Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Zolang de afleveringen beter zijn dan die in Tilburg, is er geen hulp nodig. Hoeveel Jaguar vestigingen zijn er Nederland waarover het verspreid kan worden onder mensen die al jaren dagelijks auto’s afleveren en weten hoe het moet?

Ze moeten alleen de laatste 3 maanden 10x zoveel auto's afleveren dan wat ze gewend zijn. We zullen zien hoe ze met de druk(te) om gaan. M.i. komen ze er niet om heen om extra mensen in te huren en zie maar eens genoeg goede mensen te vinden die voor een paar maanden even zich totaal onderdompel in een elektrische iPace. De auto's zullen wel in orde zijn, maar of de klanten de juiste en volledige info krijgen waag ik te betwijfelen.
 
Zolang de afleveringen beter zijn dan die in Tilburg, is er geen hulp nodig. Hoeveel Jaguar vestigingen zijn er Nederland waarover het verspreid kan worden onder mensen die al jaren dagelijks auto’s afleveren en weten hoe het moet?

Ze moeten alleen de laatste 3 maanden 10x zoveel auto's afleveren dan wat ze gewend zijn. We zullen zien hoe ze met de druk(te) om gaan. M.i. komen ze er niet om heen om extra mensen in te huren en zie maar eens genoeg goede mensen te vinden die voor een paar maanden even zich totaal onderdompel in een elektrische iPace. De auto's zullen wel in orde zijn, maar of de klanten de juiste en volledige info krijgen waag ik te betwijfelen.
 
Ze moeten alleen de laatste 3 maanden 10x zoveel auto's afleveren dan wat ze gewend zijn. We zullen zien hoe ze met de druk(te) om gaan. M.i. komen ze er niet om heen om extra mensen in te huren en zie maar eens genoeg goede mensen te vinden die voor een paar maanden even zich totaal onderdompel in een elektrische iPace. De auto's zullen wel in orde zijn, maar of de klanten de juiste en volledige info krijgen waag ik te betwijfelen.
Zoals ik zei, er zijn meer vestigingen van Jaguar dan aflevercentra van Tesla, daarnaast is het personeel wat de aflevering doet het ook gewend om een auto af te leveren, niet achter het bureau vandaan getrokken zoals bij Tesla om de kwartaalcijfers te pimpen.
Als ik het goed begrepen heb komen er weer groepsafleveringen, beetje zoals bij de Outlander ook gebeurde. 1 uitleg voor 10-15 mensen tegelijk. Als 1 iemand de uitleg maar goed doet, hoef je daarna alleen 15 sleutels uit te delen. Tuurlijk wordt het aanpoten, misschien zelfs deels in januari uitleveren met registratie op 31/12.
In ieder geval komen er weer een hoop 100% elektrische auto’s bij op de Nederlandse weg!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Grootste kans dat het NIET lukt is natuurlijk... dat Jaguar die 4000 auto's dit jaar nog van de band moet laten rollen... lijkt wel op een recent Tesla-probleem (of BMW, dat in 2013 ook slechts een handjevol i3's kon leveren en Tesla een paar duizend) :D:D

Waar baseer je dat op, dat het de grootste kans is dat het niet gaat lukken? Bron? Of alleen hoop?

Ik denk dat de kans dat het niet lukt niet zo groot is, aangezien de dealers ook al demo auto’s hebben. Dit in tegenstelling tot de Tesla stores die nog geen model 3’s hebben in Europa.
 
Die demo auto's zijn stuk voor stuk in Portugal gebruikt bij de introductie. Ik heb me laten vertellen dat ze allemaal terug gaan naar Jaguar. Ik zie ook nier 123 de logica achter "dealers hebben demo auto's", dus "de kans date niet lukt is niet zo groot"... Ik k... on in augustus niet eens een proefrit maken in een van die demo auto's
 
BC5A93F8-CEDB-435A-817D-922D3522D1A5.jpeg
Die demo auto's zijn stuk voor stuk in Portugal gebruikt bij de introductie. Ik heb me laten vertellen dat ze allemaal terug gaan naar Jaguar. Ik zie ook nier 123 de logica achter "dealers hebben demo auto's", dus "de kans date niet lukt is niet zo groot"... Ik k... on in augustus niet eens een proefrit maken in een van die demo auto's
Zie bijgaande foto, er zijn daarna ook nog auto’s uitgeleverd en ingezet als demo. Alleen de oranje is in Portugal gebruikt.
Deze foto gemaakt na mijn onaangekondigde proefrit.

Zit er wel logica in de opmerking de kans is groot dat het niet lukt omdat het met de i3 ook niet lukte? Het feit dat er auto’s bij dealers door heel Europa staan betekent toch dat er een productie is?
 
View attachment 339173
Zie bijgaande foto, er zijn daarna ook nog auto’s uitgeleverd en ingezet als demo. Alleen de oranje is in Portugal gebruikt.
Deze foto gemaakt na mijn onaangekondigde proefrit.

Zit er wel logica in de opmerking de kans is groot dat het niet lukt omdat het met de i3 ook niet lukte? Het feit dat er auto’s bij dealers door heel Europa staan betekent toch dat er een productie is?

Bij autofabrikanten wordt, na de eerste prototypes, de eerste voorserie in heel kleine aantallen, zeg rond 10 stuks, met de hand gebouwd. Daarna volgt een tweede voorserie van enkele honderden auto's. Die worden gebouwd op de band waar de uiteindelijke productie gaat plaatsvinden. De machinerie en robots zijn nog niet de uiteindelijke productiemachines. Deze tweede voorserie is nu gebouwd en wordt wereldwijd voor promotie ingezet.
Uit het feit dat er nog geen aantallen aan klanten zijn afgeleverd blijkt dat de finale productie op definitieve productielijnen recent of mogelijk zelfs nog niet gestart is. Als dat wel zo zijn zouden er direct aantallen beschikbaar zijn voor levering.
 
Bij autofabrikanten wordt, na de eerste prototypes, de eerste voorserie in heel kleine aantallen, zeg rond 10 stuks, met de hand gebouwd. Daarna volgt een tweede voorserie van enkele honderden auto's. Die worden gebouwd op de band waar de uiteindelijke productie gaat plaatsvinden. De machinerie en robots zijn nog niet de uiteindelijke productiemachines. Deze tweede voorserie is nu gebouwd en wordt wereldwijd voor promotie ingezet.
Uit het feit dat er nog geen aantallen aan klanten zijn afgeleverd blijkt dat de finale productie op definitieve productielijnen recent of mogelijk zelfs nog niet gestart is. Als dat wel zo zijn zouden er direct aantallen beschikbaar zijn voor levering.
Dit klopt allemaal, alleen uit het feit dat er in buitenland al demo’s te koop zijn (wel pas na 5-6 maanden op te halen, verplichting aan dealers om hem eerst te gebruiken, en pas daarna verkopen) blijkt wel dat het niet om tweede voorserie gaat want die zouden dan niet verkocht worden.
 
Dit klopt allemaal, alleen uit het feit dat er in buitenland al demo’s te koop zijn (wel pas na 5-6 maanden op te halen, verplichting aan dealers om hem eerst te gebruiken, en pas daarna verkopen) blijkt wel dat het niet om tweede voorserie gaat want die zouden dan niet verkocht worden.

Ook auto's van de tweede voorserie worden na verloop van tijd verkocht. Die worden echt niet verschroot.
Uiteraard moeten ze dan wel hun taak hebben vervuld. Vandaar de periode van een aantal maanden dat ze in handen van dealers moeten blijven.

Jaguar maakt, in tegenstelling tot Tesla, en zoals gebruikelijk bij 'big auto', wel grote voorseries. Die zijn dan ook al heel goed. Ze hebben bij Jaguar natuurlijk ook al even ervaring.

Tesla heeft de tweede voorserie overgeslagen en is direct met definitieve productiemachines van start gegaan. Dat heeft de bekende 'production hell' opgeleverd.
 
  • Informative
Reactions: F500e
Het probleem is dat Jaguar mikt op een jaarproductie van niet meer dan 20000 stuks. Dat zijn er 385 per week. Dat betekent dat ze vanaf komende maandag alle productie aan 100% moeten krijgen, ze allemaal bouwen voor de NL markt en het kerstverlof intrekken om nog 600 stuks te maken voor de rest van de wereld.
 
Het probleem is dat Jaguar mikt op een jaarproductie van niet meer dan 20000 stuks. Dat zijn er 385 per week. Dat betekent dat ze vanaf komende maandag alle productie aan 100% moeten krijgen, ze allemaal bouwen voor de NL markt en het kerstverlof intrekken om nog 600 stuks te maken voor de rest van de wereld.
Die 4000 auto's bouwen is in drie maanden makkelijk te doen. Tesla kan dat in vier dagen.
De bottleneck is zoals altijd de accu's. Het produceren daarvan is grotendeels handwerk. En dan moet je die cellen wel in de fabriek hebben.

Geldt ook voor bijv. Hyundai. Zij kunnen in een heel jaar 30.000 Kona's produceren. Dat is voor een fabrikant als Hyundai, zij maken nu 5.000.000 auto's per jaar, helemaal 0,6% van hun jaarproductie.
Die 30.000 Kona's maken kost Hyundai nog geen 2 dagen.
Maar ja ... weer die accu's.
 
Die 4000 auto's bouwen is in drie maanden makkelijk te doen. Tesla kan dat in vier dagen.
De bottleneck is zoals altijd de accu's. Het produceren daarvan is grotendeels handwerk. En dan moet je die cellen wel in de fabriek hebben.

Geldt ook voor bijv. Hyundai. Zij kunnen in een heel jaar 30.000 Kona's produceren. Dat is voor een fabrikant als Hyundai, zij maken nu 5.000.000 auto's per jaar, helemaal 0,6% van hun jaarproductie.
Die 30.000 Kona's maken kost Hyundai nog geen 2 dagen.
Maar ja ... weer die accu's.
Ik denk niet dat Magna Steyr groot genoeg is om dat in 4 dagen te maken, maar heb sterk het gevoel dat de accu’s er al zijn aangezien er voorzien is op productie.

@wooter
Inderdaad gaat bijna de hele capaciteit naar Nederland, net zoals dit ook gebeurd is met de XC90 T8, de Outlander, de V60 hybrid. Als er een fiscale deadline in een land is dan gebeurd dit wel vaker
 
Ik denk niet dat Magna Steyr groot genoeg is om dat in 4 dagen te maken, maar heb sterk het gevoel dat de accu’s er al zijn aangezien er voorzien is op productie.

@wooter
Inderdaad gaat bijna de hele capaciteit naar Nederland, net zoals dit ook gebeurd is met de XC90 T8, de Outlander, de V60 hybrid. Als er een fiscale deadline in een land is dan gebeurd dit wel vaker
Magna Steyer produceert 200.000 auto per jaar, 800 per dag. 4.000 voor Jaguar is dus echt maar 5 dagen werk.
Magna Steyr - Wikipedia