Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Climate Control aan houden niet beschikbaar vanwege systeemstoring

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds gisteren (beter gezegd toen viel het me op) deze melding.
Is dit een voorbode van een aircopomp die niet meer werkt?
Ik rij wat minder en gisteren toe het 20+graden was merkte is geen ijskoude airco.
Helaas is de tesla nog niet toegevoegd aan mijn account dus kan nog niet via de app de service bereiken (wacht al 2.5 week, dus bijna)

Ik heb al get e.e.a. gelezen dat de aircopomp wel eens stuk wil gaan en in het ergste geval de dcdc converter.

Mensen met ervaring hier mee? Of advies?

20200408_153553.jpg
 
Last edited:
Of de systeemdruk is te laag waardoor de pomp niet meer mag draaien. Door bijvoorbeeld een lekje in de condensor door steenslag.

Vaak gaan die pompen eerst herrie maken als je de airco aan zet alvorens ze kapot gaan, deed hij dat?

Ikzelf zou denk ik eerst langs een airco specialist rijden, het airco systeem is redelijk hetzelfde als van een PHEV.

Edit: laden bij superchargen kan ook begrensd worden hierdoor.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: SparcoNL
Of de systeemdruk is te laag waardoor de pomp niet meer mag draaien. Door bijvoorbeeld een lekje in de condensor door steenslag.

Vaak gaan die pompen eerst herrie maken als je de airco aan zet alvorens ze kapot gaan, deed hij dat?

Ikzelf zou denk ik eerst langs een airco specialist rijden, het airco systeem is redelijk hetzelfde als van een PHEV.

Edit: laden bij superchargen kan ook begrensd worden hierdoor.

Bij aanschaf 2.5 week geleden gesupercharged met 77kw. Verder niet weer aan een supercharger gehangen. Ik wacht met smart op klazinaveen (emmen). Verder heb ik geen rare/gekke geluiden gehoord alleen de normale stilte van de tesla.

Maar dat is een goeie tip even druk laten testen. Zal eens bij garages langs gaan of die ervaring met tesla hebben en tijd.
 
Volgende week kan ik bij de lokale garage langs en zal ik hem op vulling laten controleren.

Net even kort stukje gereden en viel me op (gaat er op letten nu natuurlijk) dat het AC knopje grijs blijft in de auto stand. Handmatig wel in te schakelen en even voor 3 minuten (terug reis van winkel) geprobeerd maar brengt weinig verschil. Met de temperatuur op 15.5 of LO geen ijzig koude lucht. Maar heb er ook geen ervaring mee alleen met mijn vorige Bmw F10 535i die diepvries koud kon worden.

20200410_160430.jpg
 
Ik heb exact dezelfde 'storing' al sinds een jaar zo af en toe. Via de app kun je de climate vd auto dan ook niet aan zetten.
Dog mode, Campmode werkt ook niet. Zeer willekeurig.
Ook al een Ranger naar laten kijken (op afstand) maar ze kunnen niks vinden.
Climate werkt dan handmatig overigens prima.
 
Vanmiddag om 15:00 de afspraak bij Tesla Groningen.
Probleem over de telefoon gemeld en via mail afspraak gemaakt omdat ik nog niet ben geregistreerd in de app.
1e inschatting is inderdaad te lage vulling en verdere diagnose zal daar plaats vinden. Wel gelijk al een pro forma invoice á 362 euro ontvangen voor deze 'service' ...yikes
 
Vanmiddag om 15:00 de afspraak bij Tesla Groningen.
Probleem over de telefoon gemeld en via mail afspraak gemaakt omdat ik nog niet ben geregistreerd in de app.
1e inschatting is inderdaad te lage vulling en verdere diagnose zal daar plaats vinden. Wel gelijk al een pro forma invoice á 362 euro ontvangen voor deze 'service' ...yikes
SeC rekent 130,= per uur aan werkloon. :eek:
 
Helaas moest ik hem vanmiddag er achter laten. Diagnose was niet direct duidelijk, werdt me verteld dat het 1 van de 3 volgende opties kan zijn.

Te weinig airco vulling (was aannemelijk)
defecte HV zekering (geen spanning op airco)
defecte aircopomp (yikess, dure)

Ze moesten aanvullend onderzoek doen en heb een loaner mee gekregen, zilveren p85+.

Verder werdt er nadrukkelijk gevraag of de vorige eigenaar niet toevallig aircogas had laten bijvullen, en daarmee de verkeerde had laten gebruiken dus niet de benodigde R-1234YF. Dit was na een kort telefoontje door hem bevestigd van niet. Zelf had ik kort geleden al even op Google gezocht en er zijn dus 2 types systemen, 1 met R-134A en de nieuwere R-1234YF.

Hopelijk morgen weer meer info.
En voor mijn portomonee hoop ik op de HV zekering.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: cvonken
Helaas moest ik hem vanmiddag er achter laten. Diagnose was niet direct duidelijk, werdt me verteld dat het 1 van de 3 volgende opties kan zijn.

Te weinig airco vulling (was aannemelijk)
defecte HV zekering (geen spanning op airco)
defecte aircopomp (yikess, dure)

Ze moesten aanvullend onderzoek doen en heb een loaner mee gekregen, zilveren p85+.

Verder werdt er nadrukkelijk gevraag of de vorige eigenaar niet toevallig aircogas had laten bijvullen, en daarmee de verkeerde had laten gebruiken dus niet de benodigde R-1234YF. Dit was na een kort telefoontje door hem bevestigd van niet. Zelf had ik kort geleden al even op Google gezocht en er zijn dus 2 types systemen, 1 met R-134A en de nieuwere R-1234YF.

Hopelijk morgen weer meer info.
En voor mijn portomonee hoop ik op de HV zekering.

Defecte HV zekering van je A/C compressor = vervangen complete DC/DC converter, Tesla doet de zekeringen niet vervangen enkel de complete unit ($$$) Er zijn in Amerika wel bedrijfjes die ze reviseren (lees: nieuwe zekeringen monteren). Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar zo moeilijk moet dat niet zijn.

zie:

Check your AC

Tesla Model S Gen 1 DC-DC Converter Repair [TeslaG1-DC-DC] - $225.00 : HybridReVolt: Hybrid Battery Repair
 
Defecte HV zekering van je A/C compressor = vervangen complete DC/DC converter, Tesla doet de zekeringen niet vervangen enkel de complete unit ($$$) Er zijn in Amerika wel bedrijfjes die ze reviseren (lees: nieuwe zekeringen monteren). Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar zo moeilijk moet dat niet zijn.

zie:

Check your AC

Tesla Model S Gen 1 DC-DC Converter Repair [TeslaG1-DC-DC] - $225.00 : HybridReVolt: Hybrid Battery Repair

@Gtech Bedankt voor deze info.

Ik ben zojuist gebeld door tesla, en warempel. Het is niet de HV zekering en niet de Aircopomp.
Het is de condensor die lek is, en vervangen moet worden.

En dat geintje mag 1150,- ex kosten inclusief gas, onderdelen, werkloon en alle diagnose uren. Wat dan een beetje jammer is dat ze dat gisteren niet in de 2.5 uur diagnose hebben weten te vinden. Plus het bijzondere vermoeden wat later ontstond met de 2 types gas.
Al met al nog geen super gevoel bij en het idee dat ze beetje om werk verlegen zitten, maar een forum is er niet om te klagen.
Hopelijk heeft iemand anders hier wat aan als hij de zelfde meldingen / storing ervaart, dan weet je wat als eerste gecheckt moet worden.
En een positieve noot, ze deden absoluut niet moeilijk over een Loaner en deze heb ik dan ook 'gratis' mee.

Hopelijk is alles eind van de middag verholpen en kan ik weer genieten van een aangename temperatuur in men Tesla.
En kan ik hier de final-update posten incl. verdere info wat ik van hun hoop te krijgen.
 
  • Like
Reactions: Gtech
Gisteren tehoren gekregen dat mijn totale aircosysteem vervangen moet worden auto is van 2018 160k
Zou verkeerde vloeistof in zijn gegaan
Bij navraag bij de airco garage bleek dit niet zo te zijn (met certificaat )
Toen zou de verkeerde olie in het systeem mee zijn gekomen (dit wordt nog uitgezocht)
Totale kosten 3200,= zonder te verblikken wordt dit gemeld
En wederom wordt je schofterig behandeld we kunnen de auto ook weer dichtmaken kunt u hem weer meenemen

Fijne zaak Tesla
 
Totale kosten 3200,= zonder te verblikken wordt dit gemeld
Zelfde gevoel gehad bij een panne op vakantie in Engeland. Kreeg een raming van 5000£ En een hersteldeur van 3 weken. Factuur was uiteindelijk 3000£. En ik kreeg voor de rest van mijn vakantie een loaner (hoewel dit niet volgens de policy was). Was zeer balen op dat moment, maar als ik zie wat ik al uitgespaard heb met superchargen, geen 2 onderhoudsbeurten per jaar, overheidsinventives en vooral hoe ik van de wagen genoten heb, dan was dit snel vergeten.

En wederom wordt je schofterig behandeld we kunnen de auto ook weer dichtmaken kunt u hem weer meenemen
Ze kunnen de kosten toch niet onder de mat vegen? Ergens stopt de goodwill.
 
Gisteren tehoren gekregen dat mijn totale aircosysteem vervangen moet worden auto is van 2018 160k
Zou verkeerde vloeistof in zijn gegaan
Bij navraag bij de airco garage bleek dit niet zo te zijn (met certificaat )
Toen zou de verkeerde olie in het systeem mee zijn gekomen (dit wordt nog uitgezocht)
Totale kosten 3200,= zonder te verblikken wordt dit gemeld
En wederom wordt je schofterig behandeld we kunnen de auto ook weer dichtmaken kunt u hem weer meenemen

Fijne zaak Tesla

Kan het zijn dat je vooral teleurgesteld bent omdat je een rekening krijgt gepresenteerd van ellende die mogelijk door een andere garage is veroorzaakt?
Tip: begin eens met de vraag of iemand hier iets dergelijks al een keer heeft meegemaakt en hoe dat toen opgelost is.
 
Gisteren tehoren gekregen dat mijn totale aircosysteem vervangen moet worden auto is van 2018 160k
Zou verkeerde vloeistof in zijn gegaan
Bij navraag bij de airco garage bleek dit niet zo te zijn (met certificaat )
Toen zou de verkeerde olie in het systeem mee zijn gekomen (dit wordt nog uitgezocht)
Totale kosten 3200,= zonder te verblikken wordt dit gemeld
En wederom wordt je schofterig behandeld we kunnen de auto ook weer dichtmaken kunt u hem weer meenemen

Fijne zaak Tesla
Vervelend om te horen, 1 druppel verkeerde olie kan het systeem inderdaad al om zeep helpen.

De garage kan wel de ND-11 of vergelijkbare olie gebruikt hebben maar als ze bij de vorige auto die aangesloten zat op het airco apparaat deze hebben leeggetrokken en daar zat de PAG olie in (want er komt altijd koudemiddel EN olie uit de auto als je een airco onderhoud doet) en ze hebben nadien het airco apparaat niet gespoeld voordat hij is aangesloten op jou auto is de kans zeer groot dat je het haasje bent, oftewel cross-contamination.

Je kan het een beetje vergelijken met een junk die injectienaalden hergebruikt, in dit geval zijn het dan de vulslangen van het airco apparaat ;)

Een goed airco apparaat kan detecteren of er verkeerde olie in het systeem zit en Tesla heeft uiteraard ook zo'n airco apparaat.

Ik heb hier in het verleden ook al het 1 en ander over geschreven:


Zie ook:




(Toyota gebruikt dezelfde soort Denso aircopompen/ND-11 olie in hun hybrides zodoende deze links/info)
 
Wat gebeurt er bij eigenlijk bij een airco service? Die van mij doet het nog steeds super na 5 jaar en 180000km. Nog nooit iets aan gedaan. De beste die ik ooit gehad heb. Gewoon temperatuur op 20 of 21 en aan de andere instellingen moet ik nooit iets wijzigen. Behalve de richting van de roosters soms wat aanpassen.
 
Wat gebeurt er bij eigenlijk bij een airco service? Die van mij doet het nog steeds super na 5 jaar en 180000km. Nog nooit iets aan gedaan. De beste die ik ooit gehad heb. Gewoon temperatuur op 20 of 21 en aan de andere instellingen moet ik nooit iets wijzigen. Behalve de richting van de roosters soms wat aanpassen.

Dan heb je geluk. Bij de S is het advies toch regelmatig de airco te laten bijvullen. Je wilt geen kapotte AC hebben bij het snelladen :)

Om de 3 jaar is het advies voor de S : Onderhoud van de auto
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Dan heb je geluk. Bij de S is het advies toch regelmatig de airco te laten bijvullen. Je wilt geen kapotte AC hebben bij het snelladen :)

Om de 3 jaar is het advies voor de S : Onderhoud van de auto

Goed dat je dat even aangeeft.
Ik heb al bijna 8 jaar geen onderhoud aan de airco gedaan en hij draait nog steeds als een zonnetje.
Maar laat ik het er maar niet op aan laten komen; ik zal een airco-check gaan inplannen.
 
  • Like
Reactions: Phil V