Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EAP achteraf ivm bijtelling en btwprive

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een nieuwe S besteld en heb in eerste instantie de EAP niet aangevinkt om zodoende tot een lagere cataloguswaarde en dus lagere bijtelling en lagere btw prive te komen. Misschien heeft het ook nog wel invloed op de verzekeringspremie hoewel dat waarschijnlijk niet veel zal uitmaken. Het idee is om na levering alsnog meteen EAP te laten activeren voor een meerprijs van 1000 euro maar dit verdiend zich als het goed is in de loop van jaren weer terug.

4% bijtelling over 5000 = 200
2,7% btw prive over 5000 = 135

1000 / (200+135) = 2,99 oftewel binnen 3 jaar terugverdiend.

Kleven hier nog nadelen aan of zijn er meer die dit op deze manier doen?
 
  • Helpful
Reactions: jappie911
Je voorbeeld haalt privé en zakelijk door elkaar heen.

- De bijtelling reken je jaarlijks privé af tegen je IB-tarief. Is dus waarschijnlijk maar de helft netto.
- jaarlijkse 2,7% btw-correctie betaal je zakelijk en leidt tot lagere VPB-afdracht; is dus * 0,8 of * 0,75
- € 1K betaal je eenmalig zakelijk en leidt via afschrijving tot lagere VPB-afdracht; is dus * 0,8 of * 0,75. Hoewel dit pleitbaar lijkt, zit de hogere waarde van de EAP daarna nog gedeeltelijk in de restwaarde van de auto, maar ben je die euro’s natuurlijk wel echt ‘kwijt’.
Ik heb als ezelsbruggetje dat zakelijke euro’s iets meer dan de helft van privé euro’s waard zijn. Bijvoorbeeld 600 / (100+65) ~ 3 jaar 8 maanden.
Denk dus dat het op een gebruiks/leasetermijn van 4 jaar maar marginaal uitmaakt. Je hevelt wel wat belastingdruk over van privé naar zakelijk, wat altijd een goed streven is.
 
  • Like
Reactions: FrankNL and ivog
Ik heb een nieuwe S besteld en heb in eerste instantie de EAP niet aangevinkt om zodoende tot een lagere cataloguswaarde en dus lagere bijtelling en lagere btw prive te komen. Misschien heeft het ook nog wel invloed op de verzekeringspremie hoewel dat waarschijnlijk niet veel zal uitmaken. Het idee is om na levering alsnog meteen EAP te laten activeren voor een meerprijs van 1000 euro maar dit verdiend zich als het goed is in de loop van jaren weer terug.

4% bijtelling over 5000 = 200
2,7% btw prive over 5000 = 135

1000 / (200+135) = 2,99 oftewel binnen 3 jaar terugverdiend.

Kleven hier nog nadelen aan of zijn er meer die dit op deze manier doen?
Berekening klopt niet, terugverdien moment ligt op 4,9 jaar (je bent de Ib en vpb vergeten) maar dan heb je nagenoeg geen voordeel/nadeel. Het voordeel is er dan wel voor Tesla, zij hebben voor hetzelfde product 1000,00 euro meer marge. Dus goede actie zou ik zeggen! ;)
 
  • Like
Reactions: grommelsch
Ik heb een nieuwe S besteld en heb in eerste instantie de EAP niet aangevinkt om zodoende tot een lagere cataloguswaarde en dus lagere bijtelling en lagere btw prive te komen. Misschien heeft het ook nog wel invloed op de verzekeringspremie hoewel dat waarschijnlijk niet veel zal uitmaken. Het idee is om na levering alsnog meteen EAP te laten activeren voor een meerprijs van 1000 euro maar dit verdiend zich als het goed is in de loop van jaren weer terug.

4% bijtelling over 5000 = 200
2,7% btw prive over 5000 = 135

1000 / (200+135) = 2,99 oftewel binnen 3 jaar terugverdiend.

Kleven hier nog nadelen aan of zijn er meer die dit op deze manier doen?
Wat @PaulusdB zegt: het gaat om bijtelling op je inkomen. Over dat stukje bijtelling betaal je zo'n 40 tot 50% belasting, dus je privévoordeel is pakweg 45% van die 200 + 135€ (aan belasting die je dan niet hoeft te betalen).
Die 1000 euro die je achteraf zakelijk extra betaalt, is netto ook minder dan 1000 euro (mits je winst maakt), want die schrijf je af en trek je dus af van de winst, waardoor je minder belasting betaalt. Afhankelijk van je bedrijfsvorm en winst zal die 1000 euro netto ergens tussen 600 en 800 euro liggen.
Je terugverdientijd ligt dan ergens tussen de 4 en de 5,3 jaar.

In het geval dat je de zakelijke kosten veel minder hard voelt dan privé besparingen kan het interessant zijn, maar anders is het wat mij betreft lood om oud ijzer. Dit is wel een manier om 1000 euro bruto extra van de belastingdienst naar Tesla over te hevelen dus het is maar net wie je het gunt... :D
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: ivog and Tom X
Ik ben van plan een nieuwe model s te kopen 100d voor rond de 118.000 wat ben ik kwijt aan bijtelling? En welke subsidies komen er bij kijken nog dit jaar 2018. Ik wil graag namelijk weten waar de maandelijkse kosten op uitkomen op de website van tesla staat er 1200 euro per maand.

Iemand wellicht wat meer info
 
Ik ben van plan een nieuwe model s te kopen 100d voor rond de 118.000 wat ben ik kwijt aan bijtelling? En welke subsidies komen er bij kijken nog dit jaar 2018. Ik wil graag namelijk weten waar de maandelijkse kosten op uitkomen op de website van tesla staat er 1200 euro per maand.

Iemand wellicht wat meer info
De 1200 bij tesla zijn eigenlijk vooral de financieringskosten en aflossing (financial lease). Aflossing is ongeveer even groot als de verwachte afschrijving. Daarnaast nog eenmalig een aanbetaling en na afloop van de periode een afkoop waarmee de auto jouw eigendom wordt.

Bijtelling... Bruto 4% per jaar over de aanschafwaarde. Dus niet zo heel moeilijk te berekenen.

Wat hij jou gaat kosten... Zakelijk of privé, BV, ZZP, eenmanszaak, aantal km's, rijstijl (banden kan een duur grapje worden als je veelvuldig maximaal optrekt).

Dus dat is nagenoeg niet te zeggen. Ik zou zeggen, bel je accountant als je het lastig vind dat uit te rekenen.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
mbt. het al dan niet achteraf aanschaffen van EAP en FSD: Let wel op met je verzekering. Die is gebaseerd op de catalogusprijs en dus exclusief FSD/EAP. Als je auto total loss is krijg je die investering dus niet uitgekeerd.

Misschien dat je dit mee kunt verzekeren als "accessoires".
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: FrankNL and basvk
De 1200 bij tesla zijn eigenlijk vooral de financieringskosten en aflossing (financial lease). Aflossing is ongeveer even groot als de verwachte afschrijving. Daarnaast nog eenmalig een aanbetaling en na afloop van de periode een afkoop waarmee de auto jouw eigendom wordt.

Bijtelling... Bruto 4% per jaar over de aanschafwaarde. Dus niet zo heel moeilijk te berekenen.

Wat hij jou gaat kosten... Zakelijk of privé, BV, ZZP, eenmanszaak, aantal km's, rijstijl (banden kan een duur grapje worden als je veelvuldig maximaal optrekt).

Dus dat is nagenoeg niet te zeggen. Ik zou zeggen, bel je accountant als je het lastig vind dat uit te rekenen.
Rdam5314 vraagt ook nog naar subsidies, dan is de MIA er toch nog? Dus 36% extra aftrek eenmalig over de eerste EUR 50.000? Of is dat voor zo'n dure Tesla niet interessant door de hoge bedragen die je voor MIA moet terugbetalen als je de auto binnen 5 jaar verkoopt?
 
mbt. het al dan niet achteraf aanschaffen van EAP en FSD: Let wel op met je verzekering. Die is gebaseerd op de catalogusprijs en dus exclusief FSD/EAP. Als je auto total loss is krijg je die investering dus niet uitgekeerd.

Misschien dat je dit mee kunt verzekeren als "accessoires".
Weet niet of het al eerder voorbijgekomen is, maar ik heb zojuist de volgende vraag "bij Tesla neergelegd". Bij een positief antwoord is het gevolg dat je de prijs van EAP niet mee hoeft te nemen in het verzekerde bedrag. Benieuwd hoe mensen hier er tegen aan kijken.


Dear Madam, Sir,

Please allow me a small intro to my question:

When I buy a Personal Computer + some software licenses, and my Personal Computer crashes, I can buy a new Personal Computer and use the software licenses I already have on the new Personal Computer. I do not have to buy a new software license.

When I but a Tesla with additional Winter Tires and my Tesla is stolen (with the summer Tires), I can buy a new Tesla and use the Winter Tires that I already have on the new Tesla. I do not have to buy new Winter Tires.

Now my question is:

When I buy a new Tesla + an EAP license and my Tesla crashes (or is stolen), can I buy a new Tesla and use the EAP license I already have payed for on the new Tesla, without paying for EAP again?

After all, Tesla can deactivate EAP on the crashed or stolen car and make sure the same license is not used on two cars.

Many thanks in advance for your response. Kind regards,

DutchTM3


-- edit -- overigens ligt de terugverdien tijd van "EAP achteraf" inmiddels rond de 18 maanden (bij de wat hogere inkomens), vanwege de gewijzigde bijtellingsregeling.
 
  • Helpful
Reactions: Merijn
Nice try, maar denk niet dat Tesla voor gaat. Net zoals bij bijvoorbeeld Windows OEM licenties is de licentie gebonden aan de computer (dus nieuwe computer kopen betekent ook nieuwe WIndows licentie!). Het betekent voor Tesla administratieve rompslomp die ze wel kunnen missen.

Ik denk niet dat ze dit gaan doen, maar ik help het je hopen :)
 
Nice try, maar denk niet dat Tesla voor gaat. Net zoals bij bijvoorbeeld Windows OEM licenties is de licentie gebonden aan de computer (dus nieuwe computer kopen betekent ook nieuwe WIndows licentie!). Het betekent voor Tesla administratieve rompslomp die ze wel kunnen missen.

Ik denk niet dat ze dit gaan doen, maar ik help het je hopen :)
Ben ook niet heel hoopvol. Maar goed, we zullen het zien. Ik snap je OEM verhaal. maar die vergelijking gaat in dit geval denk ik niet helemaal op. Enerzijds omdat de auto ook prima zonder EAP kan en anderzijds omdat ze voor 'EAP toevoegen na levering' extra rekenen. En een OEM licentie kun je niet achteraf aanschaffen.
 
OEM licenties kun je in elke online computerwinkel kopen.

Maargoed, OEM verhaal is misschien niet het beste voorbeeld.. Maar ik denk wel dat Tesla zal stellen dat de "licentie" bij de auto hoort. Of een ander excuus zullen bedenken om Nee te zeggen tegen je vraag :)