Bij Tesla valt er inderdaad nogal eens wat uit
Als Tesla een kwalitatief goede auto had gemaakt, dan was ik er wellicht wel blij mee geweest. Dit is met afstand de duurste auto geweest die ik ooit heb aangeschaft. Maar ook meteen de auto waar ik de meeste ellende mee heb gehad en de slechtste service ervaring mee heb. Niet alleen de kwaliteit van de onderdelen is slecht, maar ook de uitvoering in het SeC is dramatisch. Verkeerd afgetelde koplampen, vetvlekken in de bekleding (tot 2x toe) en andere reparaties die slecht worden uitgevoerd. Dat ook nog eens tegen een schandalig hoog werkplaatstarief en dan elke keer weer zulk prutswerk afleveren.
Werkelijk het enige positieve dat ik kan melden over Tesla service is het concept van mobile service. Maar er gaat zo schandalig veel kapot (kijk ook eens in het draadje over DRLs) en ik snap al helemaal niet de fanboys die alles maar goedpraten. De Model S is al jaren op de markt en nog krijgen ze het niet voor elkaar om een fatsoenlijk onderstel te maken of koplampen die het langer blijven doen dan 2 jaar. In de beginjaren waren ze nog coulant met reparaties na garantie, maar dat kan blijkbaar niet uit, omdat het gewoon kapot blijft gaan. In plaats van nog sneller naar de 100 te kunnen zou ik liever zien dat Tesla zou inzetten op kwaliteit. Heel benieuwd hoe het ondersteld van de nieuwe plaid er uit ziet. Op YouTube heel veel filmpjes te vinden over de acceleratie, maar ik zie liever een teardown van de auto om te kijken of de echte pijnpunten zijn aangepakt.
De analogie van een paard versus een EV en ICE vind ik altijd zo'n dooddoener en slaat ook nergens op. Ik zeg niet dat een electrisch aangedreven voertuig minder is, maar het verschil is veel minder groot en de voordelen zijn ook veel minder groot. Er is werkelijk niets zinnigs dat je met een EV kan doen dat je met een ICE niet kan doen. Het is sneller (maar een ICE is al meer dan snel genoeg), soepeler (ben denk ik de uitzondering die het nukkige van een ICE wel kan waarderen) en potentieel minder onderhoud nodig (en daar gaat het bij Tesla dus helemaal mis in mijn geval). De enige echte reden dat we naar EV's gaan is de hogere efficiency van een BEV t.o.v. ICE.
Het is natuurlijk erg vervelend als er veel zaken niet goed gaan met je auto.
Helaas blijkt dat bij alle merken te gebeuren: een 'maandagochtend-auto'.
Bij een 911 is bij mij een IMS-lager in kleine delen door de motor gegaan. Van alles over te lezen op internet.
Geen maandagmorgen-probleem, maar structureel bij veel versies van de 911; niet door Porsche opgelost. Rechtszaken over gevoerd in USA.
Bij mij: auto met 65.000 km op de teller. Reactie Porsche-dealer: nieuwe motor meneer. Kosten ca. 50.000 euro.
Importeur: dezelfde reactie. Ze hebben mij daar nooit meer gezien.
Dus ik begrijp je boze reactie best.
Het heeft alleen m.i. niet veel zin om daarover constant hier weer opnieuw tekeer te gaan.
Daar staat tegenover: net als
@Maurice1 herken ook ik mij niet in je verhaal over de Model S; integendeel.
Heb nu meer dan 310.000 km op de teller staan en nog nooit zo'n goede en degelijke auto gehad.
Weinig problemen op een paar zaken na (draagarmen voor vervangen, waarschijnlijk omdat tijdens een ruwe APK de fuseekogelhoesjes beschadigd zijn), één deurgreep vervangen en misschien nog een enkel klein ding dat ik vergeten ben.
En natuurlijk de drivetrain-problematiek door de enorme power van de motor: allemaal onder garantie opgelost.
Ik ben eigenlijk altijd netjes behandeld. Ik vond slechts een enkele keer de ontvangst bij Tesla service na de brand in de receptie van SEC Amsterdam onderbemand en te lang duren.
Niet te vergelijken natuurlijk met de red carpet behandeling in het prille begin, maar dat dat niet kon doorgaan is volstrekt begrijpelijk.
Ik hoop dat je bij een ander merk niet hetzelfde gaat overkomen met een maandagochtend-auto. Succes daarmee.