TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

EAP achteraf ivm bijtelling en btwprive

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ivog, Jul 14, 2018.

  1. ivog

    ivog Member

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    366
    Location:
    Amsterdam
    Ik heb een nieuwe S besteld en heb in eerste instantie de EAP niet aangevinkt om zodoende tot een lagere cataloguswaarde en dus lagere bijtelling en lagere btw prive te komen. Misschien heeft het ook nog wel invloed op de verzekeringspremie hoewel dat waarschijnlijk niet veel zal uitmaken. Het idee is om na levering alsnog meteen EAP te laten activeren voor een meerprijs van 1000 euro maar dit verdiend zich als het goed is in de loop van jaren weer terug.

    4% bijtelling over 5000 = 200
    2,7% btw prive over 5000 = 135

    1000 / (200+135) = 2,99 oftewel binnen 3 jaar terugverdiend.

    Kleven hier nog nadelen aan of zijn er meer die dit op deze manier doen?
     
    • Helpful x 1
  2. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    5,040
    Location:
    Europe
    Je voorbeeld haalt privé en zakelijk door elkaar heen.

    - De bijtelling reken je jaarlijks privé af tegen je IB-tarief. Is dus waarschijnlijk maar de helft netto.
    - jaarlijkse 2,7% btw-correctie betaal je zakelijk en leidt tot lagere VPB-afdracht; is dus * 0,8 of * 0,75
    - € 1K betaal je eenmalig zakelijk en leidt via afschrijving tot lagere VPB-afdracht; is dus * 0,8 of * 0,75. Hoewel dit pleitbaar lijkt, zit de hogere waarde van de EAP daarna nog gedeeltelijk in de restwaarde van de auto, maar ben je die euro’s natuurlijk wel echt ‘kwijt’.
    Ik heb als ezelsbruggetje dat zakelijke euro’s iets meer dan de helft van privé euro’s waard zijn. Bijvoorbeeld 600 / (100+65) ~ 3 jaar 8 maanden.
    Denk dus dat het op een gebruiks/leasetermijn van 4 jaar maar marginaal uitmaakt. Je hevelt wel wat belastingdruk over van privé naar zakelijk, wat altijd een goed streven is.
     
    • Like x 2
  3. Sjoester

    Sjoester Member

    Joined:
    Nov 9, 2016
    Messages:
    174
    Location:
    Sweikhuizen, Nederland
    Berekening klopt niet, terugverdien moment ligt op 4,9 jaar (je bent de Ib en vpb vergeten) maar dan heb je nagenoeg geen voordeel/nadeel. Het voordeel is er dan wel voor Tesla, zij hebben voor hetzelfde product 1000,00 euro meer marge. Dus goede actie zou ik zeggen! ;)
     
    • Like x 1
  4. Unit106

    Unit106 Member

    Joined:
    Mar 12, 2016
    Messages:
    74
    Location:
    Netherlands
    Of optie 3 : Model 3 draadje

    Niet in de bijtelling & geen 1.000,- extra :)
     
  5. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    2,937
    Location:
    Eindhoven
    Wat @PaulusdB zegt: het gaat om bijtelling op je inkomen. Over dat stukje bijtelling betaal je zo'n 40 tot 50% belasting, dus je privévoordeel is pakweg 45% van die 200 + 135€ (aan belasting die je dan niet hoeft te betalen).
    Die 1000 euro die je achteraf zakelijk extra betaalt, is netto ook minder dan 1000 euro (mits je winst maakt), want die schrijf je af en trek je dus af van de winst, waardoor je minder belasting betaalt. Afhankelijk van je bedrijfsvorm en winst zal die 1000 euro netto ergens tussen 600 en 800 euro liggen.
    Je terugverdientijd ligt dan ergens tussen de 4 en de 5,3 jaar.

    In het geval dat je de zakelijke kosten veel minder hard voelt dan privé besparingen kan het interessant zijn, maar anders is het wat mij betreft lood om oud ijzer. Dit is wel een manier om 1000 euro bruto extra van de belastingdienst naar Tesla over te hevelen dus het is maar net wie je het gunt... :D
     
    • Like x 1
    • Disagree x 1
  6. Rdam5314

    Rdam5314 Member

    Joined:
    Aug 29, 2018
    Messages:
    13
    Location:
    Rotterdam the netherlands
    Ik ben van plan een nieuwe model s te kopen 100d voor rond de 118.000 wat ben ik kwijt aan bijtelling? En welke subsidies komen er bij kijken nog dit jaar 2018. Ik wil graag namelijk weten waar de maandelijkse kosten op uitkomen op de website van tesla staat er 1200 euro per maand.

    Iemand wellicht wat meer info
     
  7. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    939
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    De 1200 bij tesla zijn eigenlijk vooral de financieringskosten en aflossing (financial lease). Aflossing is ongeveer even groot als de verwachte afschrijving. Daarnaast nog eenmalig een aanbetaling en na afloop van de periode een afkoop waarmee de auto jouw eigendom wordt.

    Bijtelling... Bruto 4% per jaar over de aanschafwaarde. Dus niet zo heel moeilijk te berekenen.

    Wat hij jou gaat kosten... Zakelijk of privé, BV, ZZP, eenmanszaak, aantal km's, rijstijl (banden kan een duur grapje worden als je veelvuldig maximaal optrekt).

    Dus dat is nagenoeg niet te zeggen. Ik zou zeggen, bel je accountant als je het lastig vind dat uit te rekenen.
     
    • Helpful x 1
  8. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,160
    Location:
    Tynaarlo
    mbt. het al dan niet achteraf aanschaffen van EAP en FSD: Let wel op met je verzekering. Die is gebaseerd op de catalogusprijs en dus exclusief FSD/EAP. Als je auto total loss is krijg je die investering dus niet uitgekeerd.

    Misschien dat je dit mee kunt verzekeren als "accessoires".
     
    • Helpful x 1
    • Informative x 1
  9. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,275
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Rdam5314 vraagt ook nog naar subsidies, dan is de MIA er toch nog? Dus 36% extra aftrek eenmalig over de eerste EUR 50.000? Of is dat voor zo'n dure Tesla niet interessant door de hoge bedragen die je voor MIA moet terugbetalen als je de auto binnen 5 jaar verkoopt?
     
  10. Rdam5314

    Rdam5314 Member

    Joined:
    Aug 29, 2018
    Messages:
    13
    Location:
    Rotterdam the netherlands
    Welke subsidies kan je nog als ondernemer gebruiken ?
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC