Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dan jullie Elon Musk onderschatten met de kwalificatie oliedom...
Over de jaren heen is hij een briljant ondernemer gebleken. Ik kan mij veel beter voorstellen dat hij redenen had die tweet te plaatsen om e.a. te forceren door een soort van voldongen feit te creeren.... Mogelijk heeft hij hindernissen voorzien inzake een meer gebruikelijkere route van beslissen en publiceren private verhaal.
Kan mij niet voorstellen dat hij met zijn kennis en ervaring een dergelijke tweet 'min of meer per ongeluk/ onnadenkend' tijdens de beurs plaatst. Mogelijk dat hij het nu wel zo laat voorkomen "beetje dom" omdat de SEC daar voor de "overwerkte" Musk mogelijk minder concequenties aan verbindt dan nu aangeven dat het een zeer strategische zet is geweest....
 
Ik denk dan jullie Elon Musk onderschatten met de kwalificatie oliedom...
Over de jaren heen is hij een briljant ondernemer gebleken. Ik kan mij veel beter voorstellen dat hij redenen had die tweet te plaatsen om e.a. te forceren door een soort van voldongen feit te creeren.... Mogelijk heeft hij hindernissen voorzien inzake een meer gebruikelijkere route van beslissen en publiceren private verhaal.
Kan mij niet voorstellen dat hij met zijn kennis en ervaring een dergelijke tweet 'min of meer per ongeluk/ onnadenkend' tijdens de beurs plaatst. Mogelijk dat hij het nu wel zo laat voorkomen "beetje dom" omdat de SEC daar voor de "overwerkte" Musk mogelijk minder concequenties aan verbindt dan nu aangeven dat het een zeer strategische zet is geweest....

@Klaas: waar wordt de mens Elon als oliedom gekwalificeerd?

Verder: ik kan het mij, in tegenstelling tot jou, niet voorstellen.. maar hoop, als Tesla-fan, berijder en aandeelhouder, écht dat je gelijk hebt en dat dit alles onderdeel is van 'een groter plan'
 
Voor buitenstaanders was het natuurlijk een vreemde tweet over het van de beurs halen van Tesla. Vreemd en verrassend. Maar niet dom, fout of ondoordacht. Denk even met me mee:
  • Buiten het dramatische effect van het kwaadaardige NYT artikel gaf het ons wel -als het tenminste waar is- een tijdlijn van de gebeurtenissen rond die tweet. Blijkbaar verstuurde Elon die tijdens het besturen van een Model S, onderweg naar zijn privé jet. Vanaf elk moment daarna was zijn agenda volgepland met meetings.
  • Een uur na de tweet deelt Tesla dit aan de Tesla medewerkers gerichte e-mailbericht met de buitenwereld. Taking Tesla Private Een zorgvuldig geformuleerd bericht waar naar mijn mening goed over is nagedacht, zowel door communicatie- als juridische adviseurs. Dit bericht lag blijkbaar al klaar.
  • De exacte motivatie van Elon om te tweeten zullen we later nog wel eens horen, maar er was zeker een verband met het nieuws dat het Saudische fonds een belang in Tesla had opgebouwd c.q. aan het opbouwen was. Hoofdrekenen kan Elon wel en hij had 20% opgeteld bij de hoogste beurskoers van die ochtend en kwam ergens rond de $ 420 uit, wat hem wel een grappig getal leek. Gelukkig ziet iedereen er een cannabis- of HGGttG-referentie in en vergeet 20 april 1889 (niet verder vertellen). Dit doet hij, wetend dat het bericht aan de medewerkers nu binnenkort gepubliceerd gaat worden.
  • Mijn gedachte hierbij is dat Elon, om verder te kunnen overleggen met de Saudi’s (bijvoorbeeld telefonisch vanuit zijn jet) over het van de beurs halen van Tesla, een gelijk speelveld voor alle partijen (financiers van de exit en alle aandeelhouders) wilde creëren. Dit door zijn -door hem allang bekend veronderstelde- ideeën nu concreet te maken. Daar vergiste hij zich dus in; het nieuws kwam als een verrassing voor iedereen buiten de Tesla-insiders en enkele bevriende, potentiele financiers.
  • De kans dat louter de tweet een probleem met de beursautoriteit op gaat leveren, acht ik zeer klein. Dergelijke procedures lopen tot in de decennia en worden ingekleurd door de wetenschap van het moment (in de toekomst, wanneer Tesla allang de belichaming van de Amerikaanse Droom is). History is written by the victors.
Al met al is het een mooie sub-plot voor de films die over Elon en Tesla gaan verschijnen. Maar meer dan een enkele scene zal het niet opleveren, het grote verhaal is daar te omvangrijk voor. Ik reken op een Hollywood blockbuster, gegeven het fantastische scenario met de verplichte vijf keerpunten en een dramatisch (happy) einde.
6EDC78A2-6E91-474D-BB7C-0E2647531A14.gif

De enige vraag die ik daar nog over heb, betreft het door Elon geselecteerde goede doel waar hij de opbrengsten van de filmrechten aan gaat doneren.
 
Last edited:
Voor buitenstaanders was het natuurlijk een vreemde tweet over het van de beurs halen van Tesla. Vreemd en verrassend. Maar niet dom, fout of ondoordacht. Denk even met me mee:
  • Buiten het dramatische effect van het kwaadaardige NYT artikel gaf het ons wel -als het tenminste waar is- een tijdlijn van de gebeurtenissen rond die tweet. Blijkbaar verstuurde Elon die tijdens het besturen van een Model S, onderweg naar zijn privé jet. Vanaf elk moment daarna was zijn agenda volgepland met meetings.
  • Een uur na de tweet deelt Tesla dit aan de Tesla medewerkers gerichte e-mailbericht met de buitenwereld. Taking Tesla Private Een zorgvuldig geformuleerd bericht waar naar mijn mening goed over is nagedacht, zowel door communicatie- als juridische adviseurs. Dit bericht lag blijkbaar al klaar.
  • De exacte motivatie van Elon om te tweeten zullen we later nog wel eens horen, maar er was zeker een verband met het nieuws dat het Saudische fonds een belang in Tesla had opgebouwd c.q. aan het opbouwen was. Hoofdrekenen kan Elon wel en hij had 20% opgeteld bij de hoogste beurskoers van die ochtend en kwam ergens rond de $ 420 uit, wat hem wel een grappig getal leek. Gelukkig ziet iedereen er een cannabis- of HGGttG-referentie in en vergeet 20 april 1889 (niet verder vertellen). Dit doet hij, wetend dat het bericht aan de medewerkers nu binnenkort gepubliceerd gaat worden.
  • Mijn gedachte hierbij is dat Elon, om verder te kunnen overleggen met de Saudi’s (bijvoorbeeld telefonisch vanuit zijn jet) over het van de beurs halen van Tesla, een gelijk speelveld voor alle partijen (financiers van de exit en alle aandeelhouders) wilde creëren. Dit door zijn -door hem allang bekend veronderstelde- ideeën nu concreet te maken. Daar vergiste hij zich dus in; het nieuws kwam als een verrassing voor iedereen buiten de Tesla-insiders en enkele bevriende, potentiele financiers.
  • De kans dat louter de tweet een probleem met de beursautoriteit op gaat leveren, acht ik zeer klein. Dergelijke procedures lopen tot in de decennia en worden ingekleurd door de wetenschap van het moment (in de toekomst, wanneer Tesla allang de belichaming van de Amerikaanse Droom is). History is written by the victors.
Al met al is het een mooie sub-plot voor de films die over Elon en Tesla gaan verschijnen. Maar niet meer dan een enkele scene zal het niet opleveren, het grote verhaal is daar te omvangrijk voor. Ik reken op een Hollywood blockbuster, gegeven het fantastische scenario met de verplichte vijf keerpunten en een dramatisch (happy) einde.
View attachment 327015
De enige vraag die ik daar nog over heb, betreft het door Elon geselecteerde goede doel waar hij de opbrengsten van de filmrechten aan gaat doneren.
Toevoeging: hij verstuurde die tweet vanuit de auto omdat hij de tweet precies op het tijdstip 12:48 (ik zal het uitspellen: één - twee - vier -acht) verstuurd wilde hebben. Misschien is ie zelfs wel even aan de kant van de weg gestopt om het tijdstip rustig af te wachten :)

Edit: en deze wil ik jullie dan ook niet onthouden:

Luke 12:48 New International Version (NIV)

48 But the one who does not know and does things deserving punishment will be beaten with few blows. From everyone who has been given much, much will be demanded; and from the one who has been entrusted with much, much more will be asked.
(Bible Gateway passage: Luke 12:48 - New International Version)

(Nu geen conclusies trekken over mijn bijbelkennis, Google kwam hiermee op de proppen :D. Deze edit is grappig bedoeld! ;))
 
Last edited:
Toevoeging: hij verstuurde die tweet vanuit de auto omdat hij de tweet precies op het tijdstip 12:48 (ik zal het uitspellen: één - twee - vier -acht) verstuurd wilde hebben. Misschien is ie zelfs wel even aan de kant van de weg gestopt om het tijdstip rustig af te wachten :)

Hij had beter tot 4:20PM PST kunnen wachten. Dan was de beurs ook al dicht geweest.
 
Er zijn vele ideeën over het pad naar de tweet, de mogelijke overpeinzingen, de mogelijke gevolgen. Uiteindelijk moeten we niet vergeten dat het hoofd van Elon anders werkt dan dat van de meeste mensen. Hij maakt on the spot de meest grote beslissingen...daarbij advies in de wind slaand van een ieder waarvan hij vindt dat ze geen gelijk hebben. Hij is 100% meedogenloos in het op koers houden van het schip, de boeg gericht op zijn einddoel. Al het andere is secundair. Inclusief familie en lijf en leden. Daarom zal hij geen moment getwijfeld hebben over de Saudis en de mogelijke morele implicaties. Hij heeft gewoon het geld nodig voor deze stap, de rest is geneuzel.

(Ja, ik heb "zijn" biografie gelezen en in de loop der tijd natuurlijk diverse interviews waarin hij best open was).

Elon heeft al jaren in zijn hoofd het idee dat het eigenlijk beter voor Tesla is om weer privé te gaan. Op het moment dat het erop lijkt dat er een mogelijkheid is, zal hij er vol opspringen...met alles wat hij heeft. Inclusief emotionele pressie en bedrijven onder druk zetten. De periode tussen het moment dat Elon "denkt" dat een deal mogelijk is, tot het wereldkundig maken van zijn beslissing...kan echt maar enkele minuten zijn.

Hij is altijd met dit soort zaken zijn omgeving "voor". Inclusief een (amper aanwezige) afdeling Communicatie of leden van de Raad van Bestuur/directeuren.

Dus ja, het besluit en de tweet waren "strategisch", maar ik denk alleen in het hoofd van Elon en niet bij de andere betrokkenen. Aangezien Elon wel het besluit heeft genomen, zal hij kosten van het kost een eventueel rechthoekig staafje in een rond gat timmeren...ofwel de privatisering voor elkaar krijgen. Als hij daar een "overwerkte gek" moet spelen, zal hij dat doen.

Hoewel het moment van de tweet erg ongebruikelijk is (tijdens de handel) en het medium (Twitter) niet vaak voor dit soort berichten wordt gebruikt, zit daar het probleem niet in. Ongebruikelijk is niet illegaal, ondanks de vurige wensen van gasten als Chanos. Het "funding secured" is het hete hangijzer. En terecht naar mijn mening. Gezien de uitingen van de directeuren en de inhoud van zijn blog, klopt daar niets van. Funding was en is, niet secured...funding is probably possible is meer accuraat. In de juridische wereld maakt het uit welke woorden je precies gebruikt.

Nu is Tesla in damagecontrol modus en ik vermoed dat Elon best wat persoonlijke gunsten moet gebruiken om hier zonder echte kleerscheuren vanaf te komen. Ik verwacht ook niet dat Elon ineens voor jaren de bak in zou moeten.

Wel is de manier waarop hij heeft geacteerd in mijn optiek niet juist. De mensen die je nodig hebt voor het halen van je doelen constant zo onder druk zetten en voor het blok zetten, is een doodlopende weg.
 
Zou er nou iemand echt, serieus, dus anders dan strategisch en met één of andere bedoeling, eraan twijfelen of het geld, als het nodig is, er zal zijn? Funding secured! De man heeft een netwerk met de groten (bedrijfsmatig) der aarde en er staan er zat klaar om mee te gaan doen. Daar heeft hij veel meer zicht op dan wij en het lijkt me ook logisch dat toezeggingen/afspraken nog even niet aan de grote klok worden gehangen maar dat hij voldoende zekerheid heeft om verder te gaan. Ik heb de tweets hierover nog eens doorgelezen en het ziet er gewoon doortimmerd uit. In mijn ogen onnodig en hopelijk binnenkort geheel overbodig geschraap.
 
  • Like
Reactions: basvk and Xfrank
Toevoeging: hij verstuurde die tweet vanuit de auto omdat hij de tweet precies op het tijdstip 12:48 (ik zal het uitspellen: één - twee - vier -acht) verstuurd wilde hebben. Misschien is ie zelfs wel even aan de kant van de weg gestopt om het tijdstip rustig af te wachten :)

Edit: en deze wil ik jullie dan ook niet onthouden:

Luke 12:48 New International Version (NIV)

48 But the one who does not know and does things deserving punishment will be beaten with few blows. From everyone who has been given much, much will be demanded; and from the one who has been entrusted with much, much more will be asked.
(Bible Gateway passage: Luke 12:48 - New International Version)

(Nu geen conclusies trekken over mijn bijbelkennis, Google kwam hiermee op de proppen :D. Deze edit is grappig bedoeld! ;))
Elon is een geek. 1248 zijn niets anders dan machten van 2.