Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zouden we met een BEV vast blijven houden aan het omslachtige ICE concept van doelbewust langs-een-tankstation-gaan als het ook anders en zo veel makkelijker kan?
Omdat er dan bij de klassieke pomphouders niets meer te verdienen valt.*


* = dat is natuurlijk een vereenvoudiging. De individuele pomphouder verdient meer aan zijn shop dan aan zijn brandstof, maar oliebedrijven verdienen natuurlijk meer aan de brandstof.
 
Last edited:
Omdat er dan bij de klassieke pomphouders niets meer te verdienen valt.

De kolenboer is ook out-of-business; tijden veranderen. Maar ik zie nog wel wat lichtpuntjes voor de diverse locaties: Je ziet steeds meer uitbaters waarvoor het eten en drinken belangrijker is dan de verkoop aan de pomp. Als mensen daar dan staan te fastchargen dan kan je nog aardig wat verdienen.

Maar eerlijk: ik laat 99% van de tijd thuis op (langzaam 3,6kW) en af en toe met langere ritten een fastcharge sessie
 
Misschien niet helemaal geschikt voor dit topic, maar je legt daar duidelijk de risico's voor pomphouders bloot: de technologie laat toe dat enkel een fractie van de reizigers een ommetje moeten maken om energie te laden, dus je gaat het als pomphouder-equivalent in het volgend decennium meer moeten hebben van de reiziger die de shop wil binnenwandelen ipv de reiziger die de shop moet binnenwandelen.
 
Er staan nu 35.000 publieke AC laders, daar gaan er geen 35.000 DC laders bijkomen. Moet je dus in veel gevallen nog steeds expliciet langs een DC lader. Had recentelijk een meeting in Eindhoven stadhuis, kwam uit Amsterdam en had niet genoeg om weer tuis te komen... dan is het toch ideaal als je die paar uur meeting gewoon in de parking bij kunt laden. Ik sta toch stil.. Ik blijf geloven in een mixed concept van AC en DC. Waarom zouden we met een BEV vast blijven houden aan het omslachtige ICE concept van doelbewust langs-een-tankstation-gaan als het ook anders en zo veel makkelijker kan?
Om die reden voegen wij een 30kW DC lader aan onze 3 22kW AC laders toe. Mijn gedachte is dat toekomstige EV’s allen een CCS chargeport krijgen waarvan wij er nu al 2 hebben rijden. Op AC laden deze helaas slechts op 1 fase.
 
Misschien niet helemaal geschikt voor dit topic, maar je legt daar duidelijk de risico's voor pomphouders bloot: de technologie laat toe dat enkel een fractie van de reizigers een ommetje moeten maken om energie te laden, dus je gaat het als pomphouder-equivalent in het volgend decennium meer moeten hebben van de reiziger die de shop wil binnenwandelen ipv de reiziger die de shop moet binnenwandelen.
Een fractie van de reizigers lijkt me wel overdreven, de grote meerderheid van de huizen in NL heeft geen eigen parkeerplaats.
Het is wel afwachten of er dagelijks aan openbare palen of wekelijks bij oplaad-pleinen opgeladen gaat worden. Of langs de snelweg...
 
Waarom verbruikt de M3 AWD meer dan de RWD volgens de EPA? Scheelt wel degelijk stroom, ongeveer 10%

Compare Side-by-Side

Omdat, in tegenstelling tot S/X, de Model 3 standaard een meer efficiente motor gebruikt (achter) en een minder efficiente motor toevoegt (voor) bij AWD. Bij S/X zijn motoren sowieso minder efficient als standaard motor van Model 3 en dan is standaard ook de minder efficiente gebruikt, waarbij een iets meer efficiente toegevoegd wordt voorin bij AWD.
 
Omdat, in tegenstelling tot S/X, de Model 3 standaard een meer efficiente motor gebruikt (achter) en een minder efficiente motor toevoegt (voor) bij AWD. Bij S/X zijn motoren sowieso minder efficient als standaard motor van Model 3 en dan is standaard ook de minder efficiente gebruikt, waarbij een iets meer efficiente toegevoegd wordt voorin bij AWD.

Dit is een nog wat uitgebreider antwoord:
Disappointing range on new Tesla 3 #30
 

Attachments

  • RangeM3.jpg
    RangeM3.jpg
    65.3 KB · Views: 55
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Een fractie van de reizigers lijkt me wel overdreven, de grote meerderheid van de huizen in NL heeft geen eigen parkeerplaats.
Het is wel afwachten of er dagelijks aan openbare palen of wekelijks bij oplaad-pleinen opgeladen gaat worden. Of langs de snelweg...
Met het toenemen van laadpalen, letterlijk overal, gaan de nieuwe EV rijders er snel aan wennen dat als ze ergens een paar uur verblijven, ze zullen gaan laden. Winkelgebieden, sportscholen, tuincentra e.d. zullen gaan merken dat als zij geen laadmogelijkheden hebben, de EV rijders wel een concurrent weten te vinden die dat wel aanbiedt.
Ik denk dat het met die laadpleinen niet zo'n vaart gaat lopen.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Of toch wel - maar dan op het parkeerterrein van AH of Jumbo. Dat worden dan vanzelf laadpleinen.
Een mix ligt meer voor de hand. Met ook lang de snelweg geen tankstations meer maar een AH met een overdekt van zonnepanelen voorzien laadplein (laadstations) waar je je boodschappen ophaalt of gaat doen. Of even wat eet. Dingen die je toch moet doen zeg maar, en tegelijk laden. Met ook nog een McD voor de snelle hap (voor sommigen).
 
Ach je kan verwachten dat sommige fabrikanten een keer de plank misslaan. Iedereen denkt dat een EV bouwen simpel is, maar blijkt in de praktijk toch tegen te vallen. Kijk eens hoe Nissan met de nieuwe Leaf om z'n muil is gegaan met rapidgate. Ze hebben nu nieuwe software die zorgt dat de auto sneller laadt en waarschijnlijk net niet zo schadelijk is voor de levensduur van de accu dat Nissan met veel garantiegevallen wordt geconfronteerd. Nieuwe versie met 60kWh gaat ook geen actieve koeling krijgen. Zo dom is Jaguar iig niet geweest, maar zeker met zo'n 90kWh accu hadden ze gewoon minimaal een 11kW laadaansluiting moeten hebben. Dan laadt je relatief toch weer snel wat kilometers bij op lokatie.

En vergis je niet: een hele grote groep is hard voor een EV gegaan zonder zich er grondig in te verdiepen. Puur voor de 4%. Ik heb meerdere malen al mensen bij b.v. een Fastned op apps en handigheden gewezen.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Hoezo 18 uur laden ??
Volgens mij kan je een i-Pace gewoon in 10 uur 0-100% laden. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je zelf een 1-fase 32A laadpaal hebt en/of laadt bij 22kW openbare laadpunten. Gewoon een kwestie van je goed informeren. Maar dat heeft die man in dat filmpje duidelijk niet gedaan. Hij heeft waarschijnlijk ook nog nooit van FastNed gehoord.
 
Ach je kan verwachten dat sommige fabrikanten een keer de plank misslaan. Iedereen denkt dat een EV bouwen simpel is, maar blijkt in de praktijk toch tegen te vallen. Kijk eens hoe Nissan met de nieuwe Leaf om z'n muil is gegaan met rapidgate. Ze hebben nu nieuwe software die zorgt dat de auto sneller laadt en waarschijnlijk net niet zo schadelijk is voor de levensduur van de accu dat Nissan met veel garantiegevallen wordt geconfronteerd. Nieuwe versie met 60kWh gaat ook geen actieve koeling krijgen. Zo dom is Jaguar iig niet geweest, maar zeker met zo'n 90kWh accu hadden ze gewoon minimaal een 11kW laadaansluiting moeten hebben. Dan laadt je relatief toch weer snel wat kilometers bij op lokatie.
Jaguar zou zich wel terdegen bewust zijn van het 3-fase laden, maar er zouden (geruchten!) leveringsproblemen zijn geweest met 3-fase laders waardoor ze nu voor 1-fase zijn gegaan.

Later in 2019 zou er een update van de i-Pace komen die wel 3-fase kan laden.

En vergis je niet: een hele grote groep is hard voor een EV gegaan zonder zich er grondig in te verdiepen. Puur voor de 4%. Ik heb meerdere malen al mensen bij b.v. een Fastned op apps en handigheden gewezen.
Haha, inderdaad! Ik heb recentelijk ook al 2 mensen geholpen bij Fastned.

Een i-Pace en Ioniq rijder die beide bij Fastned aan de 50kW gingen staan terwijl er ook een 175kW lader is.
 
Ruim 30 kWh/100 km. Dat is toch gigantisch en een teken dat je zonder echte knowhow geen efficiënte EV op de markt kan brengen. Moedige poging, maar met dit verbruik is de I-pace voor mij niet meer dan een gimmick. Vindt het wel een mooie auto, dat wel.