Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
Hierbij nog wat meer detail van het incident met de afgebroken draagarm. (zie ook mijn eerste post hier van 2 juli)
In kort; er is een service bulletin (SB-17-31-001 van 10/02/17), waar de zwakheid van de draagarmen wordt besproken. Er staat 'AffectedModel S and Model X vehicles built between approximately January 19, 2016 and May 25, 2016.' Mijn wagen is van sept 2016 en kwam volgens Tesla BE dus niet in aanmerking. Blijkbaar heeft niemand de moeite genomen om dit bij een checkup ook effectief eens te controleren. Uiteindelijk staat er 'approximately' in het SB, waar toch uit blijkt dat de date-range niet heel zeker is. (In China was er zelf een verplichte recall voor dit probleem, maar in EU is dit nodig).
Dus die draagarm brak af! Niks coulance, 'je hebt allicht ergens op gereden en daarbij je moet maar meer op onderhoud komen.....' Volgens mij was de wagen toch 2 of 3 maal in de garage tijdens die periode.
Bij de winterbanden swap nam ik eens de moeite om de originele, gebroken draagarm (1041570-00-A) te vergelijken met de nieuw geplaatste (142346-00-B). (Er zijn blijkbaar intussen al een paar nieuwe versies gepasseerd bijv. ook de 1041570-00-B en allicht ook 142346-00-A.)
Ik kon duidelijke een stuk zwaardere uitgevoerde draagarm opmeten! Bij de originele is de wanddikte zo'n 7.3mm en bij de nieuwe 12.3mm. 'That is a lot beefier!'
Volgens mij gaat Tesla hier toch zwaar in de fout door hun klanten gewoon te laten doorrijden tot het breekt. Wat als daar gewonden bij vallen? Als de draagarm afbreekt bij een afdaling in de Alpen...
Ik raad aan om toch jullie draagarmen eens na te zien als je wagen van 2016 is.
 

Attachments

  • Front-Fore-Links-MC-10110741-9999.pdf
    71.6 KB · Views: 52
  • s75d-sidebyside-mm.jpg
    s75d-sidebyside-mm.jpg
    317.4 KB · Views: 802
  • s75-forelinknew2.jpg
    s75-forelinknew2.jpg
    315.4 KB · Views: 80
  • s75-forelinkoud1.jpg
    s75-forelinkoud1.jpg
    296.2 KB · Views: 79
  • s75d-forelinks-sidebyside5.jpg
    s75d-forelinks-sidebyside5.jpg
    329.9 KB · Views: 83
  • s75-forelinkold2.jpg
    s75-forelinkold2.jpg
    236.6 KB · Views: 83
  • s75d-forelink-new3.jpg
    s75d-forelink-new3.jpg
    201.9 KB · Views: 104
Last edited:
Ook ik ben weer aan de beurt voor de onderste draagarmen. Heb al eerder een draagarm voor laten vervangen door Tesla maar 50k en 2 jaar verder is van diezelfde draagarm het rubber slap en aan de andere kant is het rubber gescheurd. Lekker dan. Nu alle 4 maar vervangen en dan maar hopen dat het voorlopig voorbij is.

Scherm­afbeelding 2022-12-23 om 20.45.42.png
 
Ook ik ben weer aan de beurt voor de onderste draagarmen. Heb al eerder een draagarm voor laten vervangen door Tesla maar 50k en 2 jaar verder is van diezelfde draagarm het rubber slap en aan de andere kant is het rubber gescheurd. Lekker dan. Nu alle 4 maar vervangen en dan maar hopen dat het voorlopig voorbij is.

View attachment 888358
Grote kans dat hij verkeerd gemonteerd is geweest, draagarm moet in rijstand vastgeschroefd worden anders gaat het rubber binnen no time weer kapot. Elke 50dkm draagarmen vervangen is echt niet normaal
 
Vorige week APK uitgevoerd (in SeC Tilburg!), en inspectie formulier noemde "Suspension components Inspection - both fore and aft links need replacement", maar is blijkbaar geen APK issue.
Bij navragen gaf Tesla aan dat ik, als ik wilde, een afspraak kon maken om dit onder warranty te laten vervangen (warranty verloopt in juni). Heb nu komende week een afspraak om dit te fixen.
Offerte noemt "Links - Front Suspension - Lower - Aft -LH/RH (Remove & Replace)" en duurste onderdelen zijn
* "FR SUSP AFT LINK ASSY (1027351-00-E) 2x E219.01"
* "FORE LINK ASSY, RH (1041575-00-B)1x E190.08"
* "FORE LINK ASSY, LH (1041570-00-B) 1x E190.08"

Moet ik nog ergens op letten of op aandringen?
 
Volgens Tesla Hoofddorp waar ik een koplamp liet vervangen vlak voor APK met 160.000km stonden mijn draagarmen voor op Afbreken.
Model S 75D uit 2017.
Ik kreeg een offerte van ruim 2400 euro.
Dit heb ik laten checken bij Profile Geldermalsen waar ik de APK had laten doen(eerst afgekeurd op kapotte voorlamp). Nee hoor, draagstangen is niks mee. Nadien nog bij Tesla Duiven (niks aan de hand) en bij Frank Pluym in Nijmegen "draagstangen zijn prima". Ik heb die 2400 euro op zak gehouden
Nu 234.000 op de teller.
Dus: niet zomaar op het advies van Tesla Hoofddorp af te gaan maar hun advies toch even dubbelchecken!
Helaas ook mijn ervaring, mij zien ze er niet meer. Ging erheen voor een controle, kwamen ze met een advies dat alle draagarmen vervangen moesten worden. Rubbers waren zgn kapot, kosten ruim 7500 Euro. Volgens T-service gevaarlijk om te rijden en zeker APK afkeur. 2 weken in de stress, veel tijd en veel kosten gemaakt voor 2nd en 3rd opinion.

Bij Tesla laten nakijken, die zagen een paar scheurtjes aan de voorzijde, niks aan achterzijde. Geen probleem om mee te rijden.
Recentelijk bij Bosch car service laten nakijken ter voorbereiding van de APK, voorzijde scheurtje in de rubber. Verder geen problemen.
APK keuring laten doen, zonder enige probleem erdoorheen. Specifiek gevraagd of er nog wat aan de draagarmen was, keurmeester zei idd klein scheurtje in de rubbers van de grote draagarmen maar geen probleem. Achter was nog goed, uitlijning van de banden perfect (niks meer aan doen volgens de garage waar ik mijn banden laat vervangen).

Ja, ze hebben meer op voorraad (vraag me wel af hoe ze dat doen) en ze kunnen je sneller helpen. Als ik mijn APK daar had laten uitvoeren doen, kan me voorstellen dat ik ivm tijdsdruk en de feit dat we de auto nodig hebben overhaast een beslissing zouden hebben genomen.

Mogelijk dat ze zeer kritisch zijn, maar ik zou zeker niet blindelings hun advies volgen en navragen bij een andere garage voordat je zo een beslissing neemt.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: jpvdheijn
Helaas ook mijn ervaring, mij zien ze er niet meer. Ging erheen voor een controle, kwamen ze met een advies dat alle draagarmen vervangen moesten worden. Rubbers waren zgn kapot, kosten ruim 7500 Euro. Volgens T-service gevaarlijk om te rijden en zeker APK afkeur. 2 weken in de stress, veel tijd en veel kosten gemaakt voor 2nd en 3rd opinion.

Bij Tesla laten nakijken, die zagen een paar scheurtjes aan de voorzijde, niks aan achterzijde. Geen probleem om mee te rijden.
Recentelijk bij Bosch car service laten nakijken ter voorbereiding van de APK, voorzijde scheurtje in de rubber. Verder geen problemen.
APK keuring laten doen, zonder enige probleem erdoorheen. Specifiek gevraagd of er nog wat aan de draagarmen was, keurmeester zei idd klein scheurtje in de rubbers van de grote draagarmen maar geen probleem. Achter was nog goed, uitlijning van de banden perfect (niks meer aan doen volgens de garage waar ik mijn banden laat vervangen).

Ja, ze hebben meer op voorraad (vraag me wel af hoe ze dat doen) en ze kunnen je sneller helpen. Als ik mijn APK daar had laten uitvoeren doen, kan me voorstellen dat ik ivm tijdsdruk en de feit dat we de auto nodig hebben overhaast een beslissing zouden hebben genomen.

Mogelijk dat ze zeer kritisch zijn, maar ik zou zeker niet blindelings hun advies volgen en navragen bij een andere garage voordat je zo een beslissing neemt.

Ik ben vandaag zojuist langs geweest bij T-service in hoofddorp. 3 jaar geleden zaten ze nog in een kleinere pand, vandaag de dag hebben ze twee vestigingen en zijn er plannen om er nog 2 te openen in Nederland en 1 in Spanje.

Mijn ervaring met hun is hetzelfde, kwam voor een APK maar kreeg te horen dat ze dit zouden afkeuren omdat alle draagarmen voor- en achter vervangen moesten worden. Hun verhaal is dat dit zeer zeer gevaarlijk is en blijkbaar dat dit op elk moment af kan breken. Heel toevallig dat twee klanten voor mij ieder een setje draagarmen voor een model 3 hadden afgenomen. Ik mocht meelopen naar de garage en liep langs het magazijn, 3 kasten die vol zaten met draagarmen. De achterwiel lagers moesten ook vervangen worden want achterwielen hadden speling, ik moest mn vinger op de achterband leggen terwijl een monteur de wiel heen- en weer schudde. Mooi verkoop truukje, maar speling op de achterwielen mogen 5% zijn en om dit te constateren doe je door te meten en dat deden ze niet.

Ik was een beetje skeptische aan het worden ondanks dat ik de verhalen ken van de zware teslas en brekende draagarmen. De offerte kwam uiteindelijk op 4000 euro ex btw neer. Ik ben meteen weggereden en heb direct met Tesla purmerend een afspraak gemaakt volgende week voor een 2nd opinion.

Als ik de verhalen zo hier en daar lees op dit forum moeten we oppassen voor garages zoals T-service die 9 van de 10 keer een nieuw setje draagarmen aan hun klanten proberen te slijten.



De APK was overigens niet uitgevoerd dus ik heb eigenlijk geen APK rapport ontvangen van dat het afgekeurd is.
 
Ik ben vandaag zojuist langs geweest bij T-service in hoofddorp. 3 jaar geleden zaten ze nog in een kleinere pand, vandaag de dag hebben ze twee vestigingen en zijn er plannen om er nog 2 te openen in Nederland en 1 in Spanje.

Mijn ervaring met hun is hetzelfde, kwam voor een APK maar kreeg te horen dat ze dit zouden afkeuren omdat alle draagarmen voor- en achter vervangen moesten worden. Hun verhaal is dat dit zeer zeer gevaarlijk is en blijkbaar dat dit op elk moment af kan breken. Heel toevallig dat twee klanten voor mij ieder een setje draagarmen voor een model 3 hadden afgenomen. Ik mocht meelopen naar de garage en liep langs het magazijn, 3 kasten die vol zaten met draagarmen. De achterwiel lagers moesten ook vervangen worden want achterwielen hadden speling, ik moest mn vinger op de achterband leggen terwijl een monteur de wiel heen- en weer schudde. Mooi verkoop truukje, maar speling op de achterwielen mogen 5% zijn en om dit te constateren doe je door te meten en dat deden ze niet.

Ik was een beetje skeptische aan het worden ondanks dat ik de verhalen ken van de zware teslas en brekende draagarmen. De offerte kwam uiteindelijk op 4000 euro ex btw neer. Ik ben meteen weggereden en heb direct met Tesla purmerend een afspraak gemaakt volgende week voor een 2nd opinion.

Als ik de verhalen zo hier en daar lees op dit forum moeten we oppassen voor garages zoals T-service die 9 van de 10 keer een nieuw setje draagarmen aan hun klanten proberen te slijten.



De APK was overigens niet uitgevoerd dus ik heb eigenlijk geen APK rapport ontvangen van dat het afgekeurd is.
Begint een beetje op Kwik-fit te lijken. Ik heb de draagarmen direct bij Tesla gekocht en ze door een lokale garage (die veel schadeherstel doet aan Tesla’s) laten plaatsen. € 1.250 voor de onderdelen plus montagekosten van een paar uur werk.
 
Helaas ook mijn ervaring, mij zien ze er niet meer. Ging erheen voor een controle, kwamen ze met een advies dat alle draagarmen vervangen moesten worden. Rubbers waren zgn kapot, kosten ruim 7500 Euro. Volgens T-service gevaarlijk om te rijden en zeker APK afkeur. 2 weken in de stress, veel tijd en veel kosten gemaakt voor 2nd en 3rd opinion.

Bij Tesla laten nakijken, die zagen een paar scheurtjes aan de voorzijde, niks aan achterzijde. Geen probleem om mee te rijden.
Recentelijk bij Bosch car service laten nakijken ter voorbereiding van de APK, voorzijde scheurtje in de rubber. Verder geen problemen.
APK keuring laten doen, zonder enige probleem erdoorheen. Specifiek gevraagd of er nog wat aan de draagarmen was, keurmeester zei idd klein scheurtje in de rubbers van de grote draagarmen maar geen probleem. Achter was nog goed, uitlijning van de banden perfect (niks meer aan doen volgens de garage waar ik mijn banden laat vervangen).

Ja, ze hebben meer op voorraad (vraag me wel af hoe ze dat doen) en ze kunnen je sneller helpen. Als ik mijn APK daar had laten uitvoeren doen, kan me voorstellen dat ik ivm tijdsdruk en de feit dat we de auto nodig hebben overhaast een beslissing zouden hebben genomen.

Mogelijk dat ze zeer kritisch zijn, maar ik zou zeker niet blindelings hun advies volgen en navragen bij een andere garage voordat je zo een beslissing neemt.
In het begin was ik positief, maar na het lezen van jullie verhalen nemen de twijfels helaas toe en wil ik ook graag mijn ervaring delen. Ik ben een tijdje terug bij dit bedrijf voor een APK keuring gegaan. Daaruit bleek dat een aantal draagarmen aan vervanging toe waren. Zonder vervanging zou het uitlopen op een APK afkeur. Ook het verhaal mee gekregen dat het zeer gevaarlijk zou zijn om ermee door te rijden omdat de draagarmen konden afbreken.

Ik mocht meekijken in de garage en mocht ook zoals @TTTTT mijn vinger op de wielen leggen terwijl een monteur de wiel heen- en weer schudde. Of dat een geldige onderbouwing was voor de vervanging van de draagarmen is nu een vraag/twijfel. De overige draagarmen waren versleten maar nog niet aan vervanging toe. Aangezien dat volgens het bedrijf een kwestie van tijd zou zijn en het versneld zou slijten na vervanging van de eerste paar draagarmen, werd me geadviseerd om gelijk alle draagarmen te vervangen. Dit heb ik dan ook gedaan, uitgaande van het vertrouwen op de ervaring en expertise van het bedrijf. Wat ik niet had gedaan was een 2nd/3rd opinion aanvragen, dus dat was een verstandige zet @TXExpress.

Hoe ik het maar probeer te bekijken: het bedrijf heeft alle draagarmen vervangen en ben blij met het eindresultaat. Ten eerste omdat ik sindsdien met een compleet nieuwe ophanging (op de veerpoten na) rijd. Daarnaast omdat ik nu met mijn rijgedrag zelf bepaal hoe snel of in hoeverre de draagarmen vanaf nieuw zullen slijten.

Of het nodig was om alle draagarmen te vervangen is de grote vraag, al helemaal na de gedeelde verhalen. Daar zal ik helaas niet meer achter komen, maar twijfels geeft het zeker. Het is in ieder geval wel een les voor mezelf. Ik kan dan ook meegeven goed op te letten, kritisch te zijn en zeker te gaan voor een 2nd/3rd/4th opinion.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Ik ook waarschijnlijk aan de beurt. Een 2018 MX. Afgelopen oktober zijn de driveshafts vervangen om het bekende shudder probleem op te lossen. Sindsdien kraakt het rechts voor. Afgelopen weekend is het kraken aangevuld met piepen bij sturen naar rechts. Direct een afspraak gemaakt bij een SC. Voorlopige diagnose zijn de draagarmen.

Opvallend is dat de driveshafts nog onder garantie zijn vervangen. Inmiddels is de auto buiten garantie. Maar je kan mij niet vertellen dat de draagarmen opeens versleten zijn (ik rij niet veel). M.a.w ik vind het niet zo netjes dat dit niet direct met de driveshafts is opgepakt. Ben benieuwd hoe Tesla hier mee omgaat.. to be continued
 
  • Like
Reactions: Mr.P.
Ik ook waarschijnlijk aan de beurt. Een 2018 MX. Afgelopen oktober zijn de driveshafts vervangen om het bekende shudder probleem op te lossen. Sindsdien kraakt het rechts voor. Afgelopen weekend is het kraken aangevuld met piepen bij sturen naar rechts. Direct een afspraak gemaakt bij een SC. Voorlopige diagnose zijn de draagarmen.

Opvallend is dat de driveshafts nog onder garantie zijn vervangen. Inmiddels is de auto buiten garantie. Maar je kan mij niet vertellen dat de draagarmen opeens versleten zijn (ik rij niet veel). M.a.w ik vind het niet zo netjes dat dit niet direct met de driveshafts is opgepakt. Ben benieuwd hoe Tesla hier mee omgaat.. to be continued
Dat is balen dat het van van de draagarmen zich voordoet na de garantie periode. Hopelijk kunnen ze dat met een uitzondering nog meenemen in de garantie. En anders wellicht dat ze een coulance kunnen aanbieden.
 
Ik ook waarschijnlijk aan de beurt. Een 2018 MX. Afgelopen oktober zijn de driveshafts vervangen om het bekende shudder probleem op te lossen. Sindsdien kraakt het rechts voor. Afgelopen weekend is het kraken aangevuld met piepen bij sturen naar rechts. Direct een afspraak gemaakt bij een SC. Voorlopige diagnose zijn de draagarmen.
Mijn 2018 Model X had hetzelfde probleem, eerst kraken en later ook soms een piep. N.a.v. wat in deze post staat heb ik bij Techmat een KABI mini vetspuit gekocht met Lumax vet. Dat in de rubbers gespoten en na 2 dagen rijden geen gekraak en gepiep meer.