Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
Dat zijn de aandrijfassen. Ik ben aan mijn 4e set bezig. Was een week comfortabel maar begint weer. 20k per set gaan ze eigenlijk niet mee. Dan heb je al een tijdje gerammel.
Je hebt gelijk zie ik nu. Niet de draagarmen maar aandrijfassen moeten worden vervangen. Hoop wel dat ze het langer volhouden dan 20.000 km.
 
Gezien jullie positieve ervaringen ook maar een afspraak gemaakt. Auto heeft bijna 75000 km gelopen en ik heb er best even wat tijd en een bedragje voor over om een deskundig oordeel te krijgen over zaken die nu wellicht nog onder garantie kunnen worden verholpen. Schijnt ca 1 uur te duren, mag idd meekijken en foto's maken.
Verstandig om er even de tijd voor te nemen en rustig over na te denken. Het kan flink in de papieren lopen. Bij mij bleek een airco onderdeel ook defect en liep het bedrag uiteindelijk nog hoger op. Mijn tip zou wel zijn, breng de auto pas weg wanneer de onderdelen op voorraad zijn. Zie ook deze ervaring.
 
  • Like
Reactions: nico180
Verstandig om er even de tijd voor te nemen en rustig over na te denken. Het kan flink in de papieren lopen. Bij mij bleek een airco onderdeel ook defect en liep het bedrag uiteindelijk nog hoger op. Mijn tip zou wel zijn, breng de auto pas weg wanneer de onderdelen op voorraad zijn. Zie ook deze ervaring.

Nuttig jouw ervaring te lezen, dank.

Bij mij is de situatie anders: ik heb bij Tservice een check laten doen en Tesla mag dit nu nog net onder garantie verhelpen :)
 
Ik denk dat ik twee maanden voor het verstrijken van de garantie de auto door een onafhankelijk specialist even na laat kijken. Dan kan ik alles nog net in de garantie laten fixen. Dan moet die het daarna nog 1.5 jaar volhouden en dan kan die er eindelijk uit...
 
Eindelijk?
Was ook mijn initiëel plan. Ondertussen heb ik 180000 km en is de wagen 5. jaar. Ik blijf genieten.
Het moet heel raar lopen als ik de auto ga houden. Nog nooit zoveel ellende gehad met een auto. Ook absurde prijzen, maar dat schijnt tegenwoordig vaker voor te komen. Ik ga weer een ICE rijden. Was op vakantie met een oudere auto en ik heb genoten. De Tesla geeft mij geen enkele beleving. Alsof het allemaal te vanzelf gaat. Ik verveel me rot. Ben blijkbaar teveel petrolhead, dus ga weer voor een lekkere 6-cilinder nu het nog kan.
 
Het moet heel raar lopen als ik de auto ga houden. Nog nooit zoveel ellende gehad met een auto. Ook absurde prijzen, maar dat schijnt tegenwoordig vaker voor te komen. Ik ga weer een ICE rijden. Was op vakantie met een oudere auto en ik heb genoten. De Tesla geeft mij geen enkele beleving. Alsof het allemaal te vanzelf gaat. Ik verveel me rot. Ben blijkbaar teveel petrolhead, dus ga weer voor een lekkere 6-cilinder nu het nog kan.
Spijtig, maar wat uitval is er altijd.
Je kan ook nog terug naar paard en kar als de ICE niet bevalt. Hoewel, die heeft nog een betere AP. Moet je nog minder zelf doen. Nog meer verveling. Sorry, beetje flauw, maar kon het niet laten. 🥴
 
  • Like
Reactions: Bas.
Spijtig, maar wat uitval is er altijd.
Je kan ook nog terug naar paard en kar als de ICE niet bevalt. Hoewel, die heeft nog een betere AP. Moet je nog minder zelf doen. Nog meer verveling. Sorry, beetje flauw, maar kon het niet laten. 🥴
Bij Tesla valt er inderdaad nogal eens wat uit ;)

Als Tesla een kwalitatief goede auto had gemaakt, dan was ik er wellicht wel blij mee geweest. Dit is met afstand de duurste auto geweest die ik ooit heb aangeschaft. Maar ook meteen de auto waar ik de meeste ellende mee heb gehad en de slechtste service ervaring mee heb. Niet alleen de kwaliteit van de onderdelen is slecht, maar ook de uitvoering in het SeC is dramatisch. Verkeerd afgetelde koplampen, vetvlekken in de bekleding (tot 2x toe) en andere reparaties die slecht worden uitgevoerd. Dat ook nog eens tegen een schandalig hoog werkplaatstarief en dan elke keer weer zulk prutswerk afleveren. 😢

Werkelijk het enige positieve dat ik kan melden over Tesla service is het concept van mobile service. Maar er gaat zo schandalig veel kapot (kijk ook eens in het draadje over DRLs) en ik snap al helemaal niet de fanboys die alles maar goedpraten. De Model S is al jaren op de markt en nog krijgen ze het niet voor elkaar om een fatsoenlijk onderstel te maken of koplampen die het langer blijven doen dan 2 jaar. In de beginjaren waren ze nog coulant met reparaties na garantie, maar dat kan blijkbaar niet uit, omdat het gewoon kapot blijft gaan. In plaats van nog sneller naar de 100 te kunnen zou ik liever zien dat Tesla zou inzetten op kwaliteit. Heel benieuwd hoe het ondersteld van de nieuwe plaid er uit ziet. Op YouTube heel veel filmpjes te vinden over de acceleratie, maar ik zie liever een teardown van de auto om te kijken of de echte pijnpunten zijn aangepakt.

De analogie van een paard versus een EV en ICE vind ik altijd zo'n dooddoener en slaat ook nergens op. Ik zeg niet dat een electrisch aangedreven voertuig minder is, maar het verschil is veel minder groot en de voordelen zijn ook veel minder groot. Er is werkelijk niets zinnigs dat je met een EV kan doen dat je met een ICE niet kan doen. Het is sneller (maar een ICE is al meer dan snel genoeg), soepeler (ben denk ik de uitzondering die het nukkige van een ICE wel kan waarderen) en potentieel minder onderhoud nodig (en daar gaat het bij Tesla dus helemaal mis in mijn geval). De enige echte reden dat we naar EV's gaan is de hogere efficiency van een BEV t.o.v. ICE.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Jelger and Maurice1
Bij Tesla valt er inderdaad nogal eens wat uit ;)

Als Tesla een kwalitatief goede auto had gemaakt, dan was ik er wellicht wel blij mee geweest. Dit is met afstand de duurste auto geweest die ik ooit heb aangeschaft. Maar ook meteen de auto waar ik de meeste ellende mee heb gehad en de slechtste service ervaring mee heb. Niet alleen de kwaliteit van de onderdelen is slecht, maar ook de uitvoering in het SeC is dramatisch. Verkeerd afgetelde koplampen, vetvlekken in de bekleding (tot 2x toe) en andere reparaties die slecht worden uitgevoerd. Dat ook nog eens tegen een schandalig hoog werkplaatstarief en dan elke keer weer zulk prutswerk afleveren. 😢

Werkelijk het enige positieve dat ik kan melden over Tesla service is het concept van mobile service. Maar er gaat zo schandalig veel kapot (kijk ook eens in het draadje over DRLs) en ik snap al helemaal niet de fanboys die alles maar goedpraten. De Model S is al jaren op de markt en nog krijgen ze het niet voor elkaar om een fatsoenlijk onderstel te maken of koplampen die het langer blijven doen dan 2 jaar. In de beginjaren waren ze nog coulant met reparaties na garantie, maar dat kan blijkbaar niet uit, omdat het gewoon kapot blijft gaan. In plaats van nog sneller naar de 100 te kunnen zou ik liever zien dat Tesla zou inzetten op kwaliteit. Heel benieuwd hoe het ondersteld van de nieuwe plaid er uit ziet. Op YouTube heel veel filmpjes te vinden over de acceleratie, maar ik zie liever een teardown van de auto om te kijken of de echte pijnpunten zijn aangepakt.

De analogie van een paard versus een EV en ICE vind ik altijd zo'n dooddoener en slaat ook nergens op. Ik zeg niet dat een electrisch aangedreven voertuig minder is, maar het verschil is veel minder groot en de voordelen zijn ook veel minder groot. Er is werkelijk niets zinnigs dat je met een EV kan doen dat je met een ICE niet kan doen. Het is sneller (maar een ICE is al meer dan snel genoeg), soepeler (ben denk ik de uitzondering die het nukkige van een ICE wel kan waarderen) en potentieel minder onderhoud nodig (en daar gaat het bij Tesla dus helemaal mis in mijn geval). De enige echte reden dat we naar EV's gaan is de hogere efficiency van een BEV t.o.v. ICE.
Ieder zijn ervaringen. Altijd leaseauto gereden en verbaasde me hoe vaak de auto naar de garage moet voor een onderhoudsbeurt. Bij mijn Tesla zijn de volgende zaken stuk gegaan: 12V accu 150 euro , parkeerrem 600 euro , eMMC 550 euro, ruitenwisservloeistofpomp 50 euro. De auto heeft 195000 op de teller staan en ik ben zeer tevreden over de auto. Die bedragen opgeteld zou de ICE duurder zijn in onderhoud en dan wordt er nog weinig vernieuws. Bij 140 a 160.000 komen bij ICE de meeste issues. Dat heb ik nog niet gezien bij de Tesla
 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Bij Tesla valt er inderdaad nogal eens wat uit ;)

Als Tesla een kwalitatief goede auto had gemaakt, dan was ik er wellicht wel blij mee geweest. Dit is met afstand de duurste auto geweest die ik ooit heb aangeschaft. Maar ook meteen de auto waar ik de meeste ellende mee heb gehad en de slechtste service ervaring mee heb. Niet alleen de kwaliteit van de onderdelen is slecht, maar ook de uitvoering in het SeC is dramatisch. Verkeerd afgetelde koplampen, vetvlekken in de bekleding (tot 2x toe) en andere reparaties die slecht worden uitgevoerd. Dat ook nog eens tegen een schandalig hoog werkplaatstarief en dan elke keer weer zulk prutswerk afleveren. 😢

Werkelijk het enige positieve dat ik kan melden over Tesla service is het concept van mobile service. Maar er gaat zo schandalig veel kapot (kijk ook eens in het draadje over DRLs) en ik snap al helemaal niet de fanboys die alles maar goedpraten. De Model S is al jaren op de markt en nog krijgen ze het niet voor elkaar om een fatsoenlijk onderstel te maken of koplampen die het langer blijven doen dan 2 jaar. In de beginjaren waren ze nog coulant met reparaties na garantie, maar dat kan blijkbaar niet uit, omdat het gewoon kapot blijft gaan. In plaats van nog sneller naar de 100 te kunnen zou ik liever zien dat Tesla zou inzetten op kwaliteit. Heel benieuwd hoe het ondersteld van de nieuwe plaid er uit ziet. Op YouTube heel veel filmpjes te vinden over de acceleratie, maar ik zie liever een teardown van de auto om te kijken of de echte pijnpunten zijn aangepakt.

De analogie van een paard versus een EV en ICE vind ik altijd zo'n dooddoener en slaat ook nergens op. Ik zeg niet dat een electrisch aangedreven voertuig minder is, maar het verschil is veel minder groot en de voordelen zijn ook veel minder groot. Er is werkelijk niets zinnigs dat je met een EV kan doen dat je met een ICE niet kan doen. Het is sneller (maar een ICE is al meer dan snel genoeg), soepeler (ben denk ik de uitzondering die het nukkige van een ICE wel kan waarderen) en potentieel minder onderhoud nodig (en daar gaat het bij Tesla dus helemaal mis in mijn geval). De enige echte reden dat we naar EV's gaan is de hogere efficiency van een BEV t.o.v. ICE.
Het is natuurlijk erg vervelend als er veel zaken niet goed gaan met je auto.
Helaas blijkt dat bij alle merken te gebeuren: een 'maandagochtend-auto'.

Bij een 911 is bij mij een IMS-lager in kleine delen door de motor gegaan. Van alles over te lezen op internet.
Geen maandagmorgen-probleem, maar structureel bij veel versies van de 911; niet door Porsche opgelost. Rechtszaken over gevoerd in USA.
Bij mij: auto met 65.000 km op de teller. Reactie Porsche-dealer: nieuwe motor meneer. Kosten ca. 50.000 euro.
Importeur: dezelfde reactie. Ze hebben mij daar nooit meer gezien.
Dus ik begrijp je boze reactie best.
Het heeft alleen m.i. niet veel zin om daarover constant hier weer opnieuw tekeer te gaan.

Daar staat tegenover: net als @Maurice1 herken ook ik mij niet in je verhaal over de Model S; integendeel.
Heb nu meer dan 310.000 km op de teller staan en nog nooit zo'n goede en degelijke auto gehad.
Weinig problemen op een paar zaken na (draagarmen voor vervangen, waarschijnlijk omdat tijdens een ruwe APK de fuseekogelhoesjes beschadigd zijn), één deurgreep vervangen en misschien nog een enkel klein ding dat ik vergeten ben.
En natuurlijk de drivetrain-problematiek door de enorme power van de motor: allemaal onder garantie opgelost.
Ik ben eigenlijk altijd netjes behandeld. Ik vond slechts een enkele keer de ontvangst bij Tesla service na de brand in de receptie van SEC Amsterdam onderbemand en te lang duren.
Niet te vergelijken natuurlijk met de red carpet behandeling in het prille begin, maar dat dat niet kon doorgaan is volstrekt begrijpelijk.

Ik hoop dat je bij een ander merk niet hetzelfde gaat overkomen met een maandagochtend-auto. Succes daarmee.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Maurice1
Vandaag bij TService Hoofddorp geweest voor APK.
Nette mensen en vriendelijk ontvangst Ik heb inderdaad mee kunnen kijken in de werkplaats en dat vind ik eerlijk gezegd heel leuk en interessant (je leert er altijd van).

De auto komt door de APK maar helaas wel het advies om 4 van de 6 draagarmen aan de voorzijde van de auto te laten vervangen omdat er speling zit in het draaipunt waardoor ook nog eens de bovenste draagarmen (de andere 2) harder kunnen gaan slijten. Ze gaan de draagarmen nu vervangen inclusief een grote beurt en wat kleine punten.

Aangezien op dit forum al meer dan genoeg is geschreven over de draagarmen en bijna 200.000 km op de teller staat, heb ik met pijn in mijn hart, Optimus Prime in Hoofddorp achtergelaten en hoop deze morgen weer op te halen.

Wat ook een probleem is, is de hi shift (geen idee of het juist geschreven is) maar de stuurhuis (zie plaatje hieronder) moet ook vervangen worden. TService adviseert om dit bij Tesla te doen vanwege kosten (mogelijk terugroep actie). Goede tip.

1631114564576.png
1631115037616.png


Edit: Voor degene die denken: Die is ver van huis. Eens! Maar kon gezellig bij een goede vriend op bezoek en mee lunchen ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and RuudL
Vandaag bij TService Hoofddorp geweest voor APK.
Nette mensen en vriendelijk ontvangst Ik heb inderdaad mee kunnen kijken in de werkplaats en dat vind ik eerlijk gezegd heel leuk en interessant (je leert er altijd van).

De auto komt door de APK maar helaas wel het advies om 4 van de 6 draagarmen aan de voorzijde van de auto te laten vervangen omdat er speling zit in het draaipunt waardoor ook nog eens de bovenste draagarmen (de andere 2) harder kunnen gaan slijten. Ze gaan de draagarmen nu vervangen inclusief een grote beurt en wat kleine punten.

Aangezien op dit forum al meer dan genoeg is geschreven over de draagarmen en bijna 200.000 km op de teller staat, heb ik met pijn in mijn hart, Optimus Prime in Hoofddorp achtergelaten en hoop deze morgen weer op te halen.

Wat ook een probleem is, is de hi shift (geen idee of het juist geschreven is) maar de stuurhuis (zie plaatje hieronder) moet ook vervangen worden. TService adviseert om dit bij Tesla te doen vanwege kosten (mogelijk terugroep actie). Goede tip.

View attachment 706666 View attachment 706670

Edit: Voor degene die denken: Die is ver van huis. Eens! Maar kon gezellig bij een goede vriend op bezoek en mee lunchen ;)
Mag ik vragen wat dat kost het vervangen van de draagarmen??
 
Mag ik vragen wat dat kost het vervangen van de draagarmen??
Gister de auto opgehaald en de kosten van het vervangen van de draagarmen zijn een combinatie van werkzaamheden en welke draagarmen. Bij mij werden alleen de onder draagarmen (recht en gebogen) vervangen inclusief stabilisatiestang. Omdat dit in combinatie met een grote beurt was hebben we het over een bedrag dat werkzaamheden combineert. Dat gezegd hebbende, hebben we het over iets meer dan 2800 euro.
Hierbij zijn ook de scharnier van de bestuurdersdeur vervangen en de ruitenwisservloeistofpomp ALWEER!! die stuk ging na anderhalf jaar gebruik. Dat is in de corona periode = weinig km en dus maar heel weinig is gebruikt.

Al met al goede service en ben ik zeker tevreden over de vriendelijke behandeling en de verrichte werkzaamheden.

Voor de volledigheid, Ik trof wel een aandachtspunt die ik ook met hun besproken heb en dat hebben ze verder heel goed opgepakt en netjes afgehandeld. Dit punt ga ik niet beschrijven op het forum wil je dit wel weten dan liever via PM.
 
Heeft iemand recent nog zijn aandrijfassen laten vervangen? Die van mij zijn vervangen door het nieuwe type maar er bleef een trilling aanwezig. Voor de zekerheid zijn de assen nog een keer vervangen maar ook dat hielp niet. Een monteur uit Tilburg heeft vandaag een diagnose gesteld en volgens hem is de trilling een normale product eigenschap. Pardon? De acht jaar oude loaner die ik meekreeg rijdt een stuk beter. Ze hebben een test gedaan met een oud model as en ook dan is er geen trilling. Ik ben dus benieuwd of er meer mensen een trilling ervaren met het nieuwe model as.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Heeft iemand recent nog zijn aandrijfassen laten vervangen? Die van mij zijn vervangen door het nieuwe type maar er bleef een trilling aanwezig. Voor de zekerheid zijn de assen nog een keer vervangen maar ook dat hielp niet. Een monteur uit Tilburg heeft vandaag een diagnose gesteld en volgens hem is de trilling een normale product eigenschap. Pardon? De acht jaar oude loaner die ik meekreeg rijdt een stuk beter. Ze hebben een test gedaan met een oud model as en ook dan is er geen trilling. Ik ben dus benieuwd of er meer mensen een trilling ervaren met het nieuwe model as.
Heb 23 juli mijnaandrijfassen laten vervangen maar heb ook nog steeds een lichte shudder op de normale stand op lager heeft hij er een stuk minder last van.
 
Weet trouwens niet of ik de nieuwe heb gehad en ik heb trouwens een model x
Die van 23 juli moet wel het nieuwe type zijn. Maar helaas is dat dus een erg slecht model. Bij mij is er bij acceleratie altijd wel een bepaalde mate van trilling. Maar Tesla vindt dat normaal op hun topmodel. Misschien dat ik er teveel op let maar het irriteert mij enorm. Helemaal als ik het vergelijk met mijn vorige model S die nergens last van had.
 
Heeft iemand recent nog zijn aandrijfassen laten vervangen? Die van mij zijn vervangen door het nieuwe type maar er bleef een trilling aanwezig. Voor de zekerheid zijn de assen nog een keer vervangen maar ook dat hielp niet. Een monteur uit Tilburg heeft vandaag een diagnose gesteld en volgens hem is de trilling een normale product eigenschap. Pardon? De acht jaar oude loaner die ik meekreeg rijdt een stuk beter. Ze hebben een test gedaan met een oud model as en ook dan is er geen trilling. Ik ben dus benieuwd of er meer mensen een trilling ervaren met het nieuwe model as.
Ja ik. Een aantal weken geleden de aandrijfassen laten vervangen voor het nieuwe type met de extra lagers.

Direct na vervangen viel mij op dat de auto trilt en ik hoor een brom, bij ca 100km/u

Nu is de diagnose geteld dat de trilling veroorzaakt wordt door de nieuwe assen. Dus ze gaan (weer) vervangen worden.
 
  • Informative
Reactions: Jelger