Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zonnepanelen gaat bij ons helaas niet lukken.
Zuidzijde wordt behoorlijk afgedekt door bomen.

Ga nu maar met spouwisolatie aan de slag. Ik schijn 2000 m3 gas te kunnen besparen
Tegenwoordig kunnen ze alweer kleinere gaten boren (18mm of eventueel 14mm (tegen meerprijs))
Ik ging eigenlijk voor Neopixels, maar de eerste adviseur heeft HR++glaswol met siliconencoating van Knauf geadviseerd.
Dit schreef hij: Supafil is beter brandvertragend, beter geluiddempend, beter waterafstotend en beter verwerkbaar in dit jaargetijde in vergelijking met de HR++PS-parels (Neopixels).

Heeft iemand ervaring/deskundigheid?
 
Geen van de producten doen veel voor elkaar onder qua isolatie, of je nu supafil, pur of isoparels in je spouw spuit, mits op correcte wijze aangebracht natuurlijk.

Isoparels hebben een voordeeltje op het gebied van vochthuishouding, want het water sijpelt eenvoudig tussen de parels door, waardoor de vochtafvoerende functie van de spouw (beter) behouden blijft. Bij Supafil is dat wat lastiger want de dunne vezels zitten dichter op elkaar en hebben soms ietwat capillaire werking (vooral bij holle vezels). Bij pur is vocht afvoeren nog minder mogelijk vanwege de dichte structuur van het schuim.
Maar goed, als je een vochtprobleem in je muren hebt moet je dat sowieso eerst oplossen voordat je uberhaupt de spouw vult...

Mijn vader heeft al een aantal jaren isoparels in de muur, met goede ervaringen (lagere energierekening en echt veel meer comfort in huis. Hij heeft hetelucht verwarming van Brink overigens). Desondanks blijf je bij hem buiten toch wel zien waar de gaten zitten, het bedrijf heeft eigenlijk niet helemaal de juiste kleur specie gebruikt om de gaten te dichten.
Zelf heb ik daarom de boel van binnenuit laten isoleren aangezien ik toch nog moest laten stuken en afwerken. Ging ook een stuk sneller want ze hoefden niet zo precies tussen de stenen te boren.

Zelf ook voor isoparels gekozen. Pur vond ik niks (subjectieve mening: chemische rommel, lastig te verwijderen) en supafil vond ik ook niks (ik hou niet van glaswol, jeuk etc, bang voor inzakken en ongedierte, ook allemaal weer puur subjectief).
De isolatie werkt in ieder geval prima, ik heb enkele kleine stukken muur die niet geisoleerd konden worden, die zijn veel kouder dan de rest van de muren. Met de warmtebeeld camera ook goed te zien.

Verder heb ik later een groot gat in een van de muren laten boren. De parels bleven gewoon zitten (zitten als brok tegen elkaar geplakt). Ik heb er met de hand een brok uitgehaald om verder naar buiten te kunnen boren. Er viel niets uit de muur dus. Verder heb ik voor de lol die brok eens onder de kraan gehouden: het water sijpelt er gewoon op volle kracht dwars doorheen.
De parels/bolletjes zitten overigens niet echt heel vast aan elkaar geplakt, als je er over wrijft dan gaan ze wel los.

Ik vind 2000 kuub besparing wel heel erg veel, dan moet je toch zeker ergens tussen de 8000 en 10.000 kuub verstoken per winter of enorm grote noord/oost gerichte muren met weinig ramen hebben... ik reken zelf op een 20 a 25% besparing...
 
Ik vind 2000 kuub besparing wel heel erg veel, dan moet je toch zeker ergens tussen de 8000 en 10.000 kuub verstoken per winter of enorm grote noord/oost gerichte muren met weinig ramen hebben... ik reken zelf op een 20 a 25% besparing...

Onze vorige ongeïsoleerde woning van 750 m3 inhoud verbruikte 5.500 m3 gas. De nieuwe eigenaar heeft alle muren geïsoleerd en het gasverbruik daalde naar 1750 m3.
Ons huidige huis, 1300 m3 inhoud, heeft aan jaarlijke 6000 kWu (warmtepomp) genoeg om te verwarmen, koelen, wassen en douchen. Dat is het equivalent van 770 m3 gas.
 
Onze vorige ongeïsoleerde woning van 750 m3 inhoud verbruikte 5.500 m3 gas. De nieuwe eigenaar heeft alle muren geïsoleerd en het gasverbruik daalde naar 1750 m3.
Ons huidige huis, 1300 m3 inhoud, heeft aan jaarlijke 6000 kWu (warmtepomp) genoeg om te verwarmen, koelen, wassen en douchen. Dat is het equivalent van 770 m3 gas.
Dat verschil zal toch niet volledig aan spouwmuurisolatie toegeschreven worden? Ik neem aan dat ie ook iets aan de vloeren, het dak en de ramen gedaan heeft? Ik vind het een onwaarschijnlijk groot verschil.

Ik reken zelf op een equivalent verbruik van 1500m3 (was zo'n 6000 kuub) na al mijn werkzaamheden in huis (LVT verwarming ipv conventioneel, spouwmuur en vloerisolatie) (zie mijn eerdere posts in deze thread).
 
Dat verschil zal toch niet volledig aan spouwmuurisolatie toegeschreven worden? Ik neem aan dat ie ook iets aan de vloeren, het dak en de ramen gedaan heeft? Ik vind het een onwaarschijnlijk groot verschil.

Ik reken zelf op een equivalent verbruik van 1500m3 (was zo'n 6000 kuub) na al mijn werkzaamheden in huis (LVT verwarming ipv conventioneel, spouwmuur en vloerisolatie) (zie mijn eerdere posts in deze thread).

Ja, de begane grond vloer lag op de ongeïsoleerde zandlaag. Daar is ook isolatie onder gekomen.
 
Zonnepanelen gaat bij ons helaas niet lukken.
Zuidzijde wordt behoorlijk afgedekt door bomen.

Ga nu maar met spouwisolatie aan de slag. Ik schijn 2000 m3 gas te kunnen besparen
Tegenwoordig kunnen ze alweer kleinere gaten boren (18mm of eventueel 14mm (tegen meerprijs))
Ik ging eigenlijk voor Neopixels, maar de eerste adviseur heeft HR++glaswol met siliconencoating van Knauf geadviseerd.
Dit schreef hij: Supafil is beter brandvertragend, beter geluiddempend, beter waterafstotend en beter verwerkbaar in dit jaargetijde in vergelijking met de HR++PS-parels (Neopixels).

Heeft iemand ervaring/deskundigheid?

Is het niet een beetje onzin, om brandvertragend en geluiddempend te hanteren als argumenten voor isolatie in een spouwmuur ("naar de buitenlucht"?)
De argumenten van Bas komen mij steekhoudender voor.