Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben vandaag bij de garage hier in het dorp geweest waar ze dezelfde uitlijn bank hebben als tesla. Wat mijn vermoede al was is dat de voorste draagarmen zijn versleten. Ze zijn nog zo goed als mogelijk bijgesteld. Achter is er ook een koppelstangen rechts achter boven versleten. Dus ik ga ook eens een lijstje maken.

Pluspunt is dat ik bij deze garage goed behandeld wordt en je ook echt de uitdraai krijgt wat er mankeerd en daarnaast dat je gelijk binnen kunt komen. En minder dan de helft dan het tesla tarief.
 

Attachments

  • 15986090263047071588736592864948.jpg
    15986090263047071588736592864948.jpg
    471.6 KB · Views: 141
Ik ben vandaag bij de garage hier in het dorp geweest waar ze dezelfde uitlijn bank hebben als tesla. Wat mijn vermoede al was is dat de voorste draagarmen zijn versleten. Ze zijn nog zo goed als mogelijk bijgesteld. Achter is er ook een koppelstangen rechts achter boven versleten. Dus ik ga ook eens een lijstje maken.

Pluspunt is dat ik bij deze garage goed behandeld wordt en je ook echt de uitdraai krijgt wat er mankeerd en daarnaast dat je gelijk binnen kunt komen. En minder dan de helft dan het tesla tarief.
Waardoor had je dat vermoeden? en hoeveel km heb jij al gereden?
 
Waardoor had je dat vermoeden? en hoeveel km heb jij al gereden?

Hoi Maurice, ik begon het eind van de winter een kleine trilling te horen. Ik heb daarna de bumer eraf gehad om te kijken wat er aan de hand was omdat er op het werk een fijne collega mij geschampt had en natuurliijk niet een papiertje had achtergelaten. Affijn, niets gevonden en na het verwisselen van de wielen de gehele ophanging nagekeken. Ik heb een paar beginnende scheurtjes gezien in de rubbers van de draagarmen maar nog geen noemenswaardige speling. Echter zie je nu wel op de uitlijnbank dat ze het niet meer gecorrigeerd krijgen.

Ik zit momenteel op 116K kilometers en nog de eerste draagarmen.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Hoi Maurice, ik begon het eind van de winter een kleine trilling te horen. Ik heb daarna de bumer eraf gehad om te kijken wat er aan de hand was omdat er op het werk een fijne collega mij geschampt had en natuurliijk niet een papiertje had achtergelaten. Affijn, niets gevonden en na het verwisselen van de wielen de gehele ophanging nagekeken. Ik heb een paar beginnende scheurtjes gezien in de rubbers van de draagarmen maar nog geen noemenswaardige speling. Echter zie je nu wel op de uitlijnbank dat ze het niet meer gecorrigeerd krijgen.

Ik zit momenteel op 116K kilometers en nog de eerste draagarmen.
Dank je, We hebben beide een Model S uit 2015 (nu meer dan 180k gereden) , vandaar ook mijn interesse. Zelf merk ik nog niks, behalve bij verkeersheuvels dat de vering wat geluid maakt. Misschien eens een keer naar zo'n onderhoudsservice rijden waar de ook de tesla taxi's onderhouden.
 
Dit zijn de exl. btw prijzen van Tesla van ongeveer een maand geleden, alle draagarmen van de voorkant:

View attachment 580803

243 zijn de bovenste (wishbones)
219 zijn de rechte waar de schokdemper op staat
181 zijn de 'kromme' van fusee naar subframe

Let op, voor de wishbone rechterzijde boven moet de 12V accu er uit dus is wat meer werk dan de linkerzijde.

Boutje 12 moet er nog bij en dan is het helemaal compleet

BOLT H CAM M14x2.00x114 [10.9]-G720
2007106

kun je het ringetje en de moer hergebruiken of is dit een borgmoer?
 
Boutje 12 moet er nog bij en dan is het helemaal compleet

BOLT H CAM M14x2.00x114 [10.9]-G720
2007106

kun je het ringetje en de moer hergebruiken of is dit een borgmoer?

BOLT H CAM M14x2.00x114 [10.9]-G720
2007106 is 11euro incl. En die heb je ook nodig inderdaad.

Aan de kant van de kogel moet je de borgringen vervangen en aan de kant van de rubbers de borgmoeren:

20200831_175539.png
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
Ik heb nog wel een losse fuseekogel in de aanbieding voor mensen die ze los willen vervangen. Deze komt onder een Model S vandaan met weinig kilometers. Draagarm is spontaan afgebroken en met de kogel is dus weinig mis mee. ;)

20200919_120052.jpg


De nieuwe draagarm heeft een hoger partnummer dat wijst op een modificatie van het onderdeel.

20200906_114719.jpg


Als je het mij vraagt...Koop dan complete draagarmen en ga niet besparen op dit soort vitale onderdelen door losse kogels te vervangen bij draagarmen die al kunnen breken onder normale omstandigheden.
 
Dit komt inderdaad wel veel voor bij Tesla, of is dat omdat Tesla onder een vergrootglas ligt?
Ik weet het niet, het komt ook bij andere auto's voor in ieder geval, zelfs bij nieuwe auto's:
Bizar! Complete wielophanging Audi R8 breekt spontaan af - Autoblog.nl

dat is een berichtje van meer dan 11 jaar geleden ;)

toevallig ga ik morgenochtend naar Serfaus (deze keer weer met de MS, want vrouw gaat niet mee). Was van plan om hem weer goed uit te testen en maar hopen dat het gebrek een uitzondering is.
 
Wat me opvalt in de diverse draadjes hier. En op US. DE. Dat het snel gaat om diverse schades en niet 1 specifiek 'zwak' punt.

Ik bedoel. Als ik alle foto's op rijtje zet van al deze draadjes en zou geloven dat allemaal zwak/slecht/fabricagefout is ... Nou dan rij maar geen meter meer.. Maar dat is niet zo natuurlijk.
 
Even serieus.
Het is de eerste auto die ik hou boven de 160k km heb gehad.
ik zit nu bijna aan 210.000 km.
Dus dit soort slijtage nooit tegengekomen.
Maar ik plan om nog zeker een paar jaren verder mee rijden.
Vraag aan de specialisten (@Gtech, ...) en eigenaars van 200k+ km model S: als deze stukken echt slijten en dus breekbaar worden, zouden die preventief moeten vervangen worden?
 
  • Like
Reactions: Berto