Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Ruim 30 kWh/100 km. Dat is toch gigantisch en een teken dat je zonder echte knowhow geen efficiënte EV op de markt kan brengen. Moedige poging, maar met dit verbruik is de I-pace voor mij niet meer dan een gimmick. Vindt het wel een mooie auto, dat wel.
Mijn Model S100D doet niet heel veel anders met deze temperaturen. Kachel op 19 a 20C en 120 a 130 op de cruise control.

Verbruik van 280 a 300Wh/km is niet raar.

Ik ben vooral benieuwd wat de effectieve range van de i-Pace gaat zijn in de zomer. Dan is het element verwarming uit de mix en dan komt het échte verbruik naar boven.
 
Ik blijf maar rampzalige berichten zien over het (niet) laden van de iPace aan de Ionity laders.
Weer een filmpje (een Nederlands kenteken trouwens):
En hier dan weliswaar wel succes maar wel na een paar keer proberen:

Het is toch echt te idioot voor woorden dat je met een auto van zo'n bedrag gewoon bijna strandt vanwege wat knullige softwareproblemen ?
Ik zie nu i-Pace eigenaren met de wagen naar Oostenrijk gaan en Ionity gewoon maar vermijden.
Dan mag het ding er nog zo degelijk uitzien en luxe aanvoelen, als je dit niet goed voor elkaar hebt wat zet je dan toch op de weg ??
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik blijf maar rampzalige berichten zien over het (niet) laden van de iPace aan de Ionity laders.
Weer een filmpje (een Nederlands kenteken trouwens):
En hier dan weliswaar wel succes maar wel na een paar keer proberen:

Het is toch echt te idioot voor woorden dat je met een auto van zo'n bedrag gewoon bijna strandt vanwege wat knullige softwareproblemen ?
Ik zie nu i-Pace eigenaren met de wagen naar Oostenrijk gaan en Ionity gewoon maar vermijden.
Dan mag het ding er nog zo degelijk uitzien en luxe aanvoelen, als je dit niet goed voor elkaar hebt wat zet je dan toch op de weg ??

Dit zijn waarschijnlijk geen software problemen maar problemen met de kabels van ionity. Zie ook screenshot onder video.

Ik had overigens zelfde probleem en heb in Aabenraa aan een 50kw laadpaal van clever moeten gaan hangen omdat het niet werkte :).

Qua verbruik ben ik eens dat het een dorstig apparaat is, echter we moeten ook niet overdrijven. Ben in 1 dag van Copenhagen naar Amsterdam gereden en heb elke (max) 250km geladen omdat je nooit vollaadt onderweg. Twijfel of het met een 75d model X (zelfde prijsklasse) veel meer range is bij laden tot 80 procent. Heb overigens collegas met een i3 die elke 140 km moeten laden met volle tank..dus ja ik ben best tevreden :)
 

Attachments

  • 796CA2EE-6CBF-4F49-B5B7-B91ACD9F16AA.png
    796CA2EE-6CBF-4F49-B5B7-B91ACD9F16AA.png
    947.4 KB · Views: 64
  • Like
Reactions: job-lek
Dit zijn waarschijnlijk geen software problemen maar problemen met de kabels van ionity.
In ieder geval bij de Tritium laders zijn het nog steeds CCS1 kabels dacht ik ?
Ioniqs en zelfs e-Golf's ervaren deze problemen niet zegt hij erbij.

Ik had overigens zelfde probleem en heb in Aabenraa aan een 50kw laadpaal van clever moeten gaan hangen omdat het niet werkte :).
Is dit tip van de connector een paar second vast houden te laat gekomen....
Laat eens weten als je dat ergens probeert ?

Edit:
Als ik dat verslag zo lees over de problemen met kabellengtes en de positie van de chargeport.....
wederom weer blij met Tesla die zelf zowel de auto als de laders maakt.
Some drivers struggle to use new liquid-cooled charging cables
 
Last edited:
In ieder geval bij de Tritium laders zijn het nog steeds CCS1 kabels dacht ik ?
Ioniqs en zelfs e-Golf's ervaren deze problemen niet zegt hij erbij.


Is dit tip van de connector een paar second vast houden te laat gekomen....
Laat eens weten als je dat ergens probeert ?

Ik heb zelf nog geen problemen gehad bij ionity en fastned met ccs1, maar heb ook nog niet overal geladen.

Tip kwam idd te laat. Geen idee of het werkt maar ga het binnenkort keer proberen
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik heb daarom toch veel meer vertrouwen in de e-Tron van Audi.

Wel snel met CCS laden en ook 3-fase AC. Die lijkt mij in dagelijks gebruik veel praktischer.

De i-Pace lijkt een beetje mank.
1-fase heb ik zelf geen last van omdat ik bij dagelijks gebruik 9/10 keer ‘s ochtends vol zit, in nood kan ik op kantoor laden of anders fastned. Overigens heb je voor 1750 euro ook een mobiel apparaat dat 3fase omzet naar 32 amp voor de liefhebber.

Wel eens met snellaadvoordeelvan etron, test van fastned geef bijna 150 kw van 0-80 procent!
Ipace zoals je ziet in filmpje begint al vanaf 50 procent te taperen en laadt bij ccs1 op max 84kw is in praktijk veel langzamer met laden en dus veel minder praktisch met verre reizen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Heb jij al softwareversie 15.2 @Pete22 ?
Dat zou eindelijk laden op 100kW mogelijk moeten maken begrijp ik.

Nee, maar begrijp dat dat onzinverhaal was.

Laatste wat ik heb gehoord is dat het probleem zit in amperage van stations. Etrin heeft dat probleem niet dus vandaar dat zij wel kunnen laden bij fastned.
Dit is ook de reden dat sneller laden wel lijkt te werken bij de liquid cooled cables.

“Agroup of Dutch owners just had a meeting with JLR NL. JLR is currently dealing with all chargeproviders (like Allego, ABB, etc) to rise the output amperage. Because the car is not suitable for higher voltages the only way is to have more amperage. However the hardware of the charging stations have to be update”
 
Waar je Etrin zegt bedoel je E-Tron neem ik aan :)

Het is een verschil in laadpecificaties en de bijbehorende hardware en software.
De CCS1 specificatie gaat tot 200 ampere. Het batterijpakket van de iPace gaat tot bijna 450 volt.
Bij elkaar geeft dat het maximum van laden tot 83kW die je tot nu toe hebt gezien bij de iPace.

De CCS2 spec gaat veel verder: tot 500 ampere en voltages van 200 tot 1000 volt.
Dat geeft een vermogen tot maximum 500kW, de nieuwere Ionity laders zouden dit moeten kunnen leveren (350kW).

De i-Pace is in eerste instantie uitgeleverd met software conform die CCS1 spec voor zover ik begrepen heb.
Vandaar dat er een update nodig is/was om het laden boven de 83kW mogelijk te maken.
Daarnaast moet natuurlijk de hardware erop gebouwd zijn. Des te meer amperes des te warmer de boel wordt.
Voor CCS2 zijn daarom die vloeistofgekoelde kabels nodig.
Die als ik de berichten moet geloven dan nog niet op alle stations geinstalleerd zijn.
 
Waar je Etrin zegt bedoel je E-Tron neem ik aan :)

Het is een verschil in laadpecificaties en de bijbehorende hardware en software.
De CCS1 specificatie gaat tot 200 ampere. Het batterijpakket van de iPace gaat tot bijna 450 volt.
Bij elkaar geeft dat het maximum van laden tot 83kW die je tot nu toe hebt gezien bij de iPace.

De CCS2 spec gaat veel verder: tot 500 ampere en voltages van 200 tot 1000 volt.
Dat geeft een vermogen tot maximum 500kW, de nieuwere Ionity laders zouden dit moeten kunnen leveren (350kW).

De i-Pace is in eerste instantie uitgeleverd met software conform die CCS1 spec voor zover ik begrepen heb.
Vandaar dat er een update nodig is/was om het laden boven de 83kW mogelijk te maken.
Daarnaast moet natuurlijk de hardware erop gebouwd zijn. Des te meer amperes des te warmer de boel wordt.
Voor CCS2 zijn daarom die vloeistofgekoelde kabels nodig.
Die als ik de berichten moet geloven dan nog niet op alle stations geinstalleerd zijn.

Etron inderdaad :)
Concludeer ik dan goed dat Ipace nooit hoger dan 80-90 kan laden bij ccs1? Aangezien het voltage van ipace max 450 is, en ccs1 max 200 ampere?
 
Etron inderdaad :)
Concludeer ik dan goed dat Ipace nooit hoger dan 80-90 kan laden bij ccs1? Aangezien het voltage van ipace max 450 is, en ccs1 max 200 ampere?

Dat is correct, maar overigens niet echt een beperking van de iPace. CCS1 is zelf ook gewoon beperkt tot 80 kW.
Voltage is max. 500V, amperage max. 200A maar totale vermogen ook beperkt tot 80kW.

CCS2 gaat tot 1000V met een minimum van 200V en een amperage van maximaal 500A. Vermogen is beperkt tot 350 kW.
 
Met dit weer en korte stukjes gaat het ook bij Tesla snel. Er is alleen een groot verschil. Een lege accu met 3 fase AC is sneller vol. En het laad netwerk van Tesla is natuurlijk superieur. Dus dan is de ongemak van een hoog verbuik makkelijk te compenseren. Het is wel erg jammer van de hele indruk over EV's. Iedereen die naar mijn auto vraagt komt met het voorbeeld van de ipace en dat het in het nieuws is geweest. Je komt toch niet zo ver, en klopt het wat er opgegeven is? Heel jammer en schadelijk voor de toekomst van EV.

MVIMG_20190118_122024.jpg
 
Iedereen die naar mijn auto vraagt komt met het voorbeeld van de ipace en dat het in het nieuws is geweest. Je komt toch niet zo ver, en klopt het wat er opgegeven is? Heel jammer en schadelijk voor de toekomst van EV.

En dan is het bij een EV ineens groot nieuws, terwijl iedere petrolhead zonder te morren een procentje of 50 meer in z'n tank giet t.o.v. het opgegeven fabrieksverbruik.
 
  • Like
Reactions: Armandus
Tja...en weten we niet allemaal dat de cijfers vanuit de auto-industrie veel te rooskleurig zijn? Check voor de gein de verbruiksmonitor op de site van Autoweek is. Tientallen procenten afwijken voor een beetje ICE is heel normaal.

View attachment 368303

Ik geloof wel dat als de rendementen die ik publiceer zoveel afwijken als de verbruikscijfers...ik (terecht!) gekielhaald wordt door de AFM en DNB.

9,1l/100km is 64,5% minder zuinig dan 5,5l, volgens het artikel??? Zo maak je een grafiek niet bepaald geloofwaardig o_O
 
9,1l/100km is 64,5% minder zuinig dan 5,5l, volgens het artikel??? Zo maak je een grafiek niet bepaald geloofwaardig o_O

Hoe bedoel je? Volgens opgaaf heeft iemand 5,5 liter nodig om 100 kilometer ver te komen, en in de praktijk blijkt dat 9,1 liter te zijn. Dat is 3,6 liter meer (tov 5,5 liter)...lijkt me aardig te kloppen ;)

Of bedoel je dat het verbruik van 5,5 liter op 100 km niet geloofwaardig is ;)
 
Met dit weer en korte stukjes gaat het ook bij Tesla snel. Er is alleen een groot verschil. Een lege accu met 3 fase AC is sneller vol. En het laad netwerk van Tesla is natuurlijk superieur. Dus dan is de ongemak van een hoog verbuik makkelijk te compenseren. Het is wel erg jammer van de hele indruk over EV's. Iedereen die naar mijn auto vraagt komt met het voorbeeld van de ipace en dat het in het nieuws is geweest. Je komt toch niet zo ver, en klopt het wat er opgegeven is? Heel jammer en schadelijk voor de toekomst van EV.

View attachment 369820
Gelukkig komt Tesla nooit negatief in het nieuws;).