Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag aan de "experts" hier. Als je helemaal "from scratch" zou mogen beginnen, waarvoor kies je dan? We hebben deze week ons huidige huis verkocht en gaan een nieuw huis bouwen. Natuurlijk moet de basis goed zijn (goede isolatie). Een passief huis gaat me net een stap te ver.
Wensen: Duurzame verwarming van huis van ca. 1350 m3 (+ kelder), comfort (zoals veel vrouwen heeft ook mijn vriendin het meestal koud), met daarbij de voorkeur zoveel mogelijk duurzaam zelf op te wekken (geen gas aansluiting). Huis krijgt veel ramen op zuiden en westen.

Ik kijk momenteel naar de volgende opzet: Warmtepomp (lucht of aarde warmtepomp?), voldoende buffervaten voor opslag van warmte voor verwarming en voor tapwater, CV-Haard (om hele koude dagen aan te kunnen zonder verwarming met elektrisch element, het hout komt van eigen grond). Vervolgens heeft het bijgebouw ongeveer 100 m2 dakoppervlak op het zuiden gericht, waarop voldoende zonnepanelen kunnen worden geplaatst (in de toekomst in combinatie met powerwall wanneer salderen vervalt).

Mensen die ervaring hebben met deze opzet, of aanbevelingen hebben? En kiezen voor een lucht warmtepomp of brine (aarde)?
 
Het is denk ik vooral een definitie kwestie. Ja ik zou zeker voor zeer goede isolatie zorgen. Bij voorkeur ook luchtdicht. maar er zijn een aantal aspecten aan een passiefhuis die ik niet zie zitten. Zo is het gebruikelijk om aan de noordzijde zo min mogelijk ramen te hebben om energieverlies aan de noordzijde te minimaliseren. Er wordt daarnaast uit gegaan van een maximaal primair energieverbruik van 120kWh per m2 (verwarming, koeling, tapwater, hulpenergie en elektrische apparatuur). Tevens moet de passiefhuis stichting certificaten hebben uitgegeven op het huis, inclusief blower test etc. Dus tenzij er enorme voordelen zitten aan het hebben van een dergelijk certificaat, denk ik niet dat ik die moeite ga nemen.

Ik heb daarbij het gevoel dat je altijd moet afwegen wat het efficiëntste is. Op een gegeven moment is de winst die je behaalt met een extra euro in isolatie etc, om tot een passief huis te komen bepert, terwijl de investering daarvan in extra zonnepanelen meer oplevert (ten aanzien van het millieu).
 
Vraag aan de "experts" hier. Als je helemaal "from scratch" zou mogen beginnen, waarvoor kies je dan? We hebben deze week ons huidige huis verkocht en gaan een nieuw huis bouwen. Natuurlijk moet de basis goed zijn (goede isolatie). Een passief huis gaat me net een stap te ver.
Wensen: Duurzame verwarming van huis van ca. 1350 m3 (+ kelder), comfort (zoals veel vrouwen heeft ook mijn vriendin het meestal koud), met daarbij de voorkeur zoveel mogelijk duurzaam zelf op te wekken (geen gas aansluiting). Huis krijgt veel ramen op zuiden en westen.

Ik kijk momenteel naar de volgende opzet: Warmtepomp (lucht of aarde warmtepomp?), voldoende buffervaten voor opslag van warmte voor verwarming en voor tapwater, CV-Haard (om hele koude dagen aan te kunnen zonder verwarming met elektrisch element, het hout komt van eigen grond). Vervolgens heeft het bijgebouw ongeveer 100 m2 dakoppervlak op het zuiden gericht, waarop voldoende zonnepanelen kunnen worden geplaatst (in de toekomst in combinatie met powerwall wanneer salderen vervalt).

Mensen die ervaring hebben met deze opzet, of aanbevelingen hebben? En kiezen voor een lucht warmtepomp of brine (aarde)?

Als je een nieuw huis bouwt en de isolatie zeer goed regelt, is het niet zo moeilijk om aan de eisen voor een passief huis te voldoen. Onze boerderij was helemaal niet opgezet als een passief huis. Toch voldoen wij op een haar na aan die vereisten. Een goede monovalente warmtepomp en warmteterugwinning uit de ventilatielucht is al voldoende. Wij hebben nu een water/water warmtepomp. Nu zou ik eerder kijken naar een lucht/water warmtepomp. Je bespaart dan het dure boren van bronnen.
Het klinkt raar, maar als je een warmtepomp gebruikt en een Tesla rijdt, is investeren in zonnepanelen en warmteboilers niet rendabel. Als je het leuk vindt om het te doen moet je het niet laten, maar voor je portemonnee is het nadelig. Ook een Powerwall is een zinloze investering als je een warmtepomp hebt. Die dingen zijn wel energiezuinig, maar als ze draaien verbruiken ze toch 3 kWu en is een Powerwall in 2 tot 3 uur leeg.
Ik praat maar even voor eigen parochie. Kijk maar eens hier: http://www.olino.org/articles/2011/02/14/duurzame-boerderij-met-warmtepomp
De bouw van onze stolp vind je hier: http://woude6.blogspot.nl/
 
Vraag aan de "experts" hier. Als je helemaal "from scratch" zou mogen beginnen, waarvoor kies je dan? We hebben deze week ons huidige huis verkocht en gaan een nieuw huis bouwen. Natuurlijk moet de basis goed zijn (goede isolatie). Een passief huis gaat me net een stap te ver.
Wensen: Duurzame verwarming van huis van ca. 1350 m3 (+ kelder), comfort (zoals veel vrouwen heeft ook mijn vriendin het meestal koud), met daarbij de voorkeur zoveel mogelijk duurzaam zelf op te wekken (geen gas aansluiting). Huis krijgt veel ramen op zuiden en westen.

Zoals iedereen hier aangeeft, isolatie is king, maar wat vaak onderbelicht blijft: zorg voor voldoende warmtecapaciteit of warmtebuffer in het huis. Gebruik materialen die warmte goed opnemen en vasthouden (steen, beton, etc) en plaats die binnen de isolatie zodat ze aan de warme kant zitten. Isoleer muren bijv. bij voorkeur aan de buitenkant zodat ze de warmte van binnen bufferen. De volgende stap is om die muren (vloeren, plafonds) actief te verwarmen (betonkernactivering bijv. - sluit zeer goed aan op gebruik van warmtepomp). Een kamer met voldoende warmtecapaciteit in de muren/vloer/plafonds is vrijwel direct weer op temperatuur nadat ramen of deuren een tijd hebben opengestaan (euh ja en dus vervolgens weer zijn dichtgedaan).

Verder kun je door het juiste ontwerp en positie van ramen, dakoverstek etc. zorgen dat de lage winterzon wel binnenschijnt maar de hoge zomerzon niet.

Behalve temperatuur heb je ook te maken met wind en regen. Ook daar zijn positie van ramen en vorm van het dak enorm van invloed op je comfort. Ik kan bij mijn jaren 30 woning bijv. bijna alle ramen wijd open laten als het regent zonder dat het binnen (of het raam zelf) nat wordt. Dit vanwege het slimme ontwerp van de dakoverstekken en de plaatsing van de kozijnen. Zo zijn er nog meer dingen: natuurlijke (motorloze) ventilatie door gebruik te maken van winddrukverschillen oost/west gevel bijvoorbeeld.

Ik kijk momenteel naar de volgende opzet: Warmtepomp (lucht of aarde warmtepomp?), voldoende buffervaten voor opslag van warmte voor verwarming en voor tapwater, CV-Haard (om hele koude dagen aan te kunnen zonder verwarming met elektrisch element, het hout komt van eigen grond). Vervolgens heeft het bijgebouw ongeveer 100 m2 dakoppervlak op het zuiden gericht, waarop voldoende zonnepanelen kunnen worden geplaatst (in de toekomst in combinatie met powerwall wanneer salderen vervalt).

Mensen die ervaring hebben met deze opzet, of aanbevelingen hebben? En kiezen voor een lucht warmtepomp of brine (aarde)?

Lees je goed in over CV-haarden, niet elk ontwerp is even efficient. Ook de dimensionering t.o.v. buffervaten en grootte van de ruimte komt erg nauw.

De keuze voor lucht of brine wp is een lastige. Met brine haal je een hogere efficientie of COP, maar je betaalt veel voor het boren van de bron. Als de bron goed bemeten is en goed werkt heb je geen CV haard nodig en kun je het hele jaar door met je wp doen. Bij lucht wp ligt de COP lager dan bij brine maar zijn de kosten veel lager (geen bron nodig). Bij koude dagen zul je misschien moeten bijstoken, hangt van je isolatieniveau en warmtecapaciteit af...
Ik denk dat als de grond zich goed leent voor een bron (en aangezien het hier om nieuwbouw gaat dus je tuin toch overhoop ligt) ik zelf voor een brine wp zou kiezen, en de CV haard achterwege zou laten (hooguit een gewone houtkachel als backup en voor de gezelligheid).
 
Dat staat gelijk aan 77.600 kWu. Daar komt waarschijnlijk ook nog elektriciteit bij.
Wow, dan ben je een effectieve opwarmer van het heelal :smile:
In ons goed geïsoleerde huis van 1300 m3 en 20.000 km met de Tesla is ons totale jaarverbruik 15.500 kWu. Ons gas is afgesloten.

Electra is ook nog eens 19000 kWh. :) Dat is inclusief Tesla waarmee in bij 40k p/j rijd en 90% thuis laadt.
Woning is jaren 30, 1600 m3. Lastig met warmtepomp te werken. Hele installatie moet dan op z'n kop.
Alles dubbel beglaasd. Dak en vloer geisoleerd.
Nu dan maar de gevel
 
De keuze voor lucht of brine wp is een lastige. Met brine haal je een hogere efficientie of COP, maar je betaalt veel voor het boren van de bron. Als de bron goed bemeten is en goed werkt heb je geen CV haard nodig en kun je het hele jaar door met je wp doen. Bij lucht wp ligt de COP lager dan bij brine maar zijn de kosten veel lager (geen bron nodig). Bij koude dagen zul je misschien moeten bijstoken, hangt van je isolatieniveau en warmtecapaciteit af...
Ik denk dat als de grond zich goed leent voor een bron (en aangezien het hier om nieuwbouw gaat dus je tuin toch overhoop ligt) ik zelf voor een brine wp zou kiezen, en de CV haard achterwege zou laten (hooguit een gewone houtkachel als backup en voor de gezelligheid).
Daar ben ik het min of meer mee eens, met dit verschil: ook als je kiest voor een goedkope totaaloplossing van een lucht-water-warmtepomp (die dus de warmte uit de buitenlucht haalt) is het prima mogelijk om 's winters te verwarmen ZONDER bijstoken met aardgas of andere warmtebron. Het enige wat belangrijk is: kies een lucht-water-warmtepomp die niet alleen een goed rendement heeft (hoge COP) maar vooral ook een relatief hoog rendement bij een zeer lage buitentemperatuur. Bijvoorbeeld buitenlucht 20 graden onder 0, er zijn lucht-water-warmtepompen die dan nog steeds een COP van 1,5 tot 2 hebben. Die krijgt het huis bij strenge vorst nog warm als je daarbij een warmtepomp hebt gekozen van voldoende capaciteit (vermogen). Nog steeds heel veel goedkoper dan een water-water-warmtepomp omdat je geen dure bron hoeft laten boren!
 
Bij een jaren 30 villa heb je in verhouding veel muur ten opzichte van glas dus daar gaat spouwmuurisolatie wel lonen.

19MWh, daarvan zal een 10MWh voor de Tesla zijn neem ik aan. 9MWh voor een adres is best veel, je hebt vast een boel sluipverbruik, denk aan gebouw en tuinverlichting met ouderwetse peertjes bijv., als je die gemiddeld een uur of 8 per nacht aan hebt staan, zeg 20 peertjes van 50W, dan tik je al zo 3MWh per jaar aan buitenverlichting weg. Vervang ze voor LED peertjes van een watt of 5 en je zit een factor 10 lager...
Hetzelfde voor allerlei 'warme doosjes' (voedingsadapters) voor van allerhande elektronica, zeker als het spul een jaar of 10 oud is, dan zit je nog op 10 tot 15W per adapter. Met 15 adapters zit je zo op 1500kWh per jaar...

Anderzijds, je valt in het lage belastingtarief met dit verbruik, dus een (lucht/water) warmtepomp zou qua terugverdientijd best gunstig uitvallen voor je. Je kunt voor een combinatie gaan waarbij het CV water door de warmtepomp tot een graad of 40 wordt opgewarmd, en een gasboiler die wanneer nodig verder doorstookt naar de juiste systeemtemperatuur (uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur). In het tussenseizoen (dat steeds langer wordt) heb je dan geen gas meer nodig.
Bij een COP van 3,5 (de COP van een lucht/water wp is vaak wel hoger dan dat - bij mij 3,88 sinds begin stookseizoen) stook je dan ipv 1 kuub gas ongeveer 2,5kWh elektriciteit voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Ik heb zelf een Daikin Altherma hybride die zo werkt (weet niet of ze die in de capaciteit die jij nodig hebt leveren maar het geeft een idee van de mogelijkheden). Het ding kun je zo instellen dat ie ofwel economisch het meest gunstige kiest (gas en/of wp of combinatie - je kunt zelf de energieprijzen ingeven) ofwel ecologisch het meest gunstigste.
Helaas is er in NL geen echte push door de leveranciers voor dit soort apparaten (in Belgie en Duitsland wel), wij kennen hier gewoon alleen maar gas...
 
Bij een jaren 30 villa heb je in verhouding veel muur ten opzichte van glas dus daar gaat spouwmuurisolatie wel lonen.

19MWh, daarvan zal een 10MWh voor de Tesla zijn neem ik aan. 9MWh voor een adres is best veel, je hebt vast een boel sluipverbruik, denk aan gebouw en tuinverlichting met ouderwetse peertjes bijv., als je die gemiddeld een uur of 8 per nacht aan hebt staan, zeg 20 peertjes van 50W, dan tik je al zo 3MWh per jaar aan buitenverlichting weg. Vervang ze voor LED peertjes van een watt of 5 en je zit een factor 10 lager...
Hetzelfde voor allerlei 'warme doosjes' (voedingsadapters) voor van allerhande elektronica, zeker als het spul een jaar of 10 oud is, dan zit je nog op 10 tot 15W per adapter. Met 15 adapters zit je zo op 1500kWh per jaar...

Anderzijds, je valt in het lage belastingtarief met dit verbruik, dus een (lucht/water) warmtepomp zou qua terugverdientijd best gunstig uitvallen voor je. Je kunt voor een combinatie gaan waarbij het CV water door de warmtepomp tot een graad of 40 wordt opgewarmd, en een gasboiler die wanneer nodig verder doorstookt naar de juiste systeemtemperatuur (uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur). In het tussenseizoen (dat steeds langer wordt) heb je dan geen gas meer nodig.
Bij een COP van 3,5 (de COP van een lucht/water wp is vaak wel hoger dan dat - bij mij 3,88 sinds begin stookseizoen) stook je dan ipv 1 kuub gas ongeveer 2,5kWh elektriciteit voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Ik heb zelf een Daikin Altherma hybride die zo werkt (weet niet of ze die in de capaciteit die jij nodig hebt leveren maar het geeft een idee van de mogelijkheden). Het ding kun je zo instellen dat ie ofwel economisch het meest gunstige kiest (gas en/of wp of combinatie - je kunt zelf de energieprijzen ingeven) ofwel ecologisch het meest gunstigste.
Helaas is er in NL geen echte push door de leveranciers voor dit soort apparaten (in Belgie en Duitsland wel), wij kennen hier gewoon alleen maar gas...
Ik denk dat je een denkfout maakt. Bij een COP van rond 4 levert één verbruikte kWu effectief een rendement van 4 kWu op. Het equivalent van een kuub gas is netto ruim 9 kWu

- - - Updated - - -

Daar ben ik het min of meer mee eens, met dit verschil: ook als je kiest voor een goedkope totaaloplossing van een lucht-water-warmtepomp (die dus de warmte uit de buitenlucht haalt) is het prima mogelijk om 's winters te verwarmen ZONDER bijstoken met aardgas of andere warmtebron. Het enige wat belangrijk is: kies een lucht-water-warmtepomp die niet alleen een goed rendement heeft (hoge COP) maar vooral ook een relatief hoog rendement bij een zeer lage buitentemperatuur. Bijvoorbeeld buitenlucht 20 graden onder 0, er zijn lucht-water-warmtepompen die dan nog steeds een COP van 1,5 tot 2 hebben. Die krijgt het huis bij strenge vorst nog warm als je daarbij een warmtepomp hebt gekozen van voldoende capaciteit (vermogen). Nog steeds heel veel goedkoper dan een water-water-warmtepomp omdat je geen dure bron hoeft laten boren!
Ik ben met je eens dat er nu een generatie lucht/water warmtepompen zijn die ook bij kou een goede warmtecapaciteit hebben. Dat was in 2007 toen wij een Stiebel Eltron water/water warmtepomp installeerden nog niet zo. Wel is het boren van bronnen, in ons geval rond 10K kosten, een investering voor het leven. 10K is over zeg 40 jaar afschrijvingsperiode per jaar 250 euro. Je kunt bij een water/water warmtepomp meestal een lichtere en dus goedkopere unit aanschaffen. De COP is jaarrond even hoog en gemiddeld hoger dan een lucht/water systeem. Je kunt dan ook voor een monovalent systeem kiezen.
Een water/water warmtepomp koelt ook effectief. Tenslotte schat ik in dat de betrouwbaarheid van een water/water systeem hoger is dan van een lucht/water systeem.
Er is bij water/water geen onderdeel dat is blootgesteld aan de elementen, vandalisme en ongedierte.
 
Ik ben met je eens dat er nu een generatie lucht/water warmtepompen zijn die ook bij kou een goede warmtecapaciteit hebben. Dat was in 2007 toen wij een Stiebel Eltron water/water warmtepomp installeerden nog niet zo. Wel is het boren van bronnen, in ons geval rond 10K kosten, een investering voor het leven. 10K is over zeg 40 jaar afschrijvingsperiode per jaar 250 euro. Je kunt bij een water/water warmtepomp meestal een lichtere en dus goedkopere unit aanschaffen. De COP is jaarrond even hoog en gemiddeld hoger dan een lucht/water systeem. Je kunt dan ook voor een monovalent systeem kiezen.
Een water/water warmtepomp koelt ook effectief. Tenslotte schat ik in dat de betrouwbaarheid van een water/water systeem hoger is dan van een lucht/water systeem.
Er is bij water/water geen onderdeel dat is blootgesteld aan de elementen, vandalisme en ongedierte.
Ik ben bang dat het laatste punt vooral theorie is. Er zijn iets teveel installaties met water-water-warmtepomp die OF nooit goed gefunctioneerd hebben (lees: het rendement hebben gedraaid dat vooraf berekend was) OF een ernstig probleem in het ondergrondse deel zijn gaan vertonen met als consequentie dat de boring opnieuw moet. Ik ken zelfs een installatie die nog geen 4 jaar oud is en voorzien was van een dubbele boring, waarvan 1 boring nu al niet meer functioneert.
Ik denk juist het omgekeerde als het gaat om toekomstig risico: beide types warmtepomp lopen risico om hun gehoopte levensduur niet te halen, dat kan zowel door een intern probleem als door extern (bijvoorbeeld verontreiniging in het koel/verwarmingsmedium). Bij een water-water-systeem met grondboring is een probleem in het ondergrondse deel gewoon een extra risico. Dus behalve dat een dergelijk systeem duurder in aanschaf is als totaal, is ook het financiele risico op een ernstig probleem in de komende 15 - 20 jaar groter dan bij een lucht-water-warmtepomp.
 
Dank voor de tips en overwegingen. Paar aanvullende vragen over lucht water warmtepompen. In hoever kunnen deze ook (kostenefficiënt) koelen in de zomer.
Zouden jullie bij gebruik van een lucht water warmtepomp wel een CV haard (eventueel met buffervat) adviseren, zodat bij serieus koude dagen, de haard een aantal uur aan, weer voor voldoende warmte zorgt, en je niet met de lagere cop zit van een lucht water warmtepomp bij lage buitentemperaturen?
 
Ik denk dat je een denkfout maakt. Bij een COP van rond 4 levert één verbruikte kWu effectief een rendement van 4 kWu op. Het equivalent van een kuub gas is netto ruim 9 kWu

Ja klopt, dat is wat ik bedoelde te zeggen, bij een COP van 3,5 (een COP van 4 haal je lang niet altijd met lucht/water wp) komt dat neer op circa 2,5kWh elektriciteit in plaats van 1 kuub gas.
 
Ja klopt, dat is wat ik bedoelde te zeggen, bij een COP van 3,5 (een COP van 4 haal je lang niet altijd met lucht/water wp) komt dat neer op circa 2,5kWh elektriciteit in plaats van 1 kuub gas.
Voor zover bekend de lucht-water-warmtepomp met de hoogste COP (inclusief bij strenge vorst) is het gemiddelde - door het onafhankelijke KIWA - waargenomen rendement over een heel jaar in het Nederlandse klimaat liefst 550%! Reden waarschijnlijk de vele dagen met buitentemperaturen boven 10 graden, dan heeft lucht-water-warmtepomp een hoger rendement dan een water-water-warmtepomp!
Dat houdt in dat een gasverbruik van bijvoorbeeld 2000m3 een stroomverbruik oplevert van minder dan 4000kWh!
 
Dank voor de tips en overwegingen. Paar aanvullende vragen over lucht water warmtepompen. In hoever kunnen deze ook (kostenefficiënt) koelen in de zomer.
Zouden jullie bij gebruik van een lucht water warmtepomp wel een CV haard (eventueel met buffervat) adviseren, zodat bij serieus koude dagen, de haard een aantal uur aan, weer voor voldoende warmte zorgt, en je niet met de lagere cop zit van een lucht water warmtepomp bij lage buitentemperaturen?

Koelen in de zomer: een lucht/water wp heeft dezelfde buitenunit als een gewone blaast-koude-lucht-in-je-nek-airco, maar de warmtewisselaar in de binnenunit koelt dus water in plaats van lucht. Hoe je dat gekoelde water in huis inzet is bepalend voor hoe goed je je huis gekoeld krijgt.
Ten opzichte van een lucht/lucht airco heb je wel een probleem: het dauwpunt. Als je een oppervlakte kouder maakt dan het dauwpunt, dan ontstaat er condens op dat oppervlak.
Een lucht/lucht wp voert die condens af bij de binnenunit (die tevens afgever is), maar dat is bij een lucht/water systeem niet mogelijk (de afgevers zitten elders in de vorm van radiatoren, lussen in de vloer etc).
Je zult dus - net als bij laag temperatuur verwarming - een groot koeloppervlak moeten creëren zodat je met hogere temperatuur kunt koelen (lees: een minder lage koeltemperatuur nodig hebt), een temperatuur hoger dan het dauwpunt dus.
Als je dat in acht neemt bij het systeemontwerp, dan kun je veel zuiniger koelen dan met een lucht/lucht airco, omdat je systeemtemperatuur tijdens koelen hoger kan zijn, en dus het verschil tussen buitentemperatuur en systeemtemperatuur kleiner, en daarmee haal je een hogere COP dan conventionele lucht/lucht airco.
Bij die laatste zie je vaak temperaturen in de warmtewisselaar van onder de 10 graden, terwijl je bij lucht/water met de juiste afgevers je met 18 a 20 graden systeemtemperatuur kunt werken.

Zorg dus voor zoveel mogelijk afgifteoppervlakte. Niet alleen maar vloerverwarming (koelen via de vloer is sowieso al lastig juist vanwege het dauwpunt), maar ook plafonds en eventueel muren voorzien van watervoerende matten/lussen. (ik kan je verwarming via het plafond overigens van harte aanbevelen, het is echt bijzonder comfortabel. Koeling spreekt voor zich).

Warmte tijdens zeer koude dagen: bij nieuwbouw zul je geen warmte tekort komen mits je warmtepomp correct gedimensioneerd is (kwestie van goed laten berekenen). Ik denk dat een CV haard niet nodig zal zijn, een gewone houtkachel zal er al voor zorgen dat je veel minder energie van de CV gebruikt om de woonkamer te verwarmen, die energie kan dan naar de slaapkamers en andere vertrekken (natuurlijk niet via een centrale thermostaat in de woonkamer regelen want die zal dan niet aanslaan).

Je sjouwt met een CV haard weer een heleboel extra techniek naar binnen die op elkaar ingeregeld moet worden, onderhouden moet worden en die kapot kan gaan. Daarnaast heb je bij een CV haard altijd een buffervat nodig omdat je er zeker van moet zijn dat de haard zijn warmte kwijt kan. Bij een gewoon l/w wp systeem heb je niet perse een buffervat nodig voor verwarming (ik heb er zelf geen - de 6 liter open verdeler niet meegerekend).
Ik denk dat je de meerprijs van een CV haard t.o.v. een gewone houtkachel niet gaat terugverdienen in goed geïsoleerde nieuwbouw.

Dat brengt me op iets anders: heren en dames CO2 bewuste Tesla rijders: koop alstublieft mooie oude panden en zorg ervoor dat die geupgrade worden qua CO2 huishouding, en laat die nieuwbouw maar aan diegenen die er niets om geven over... Dat is beter dan andersom... :)

- - - Updated - - -

Voor zover bekend de lucht-water-warmtepomp met de hoogste COP (inclusief bij strenge vorst) is het gemiddelde - door het onafhankelijke KIWA - waargenomen rendement over een heel jaar in het Nederlandse klimaat liefst 550%! Reden waarschijnlijk de vele dagen met buitentemperaturen boven 10 graden, dan heeft lucht-water-warmtepomp een hoger rendement dan een water-water-warmtepomp!
Dat houdt in dat een gasverbruik van bijvoorbeeld 2000m3 een stroomverbruik oplevert van minder dan 4000kWh!
Hmm da's dan niet de mijne want die zit op een COP van 3,88 sinds 1 oktober dit jaar (aanvoer/retourtemp tussen de 30/27 en 38/35)... Over welke l/w wp gaat het?
 
Heb sinds 2 jaar een nieuwe Daikin, de oude uit 2007, is destijds verkeerd berekend en bleek niet in staat om onder het vriespunt voldoende te leveren. Coulant opgelost. Gelukkig heeft de techniek niet stilgestaan en werkt deze installatie tot -15 prima. Boiler ook prima en gecombineerd in een all-in-one binnenunit en een buitenunit. Met een ingebouwde backup heater is monovalent zeker te doen. Geen gas is ook weer een zorg minder. Voor de sfeer kun je altijd nog een bio-ethanol haard nemen.

De lucht/water warmtepompen blinken uit in het leveren van koeling (de meeste zijn ontwikkeld door airco merken) in combinatie met wand/plafond buissystemen, door de vloer krijg je koude voeten van :scared: De COP is wat minder, maar het levert veel comfort. Je kan het hier aangenaam koel mee "stoken" wat iets ander is dan kouder grondwater rondpompen (zo begrijp ik dat de koelfunctie van water/water pompen werkt). Het wordt alleen geen een airco die ook ontvocht, dus bij langere periodes van extreme temperaturen >30gr loopt de temperatuur mee op. De watertemperatuur kan als gewenst tot 10gr gaan. Ons glazen huis blijft fris, zonder koude luchtstromen.

Dank voor de tips en overwegingen. Paar aanvullende vragen over lucht water warmtepompen. In hoever kunnen deze ook (kostenefficiënt) koelen in de zomer.
Zouden jullie bij gebruik van een lucht water warmtepomp wel een CV haard (eventueel met buffervat) adviseren, zodat bij serieus koude dagen, de haard een aantal uur aan, weer voor voldoende warmte zorgt, en je niet met de lagere cop zit van een lucht water warmtepomp bij lage buitentemperaturen?
 
Last edited:
Koelen in de zomer: een lucht/water wp heeft dezelfde buitenunit als een gewone blaast-koude-lucht-in-je-nek-airco, maar de warmtewisselaar in de binnenunit koelt dus water in plaats van lucht. Hoe je dat gekoelde water in huis inzet is bepalend voor hoe goed je je huis gekoeld krijgt.
Ten opzichte van een lucht/lucht airco heb je wel een probleem: het dauwpunt. Als je een oppervlakte kouder maakt dan het dauwpunt, dan ontstaat er condens op dat oppervlak.
Een lucht/lucht wp voert die condens af bij de binnenunit (die tevens afgever is), maar dat is bij een lucht/water systeem niet mogelijk (de afgevers zitten elders in de vorm van radiatoren, lussen in de vloer etc).
Je zult dus - net als bij laag temperatuur verwarming - een groot koeloppervlak moeten creëren zodat je met hogere temperatuur kunt koelen (lees: een minder lage koeltemperatuur nodig hebt), een temperatuur hoger dan het dauwpunt dus.
Als je dat in acht neemt bij het systeemontwerp, dan kun je veel zuiniger koelen dan met een lucht/lucht airco, omdat je systeemtemperatuur tijdens koelen hoger kan zijn, en dus het verschil tussen buitentemperatuur en systeemtemperatuur kleiner, en daarmee haal je een hogere COP dan conventionele lucht/lucht airco.
Bij die laatste zie je vaak temperaturen in de warmtewisselaar van onder de 10 graden, terwijl je bij lucht/water met de juiste afgevers je met 18 a 20 graden systeemtemperatuur kunt werken.

Zorg dus voor zoveel mogelijk afgifteoppervlakte. Niet alleen maar vloerverwarming (koelen via de vloer is sowieso al lastig juist vanwege het dauwpunt), maar ook plafonds en eventueel muren voorzien van watervoerende matten/lussen. (ik kan je verwarming via het plafond overigens van harte aanbevelen, het is echt bijzonder comfortabel. Koeling spreekt voor zich).

Warmte tijdens zeer koude dagen: bij nieuwbouw zul je geen warmte tekort komen mits je warmtepomp correct gedimensioneerd is (kwestie van goed laten berekenen). Ik denk dat een CV haard niet nodig zal zijn, een gewone houtkachel zal er al voor zorgen dat je veel minder energie van de CV gebruikt om de woonkamer te verwarmen, die energie kan dan naar de slaapkamers en andere vertrekken (natuurlijk niet via een centrale thermostaat in de woonkamer regelen want die zal dan niet aanslaan).

Je sjouwt met een CV haard weer een heleboel extra techniek naar binnen die op elkaar ingeregeld moet worden, onderhouden moet worden en die kapot kan gaan. Daarnaast heb je bij een CV haard altijd een buffervat nodig omdat je er zeker van moet zijn dat de haard zijn warmte kwijt kan. Bij een gewoon l/w wp systeem heb je niet perse een buffervat nodig voor verwarming (ik heb er zelf geen - de 6 liter open verdeler niet meegerekend).
Ik denk dat je de meerprijs van een CV haard t.o.v. een gewone houtkachel niet gaat terugverdienen in goed geïsoleerde nieuwbouw.

Dat brengt me op iets anders: heren en dames CO2 bewuste Tesla rijders: koop alstublieft mooie oude panden en zorg ervoor dat die geupgrade worden qua CO2 huishouding, en laat die nieuwbouw maar aan diegenen die er niets om geven over... Dat is beter dan andersom... :)

- - - Updated - - -


Hmm da's dan niet de mijne want die zit op een COP van 3,88 sinds 1 oktober dit jaar (aanvoer/retourtemp tussen de 30/27 en 38/35)... Over welke l/w wp gaat het?

Helemaal eens met je verhaal over koelen. En wat betreft Tesla-rijder, CO2-uitstoot woning en leeftijdwoning word je op je wenken bediend: onze vrijstaande woning is 100 jaar oud en wordt verwarmd met een Fujitsu lucht-water-warmtepomp (nu weet je het merk ook), en we hebben inmiddels 10 radiatoren vervangen voor lage-temperatuur ventilatorconvectoren. Deze convectoren hebben automatische ventilatoraansturing: de ventilatoren draaien alleen als de watertemperatuur 25 graden of hoger is.
Onze aardgasaansluiting is vorige winter weggehaald en we hebben geen houtkachel. :biggrin:
Overigens: keurige waarden voor je warmtepomp, zo maak je maximaal gebruik van het mogelijke rendement.
 
Helemaal eens met je verhaal over koelen. En wat betreft Tesla-rijder, CO2-uitstoot woning en leeftijdwoning word je op je wenken bediend: onze vrijstaande woning is 100 jaar oud en wordt verwarmd met een Fujitsu lucht-water-warmtepomp (nu weet je het merk ook), en we hebben inmiddels 10 radiatoren vervangen voor lage-temperatuur ventilatorconvectoren. Deze convectoren hebben automatische ventilatoraansturing: de ventilatoren draaien alleen als de watertemperatuur 25 graden of hoger is.
Onze aardgasaansluiting is vorige winter weggehaald en we hebben geen houtkachel. :biggrin:
Overigens: keurige waarden voor je warmtepomp, zo maak je maximaal gebruik van het mogelijke rendement.

Als aanvulling op bovenstaand: we hebben inmiddels een ander merk warmtepomp ontdekt, eveneens met een Japans "hart" en eigenlijk gelijkwaardige prestaties als de Fujitsu maar wel een stuk betaalbaarder. De Nederlandse importeur werkt op een wijze zodat de pomp rechtstreeks aan klanten wordt geleverd en dus het traditionele kanaal groothandel - installateurs overslaat. De installateur krijgt slechts het installeren betaald. Op deze manier komen we nu vaak op een terugverdientijd van 10 jaar of minder uit!! Dat is ongekend in "warmtepompland".
 
Ik lees net dat Eneco de powerwall volgend jaar in België en Nederland gaat leveren. Ook lees ik dat hiervoor (bij zonnepanelen) een nieuwe omvormer nodig is. Aangezien ik net nu zonnepanelen wil plaatsen (liefst dit jaar een contract, omdat ik anders weer 5 jaar moet wachten op een voordelige BTW), zou ik willen weten of ik op voorhand kan rekening houden met de eisen die een powerwall stelt aan zo een omvormer. Iemand een idee?
 
Ik lees net dat Eneco de powerwall volgend jaar in België en Nederland gaat leveren. Ook lees ik dat hiervoor (bij zonnepanelen) een nieuwe omvormer nodig is. Aangezien ik net nu zonnepanelen wil plaatsen (liefst dit jaar een contract, omdat ik anders weer 5 jaar moet wachten op een voordelige BTW), zou ik willen weten of ik op voorhand kan rekening houden met de eisen die een powerwall stelt aan zo een omvormer. Iemand een idee?

Hoezo 5 jaar wachten op voordelige Btw?