Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk #bitcoin

This site may earn commission on affiliate links.
BTC zal volgens mij ook geen alom betaalmiddel worden. Meer een vorm van goud maar dan digitaal. Met de transactiesnelheid komt het wel goed dat is een kwestie van tijd.

Elon is van van BTC en Doge. Op twitter meer van Doge. Met Tesla en dus serieuzer, in BTC.
Welke cryptocoin maakt volgens jou wel kans om een alom geaccepteerd betaalmiddel te worden?

Ik vind overigens je vergelijking met goud wel een goede, omdat BTC vooral als belegging wordt gebruikt.
Maar goud heeft ook een intrinsieke waarde, doordat er miljarden mensen op de wereld zijn die goud graag om hun nek / pols / oren / <vul lichaamsdeel in> hangen. En dat al eeuwen lang, dus blijkbaar ook een waarde die niet zomaar weg gaat. Dat gaat Bitcoin in ieder geval nooit lukken, dus er moet op de lange termijn iets anders nuttigs van deze coin komen. Wat zou dat kunnen zijn?
 
Welke cryptocoin maakt volgens jou wel kans om een alom geaccepteerd betaalmiddel te worden?

Ik vind overigens je vergelijking met goud wel een goede, omdat BTC vooral als belegging wordt gebruikt.
Maar goud heeft ook een intrinsieke waarde, doordat er miljarden mensen op de wereld zijn die goud graag om hun nek / pols / oren / <vul lichaamsdeel in> hangen. En dat al eeuwen lang, dus blijkbaar ook een waarde die niet zomaar weg gaat. Dat gaat Bitcoin in ieder geval nooit lukken, dus er moet op de lange termijn iets anders nuttigs van deze coin komen. Wat zou dat kunnen zijn?

goud is vooral veel waard om we vinden dat het veel waard (stuk history toen het een dagelijks betaalmiddel was) is en er vertrouwen is dat het veel waard is en blijft. % gezien zijn sieraden ondergeschikt in het totaal. Stock2flow van goud is ook slechter dan van bitcoin. Als de prijs hoog word van goud, gaat er veel meer goud geproduceerd worden.
BTC is zoveel waard omdat mensen geloven dat het een goede store of value is voor de lange termijn. Wat ook gewoon zo is de afgelopen 12 jaar.
 
Welke cryptocoin maakt volgens jou wel kans om een alom geaccepteerd betaalmiddel te worden?

Ik vind overigens je vergelijking met goud wel een goede, omdat BTC vooral als belegging wordt gebruikt.
Maar goud heeft ook een intrinsieke waarde, doordat er miljarden mensen op de wereld zijn die goud graag om hun nek / pols / oren / <vul lichaamsdeel in> hangen. En dat al eeuwen lang, dus blijkbaar ook een waarde die niet zomaar weg gaat. Dat gaat Bitcoin in ieder geval nooit lukken, dus er moet op de lange termijn iets anders nuttigs van deze coin komen. Wat zou dat kunnen zijn?
Wat kan er nuttig vanuit deze coin komen:
- allereerst is bitcoin (maar ook andere crypto) nieuwe economie. Kinderen die veel spelletjes spelen (denk aan Fortnite) hechten hier dus veel meer waarde aan dan aan goud. M.a.w. waarom zou je uberhaubt goud om je nek hangen. Je kan met crypto zoveel coodies kopen in een spel. Persoonlijk vind ik dat zonde maar goed ;).
- bitcoin geeft wereldwijd toegang tot asset zonder dure transactiekosten of transportkosten dat goud meebrengt.
- transacties zijn veel sneller dan goud transacties.
- De derde partij (banken) zijn er tussenuit gehaald, als je een eigen wallet neemt.
- bitcoin kent geen inflatie. Inflatie is bedacht door banken en overheden zodat wij niet op ons geld gaan zitten. Enderzijds goed, anderzijds is mijn tijd die ik verkoop aan de baas steeds goedkoper aan het worden. Echter met de printers die nu oververhit raken is het een kwestie van tijd dat we inflatie echt gaan voelen. Je ziet het al in de huizenprijzen. mijn huis is heel hard in waarde gestegen vorig jaar, maar het is qua gebruikswaarde gelijk gebleven. Simpelweg omdat geld te goedkoop aan het worden is.

Waarom heeft goud waarde? Het wordt gebruikt in diverse producten en omdat wij er waarde aan geven. Veel goud ligt om die reden ook opgeslagen in kluizen omdat wij er waarde aangeven.
Bitcoin heeft waarde om de diverse producten en handel die we ermee kunnen drijven en omdat we het HODL'en
 
Bitcoin heeft waarde om de diverse producten en handel die we ermee kunnen drijven en omdat we het HODL'en

Dat Bitcoin praktischer dan een goudstaaf is om transacties mee te doen, daar twijfelt niemand aan.
Maar in een game kan ik prima goodies kopen met euro's of dollars. Een iDeal of Klarna betaling is veel sneller definitief dan een bitcoin transactie, en dat ook nog eens veel goedkoper.

> Bitcoin heeft waarde om de handel die we ermee kunnen drijven.

Hierboven schrijf je: "BTC zal volgens mij ook geen alom betaalmiddel worden".
Dat is dan maar zeer beperkte handel die we ermee kunnen drijven.

Ik ben het met je eens dat het "gratis geld drukken" van overheden een slechte zaak is, maar BTC is voor mij niet automatisch het antwoord daarop.

Er moet intrinsieke waarde / nut zijn die verder gaat dan "ik geloof echt dat het meer waard gaat worden".
 
BTC is volgens mij het nieuwe "goud" (soort waardevaste belegging). Kost energie, maar iemand al berekend wat het kost om goud te delven of geld te maken en in stand te houden ?

BTC als breed betaalmiddel, neen (gewoon vaak te langzaam). Welke dan wel....... er zijn duizenden crypto's en er zullen er straks een paar over zijn. Welke, geen flauw idee. Ik denk dat niemand dat nog weet.

Maar betalen met crypto op bv. een webshop is echt even gemakkelijk als met je bank app (scan code, bevestig en klaar) en dan maakt het niks uit dat het 1 uur duurt voordat de transactie verwerkt is. Grote aankopen ook prima (auto, bankstel, bed, keuken, ......). Zat use-cases. Bij de AH gaat dat natuurlijk niet werken. Ik denk overigens dat er meerdere gaan overblijven.

Bank had vroeger een kluis om waardevolle spullen en geld in op te slaan. Goud werd de basis, zodat je tegoed in een boekje bijgehouden kon worden.
Het huidige geld is, naar mijn mening, oud digitaal geld. Staat ergens op een computer met berg beveiliging erom heen bij banken (blockchain is veel veiliger in de basis). In feite hebben ze het schriftje gedigitaliseerd.
Ik vergelijk het vaak met elektrisch rijden......... oude industrie vs nieuw (banken en creditcard bedrijven zijn de dinosaurussen). Leningen.... crowdfunding heeft al deel overgenomen.

Wat wel belangrijk is dat instanties die crypto's mogen bewaren aan strenge regels moeten gaan voldoen (nu nog aardige wildgroei), zodat je weet dat het veilig bewaard wordt. Is natuurlijk van de zotte dat je ze kwijt kunt raken omdat je je wachtwoord kwijt bent of je schijfje crashed. Ik zie straks gewoon nieuwe crypto bewaarders ontstaan die door de overheden goedgekeurd zijn met garanties.

Niks wetenschappelijk onderbouwd, maar gewoon mijn simpele logica (maar die gaat ook wel eens fout hoor, de huidige huizenmarkt had ik compleet fout ingeschat, dus wellicht dit ook).

Een ding weet ik wel, het gaat veranderen :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat Bitcoin praktischer dan een goudstaaf is om transacties mee te doen, daar twijfelt niemand aan.
Maar in een game kan ik prima goodies kopen met euro's of dollars. Een iDeal of Klarna betaling is veel sneller definitief dan een bitcoin transactie, en dat ook nog eens veel goedkoper.

> Bitcoin heeft waarde om de handel die we ermee kunnen drijven.

Hierboven schrijf je: "BTC zal volgens mij ook geen alom betaalmiddel worden".
Dat is dan maar zeer beperkte handel die we ermee kunnen drijven.

Ik ben het met je eens dat het "gratis geld drukken" van overheden een slechte zaak is, maar BTC is voor mij niet automatisch het antwoord daarop.

Er moet intrinsieke waarde / nut zijn die verder gaat dan "ik geloof echt dat het meer waard gaat worden".
Je kan prima goodies kopen met euro's of dollars in games. Maar eerder koop je game-coins en daarna koop/ verkoop je in die game-coins en niet in euro's of dollars. De derde partij (bank/overheid) is er tussenuit. Dat is ook voor de gebruiker interessant. De taart hoeft met minder personen gedeeld te worden. Je hebt wel gelijk dat BTC in deze ook niet geschikt is, maar het was om het punt met de nieuwe economie duidelijk te maken. Hierin speelt fysieke assets als goud een minder belangrijke rol. De virtuele wereld wordt steeds meer ook een deel van de werkelijke wereld. Of we het nu willen of niet. Zelf vind ik augmented reality wel gaaf 😎.

De intrinsieke waarde is de werkelijke waarde. Het wordt van een aandeel berekend door de actuele waarde van alle bezittingen van een fonds of bedrijf te delen door het aantal uitstaande aandelen. Bij opties is de intrinsieke waarde het positieve verschil tussen de uitoefenprijs van een optie en de beurskoers van de onderliggende waarde.

De waarde van een bedrijf wordt berekend a.d.h.v. een devalueerde dollar. Dat verklaard gelijk de jaarlijkse koersstijgingen op de beurs

Wat is de intrinsieke waarde van een euro/ dollar?
Wat is de intrinsieke waarde van goud?

Nou de intrinsieke waarde van BTC is in elk geval gekoppeld aan die van de dollar maar dan in een reverse movement.
 
Deze alweer gedateerde video waarin Cathie Wood gedurende 45 minuten haar visie over Bitcoin uiteenzet vond ik destijds erg boeiend. Hoe je er ook in staat, het is zo ie zo interessant hoe zij en haar team er zo anders in staan ten opzichte van de vele met de beste bedoelingen gegeven kritische geluiden.

State of Digital Assets: Keynote by Cathie Wood

Gave video. In de basis zegt ze: investeeer in crypto.
- Libra is de nek omgedraaid omdat de overheden het vrezen
- overheden komen met hun eigen crypto
- startende hedge-funds afgelopen paar jaar zijn crypto hedge-funds
- banken transformeren naar crypto-banken voor klanten die niet verantwoordelijk willen zijn voor self-costodion.

M.a.w BTC is here to stay and will rocket.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Gave video. In de basis zegt ze: investeeer in crypto.
- Libra is de nek omgedraaid omdat de overheden het vrezen
- overheden komen met hun eigen crypto
- startende hedge-funds afgelopen paar jaar zijn crypto hedge-funds
- banken transformeren naar crypto-banken voor klanten die niet verantwoordelijk willen zijn voor self-costodion.

M.a.w BTC is here to stay and will rocket.
Zie ook deze ARKinvest_091729_Whitepaper_Bitcoin_II_An Investment.pdf van 17 sept 2020

 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Een video van Chaim Siegel (Elazar Advisors) van gisteren met zijn visie over Bitcoin. Vanaf 20:15
We Respect The Market Strength, But We Like Bitcoin More


Bitcoin Breakdown - Why Chaim is bullish
20:15 - Explaining the bull case
- Bitcoin as a part of the general tech bull run
- Pegging Bitcoin to the value of gold
- The Tether risk
27:00 - What are the fundamentals for Bitcoin?
- Inflation, and accelerating inflation, as a driver
- The alternative to traditional fiat currencies
- The adoption story, especially at the institutional level
- The dominant cryptocurrency leads to network effect
32:00 - How sure are we about inflation given the drop in demand?
- Money printing might go on too long
- Economic recovery + extensive Fed support = inflationary environment
- Oil price, ISM index, and PCE index all signs of inflation
- Watching the trend closely in bitcoin
 
Ik hoop dat bedrijven als, Google, Apple, Microsoft, etc...... straks gewoon gecertificeerd worden om Crypto's te bewaren (de nieuwe banken).
Hun IT infrastructuur en kennis acht ik superieur aan die van Banken (hoe vaak daar wel niet dingen mis gaan).

En rentestijging....... kijk naar Japan. Al 25 jaar nagenoeg nul, gaat prima.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik hoop dat bedrijven als, Google, Apple, Microsoft, etc...... straks gewoon gecertificeerd worden om Crypto's te bewaren (de nieuwe banken).
Hun IT infrastructuur en kennis acht ik superieur aan die van Banken (hoe vaak daar wel niet dingen mis gaan).

En rentestijging....... kijk naar Japan. Al 25 jaar nagenoeg nul, gaat prima.

Zou wel een goeie zijn idd. De huidige banken hangen nog ergens in de vorige eeuw kwa infra. Sowieso is communicatie met stenen banken echt tenenkrommend. Ik zie ze liever asap verdwijnen of sterk veranderen.
 
Ik erger me ook blauw aan de manier waarop de verantwoordelijken van de financiële crisis NIET moesten opdraaien voor hun fouten, hoe bankiers hun bonus zelfs niet deels moesten teruggeven. Hét argument was toen: als je huis in brand staat ga je niet op zoek naar de pyromaan, maar ga je blussen. Ondertussen is alles minstens tijdelijk geblust, maar bleven de pyromanen ongestraft. Oeps vergeten, denk ik dan. Zelfs de topman van Fortis, Dhr. Votron mocht zijn bonus behouden hoewel de bank de vernieling indraaide en duizenden Belgen er een financiële kater aan overhielden. Ik begrijp dus het ongenoegen over "de banken" wel.
Een ander ongenoegen: het injecteren van geld in het financiële systeem, toch in de eerste plaats gedaan om het overeind te houden. Ik had in deze groep van aandeelhouders en speculanten, of over het algemeen toch eerder bemiddelden wat meer dankbaarheid verwacht :p: het is dankzij die massale injectie dat vooral financiële activa zo'n hoge vlucht namen. Dat de bezittende klasse er in verhouding beter uitkomt dat mensen die uitsluitend een arbeidsinkomen hebben.
Maar los daarvan: wat had je gewild: dat alles op zijn bek zou gegaan zijn? Was er in Nederland niet iets als een veel gebruikte vorm van hypotheek met aandelen als onderpand, iets als effectenhypotheek? Dat had nogal voor drama's gezorgd. Wat met Griekenland en de banken die aan dat land kredieten hadden verschaft. Eén Lehman Brothers was al dramatisch, maar probeer je voor te stellen wat er zou gebeurd zijn als er niet geïntervenieerd had geweest.
Waar komen de betaalbare hulpkredieten vandaan in deze Corona-tijd (met trouwens opnieuw een pervers effect op de financiële activa). Denk je echt dat die enorme sommen zo goedkoop geleend zouden kunnen worden zonder de optie van massale geldinjectie? Vertel me eens hoe zo'n crisis dan moet aangepakt worden als er enkel BTC bestaat.

Hoe ga je constant variërende kredieten verschaffen op basis van een niet elastische munt? Dan krijg je toch binnen de kortste keren een mechanisme zoals dat met goud ooit plaatsvond. Er waren IOY voor goud dat in een kluis veilig zat opgeborgen en daarmee werd dan betaald in plaats van met goud (veel handiger, minder gevaarlijk en deelbaar), zo ontstond het eerste geld, en na verloop van tijd werd de backing door goud verminderd, vanuit de gedachte: niet alle goud wordt tegelijk opgevraagd. In de 20ste eeuw lieten landen een voor een die goudstandaard vervolgens los; zo ook de VS in 1971, aan 35$ per ounce goud. tot dan kon je voor elke 35$ een ons goud kopen (staat nu 1800$ per ounce) Uiteindelijk bleek het systeem te star om in te spelen op "economische variaties". Is het waarschijnlijk dat we terug gaan naar zo'n weinig flexibel systeem? Ik denk het niet. Niet met goud als referentie en ook niet met Crypto's als referentie.

Maar ondertussen moet ik zeggen dat "de banken" me met hun essentiële werking probleemloos gediend hebben: enkele hypothecaire kredieten verschaft, zakelijke rekening met alle mogelijke betalingsfaciliteiten, persoonlijke rekeningen waarmee ik al heel mijn leven op een erg handige manier alle nodige transacties doe, beleggersrekening. En zelfs toen ik nog jong was: gratis advies bij de belastingaangifte.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik erger me ook blauw aan de manier waarop de verantwoordelijken van de financiële crisis NIET moesten opdraaien voor hun fouten, hoe bankiers hun bonus zelfs niet deels moesten teruggeven. Hét argument was toen: als je huis in brand staat ga je niet op zoek naar de pyromaan, maar ga je blussen. Ondertussen is alles minstens tijdelijk geblust, maar bleven de pyromanen ongestraft. Oeps vergeten, denk ik dan. Zelfs de topman van Fortis, Dhr. Votron mocht zijn bonus behouden hoewel de bank de vernieling indraaide en duizenden Belgen er een financiële kater aan overhielden. Ik begrijp dus het ongenoegen over "de banken" wel.
Een ander ongenoegen: het injecteren van geld in het financiële systeem, toch in de eerste plaats gedaan om het overeind te houden. Ik had in deze groep van aandeelhouders en speculanten, of over het algemeen toch eerder bemiddelden wat meer dankbaarheid verwacht :p: het is dankzij die massale injectie dat vooral financiële activa zo'n hoge vlucht namen. Dat de bezittende klasse er in verhouding beter uitkomt dat mensen die uitsluitend een arbeidsinkomen hebben.
Maar los daarvan: wat had je gewild: dat alles op zijn bek zou gegaan zijn? Was er in Nederland niet iets als een veel gebruikte vorm van hypotheek met aandelen als onderpand, iets als effectenhypotheek? Dat had nogal voor drama's gezorgd. Wat met Griekenland en de banken die aan dat land kredieten hadden verschaft. Eén Lehman Brothers was al dramatisch, maar probeer je voor te stellen wat er zou gebeurd zijn als er niet geïntervenieerd had geweest.
Waar komen de betaalbare hulpkredieten vandaan in deze Corona-tijd (met trouwens opnieuw een pervers effect op de financiële activa). Denk je echt dat die enorme sommen zo goedkoop geleend zouden kunnen worden zonder de optie van massale geldinjectie? Vertel me eens hoe zo'n crisis dan moet aangepakt worden als er enkel BTC bestaat.

Hoe ga je constant variërende kredieten verschaffen op basis van een niet elastische munt? Dan krijg je toch binnen de kortste keren een mechanisme zoals dat met goud ooit plaatsvond. Er waren IOY voor goud dat in een kluis veilig zat opgeborgen en daarmee werd dan betaald in plaats van met goud (veel handiger, minder gevaarlijk en deelbaar), zo ontstond het eerste geld, en na verloop van tijd werd de backing door goud verminderd, vanuit de gedachte: niet alle goud wordt tegelijk opgevraagd. In de 20ste eeuw lieten landen een voor een die goudstandaard vervolgens los; zo ook de VS in 1971, aan 35$ per ounce goud. tot dan kon je voor elke 35$ een ons goud kopen (staat nu 1800$ per ounce) Uiteindelijk bleek het systeem te star om in te spelen op "economische variaties". Is het waarschijnlijk dat we terug gaan naar zo'n weinig flexibel systeem? Ik denk het niet. Niet met goud als referentie en ook niet met Crypto's als referentie.

Maar ondertussen moet ik zeggen dat "de banken" me met hun essentiële werking probleemloos gediend hebben: enkele hypothecaire kredieten verschaft, zakelijke rekening met alle mogelijke betalingsfaciliteiten, persoonlijke rekeningen waarmee ik al heel mijn leven op een erg handige manier alle nodige transacties doe, beleggersrekening. En zelfs toen ik nog jong was: gratis advies bij de belastingaangifte.

Goed verhaal.
Maar is een massale geldinjectie wel de oplossing? Een crisis is nooit leuk maar hoort die er dan niet bij? Als we een crisis proberen te vermijden met een geldinjectie, kopen we dan niet alleen tijd voor de volgende maar dan diepere crisis? Wie helpen we echt met een geldinjectie? Tot op heden voornamelijk de mensen met macht en geld. Een crisis dwingt ons om te veranderen en te verbeteren.

Als een munt niet elastisch is, maken we een meer duurzame economie i.p.v. de wegwerp economie die we nu hebben.
 
Een voordeel van deze nieuw geld, crypto, 'waarde opbouw' is dat deze straks mooi kan dienen voor het vereffenen van de 'schulden opbouw' van oud geld.
Nog even met deze snelheid door en de waarde van crypto is gelijk aan die van de schuldenberg.

Nu nog even wachten op de introductie van een nieuw bankproduct dat een debts-product faciliteert zodat financiele overheden (schuldaanbieders) met oud geld geholpen worden door de opkopers van die debts-products, bv Eurobonds, met nieuw geld.

Ik zeg Coinbase 2.0

Schuldenberg verdwijnt.
Crypto heeft doel bereikt en zal ook verdwijnen, omdat 'oude geldsystemen' weer gezond zijn gemaakt.

Ziedaar het werkelijke nut van crypto.


😉
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Een voordeel van deze nieuw geld, crypto, 'waarde opbouw' is dat deze straks mooi kan dienen voor het vereffenen van de 'schulden opbouw' van oud geld.
Nog even met deze snelheid door en de waarde van crypto is gelijk aan die van de schuldenberg.

Nu nog even wachten op de introductie van een nieuw bankproduct dat een debts-product faciliteert zodat financiele overheden (schuldaanbieders) met oud geld geholpen worden door de opkopers van die debts-products, bv Eurobonds, met nieuw geld.

Ik zeg Coinbase 2.0

Schuldenberg verdwijnt.
Crypto heeft doel bereikt en zal ook verdwijnen, omdat 'oude geldsystemen' weer gezond zijn gemaakt.

Ziedaar het werkelijke nut van crypto.


😉
Ofwel is dit onzin ofwel begrijp ik het niet.
Ik denk ook dat op een bepaald ogenblik een vorm van reset zal nodig zijn, maar niet dat we daar Crypto voor nodig hebben.
 
Last edited:
Ofwel is dit onzin ofwel begrijp ik het niet.
Ik denk ook dat op een bepaald ogenblik een vorm van reset zal nodig zijn, maar niet dat we daar Crypto voor nodig hebben.

Nee, dit was niet heel serieus bedoelt. Sorry.

Het enige wat er mee wil aangeven is dat de groei van de schuldenberg en de waarde ontwikkeling in crypto currency een soort van communicerende vaten zijn.

Is dit een probleem? Op zich niet. Misschien.

Het simpel weg 'laten klappen' van het oude geld vanwege de onoplosbare schuldenberg leidt tot onrust en chaos en is geen oplossing.
Een vorm van reset. Klinkt mooi, maar ben erg benieuwd naar een invulling zonder al te grote verliezers.

Verbieden van crypto door overheden is ook een non-oplossing.
India is geloof nu bezig met een voorstel wet om Bitcoin handel/bezit te verbieden.

Economen als Warren Mosler zijn ervan overtuigd dat schulden maken door overheden het probleem niet zijn zolang de inflatie onder controle blijft.

Dan nog het verdwijnen van het rente spook in de mottenballen. Je betaalt tegenwoordig om banken je geld te laten bewaren. Wie had dat 10 jaar geleden gedacht.

Te zien is dat de angst voor inflatie + lage rente de enorme vlucht in crypto behoorlijk heeft aangewakkerd.
Inmiddels raakt 'de waarde' van crypto op redelijk ongezonde nivo's zo lijkt het.

Wat gebeurt er als het rente spook weer ten tonele verschijnt (zie begin vorige week in US)?
Of wat als Mosler gewoon gelijk heeft?

Dat nieuw geld (met waarde) en oud geld (schulden) tegen elkaar weggestreept zouden kunnen worden is utopisch, maar zou wel een fraaie theoretische uitweg kunnen zijn ter voorkoming van boel ellende misschien ook.
Ellende voorkomen bij misschien wel beide partijen. Oude valuta en nieuwe crypto.