KaeL
Member
Hierbij nog wat meer detail van het incident met de afgebroken draagarm. (zie ook mijn eerste post hier van 2 juli)
In kort; er is een service bulletin (SB-17-31-001 van 10/02/17), waar de zwakheid van de draagarmen wordt besproken. Er staat 'AffectedModel S and Model X vehicles built between approximately January 19, 2016 and May 25, 2016.' Mijn wagen is van sept 2016 en kwam volgens Tesla BE dus niet in aanmerking. Blijkbaar heeft niemand de moeite genomen om dit bij een checkup ook effectief eens te controleren. Uiteindelijk staat er 'approximately' in het SB, waar toch uit blijkt dat de date-range niet heel zeker is. (In China was er zelf een verplichte recall voor dit probleem, maar in EU is dit nodig).
Dus die draagarm brak af! Niks coulance, 'je hebt allicht ergens op gereden en daarbij je moet maar meer op onderhoud komen.....' Volgens mij was de wagen toch 2 of 3 maal in de garage tijdens die periode.
Bij de winterbanden swap nam ik eens de moeite om de originele, gebroken draagarm (1041570-00-A) te vergelijken met de nieuw geplaatste (142346-00-B). (Er zijn blijkbaar intussen al een paar nieuwe versies gepasseerd bijv. ook de 1041570-00-B en allicht ook 142346-00-A.)
Ik kon duidelijke een stuk zwaardere uitgevoerde draagarm opmeten! Bij de originele is de wanddikte zo'n 7.3mm en bij de nieuwe 12.3mm. 'That is a lot beefier!'
Volgens mij gaat Tesla hier toch zwaar in de fout door hun klanten gewoon te laten doorrijden tot het breekt. Wat als daar gewonden bij vallen? Als de draagarm afbreekt bij een afdaling in de Alpen...
Ik raad aan om toch jullie draagarmen eens na te zien als je wagen van 2016 is.
In kort; er is een service bulletin (SB-17-31-001 van 10/02/17), waar de zwakheid van de draagarmen wordt besproken. Er staat 'AffectedModel S and Model X vehicles built between approximately January 19, 2016 and May 25, 2016.' Mijn wagen is van sept 2016 en kwam volgens Tesla BE dus niet in aanmerking. Blijkbaar heeft niemand de moeite genomen om dit bij een checkup ook effectief eens te controleren. Uiteindelijk staat er 'approximately' in het SB, waar toch uit blijkt dat de date-range niet heel zeker is. (In China was er zelf een verplichte recall voor dit probleem, maar in EU is dit nodig).
Dus die draagarm brak af! Niks coulance, 'je hebt allicht ergens op gereden en daarbij je moet maar meer op onderhoud komen.....' Volgens mij was de wagen toch 2 of 3 maal in de garage tijdens die periode.
Bij de winterbanden swap nam ik eens de moeite om de originele, gebroken draagarm (1041570-00-A) te vergelijken met de nieuw geplaatste (142346-00-B). (Er zijn blijkbaar intussen al een paar nieuwe versies gepasseerd bijv. ook de 1041570-00-B en allicht ook 142346-00-A.)
Ik kon duidelijke een stuk zwaardere uitgevoerde draagarm opmeten! Bij de originele is de wanddikte zo'n 7.3mm en bij de nieuwe 12.3mm. 'That is a lot beefier!'
Volgens mij gaat Tesla hier toch zwaar in de fout door hun klanten gewoon te laten doorrijden tot het breekt. Wat als daar gewonden bij vallen? Als de draagarm afbreekt bij een afdaling in de Alpen...
Ik raad aan om toch jullie draagarmen eens na te zien als je wagen van 2016 is.
Attachments
-
Front-Fore-Links-MC-10110741-9999.pdf71.6 KB · Views: 52
-
s75d-sidebyside-mm.jpg317.4 KB · Views: 802
-
s75-forelinknew2.jpg315.4 KB · Views: 80
-
s75-forelinkoud1.jpg296.2 KB · Views: 79
-
s75d-forelinks-sidebyside5.jpg329.9 KB · Views: 83
-
s75-forelinkold2.jpg236.6 KB · Views: 83
-
s75d-forelink-new3.jpg201.9 KB · Views: 104
Last edited: