Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp. Wat ik probeer te zeggen is dat er bij de i-Pace minder kilometers in het niets verdwijnen. Hij is realistischer, geeft bij een volle accu aan dat er 300km gereden kan worden wat redelijk klopt. De X geeft aan dat ik 430km kan rijden, als ik een beetje voorzichtig doe haal ik ook 300km, klopt dus veel minder van.

Je zegt dat er bij de I-Pace minder kilometers in het niets verdwijnen en gaf daarbij eerder als voorbeeld een retourrit van 200 km waarbij maar 216 km range verdween (van 286 naar 70). Uit het screenshot blijkt echter dat een enkele reis 88,5 km was. Was de retourrit dan niet 178 ipv 200 km? Want dan gaat de range wel hard achteruit (bij een gemiddelde snelheid van 98 km/u).
 
Dit artikel is hier al vaker voorbij gekomen, op de vorige pagina nog...
Dat ie het opgegeven bereik niet haalt klopt absoluut, net als bij alle andere EV's al geeft ik @Hans Noordsij of @Wim S. een goeie kans het wel te halen, zelfs met een i-Pace:).

Ik denk inderdaad dat ook een i-Pace bij rustig gebruik wel een fatsoenlijk bereik haalt. Met mijn opa-rijstijl haal ik er waarschijnlijk in de zomer gemakkelijk 350 km uit. Bij gelijke rijstijl haal ik met mijn oude S85 evenwel 450 km.

Het bereik is naar mijn mening niet het echte probleem. Als de i-Pace pittig bereden wordt, wordt het bereik inderdaad snel een stuk minder dan bijv. een Model S, maar dat geldt voor alle EV's. Het echte probleem is de laadinfrastructuur, zowel aan boord als onderweg. Als Hendrik de i-Pace van pa voor de volgende dag volgeladen moet afleveren, moet hij eerst langs een FastNed station om te laden voor hij naar huis kan. Een nacht thuis laden laadt de auto lang niet vol. Ook onderweg in het buitenland is een drama, of je nu in Engeland of op het vasteland onderweg bent. Veel laders doen het niet of geven een veel lagere laadsnelheid dan in principe mogelijk is.

En dan nog een dingetje. Iedereen roemt de bouwkwaliteit van de Jaguar i-Pace. Ik heb de auto van Hendrik's pa recent kritisch bekeken.
Wat ik daar zag viel me nogal tegen. Op vele plaatsen zijn de sluitnaden zeer verschillend van breedte, soms verschillend van 1,5 naar bijna 4 mm. Ook de uitlijning van chroomlijsten zit er soms millimeters naast. Binnenin de auto zie ik veel onrustig glimmende vlakken, maar geen problemen met uitlijning van interieurdelen zoals die wel in de Model S voorkomen. Ik denk dat de Model 3 minimaal net zo goed, misschien zelfs wel beter in elkaar steekt dan de Jaguar i-Pace.
 
Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp. Wat ik probeer te zeggen is dat er bij de i-Pace minder kilometers in het niets verdwijnen. Hij is realistischer, geeft bij een volle accu aan dat er 300km gereden kan worden wat redelijk klopt. De X geeft aan dat ik 430km kan rijden, als ik een beetje voorzichtig doe haal ik ook 300km, klopt dus veel minder van.

Bij Tesla kennen we Typical Range - die wordt op de een of ander manier berekend - maar zo ver ik weet altijd op dezelfde manier..
Bij de Jag wordt die 300 km die je
noemt ook op de een of andere manier berekend. De indruk die ik tot nu toe krijg is dat dat veel dynamischer is. Maw - op basis van "voorafgaand" rijgedrag (maar hoe dan, hoe veel verder terug?) met die specifieke auto.
 
Tja...en weten we niet allemaal dat de cijfers vanuit de auto-industrie veel te rooskleurig zijn? Check voor de gein de verbruiksmonitor op de site van Autoweek is. Tientallen procenten afwijken voor een beetje ICE is heel normaal.

Verbruiksmonitor.JPG


Ik geloof wel dat als de rendementen die ik publiceer zoveel afwijken als de verbruikscijfers...ik (terecht!) gekielhaald wordt door de AFM en DNB.
 
Of Fastned meer snelle 175kW palen. Ben benieuwd hoe snel Ionity in NL gaat uitbreiden en waar. En wanneer breekt er een prijzenslag uit? Die verdwaalde fastcharger van Allego heeft geen toekomst in mijn ogen. Wel meer Tesla achtige laadplekken met een minimaal 4-8 laadplekken met voorzieningen zoals Ionity die nu neerzet en daar zal ook Fastned naar toe moeten.

En ja verbruik zit in je rechtervoet. Blijf het wel treurig vinden dat de WLTP wederom niet goed is en dat de EPA norm nog steeds beter weergeeft wat je in de praktijk kan verwachten. En dan liefst een zomer en winter norm zodat mensen ook over dat verschil goed worden voorgelicht.

Wat betreft de i-Pace: blijft idd een schitterende auto en denk dat Jaguar ook snel met een RWD versie moet komen met een iets kleinere accu (b.v. 75kWh). Mogelijk kan de auto dan snel een 10K zakken in prijs, want hoe vaak gebruik je nu zo'n snelle accelaratie? Leuk om te showen/fun, maar feitelijk is voor NL alles wat onder de 8s naar de 100 gaat snel genoeg in de praktijk.
 
Of Fastned meer snelle 175kW palen. Ben benieuwd hoe snel Ionity in NL gaat uitbreiden en waar. En wanneer breekt er een prijzenslag uit? Die verdwaalde fastcharger van Allego heeft geen toekomst in mijn ogen. Wel meer Tesla achtige laadplekken met een minimaal 4-8 laadplekken met voorzieningen zoals Ionity die nu neerzet en daar zal ook Fastned naar toe moeten.

En ja verbruik zit in je rechtervoet. Blijf het wel treurig vinden dat de WLTP wederom niet goed is en dat de EPA norm nog steeds beter weergeeft wat je in de praktijk kan verwachten. En dan liefst een zomer en winter norm zodat mensen ook over dat verschil goed worden voorgelicht.

Wat betreft de i-Pace: blijft idd een schitterende auto en denk dat Jaguar ook snel met een RWD versie moet komen met een iets kleinere accu (b.v. 75kWh). Mogelijk kan de auto dan snel een 10K zakken in prijs, want hoe vaak gebruik je nu zo'n snelle accelaratie? Leuk om te showen/fun, maar feitelijk is voor NL alles wat onder de 8s naar de 100 gaat snel genoeg in de praktijk.

Jaguar kan beter investeren in een betere stroomlijn, dan komt de auto vanzelf verder.
Een kleinere accu doet niets met de acceleratie, die blijft even goed, ook bij een kleinere accu.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik bedoel meer dat mogelijk de AWD extra stroom verbruikt t.o.v. een RWD; dat zie je ook bij Tesla. i-Pace zit op 0,29 en daar kan misschien nog iets van af, maar dat zal niet veel worden. Een elektro motor minder maakt de auto lichter en met een enkele motor achter mogelijk ook een stuk efficiënter; minder problemen om de voor en achtermotor precies gelijk te laten lopen en sowieso minder draaiende massa (scheelt bij versnellen).
 
Ik bedoel meer dat mogelijk de AWD extra stroom verbruikt t.o.v. een RWD; dat zie je ook bij Tesla. i-Pace zit op 0,29 en daar kan misschien nog iets van af, maar dat zal niet veel worden. Een elektro motor minder maakt de auto lichter en met een enkele motor achter mogelijk ook een stuk efficiënter; minder problemen om de voor en achtermotor precies gelijk te laten lopen en sowieso minder draaiende massa (scheelt bij versnellen).
Volgens mij zijn de "d" uitvoeringen van Tesla zuiniger dan de oudere achterwiel aangedreven varianten.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik bedoel meer dat mogelijk de AWD extra stroom verbruikt t.o.v. een RWD; dat zie je ook bij Tesla. i-Pace zit op 0,29 en daar kan misschien nog iets van af, maar dat zal niet veel worden. Een elektro motor minder maakt de auto lichter en met een enkele motor achter mogelijk ook een stuk efficiënter; minder problemen om de voor en achtermotor precies gelijk te laten lopen en sowieso minder draaiende massa (scheelt bij versnellen).
Een AWD is zuiniger dan een RDW; niet alleen in stroom verbruik maar zeker ook in banden...o_O
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Toen ik nog gek liep van Jaguars was het gekend dat ze ook maar met spuug aan mekaar hingen. Tesla moest nog opgericht worden toen :)
Alleen wordt deze niet door Jaguar gebouwd, maar door Magna Steyr in Oostenrijk. Hij is zeker niet perfect maar naar mijn mening wel beter dan de 4 Tesla’s die ik gehad heb. Ik zou mijn X er nog steeds niet voor weg doen, die is voor mij praktischer. Kwam er vandaag 4 tegen bij een retourtje Zoetermeer-Den Haag.
 
De AWD is zeker zuiniger dan de RWD, dat is ook een belangrijke reden dat Tesla nu alleen nog maar AWD heeft, zie ook Wikipedia:
(Tesla Model S - Wikipedia)
Dual-motor all-wheel-drive versions[edit]
On October 9, 2014, Tesla announced the introduction of All-Wheel Drive (AWD) versions of the Model S's 60, 85, and P85 models, designated by a D at the end of the model number.[87][88][89]

On April 8, 2015, Tesla introduced the Model S 70D as its new entry-level car, with all-wheel drive and an improved range of 240 miles (385 km). The 70D replaced the 60 and 60D in the Model S lineup, with the latter two models no longer being available for purchase. The P85 option was also dropped.[90][91]

In the 85D, the rear drive unit is replaced by a smaller one to save on cost and weight, while a second motor of similar size is added to the front wheels. This results in an AWD car with comparable power and acceleration to the Rear Wheel Drive (RWD) version. Additionally, Tesla said the 85D has a 2% (5-mile) range increase and 11% increase in top speed over the 85.[92] In the P85D, the high-power rear drive unit is retained, while a new front drive motor boosts the total power by about 50%. This results in a significant increase in acceleration and top speed. Deliveries of the P85D started in December 2014, with the 85D models starting in February 2015, and the 70D models starting in April 2015.[88]

On June 9, 2016, Tesla reintroduced the 60 and 60D, which has a 75 kWh battery, software locked to 60 kWh[93] and there is an option to purchase an unlock for the 75 kWh capacity. The early 2016 refresh also offers the "Bioweapon Defense Mode" air filter first offered on the Model X.[94]

On August 23, 2016, Tesla introduced the Model S P100D with ludicrous mode as its new top-level car, with all-wheel drive and an improved EPA estimated range of 315 mi (507 km).[95] This version of the Model S is notable for being the first electric vehicle to have an EPA estimated range greater than 300 miles (485 km) and for being the fastest accelerating vehicle currently in production, with a 0–60 mph (0–97 km/h) time of 2.5 seconds, when optioned with ludicrous mode.[96][97]

On April 16, 2017, Tesla removed the model 60 and 60D options, since most customers pick the larger 75-kwh battery option. This made the Model S 75 the entry-level Model S.[98]
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
Ik vind de I-Pace overigens wel een mooie auto! Denk ook dat er veel minder negatieve reacties zouden zijn als het land bezaait zou zijn met bijv. Ionity laadpunten.

Dat denk ik ook wel, maar dat zou de focus meer op de interne lader komen te liggen.
Auto's staan gemiddeld 22 van de 24 uur stil. Zelfs als je veel km's rijdt staat je auto (veel) meer stil dan dat je rijdt. Ik ervaar het toch wel erg handig om bij incidentele lange ritten op lokatie te kunnen laden (bv tijdens een afspraak, vergadering, lunch). Ik prefereer dat doorgaans boven de noodzaak om te laden bij een SuC - ook al is het gratis. Dat kost doorgaans alleen maar wachttijd. Nederland is bezaaid met AC laadpunten waar je in een uur 50 tot 75 km kunt bijladen. Daar moet je dan wel een serieuze 3f interne lader voor hebben in je auto (die voor 's nachts laden uiteraard).JLR zou er goed aan doen deze update om niet/cq tegen kosten aan te bieden aan huidige kopers van de auto.
 
Helemaal mee eens Egbert. Het 1e wat Jaguar zou moet veranderen is de 1 naar een 3 fase lader vervangen. Dat vol druppelen met 1 fase schiet niet op. Wij hebben nu op kantoor een forse investering, >10k, gedaan in een DC-lader, ook voor de Kona die t zelfde probleem heeft.
 
Alleen wordt deze niet door Jaguar gebouwd, maar door Magna Steyr in Oostenrijk. Hij is zeker niet perfect maar naar mijn mening wel beter dan de 4 Tesla’s die ik gehad heb. Ik zou mijn X er nog steeds niet voor weg doen, die is voor mij praktischer. Kwam er vandaag 4 tegen bij een retourtje Zoetermeer-Den Haag.
Ik heb een 2017 Model X en ging een maand geleden bij de dealer naar een toonzaalmodel I-Pace met 5000km op de klok kijken. Ik denk echt wel dat afwerking op hetzelfde niveau zit, maar dat je natuurlijk wel door het moderne uiterlijk van de Tesla moet kijken. Ik ben er 100% mee eens dat Jaguar veel meer keuzevrijheid laat naar afwerking en interieur, en dat Tesla daar dramatisch achter loopt. En tegelijk ben ik dan ook erg onder de indruk van de afwerking van de Model 3 want die staat echt wel op een niveau hoger dan die van de huidige S en X.
 
Ik heb Martijn Hendriks hierom gevraagd en hij zegt dat de dealer zegt dat er geen retrofit komt. Ik denk dat als er genoeg klanten klagen deze er toch wel gaat komen.
Het probleem van enkelfase onderweg/buitenshuis laden neemt elke maand af, door de komst van steeds betere DC laadinfrastructuur in Europa. Dat zal Jaguar niet motiveren om huidige eigenaren tegemoet te komen.

Blijft het thuis/op kantoor enkelfase laden probleem over. Daarvoor zou Jaguar een deal kunnen maken met een leverancier/installateur van 10 kW DC laders. Zo'n lader kost, geïnstalleerd en wel, hooguit iets meer dan het dubbele van wat een commercieel bedrijf als NewMotion voor een AC lader rekent.
 
Het probleem van enkelfase onderweg/buitenshuis laden neemt elke maand af, door de komst van steeds betere DC laadinfrastructuur in Europa. Dat zal Jaguar niet motiveren om huidige eigenaren tegemoet te komen.

Blijft het thuis/op kantoor enkelfase laden probleem over. Daarvoor zou Jaguar een deal kunnen maken met een leverancier/installateur van 10 kW DC laders. Zo'n lader kost, geïnstalleerd en wel, hooguit iets meer dan het dubbele van wat een commercieel bedrijf als NewMotion voor een AC lader rekent.

Er staan nu 35.000 publieke AC laders, daar gaan er geen 35.000 DC laders bijkomen. Moet je dus in veel gevallen nog steeds expliciet langs een DC lader. Had recentelijk een meeting in Eindhoven stadhuis, kwam uit Amsterdam en had niet genoeg om weer tuis te komen... dan is het toch ideaal als je die paar uur meeting gewoon in de parking bij kunt laden. Ik sta toch stil.. Ik blijf geloven in een mixed concept van AC en DC. Waarom zouden we met een BEV vast blijven houden aan het omslachtige ICE concept van doelbewust langs-een-tankstation-gaan als het ook anders en zo veel makkelijker kan?