Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk #bitcoin

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt voor deze uitleg Phil!

Nog een vraag, ik heb me laten vertellen dat aan de hoeveelheid van bijvoorbeeld Bitcoins een maximum zit. Hoe wordt dat gecontroleerd?

P.S. Dit is mijn laatste vraag hoor, 't is tenslotte een draadje over Tesla aandelen....
Ik denk dat de mogelijke antwoorden op een bepaald moment allemaal zullen gevonden zijn.
Zie het als paaseieren zoeken. De eerste vind je snel, maar de laatste wordt misschien pas weken later gevonden.
 
Grappig stukje inderdaad en een leuke zienswijze. Toch mist er een klein stukje denk ik, en dat is waarom er vraag naar is. Een auto gebruik je dus vraag is enigszins logisch, maar bitcoin wordt nagenoeg niet gebruikt behalve om mee te speculeren. De vraag is dus eigenlijk weer puur gebaseerd op vertrouwen dat het ook een waarde heeft, wat weer niks te maken heeft met de kostprijs. Zonder dat vertrouwen zou er geen waarde aan hangen en zou er dus niet gemined worden omdat het niet rendabel is. Hoewel dus een leuke zienswijze neemt het niet echt het gebakken lucht argument weg denk ik.
Hoewel dit gesprek eigenlijk in een ander draadje thuis hoort is het niet meer waar dat Bitcoin nauwelijk gebruikt wordt. El Salvador als meest voor de hand liggende argument. Maar ook in portugal kan je gewoon een huis kopen met Bitcoin en zijn er bitcoin geldautomaten. Vele gebruiken bitcoin ook al voor internationale geldtransacties omdat deze goedkoper zijn dan bij de bank.

In duitsland is er steeds meer vraag naar crypto en ook banken nemen dit steeds serieuzer.
De tegenhanger is de CBDC van de ECB. Die wordt straks uitgerold i.p.v. de euro.
 
  • Like
Reactions: Nick-m and BjörnTM
Hoewel dit gesprek eigenlijk in een ander draadje thuis hoort is het niet meer waar dat Bitcoin nauwelijk gebruikt wordt. El Salvador als meest voor de hand liggende argument. Maar ook in portugal kan je gewoon een huis kopen met Bitcoin en zijn er bitcoin geldautomaten. Vele gebruiken bitcoin ook al voor internationale geldtransacties omdat deze goedkoper zijn dan bij de bank.

In duitsland is er steeds meer vraag naar crypto en ook banken nemen dit steeds serieuzer.
De tegenhanger is de CBDC van de ECB. Die wordt straks uitgerold i.p.v. de euro.
Dat El Salvador BTC experiment is nou niet bepaald een aanbeveling voor andere landen om dat ook te gaan doen.
 
  • Like
Reactions: robertvg and fivari
Ik vergelijk de instap van El Salvador met die van Tesla: een believer die zelf zwaar op BTC gegokt heeft en er zwaar in belegd is en die dan met geld dat niet het zijne is, een actie onderneemt om BTC te pumpen en er zelf beter van te worden. En dat zal ook wel gebeurd zijn ook al hebben Tesla en zeker El Salvador grote verliezen geleden.
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Ik vergelijk de instap van El Salvador met die van Tesla: een believer die zelf zwaar op BTC gegokt heeft en er zwaar in belegd is en die dan met geld dat niet het zijne is, een actie onderneemt om BTC te pumpen en er zelf beter van te worden. En dat zal ook wel gebeurd zijn ook al hebben Tesla en zeker El Salvador grote verliezen geleden.
Om dan in de believer story door te gaan:
- Met Tesla gaat het de goede kant op omdat de believer een goede visie heeft die waarheid aan het worden is ( Tony Seba)
- Met bitcoin (decentralisatie en inflatie bestrijdend) gaat het de goede kant op omdat de visie (inflatie) nu keiharde waarheid is. Hier waren we dit draadje mee begonnen toen de inflatie nog circa 2% was.

Believers, believe because of the good arguments not because it is unfounded.
 
Hier waren we dit draadje mee begonnen toen de inflatie nog circa 2% was.
Je koopt voor je EUR of USD inderdaad 10% minder dan eennjaar geleden, maar heb je de inflatie in BTC al eens berekend?
Het ging me trouwens niet over het believen op zich maar over het inzetten/ vergokken van geld van je land of van het bedrijf waarvoor je werkt. Met je eigen geld doe je uiteraard wat je wil.
 
Last edited:
Hoewel dit gesprek eigenlijk in een ander draadje thuis hoort is het niet meer waar dat Bitcoin nauwelijk gebruikt wordt. El Salvador als meest voor de hand liggende argument. Maar ook in portugal kan je gewoon een huis kopen met Bitcoin en zijn er bitcoin geldautomaten. Vele gebruiken bitcoin ook al voor internationale geldtransacties omdat deze goedkoper zijn dan bij de bank.

In duitsland is er steeds meer vraag naar crypto en ook banken nemen dit steeds serieuzer.
De tegenhanger is de CBDC van de ECB. Die wordt straks uitgerold i.p.v. de euro.
Als betaalmiddel zie ik toch meer toekomst in de op-1-na-grootste Proof of Work cryptomunt van de wereld, die ook daadwerkelijk veel gebruikt wordt voor betalingen, en waarvan de laag-inflatoire uitgifte niet beperkt is tot een veel te klein maximum voor een wereldwijd betaalmiddel, namelijk de Dogecoin.

Het is niet toevallig dat Musk, oprichter van Paypal, en iemand met verstand van digitaal geld, zo'n fan is van Doge.
 
Als betaalmiddel zie ik toch meer toekomst in de op-1-na-grootste Proof of Work cryptomunt van de wereld, die ook daadwerkelijk veel gebruikt wordt voor betalingen, en waarvan de laag-inflatoire uitgifte niet beperkt is tot een veel te klein maximum voor een wereldwijd betaalmiddel, namelijk de Dogecoin.

Het is niet toevallig dat Musk, oprichter van Paypal, en iemand met verstand van digitaal geld, zo'n fan is van Doge.
Eens met PoW! Zowel DogeCoin als Bitcoin zijn beide Proof of work (POW). Bitcoin heeft door lightning meer transactiemogelijkheden en nu al meer dan 200 bitcoin pin/ automaten in Spanje.
Bitcoin is inderdaad een dure munt, maar wel de meest bekende (first mover advantage).
Maar gezien de push van Elon voor Dogecoin ben ik daar uiteraard, uit eigen belang, ook (naast BTC) voorstander van.

Ethereum, was de op-1-na-grootste cryptomunt van de wereld kent met Proof of Work (POW) maar is nu Proof of Stake (PoS)
 
Last edited:
Doge wordt alleen niet gebruikt voor betalingen (we krijgen de nodige crypto betalingen, wel B2C). 1 is bitcoin, 2 ETH en dan met afstand de rest (met name stablecoins) en doge is 0,1%. Geloof er nog niet in. Eerst zien dat die gebruikt wordt.
 
Je koopt voor je EUR of USD inderdaad 10% minder dan eennjaar geleden, maar heb je de inflatie in BTC al eens berekend?
Het ging me trouwens niet over het believen op zich maar over het inzetten/ vergokken van geld van je land of van het bedrijf waarvoor je werkt. Met je eigen geld doe je uiteraard wat je wil.
Jazeker:
Ben vroeg begonnen met Bitcoin in serieus opnieuw opgepakt in 2015 toen BTC circa 250 dollar was. Nu staat Bitcoin circa 20.000 dollar.
In 2015 100 euro is nu in 2022 circa 88 euro waard aldus CBS de reële inflatie ligt hoger. Dit is wat steeds meer mensen zich realiseren. De euro wordt steeds minder waard en het vetrouwen verdwijnt. Een nieuwe currency staat al in de steigers: CBDC

Hoezo gokken? Lange termijn investeringen hebben een verre horizon.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Klaas
1668074002225.gif
 
Was al bang dat je ermee zou komen.
Maar in vergelijking met Tesla aandelen: geduld!
Tesla in 1 week -18%
Bitcoin in 1 week -23%

Als je een kwart van je geld kwijt bent in een week en drie kwart in het afgelopen jaar dan zou mijn geduld op zijn.

We moeten zo snel mogelijk naar een waarde van BTC waardoor de kosten van stroom om te minen veel hoger ligt dan de waarde die je ervoor terugkrijgt zodat bedrijven stoppen met het verspillen van stroom aan dit piramidespel.
 
  • Like
Reactions: fivari
Tesla in 1 week -18%
Bitcoin in 1 week -23%

Als je een kwart van je geld kwijt bent in een week en drie kwart in het afgelopen jaar dan zou mijn geduld op zijn.

We moeten zo snel mogelijk naar een waarde van BTC waardoor de kosten van stroom om te minen veel hoger ligt dan de waarde die je ervoor terugkrijgt zodat bedrijven stoppen met het verspillen van stroom aan dit piramidespel.

NU heb je het geduld gehad en in Zowel Tesla als Bitcoin zijn de grens van geduld bereikt: Wat ga je doen? verlies nemen of DCA als je toekomst ziet? Ik doe het laatste en heb met beide nog steeds winst. Het hoogste punt is namelijk niet het hoogste punt van inkoop.

Als de kosten te hoog worden en bedrijven stoppen met minen, gaan de miningkosten naar beneden en wordt het vanzelf weer interessanter.

Een piramidespel is iets heel anders. Totaal niet vergelijkbaar aan bitcoin.
 
NU heb je het geduld gehad en in Zowel Tesla als Bitcoin zijn de grens van geduld bereikt: Wat ga je doen? verlies nemen of DCA als je toekomst ziet? Ik doe het laatste en heb met beide nog steeds winst. Het hoogste punt is namelijk niet het hoogste punt van inkoop.

Als de kosten te hoog worden en bedrijven stoppen met minen, gaan de miningkosten naar beneden en wordt het vanzelf weer interessanter.

Een piramidespel is iets heel anders. Totaal niet vergelijkbaar aan bitcoin.
Een jaar geleden had je een ton en de bomen groeiden tot in de hemel. Nu heb je 25k…

De miningkosten worden bepaald door de elektriciteitsprijzen volgens mij. Die zijn niet gerelateerd aan de miningactiviteiten.

En ja, het is een piramidespel. Bitcoin wordt niet* gebruikt in het economisch verkeer. De enige manier om de koers omhoog te krijgen is door nieuwe zieltjes te winnen die Bitcoin kopen van degenen die eerder ingestapt** waren.

*op een paar kruimels na

**die term doet me weer aan het oude pilotenspel denken. Ook zo’n succes.
 
Een jaar geleden had je een ton en de bomen groeiden tot in de hemel. Nu heb je 25k…
5 jaar geleden had 3000 euro en nu heb 18.000 euro
De miningkosten worden bepaald door de elektriciteitsprijzen volgens mij. Die zijn niet gerelateerd aan de miningactiviteiten.
Jazeker wel dat is het `Proof of work principe`
En ja, het is een piramidespel. Bitcoin wordt niet* gebruikt in het economisch verkeer. De enige manier om de koers omhoog te krijgen is door nieuwe zieltjes te winnen die Bitcoin kopen van degenen die eerder ingestapt** waren.
WIKIPEDIA± Een piramidespel of piramidesysteem is een 'spel' waarbij deelnemers een inleg doen en tevens proberen anderen over te halen om mee te doen, waarna de inleg van de nieuwkomers als prijzengeld uitbetaald wordt aan bestaande deelnemers. Uitbetalingen zijn afhankelijk van het aantal (door de deelnemer) geworven nieuwkomers. Aan het ontvangen van dit prijzengeld ligt geen andere activiteit ten grondslag dan het werven van nieuwe deelnemers. Varianten zijn ponzifraude en matrices. Piramidespelen zijn in veel landen illegaal.

Bitcoin is heel anders!
lees de whitepaper´s Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System

*op een paar kruimels na

**die term doet me weer aan het oude pilotenspel denken. Ook zo’n succes.

The fat lady is still not singing.
 
Mijn stelling is juist dat Bitcoin geen betaalmiddel meer is. Daarmee is er geen enkele grond meer voor de waarde van de munt en is het dus alleen maar een speculatiemiddel. Ergo een piramidespel.
De Europese Centrale Bank is ook een eigen cryptomunt aan het bedenken, daar zal vooralsnog nóg minder mee betaald kunnen worden als met een munt als Bitcoin dat al enigszins bekend is en waarmee al her en der betaald wordt.

Ik denk dat niemand het eigenlijk weet, de toekomst zal het zeggen. Het lijken haast EVs in 2000....
 
  • Like
Reactions: Maurice1