Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eigenaardige opmerking trekhaak door tesla verkoper

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk maar eens goed wat er gebeurt met die balk en de bevestiging. Die buigt naar binnen want die is berekend op trekken, niet op duwen met veel grotere krachten.
Die balk is berekend op trekken, niet op duwen? Uh, je had toch mee gekregen dat die balk overdwars gemonteerd is en niet in lengterichting?

En dan komt je mooie kreukelzone ineens in contact met een veel kleinere oppervlakte, namelijk die van de balk. Die snijdt dwars door de kreukelzone heen.
Je lijkt te vergeten dat de originele cross beam ook nog gewoon aanwezig is?

En al zou dat niet gebeuren, dan nog wordt de kracht ingelijnd door de 2 relatief kleine vlakken van de bevestiging en vernietigt alsnog je kreukelzone omdat de krachten worden uitgeoefend op 2x een vlakje wat daarvoor niet is berekend.
Sorry? We hebben het over exact dezelfde twee vlakken waar ook de cross beam van de auto zelf op gemonteerd is. Dan is de auto dus ook zonder trekhaak volstrekt onveilig?

Bovendien wordt die kracht dan zijdelings afgeleid in plaats van naar binnen zodat wederom de kreukelzone niet wordt gebruikt zoals berekend.
Dat moet je eens uitleggen, als je wil. Misschien begrijp ik wat je bedoelt, maar dan nog zie ik weinig verschil met wat de cross beam zelf zou doen. Die staat nl. ook als een soort van boog tussen die twee contact vlakken.

Stel dat je helemaal gelijk hebt, dan vraag ik me nog af hoeveel verschil het verwijderen van de afneembare haak gaat maken. Want die steekt ongeveer 4 cm onder het latchblok uit. En dat latchblok blijft sowieso achter.

Zo te lezen heb je bijzonder weinig ervaring met mechanica, botsingen en de krachten die daarbij optreden.
...
Ik stop met deze discussie. Je kennis gaat niet ver genoeg helaas.
...
En ja, ik ben betrokken geweest bij sterkte metingen, krachtenmetingen, materiaal spanningsmetingen en, niet te vergeten botsproeven).
We hebben het toppunt van arrogantie nu wel bereikt, denk ik.

- edit - ik zie dat je je eigen post al op een aantal punten hebt aangepast.
 
Last edited:
@DutchTM3
Ik stop met deze discussie. Je kennis gaat niet ver genoeg helaas.

Jammer dat je stopt met de discussie, ik vond het vermakelijk om te lezen ;) Maar volgens mij is het niet zozeer de kennis van @DutchTM3 waardoor het niet overkomt, maar minstens net zo goed je eigen onvermogen het goed uit te leggen.

Is verder geen ramp, goed uitleggen is een vak (letterlijk), maar je denigrerende toon is daardoor wel een beetje ongepast.
 
Jullie missen helemaal het punt van de Tesla medewerker in de post van de OP.
Door de puntbelasting van de trekhaak wordt de kans op beschadiging van de achterste motor aanzienlijk groter bij een aanrijding dan als de krachten mooi verdeeld worden in de kreukelzone. :cool:
Ah, gelukkig! Ik vond het al zo jammer dat de discussie werd gestopt want ik was me zo aan het verheugen op hoe we van de kreukelzones weer zouden terugkeren naar de motorschade. Bingo! :-D
 
Jullie missen helemaal het punt van de Tesla medewerker in de post van de OP.
Door de puntbelasting van de trekhaak wordt de kans op beschadiging van de achterste motor aanzienlijk groter bij een aanrijding dan als de krachten mooi verdeeld worden in de kreukelzone. :cool:
De intentie van je post was me in eerste instantie ontgaan. Daarom mijn eerste reactie toch maar even verwijderd :oops:
 
Last edited:
Trekhaken zijn afneembaar ook om andere reden. Bij aanrijding is de bumper zo ontworpen dat het zonder de trekhaak de klap kan opvangen, kreukelzone noemen ze dat. Met trekhaak veranderd de kreukelzone enorm met nare whiplash bij aanrijding als gevolg.

Om even terug te komen op de oorzaak van deze discussie; als het bovenenstaande werkelijk wetenschappelijk onderbouwd kan worden en het dus echt zo'n groot effect kan hebben op lichamelijk letsel, zou iedereen met een trekhaak onder zijn auto niet per direct een toeslag op zijn autoverzekering moeten gaan betalen of alle trekhaken verboden worden?
 
Om even terug te komen op de oorzaak van deze discussie; als het bovenenstaande werkelijk wetenschappelijk onderbouwd kan worden en het dus echt zo'n groot effect kan hebben op lichamelijk letsel, zou iedereen met een trekhaak onder zijn auto niet per direct een toeslag op zijn autoverzekering moeten gaan betalen of alle trekhaken verboden worden?
Sigaretten zorgen ook al decennia lang voor kanker en dood, maar zijn ook nog steeds niet verboden.