Die balk is berekend op trekken, niet op duwen? Uh, je had toch mee gekregen dat die balk overdwars gemonteerd is en niet in lengterichting?Kijk maar eens goed wat er gebeurt met die balk en de bevestiging. Die buigt naar binnen want die is berekend op trekken, niet op duwen met veel grotere krachten.
Je lijkt te vergeten dat de originele cross beam ook nog gewoon aanwezig is?En dan komt je mooie kreukelzone ineens in contact met een veel kleinere oppervlakte, namelijk die van de balk. Die snijdt dwars door de kreukelzone heen.
Sorry? We hebben het over exact dezelfde twee vlakken waar ook de cross beam van de auto zelf op gemonteerd is. Dan is de auto dus ook zonder trekhaak volstrekt onveilig?En al zou dat niet gebeuren, dan nog wordt de kracht ingelijnd door de 2 relatief kleine vlakken van de bevestiging en vernietigt alsnog je kreukelzone omdat de krachten worden uitgeoefend op 2x een vlakje wat daarvoor niet is berekend.
Dat moet je eens uitleggen, als je wil. Misschien begrijp ik wat je bedoelt, maar dan nog zie ik weinig verschil met wat de cross beam zelf zou doen. Die staat nl. ook als een soort van boog tussen die twee contact vlakken.Bovendien wordt die kracht dan zijdelings afgeleid in plaats van naar binnen zodat wederom de kreukelzone niet wordt gebruikt zoals berekend.
Stel dat je helemaal gelijk hebt, dan vraag ik me nog af hoeveel verschil het verwijderen van de afneembare haak gaat maken. Want die steekt ongeveer 4 cm onder het latchblok uit. En dat latchblok blijft sowieso achter.
We hebben het toppunt van arrogantie nu wel bereikt, denk ik.Zo te lezen heb je bijzonder weinig ervaring met mechanica, botsingen en de krachten die daarbij optreden.
...
Ik stop met deze discussie. Je kennis gaat niet ver genoeg helaas.
...
En ja, ik ben betrokken geweest bij sterkte metingen, krachtenmetingen, materiaal spanningsmetingen en, niet te vergeten botsproeven).
- edit - ik zie dat je je eigen post al op een aantal punten hebt aangepast.
Last edited: