ga gebruiken voor ons appartement aan zee. Oh ja, en een thuisbatterij van 10kwh.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Het grappige is dat als je maar aan 5kW laad, je eigenlijk relatief grote verliezen hebt. Je betaalt dan meer kWh dan dat je uitspaart aan capaciteitstarief.

Een laadpaal die van 19u08 tot 19u23 kan laden, en van 19u38 tot 19u53, aan volle vermogen, geeft per kwartier de helft aan piek. Da’s misschien interessanter 😅
 
  • Like
Reactions: Gamechanger
Het grappige is dat als je maar aan 5kW laad, je eigenlijk relatief grote verliezen hebt. Je betaalt dan meer kWh dan dat je uitspaart aan capaciteitstarief.

Een laadpaal die van 19u08 tot 19u23 kan laden, en van 19u38 tot 19u53, aan volle vermogen, geeft per kwartier de helft aan piek. Da’s misschien interessanter 😅
Zal allemaal proefondervindelijk moeten bekeken worden.
Het verschil in laadverliezen tssn 5 en de 7,4kW waarmee ik nu laad zal niet zo groot zijn.
40 keer het laden starten en stoppen om 10u te laden zal ook zijn tol eisen aan verbruik (alle geleiders opnieuw laten opwarmen, slijtage aan contactoren…
Ik zou het niet doen.
 
Met een kwartier kom je niet ver om je wagen te laden. Of ga je steeds 15 minuten aan 10kW laden en dan 15 minuten aan 0?
Dan kan je beter continu aan 5kW laden. Dat komt op hetzelfde neer.
zal afwegen zijn, hoe hoger je kan laden hoe efficiënter. Diegenen die echt maar bvb op 2kW willen laden om aan het minimum cap tarief van 2,5kW te blijven gaan veel kWh verbruiken om te laden. Vanaf 5kW zal het wel meevallen denk ik
 
  • Like
Reactions: Phil V