Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk #bitcoin

This site may earn commission on affiliate links.
Waar komen de betaalbare hulpkredieten vandaan in deze Corona-tijd (met trouwens opnieuw een pervers effect op de financiële activa). Denk je echt dat die enorme sommen zo goedkoop geleend zouden kunnen worden zonder de optie van massale geldinjectie? Vertel me eens hoe zo'n crisis dan moet aangepakt worden als er enkel BTC bestaat.

Hoe ga je constant variërende kredieten verschaffen op basis van een niet elastische munt? Dan krijg je toch binnen de kortste keren een mechanisme zoals dat met goud ooit plaatsvond. Er waren IOY voor goud dat in een kluis veilig zat opgeborgen en daarmee werd dan betaald in plaats van met goud (veel handiger, minder gevaarlijk en deelbaar), zo ontstond het eerste geld, en na verloop van tijd werd de backing door goud verminderd, vanuit de gedachte: niet alle goud wordt tegelijk opgevraagd. In de 20ste eeuw lieten landen een voor een die goudstandaard vervolgens los; zo ook de VS in 1971, aan 35$ per ounce goud. tot dan kon je voor elke 35$ een ons goud kopen (staat nu 1800$ per ounce) Uiteindelijk bleek het systeem te star om in te spelen op "economische variaties". Is het waarschijnlijk dat we terug gaan naar zo'n weinig flexibel systeem? Ik denk het niet. Niet met goud als referentie en ook niet met Crypto's als referentie.
Ik denk dat je er niet vanuit moet gaan dat Crypto het enige betaal/leenmiddel wordt. Zal ernaast komen en op termijn zal er een blockchain based valuta komen (ik noem het de nieuwe euro of world-coin). Wellicht krijgen we een nieuwe blockchain based valuta op basis van reeks andere valuta. Want van die valuta onzin wordt toch niemand blij :mad:
 
En toch: devaluatie van de eigen munt is een zeer krachtig instrument om de concurrentiepositie onmiddellijk te versterken. Een eigen monetair beleid kunnen voeren, was voor de Britten waarschijnlijk een belangrijke reden om niet in de Euro mee te stappen.
 
Artikel over Elon en bitcoin: Zou Elon investeren in BTC als het slecht is voor het milieu (even andersom denken ;) ):


En nog een leuke dat je bijna alles zou kunnen kopen met BTC:
 
Artikel over Elon en bitcoin: Zou Elon investeren in BTC als het slecht is voor het milieu (even andersom denken ;) ):


En nog een leuke dat je bijna alles zou kunnen kopen met BTC:
Vooral deze paragraaf in Forbes....
"Meanwhile, Scaramucci also made unsubstantiated claims Musk "owns over $5 billion in bitcoin via Tesla, SpaceX, and personally." While Tesla added $1.5 billion worth of bitcoin to its balance sheet in Februay, Musk said last year he owns just 0.25 bitcoin—worth around $15,000 at current prices."
 
Dank je wel, Elon:

1616574143334.png
 
830C8035-94FA-405D-9B88-61C7C4CD64FF.png


En wat vinden jullie dan van deze?
Betaal je Tesla met bitcoin en pak de co2 voetafdruk van 60 x ICE

Looked at differently, a single Bitcoin purchase at a price of ~$50,000 has a carbon footprint of 270 tons, the equivalent of 60 ICE cars.

Tesla’s average selling price in the fourth quarter of 2020? $49,333.


 
  • Like
Reactions: Epyx
View attachment 647520

En wat vinden jullie dan van deze?
Betaal je Tesla met bitcoin en pak de co2 voetafdruk van 60 x ICE

Looked at differently, a single Bitcoin purchase at a price of ~$50,000 has a carbon footprint of 270 tons, the equivalent of 60 ICE cars.

Tesla’s average selling price in the fourth quarter of 2020? $49,333.


Wat vind je zelf van de vergelijking?

Persoonlijk denk ik aan appels en peren. Een echte vergelijking zou zijn hoe duurzaam de dollar of goud is t.o.v. de bitcoin. Dan vergelijk je appels en appels

Ik denk namelijk dat door het devaluatie model van de dollar onze hele economie niet duurzaam is ( we stimuleren nieuwkoop boven hergebruik). Bitcoin vreet wel direct veel energie maar stimuleert daarmee wel hergebruik t.o.v. nieuwkoop.

De echte stelling moet zijn: Is BTC duurzamer dan de $?
 
  • Like
Reactions: JohanM
Dat begrijp ik niet. Wat mis ik?
Wat je mist is voor mij een aanname, maar rekening houdend dat ik een aanname maak, het volgende scenario:
De euro devalueert elk jaar met 2% (eigenlijk veel meer het laatste jaar). We noemen dat inflatie waarbij het lijkt dat alledaagse producten duurder worden maar eigenlijk wordt het geld minder waard. Dit vind ik broodroof want als loonslaaf steelt de bank/overheid 2% van mijn inkomen wat mijn werkgever weer moet corrigeren met 2% inflatiecorrectie.

Omdat het geld minder waard wordt heb je 2 keuzes: investeren (op welke manier dan ook) of consumeren. Sparen is wanneer je rente hebt een optie maar nu zeker niet. Voor de meeste mensen is dat consumeren.
Omdat het lijkt dat producten steeds duurder worden is men sneller geneigd tot nieuwkoop over te gaan dan de bestaande producten verder uit te nutten. Daarnaast worden reparaties ook gauw duurder dan het product nog waard zou zijn. Hiermee geef ik aan dat de dollar niet duurzaam is in het huidige model.

Zitten we nu in een markt waarin geld juist zijn waarde behoud of zelfs toeneemt (deflatie) dan ga je minder gauw over naar nieuwkoop. Dan repareer je de sneller wasmachine nog een keer.

Met bitcoin staat men wereldwijd op tegen de inflatie die door de centrale banken en overheden in stand gehouden wordt en waarmee de merendeel van de bevolking arm gehouden wordt. Gemiddeld genomen stijgt BTC in waarde, zeker wanneer Biden en de FED de printer weer aanzetten. Het voordeel is dat men dan BTC vasthoud want morgen is het meer waard. Dat is killing voor de economie zoals deze nu bestaat. Maar we moeten naar een duurzame economie waarbij hergebruik gestimuleerd wordt dan is BTC dus beter dan de dollar in het huidige model.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Nu vraag ik mij dan toch af:
  • wordt de prijs dan vastgelegd, bv op 1 bitcoin voor een van de modellen en blijft dat zo of schommelt de BTC-prijs constant met 10% of meer al naargelang de speculatieve koorts oplaait of koelt?
  • hoe gaat Tesla zijn leveranciers dan betalen als Tesla de BTC niet zal omzetten naar fiat?
Ik denk dat het persoonlijk belang van EM in BTC groot moet zijn dat hij maar liefst 1,5 Miljard € - of twee jaren winst - van het werkkapitaal van het op de beurs genoteerde Tesla aanwendt om te speculeren en geen kans onbenut laat om de hype verder op te stoken met tweets en nu ook met het aanvaarden van BTC als betaalmiddel.
Erg dubieus als je het mij vraagt.
 
Last edited:
Gossiemenouzeg.


Wat je mist is voor mij een aanname, maar rekening houdend dat ik een aanname maak, het volgende scenario:
De euro devalueert elk jaar met 2% (eigenlijk veel meer het laatste jaar). We noemen dat inflatie waarbij het lijkt dat alledaagse producten duurder worden maar eigenlijk wordt het geld minder waard. Dit vind ik broodroof want als loonslaaf steelt de bank/overheid 2% van mijn inkomen wat mijn werkgever weer moet corrigeren met 2% inflatiecorrectie.

Omdat het geld minder waard wordt heb je 2 keuzes: investeren (op welke manier dan ook) of consumeren. Sparen is wanneer je rente hebt een optie maar nu zeker niet. Voor de meeste mensen is dat consumeren.
Omdat het lijkt dat producten steeds duurder worden is men sneller geneigd tot nieuwkoop over te gaan dan de bestaande producten verder uit te nutten. Daarnaast worden reparaties ook gauw duurder dan het product nog waard zou zijn. Hiermee geef ik aan dat de dollar niet duurzaam is in het huidige model.

Zitten we nu in een markt waarin geld juist zijn waarde behoud of zelfs toeneemt (deflatie) dan ga je minder gauw over naar nieuwkoop. Dan repareer je de sneller wasmachine nog een keer.

Met bitcoin staat men wereldwijd op tegen de inflatie die door de centrale banken en overheden in stand gehouden wordt en waarmee de merendeel van de bevolking arm gehouden wordt. Gemiddeld genomen stijgt BTC in waarde, zeker wanneer Biden en de FED de printer weer aanzetten. Het voordeel is dat men dan BTC vasthoud want morgen is het meer waard. Dat is killing voor de economie zoals deze nu bestaat. Maar we moeten naar een duurzame economie waarbij hergebruik gestimuleerd wordt dan is BTC dus beter dan de dollar in het huidige model.
Je pleit dus eigenlijk voor deflatie als oplossing voor alles: economische crisis, overconsumptie, milieuproblemen.
Dat is niet wat er op school geleerd wordt.
Heeft het risico dat je binnen een jaar iets kan aankopen aan 98% van de huidige prijs je ooit al een jaar doen wachten iets te kopen? Mij niet. Dat argument tegen deflatie vond ik eigenlijk nooit overtuigend. Ik zie mensen eerder meer betalen om van iets onmiddellijk te kunnen genieten.
Inflatie helpt om schulden draaglijk te houden. Zonder schulden heb je een stilvallende consumptie.
Enige flexibiliteit in het monetaire systeem, aangestuurd door de overheden (en dus de maatschappij) is wenselijk en is zelfs noodzakelijk gebleken om crisissen te beheersen.
 
Wat je mist is voor mij een aanname, maar rekening houdend dat ik een aanname maak, het volgende scenario:
De euro devalueert elk jaar met 2% (eigenlijk veel meer het laatste jaar). We noemen dat inflatie waarbij het lijkt dat alledaagse producten duurder worden maar eigenlijk wordt het geld minder waard. Dit vind ik broodroof want als loonslaaf steelt de bank/overheid 2% van mijn inkomen wat mijn werkgever weer moet corrigeren met 2% inflatiecorrectie.

Omdat het geld minder waard wordt heb je 2 keuzes: investeren (op welke manier dan ook) of consumeren. Sparen is wanneer je rente hebt een optie maar nu zeker niet. Voor de meeste mensen is dat consumeren.
Omdat het lijkt dat producten steeds duurder worden is men sneller geneigd tot nieuwkoop over te gaan dan de bestaande producten verder uit te nutten. Daarnaast worden reparaties ook gauw duurder dan het product nog waard zou zijn. Hiermee geef ik aan dat de dollar niet duurzaam is in het huidige model.

Zitten we nu in een markt waarin geld juist zijn waarde behoud of zelfs toeneemt (deflatie) dan ga je minder gauw over naar nieuwkoop. Dan repareer je de sneller wasmachine nog een keer.

Met bitcoin staat men wereldwijd op tegen de inflatie die door de centrale banken en overheden in stand gehouden wordt en waarmee de merendeel van de bevolking arm gehouden wordt. Gemiddeld genomen stijgt BTC in waarde, zeker wanneer Biden en de FED de printer weer aanzetten. Het voordeel is dat men dan BTC vasthoud want morgen is het meer waard. Dat is killing voor de economie zoals deze nu bestaat. Maar we moeten naar een duurzame economie waarbij hergebruik gestimuleerd wordt dan is BTC dus beter dan de dollar in het huidige model.
Ik heb ooit geleerd: ‘never assume, it makes an ass out off u and me’.
 
Met BTC je Tesla kopen is gewoon leuke marketing (wel goede zet).
- Je betaald in BTC de valuta waarde op moment van aankoop en Telsa kan besluiten ze gelijk te verkopen of wachten en speculeren
- Een prijs in BTC zal het niet worden denk ik (want koers omhoog dan gaat men in valuta afrekenen en zodra die daalt ...... graag de BTC prijs)
- Vastleggen waarmee je moet betalen....... bestel je er twee en eentje cancel je
Je kunt je BTC's ook verkopen en dan betalen. Dat zou ik doen (dan kan ik zelf het conversiemoment bepalen, kan flink verschil zijn momenteel).

Zelf ook webshop waar we crypto betalingen accepteren...... is nog geen 1% momenteel qua omzet (maar neemt gestaag toe en orderbedragen worden hoger). We houden ze gewoon en dat was een ,tot nu toe, een goede beslissing, maar zodra het 20% wordt ga je toch rekenen. Denk overigens dat tegen die tijd de boel een stuk stabieler is. Over die koerswinst mag je wel belasting aftikken (verlies mag je dan ook weer ten laste brengen van de winst). Je kunt ze ook verkopen aan een ander ipv op de exchange om te zetten (dus op factuur crypto's verkopen).
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Je pleit dus eigenlijk voor deflatie als oplossing voor alles: economische crisis, overconsumptie, milieuproblemen.
Dat is niet wat er op school geleerd wordt.
Heeft het risico dat je binnen een jaar iets kan aankopen aan 98% van de huidige prijs je ooit al een jaar doen wachten iets te kopen? Mij niet. Dat argument tegen deflatie vond ik eigenlijk nooit overtuigend. Ik zie mensen eerder meer betalen om van iets onmiddellijk te kunnen genieten.
Inflatie helpt om schulden draaglijk te houden. Zonder schulden heb je een stilvallende consumptie.
Enige flexibiliteit in het monetaire systeem, aangestuurd door de overheden (en dus de maatschappij) is wenselijk en is zelfs noodzakelijk gebleken om crisissen te beheersen.
Ik pleit helemaal niet voor deflatie. Dat is jouw aanname en ik heb (1 post hiervoor) net geleerd: ‘never assume, it makes an ass out off u and me’.

Maar even anders geredeneerd: Is het huidige model waarin geld steeds sneller devalueert en negatieve rent volgens jou houdbaar?
Hoe komt het dat we milieuproblemen hebben?
En ook al hebben we het niet op school geleerd, veel dingen die me echt geholpen hebben heb ik niet op school geleerd. Hoe je geld maakt met geld leer je helaas ook niet of onvoldoende op school.

Inflatie om schulden draaglijk te houden? We leren toch op school om niet meer uit te geven dan dat je hebt? nu worden schulden gestimuleerd. Wat is er vreemd aan dat model? Het stimuleert juist mensen om op grote voet te leven met de Amerikanen op de eerste plaats. Is dat milieuvriendelijk?
Veel Nederlanders hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht met een behoorlijk gestegen aankoopwaarde. De banken en de overheid hebben hier goed van geboerd. Die mede-landers zijn nu vele jaren hun schuld aan het aflossen.. dan wil je inderdaad inflatie. Maar was het niet beter dat het huis wat twee jaar geleden nog 300.000 euro waard was nu nog steeds 300.000 euro waard was. In plaats van dat het huis nu 360.000 euro waard is maar je merkt er niks van bij verkoop en terugkoop? Sterker nog alleen de overheid en de banken worden echt beter met hun procentuele stuk van de taart. Als de OZB weer opnieuw is bepaald op basis van de nieuwe WOZ. Ik leef al ruim 20 jaar in mijn huis. Het is van 300 ton guldens gestegen naar 430.000 euro nu. Ik betaal jaarlijks meer maar er niks aan het huis gedaan behalve onderhoud. Wie houden we nu voor de gek?
Een inflatie model is een groeimodel. Ieder groeimodel kent een eind aan de expansie. Wanneer hebben we die bereikt nu we eigenlijk niet meer mogen krimpen (zie 2020)?
 
Last edited:
Nu vraag ik mij dan toch af:
  • wordt de prijs dan vastgelegd, bv op 1 bitcoin voor een van de modellen en blijft dat zo of schommelt de BTC-prijs constant met 10% of meer al naargelang de speculatieve koorts oplaait of koelt?
  • hoe gaat Tesla zijn leveranciers dan betalen als Tesla de BTC niet zal omzetten naar fiat?
Ik denk dat het persoonlijk belang van EM in BTC groot moet zijn dat hij maar liefst 1,5 Miljard € - of twee jaren winst - van het werkkapitaal van het op de beurs genoteerde Tesla aanwendt om te speculeren en geen kans onbenut laat om de hype verder op te stoken met tweets en nu ook met het aanvaarden van BTC als betaalmiddel.
Erg dubieus als je het mij vraagt.
Zolang de basis de dollar is waarop de waarde wordt bepaald. Zal de BTC daarnaar toe gerekend worden.
Wetende dat de dollar devalueerd is het aanhouden van BTC verstandig en kan Tesla een dollarlening openen op basis van de BTC als het nodig is. Want de dollarrekening zal ook niet slecht gevuld zijn.

Als BTC dan echt aanslaat zullen leveranciers ook meegeen in het BTC verhaal. Het eerste schaap is over de dam verhaal.
 
  • Like
Reactions: prettig