Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
BIJZONDER: Op de i-Pace pagina van Jaguar.nl website staat het volgende stukje tekst vermeld:

Jaguar I-PACE | Onze eerste compleet elektrische auto | Jaguar

Schermafbeelding 2018-10-02 om 18.22.26.png

Als je doorklikt komt je op een pagina met een pleidooi voor schone dieselmotoren.
Benzine of diesel? | Jaguar verhalen | Jaguar UK

Jaguar concludeert dat je boven de 19.000km/jaar zorgeloos een Jaguar diesel kunt kopen omdat deze tot de schoonste aller diesels gerekend mag worden. Tja, het lijkt erop dat Jaguar een beetje in de spagaat zit. Toch maar liever een diesel verkopen ?
 
Ik wil die Audi nog wel het voordeel van de twijfel geven. Ik denk dat je die ook wel in "normale" configuratie zal kunnen bestellen (genre met mooie velgen, ipv 'futuristische' velgen), en als ie inderdaad écht snelladen aankan, dan is het gewoon wachten op de 400 laadlocaties van Ionity (2020, zegt Ionity, die er vandaag 10 werkende heeft en 21 in aanbouw - ze zullen hun bouwsnelheid wat moeten opdrijven om die 400 te halen, maar soit). Zijn laadlocaties met 4 of 6 stalls maar dat was het SuC-netwerk in 't begin ook. Niet erg verschillend van de ervaring van in 2014 met een Tesla MS rond te rijden, wachtend op de uitbouw van het SuC-netwerk...

Als de Jaguar morgen kan snelladen zie ik die ook wel zitten. Zolang dat niet kan zitten ze wel met een gedrocht (dat zelfs thuis ook niet snel genoeg laadt!).

Mercedes: tja, daarvan hebben we nog niets concreets gezien.

Anyway, ik wens ze alle drie success (en Hyundai/Kia/Renault/Nissan/BMW al evenzeer). Hoe meer EV's hoe meer vreugde. En een behoorlijk aantal Audi EV's is trouwens essentieel voor de toekomst van de Brusselse fabriek van Audi, want het is het enige model dat die maakt.
 
'Like any vehicle, you just need to operate it within its limitations'.
Dat is de laatste zin het artikel. En dat zegt alles. Je gaat een auto kopen die 100.000 euro kost en het eerste waar je tegenaan loopt is de zwaar tegenvallende range. Dan moet je tussentijds laden en dat gaat aan de nu standaard laders met 50 KW.
Het blijft wel een mooie boodschappenauto.
We moeten het overigens ook niet overdrijven. Als de i-Pace in de zomer rond 280 km haalt en in de winter rond 230 km, zijn er veel ritten mee te maken. Op vakantie huur je dan een BMW of een Mercedes ICE.

Of ... je komt tot de conclusie dat je beter een Tesla kunt kopen, dan kun je met één auto alles doen.
Ik weet niet waar jij naar toe moet voor je boodschappen Wim, maar meestal hoef ik er geen 140km enkele reis voor te rijden ;)
 
Wim's redenering is onweerlegbaar, €100k voor een auto waar je niet mee op vakantie kunt is wel er veel.
Maar er treedt een soort halo effect op voor EV's. Omdat de i-Pace er is en de Audi echt dichtbij lijkt gaan veel mensen denken over een EV. Zodra ze er aan gaan denken gaan ze vergelijken. Welke aanbieder zal die vergelijking winnen?
De I-Pace en eTron zijn de beste reclame voor Tesla.
 
Wim's redenering is onweerlegbaar, €100k voor een auto waar je niet mee op vakantie kunt is wel er veel.
Maar er treedt een soort halo effect op voor EV's. Omdat de i-Pace er is en de Audi echt dichtbij lijkt gaan veel mensen denken over een EV. Zodra ze er aan gaan denken gaan ze vergelijken. Welke aanbieder zal die vergelijking winnen?
De I-Pace en eTron zijn de beste reclame voor Tesla.
Ik denk dat het redelijk weerlegbaar is dat er veel mensen genoeg hebben aan 230-280km range (anders zouden er ook geen X75Ds verkocht worden) en niet met de auto vakantie gaan of nog een andere auto hebben. Laten we hopen dat alle twijfelaars inderdaad voor een andere elektrische auto kiezen, zoals de Tesla. Hoe meer elektrisch hoe beter.
 
Ik denk dat het redelijk weerlegbaar is dat er veel mensen genoeg hebben aan 230-280km range (anders zouden er ook geen X75Ds verkocht worden) en niet met de auto vakantie gaan of nog een andere auto hebben. Laten we hopen dat alle twijfelaars inderdaad voor een andere elektrische auto kiezen, zoals de Tesla. Hoe meer elektrisch hoe beter.
Ik zou muv de ritten naar mijn familie in het buitenland daar genoeg aan hebben.
 
Ik weet niet waar jij naar toe moet voor je boodschappen Wim, maar meestal hoef ik er geen 140km enkele reis voor te rijden ;)

Het is winter. Mijn Jaguar i-Pace staat onder de carport te laden. Gisteren ben ik van De Woude naar Arnhem gereden. Die afstand, 240 km kon ik alleen halen als ik de laatste 30 km achter vrachtwagens 90 km per uur reed. De accu was bij thuiskomst helemaal leeg. Na een hele nacht laden heb ik weer 160 km bereik in de accu.

Ik moet vandaag naar Utrecht op en neer, een afstand van totaal 139 km. Oops, ik weet dat de i-Pace rond 270 wH/km verbruikt en die 139 km ga ik niet halen.
Onderweg ga ik een half uur bij FastNed laden en heb ik er dus weer 25 kWh bij. Dat levert een extra rijafstand van 90 km op. Thuisgekomen zie ik dat mijn i-Pace nog een bereik laat zien van 60 km.

Ik moet vanavond naar een lezing in Amsterdam, afstand totaal 86 km.
Maar gauw de I-Pace aan de lader zetten. Maar in het uur voor vertrek kan ik er maar 15 km bijladen.
Met 75 km bereik kom ik vanavond niet heen en weer naar Amsterdam.
Ik heb geen zin om op de terugweg nog langs een FastNed station te gaan om te laden.

Weet je wat, ik ga even naar mijn buurman en leen zijn Skoda Yeti.

:oops:
 
Het is winter. Mijn Jaguar i-Pace staat onder de carport te laden. Gisteren ben ik van De Woude naar Arnhem gereden. Die afstand, 240 km kon ik alleen halen als ik de laatste 30 km achter vrachtwagens 90 km per uur reed. De accu was bij thuiskomst helemaal leeg. Na een hele nacht laden heb ik weer 160 km bereik in de accu.

Ik moet vandaag naar Utrecht op en neer, een afstand van totaal 139 km. Oops, ik weet dat de i-Pace rond 270 wH/km verbruikt en die 139 km ga ik niet halen.
Onderweg ga ik een half uur bij FastNed laden en heb ik er dus weer 25 kWh bij. Dat levert een extra rijafstand van 90 km op. Thuisgekomen zie ik dat mijn i-Pace nog een bereik laat zien van 60 km.

Ik moet vanavond naar een lezing in Amsterdam, afstand totaal 86 km.
Maar gauw de I-Pace aan de lader zetten. Maar in het uur voor vertrek kan ik er maar 15 km bijladen.
Met 75 km bereik kom ik vanavond niet heen en weer naar Amsterdam.
Ik heb geen zin om op de terugweg nog langs een FastNed station te gaan om te laden.

Weet je wat, ik ga even naar mijn buurman en leen zijn Skoda Yeti.

:oops:
Mooi verhaal, de strekking is eigenlijk dat je niet in de Woude moet gaan wonen als je nergens ter plaatse wil laden en niet je thuis aansluiting wil aanpassen aan je auto.

1 fase 30A, is rond de 7kw per uur, na je trip naar Arnhem, waar ter plaatse blijkbaar geladen hebt en dus met normaal tempo naar huis kan, was de accu de volgende ochtend weer vol, je rijdt 140 km, bent 2 uur thuis, laadt in die tijd 15kwh bij, gaat naar Amsterdam voor je lezing, waar je parkeert bij een publieke laadplek omdat je anders geen parkeerplaats kan vinden en laadt in de 3 uur die je lezing duurt 10kwh bij.

Je rijdt vol gas naar huis, omdat je morgen toch pas om 11 uur weg hoeft en je iPace dus weer makkelijk op 100% voor je klaar staat de volgende dag.
 
Last edited:
Mooi verhaal, de strekking is eigenlijk dat je niet in de Woude moet gaan wonen als je nergens ter plaatse wil laden en niet je thuis aansluiting wil aanpassen aan je auto.
Eén fase laden bij een 3x25A aansluiting gaat tergend traag. Zelfs op 3x32A gaat het nog steeds tergend langzaam. Mijn 3-fasen warmtepomp laat het niet toe om op één fase meer dan 16A te trekken.

Ik wil onderweg best laden, maar ik moet om 23.00 uur thuis zijn. De pont vaart daarna niet meer.
De lezing is om 22.00 uur afgelopen en laden zit er dus niet in.

En weet je wat? Met de Tesla gaat dit al 5 jaar moeiteloos.

En weet je ook hoe mooi het wonen hier op De Woude is?:)
 
Eén fase laden bij een 3x25A aansluiting gaat tergend traag. Zelfs op 3x32A gaat het nog steeds tergend langzaam. Mijn 3-fasen warmtepomp laat het niet toe om op één fase meer dan 16A te trekken.

Ik wil onderweg best laden, maar ik moet om 23.00 uur thuis zijn. De pont vaart daarna niet meer.
De lezing is om 22.00 uur afgelopen en laden zit er dus niet in.

En weet je wat? Met de Tesla gaat dit al 5 jaar moeiteloos.

En weet je ook hoe mooi het wonen hier op De Woude is?:)
Wat is er tergend langzaam aan 1 fase 7kw? Dat is maar 4kw langzamer dan de 11kw die ik nu heb in mijn Tesla’s.
De Tesla staat nu te laden voor een trip morgen, hij zegt dat hij over 4 uur klaar is met laden op 95%. Wat heb ik er aan dat hij om 1 uur vannacht klaar staat? Wat mij betreft mag hij er nog tot 7:00 over doen.

Over hoe mooi de Woude is doe ik natuurlijk geen uitspraken, maar ik laat me graag een keer uitnodigen voor koffie, neem ik taart mee. :)
 
Mooi verhaal, de strekking is eigenlijk dat je niet in de Woude moet gaan wonen als je nergens ter plaatse wil laden en niet je thuis aansluiting wil aanpassen aan je auto.

1 fase 30A, is rond de 7kw per uur, na je trip naar Arnhem, waar ter plaatse blijkbaar geladen hebt en dus met normaal tempo naar huis kan, was de accu de volgende ochtend weer vol, je rijdt 140 km, bent 2 uur thuis, laadt in die tijd 15kwh bij, gaat naar Amsterdam voor je lezing, waar je parkeert bij een publieke laadplek omdat je anders geen parkeerplaats kan vinden en laadt in de 3 uur die je lezing duurt 10kwh bij.

Je rijdt vol gas naar huis, omdat je morgen toch pas om 11 uur weg hoeft en je iPace dus weer makkelijk op 100% voor je klaar staat de volgende dag.

Klinkt aardig, maar betekent dat je om de haverklap een laadpaal nodig heb... en die moet er dan ook net maar zijn in de buurt... en/of je moet de tijd hebben er een te vinden, auto aan te sluiten etc.. Maw - als je op jaarbasis de nodige km's maakt (en dus regelmatig in dit soort scenario's zit), dan zou ik er gauw klaar mee zijn.. je hebt in dat geval een minimale netto range, volwassen AC laadsnelheid en beschikbaarheid van 100+ DC laders voor nodig om het praktisch werkbaar te laten zijn. De I-Pace scoort helaas op alle drie factoren vooralsnog negatief - vandaar wel prima auto als je weinig km's maakt..
 
Wat is er tergend langzaam aan 1 fase 7kw? Dat is maar 4kw langzamer dan de 11kw die ik nu heb in mijn Tesla’s.
De Tesla staat nu te laden voor een trip morgen, hij zegt dat hij over 4 uur klaar is met laden op 95%. Wat heb ik er aan dat hij om 1 uur vannacht klaar staat? Wat mij betreft mag hij er nog tot 7:00 over doen.

Over hoe mooi de Woude is doe ik natuurlijk geen uitspraken, maar ik laat me graag een keer uitnodigen voor koffie, neem ik taart mee. :)

Dat klopt niet.
I-Pace is 1 fase 7kW. Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW of 81 km per uur (3 fase lader). Je laadpaal zal tot 11kW beperkt zijn - maar gebruik een Maxem en je laadt al sneller.

Reken
zelf het verschil in laadsnelheid maar uit.
 
Klinkt aardig, maar betekent dat je om de haverklap een laadpaal nodig heb... en die moet er dan ook net maar zijn in de buurt... en/of je moet de tijd hebben er een te vinden, auto aan te sluiten etc.. Maw - als je op jaarbasis de nodige km's maakt (en dus regelmatig in dit soort scenario's zit), dan zou ik er gauw klaar mee zijn.. je hebt in dat geval een minimale netto range, volwassen AC laadsnelheid en beschikbaarheid van 100+ DC laders voor nodig om het praktisch werkbaar te laten zijn. De I-Pace scoort helaas op alle drie factoren vooralsnog negatief - vandaar wel prima auto als je weinig km's maakt..
Dan valt de X75D ook af.
Waarom wel software updates van tesla accepteren, maar niet van Jaguar waarmee het laden later geupgrade wordt? De snellere laders komen er aan. Een beetje zoals in 2012/2013 toen tesla ook nog niet overal snelladers had.
 
Dat klopt niet.
I-Pace is 1 fase 7kW. Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW of 81 km per uur (3 fase lader). Je laadpaal zal tot 11kW beperkt zijn - maar gebruik een Maxem en je laadt al sneller.

Reken
zelf het verschil in laadsnelheid maar uit.
Mijn beide Tesla’s kunnen niet meer dan 11kw laden op 3 fase ivm interne lader, voor mij zou het verschil dus 4kw zijn. “Een Tesla” kan dus niet in alle gevallen 16.5 kW laden. Hangt van de versie af. Net zoals er volgend jaar voor de Jaguar een upgrade komt naar 3 fase. Hangt dus ook daar van de versie af.
 
3-fase AC en 100kW snelladen en de I-Pace past prima.

Ja, 1-fase maakt het nu een manke auto, want 7kW kan je bijna nergens laden in de praktijk.

Als er een Software fix komt voor 100kW laden zie ik het probleem niet zo.
 
X75D valt af? Dat deel ik niet: AC laden is bij de X75D voldoende snel en op beschikbaarheid snelladers scoort de auto ook positief. Hierdoor is de range-beperking ook wat minder zwaarwegend.

En wat de I-Pace betreft... ik zeg niet voor niks "vooralsnog negatief" .. je moet er op vertrouwen dat er snel genoeg een goed werkend snellaad-netwerk komt (en optimale integratie in de in-car navigatie) en dat Jaguar een oplossing gaat bieden voor het versnellen van AC-laden ( dat kan overigens niet OTA ). Ik heb daar mijn twijfels over, maar dat blijft koffiedik kijken... Ik zou daar iig geen 80K op gokken. Wat doet Jaguar zelf aan de realisatie van de snellaad-netwerk?
 
Mijn beide Tesla’s kunnen niet meer dan 11kw laden op 3 fase ivm interne lader, voor mij zou het verschil dus 4kw zijn. “Een Tesla” kan dus niet in alle gevallen 16.5 kW laden. Hangt van de versie af. Net zoals er volgend jaar voor de Jaguar een upgrade komt naar 3 fase. Hangt dus ook daar van de versie af.

Hebben beide auto's een single 11kW interne lader? Bij de eerste had je inderdaad nog de optie van een dubbele lader - m'n eerste uit 2013 laadt daarmee 100km per uur. De recente auto's zijn allemaal 16,5kW volgen mij.

Maar hoe dan ook - het is wel 11kW 3 fase - dan heb je het over 53 km per uur laden.
7kW 1 fase kom je niet verder dan pakweg 15 km per uur. (op een standaard 3x25A aansluiting). Dus het verschil is groter dan "11-7".
 
Hebben beide auto's een single 11kW interne lader? Bij de eerste had je inderdaad nog de optie van een dubbele lader - m'n eerste uit 2013 laadt daarmee 100km per uur. De recente auto's zijn allemaal 16,5kW volgen mij.

Maar hoe dan ook - het is wel 11kW 3 fase - dan heb je het over 53 km per uur laden.
7kW 1 fase kom je niet verder dan pakweg 15 km per uur. (op een standaard 3x25A aansluiting). Dus het verschil is groter dan "11-7".
Uhm nee, 3 fase x16A komt op 11kW, in 1 uur komt er 11 kW bij in de accu. 230Vx16Ax3=11kW

Mijn 85 (die van dec 14 is, met single lader 11kw) doet er ongeveer 6 a 7 uur om van leeg naar vol te komen.

1 fase 30A laadt 30Ax230V=7kw in een uur. De iPace doet er dan theoretisch ongeveer 12 uur over, langer dan de Tesla maar ook omdat de accu groter is dan mijn accu.

1 fase op 25A zoals in jouw voorbeeld komt op ongeveer 5,7 kW welke er per uur bij komt. Wat dit in kilometers per uur is hangt af van het verbruik van de auto, aangezien dit niet te vergelijken is, is het handiger naar de kW te kijken die er per uur in de accu komt.
Mocht je dit toch willen vergelijken, 3 fase 16A is bij mij ongeveer 45km/u, 1 fase 30A (eigenlijk 32A) zou bij gelijk verbruik dus 15km/u (45 / 3 fase) gedeeld door 16 maal 30 = 28 km/u.
 
Last edited: