Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Subscribe to read | Financial Times

Hiermee is het wel gedaan. Musk zegt Tesla private te willen nemen en een paar weken later toch niet. De SEC kan dit niet negeren en kans op bestraffing van Tesla en wellicht van Musk zelf is evident groot. Dan de litigation. De koers van het aandeel heeft flink gereageerd op de tweet om private te nemen. Er is veel jurisprudentie over US class action tegen misinformation - die stelt aandeelhouders vaak in het gelijk. Daarnaast hebben short sellers veel incentive om individueel zaken te beginnen. En tenslotte de geloofwaardigheid van de Musk's tweets. Als zelf zijn statements als CEO niet serieus te nemen zijn, wat dan wel?
 
  • Informative
Reactions: CARdioDriver
Subscribe to read | Financial Times

Hiermee is het wel gedaan. Musk zegt Tesla private te willen nemen en een paar weken later toch niet. De SEC kan dit niet negeren en kans op bestraffing van Tesla en wellicht van Musk zelf is evident groot. Dan de litigation. De koers van het aandeel heeft flink gereageerd op de tweet om private te nemen. Er is veel jurisprudentie over US class action tegen misinformation - die stelt aandeelhouders vaak in het gelijk. Daarnaast hebben short sellers veel incentive om individueel zaken te beginnen. En tenslotte de geloofwaardigheid van de Musk's tweets. Als zelf zijn statements als CEO niet serieus te nemen zijn, wat dan wel?
Ik verwacht dat dat wel meevalt. Alle berichtgevingen deden niets meer dan aangeven “considering” en dat definitieve beslissing nog genomen moet worden. Uiteindelijk blijkt dat ze het toch niet willen. Effect op koersen was uiteindelijk minimaal en is nu eenmaal part of the game. Als aandeelhouders dit prima vinden, en waarom niet, gaat het leven gewoon verder. Ik zie wel de komende weken.
 
  • Like
Reactions: MissAutobahn
Subscribe to read | Financial Times

Hiermee is het wel gedaan. Musk zegt Tesla private te willen nemen en een paar weken later toch niet. De SEC kan dit niet negeren en kans op bestraffing van Tesla en wellicht van Musk zelf is evident groot. Dan de litigation. De koers van het aandeel heeft flink gereageerd op de tweet om private te nemen. Er is veel jurisprudentie over US class action tegen misinformation - die stelt aandeelhouders vaak in het gelijk. Daarnaast hebben short sellers veel incentive om individueel zaken te beginnen. En tenslotte de geloofwaardigheid van de Musk's tweets. Als zelf zijn statements als CEO niet serieus te nemen zijn, wat dan wel?
Tja, ik heb hierover op dit platform vorig weekend mijn verbazing uitgesproken. Volgens meerdere forumleden zag ik het niet goed en was het allemaal onderdeel van een groter plan. Helaas blijkt het grote plan meer op een spontane oprisping. Het spreekt voor zich dat ik liever ongelijk had gehad. Weer ruis en ballast op de lijn...

Maar, ik positief mens, wellicht komende maandag wat bijkopen:)
 
  • Like
Reactions: MusQueTear and Carl
Tja, ik heb hierover op dit platform vorig weekend mijn verbazing uitgesproken. Volgens meerdere forumleden zag ik het niet goed en was het allemaal onderdeel van een groter plan. Helaas blijkt het grote plan meer op een spontane oprisping. Het spreekt voor zich dat ik liever ongelijk had gehad. Weer ruis en ballast op de lijn...

Maar, ik positief mens, wellicht komende maandag wat bijkopen:)

Elon is een schaker en kijkt wat zetten verder vooruit dan wij. Er is een idee, plan, voornemen om te kijken wat de haalbaarheid is om met de hele tent "private" te gaan. Dan kun je twee dingen doen. Je kunt binnenkamers partijen benaderen en dan is het wachten op de eerste die lekt en dan is de beer los: "Elon is in het geheim bezig om....". Andere optie is om gewoon op tafel te gooien en dan die dingen hun loop te laten. Hij heeft het onderzocht zoals aangekondigd en uiteindelijk geconcludeerd dat ze die weg niet moeten inslaan. Tot hiertoe niets bijzonders. Ik denk het hele circus hem nauwelijks interesseert en hem in ieder geval niet uit koers brengt. Net als een surfer die moeiteloos (nou ja, ik kan het niet) op de voorkant van een golf verder glijdt terwijl de golf achter hem onstuimig wordt. En passant ook even wereldwijd shorts en FUD gebeuren aan de kaak gesteld.

En hij is inmiddels alweer wat stapjes verder en wij zitten in de "kolken". Wat beeldspraak in het weekend mag wel toch?
 
Tja, ik heb hierover op dit platform vorig weekend mijn verbazing uitgesproken. Volgens meerdere forumleden zag ik het niet goed en was het allemaal onderdeel van een groter plan. Helaas blijkt het grote plan meer op een spontane oprisping. Het spreekt voor zich dat ik liever ongelijk had gehad. Weer ruis en ballast op de lijn...

Maar, ik positief mens, wellicht komende maandag wat bijkopen:)
Ik sta helemaal achter jouw opmerking dat die tweet oliedom was. Feit: er zijn nu verschillende rechtzaken aangespannen en een SEC onderzoek loopt. Dat kost aan mitigatie alleen al 10-tallen miljoenen dollars en - nog het ergste - leidt af van wat Tesla wil doen: mooie klimaatvriendelijke auto's maken. En zoals ook al op dit forum gezegd is, met de juridische kosten had Tesla mooie dingen kunnen doen (opzetten van de een degelijke supply chain voor onderdelen met predictive AI bijvoorbeeld, zodat niemand langer dan 24 uur op zijn onderdelen zit te wachten?)
 
Ik sta helemaal achter jouw opmerking dat die tweet oliedom was. Feit: er zijn nu verschillende rechtzaken aangespannen en een SEC onderzoek loopt. Dat kost aan mitigatie alleen al 10-tallen miljoenen dollars en - nog het ergste - leidt af van wat Tesla wil doen: mooie klimaatvriendelijke auto's maken. En zoals ook al op dit forum gezegd is, met de juridische kosten had Tesla mooie dingen kunnen doen (opzetten van de een degelijke supply chain voor onderdelen met predictive AI bijvoorbeeld, zodat niemand langer dan 24 uur op zijn onderdelen zit te wachten?)

100% eens. Elon zag een theoretische mogelijkheid om een gewenst doel te bereiken en greep vol die kans. Op een manier zoals van hem verwacht mag worden. Namelijk, redelijk spontaan en zonder support van belangrijke spelers in het bedrijf en volgas.

Gezien de eerste blog van Elon waarin hij wat slagen om de arm formuleerde, als ook de initiële reactie van de board, begon het op damage control te lijken. Ik las in de reacties van de board dat men deze actie niet erg kon waarderen. Wanneer directeuren in een reactie focussen op resultaten uit het verleden van Elon en de belangrijke invloed van hem, dan keuren ze de actie zelf af. Anders hadden ze daar in hun reactie vol achtergestaan.

Vervolgens werd er een haalbaarheids "onderzoek" op touw gezet en hield Elon zijn twittersnavel stijf gesloten. Standaard politieke handeling om met zo min mogelijk gezichtsverlies terug te kunnen krabbelen.

Nu deze nieuwe blog welke een schoolvoorbeeld "back paddelen" genoemd mag worden naar mijn mening.

Elon zag een kans, heeft geschoten en gemist. Kan een keer gebeuren. Alleen heeft dit hele gedoe het "imago" van hem en van Tesla niet verbeterd. Er zijn zelfs juridische risico's bijgekomen die op zijn minst een hoop geld zullen kosten. Ook Elon zal misschien uiteindelijk zelf moeten "schikken". Een voornemen voor privatisering kan je prima hebben en communiceren...als bedrijf. En wel op een georganiseerde manier. Er was immers geen bloedspoed om deze privatisering nu uit te voeren. Dit was lomp en onprofessioneel...en uiteindelijk moet blijken of het juridisch problematisch wordt.

Als CEO ben je verantwoordelijk voor je bedrijf en de uitstraling van je bedrijf. Dus moet je ervoor zorgen dat er geen risico's worden gecreëerd en schade wordt geleden door ondergeschikten...maar bovenal door jezelf!

Ja, er zijn shorters die je moeilijk als eerlijk en beschaafd kunt omschrijven. Ja, de media houdt van Elon/Tesla drama in iedere vorm en van elk soort. Er wordt bewust een hoop FUD de wereld ingeslingerd en artikelen die niet eens leugenachtig zijn, worden wel "ingekleurd" op een manier waardoor toch een negatief gevoel ontstaat.

Maar Elon creëert ook veel munitie waarmee op hem en zijn bedrijf geschoten kan worden.

- zijn veel te positieve en niet realistische doelen
- zijn niet professionele aanvallen op media, bedrijven en personen (aanvallen kan ook op een waardige manier)
- zijn "bokkensprongen", ofwel uitspraken die op zijn gevoel lijken te zijn gebaseerd, maar zonder ruggespraak met zijn C-klasse bestuurders worden gedaan in de media

Tesla en Elon moeten vooral blijven pushen en hun kracht gebruiken. En daarbij moeten ze vooral hun koppie blijven gebruiken. Elon voorop.

Een lange post..maar uiteindelijk zijn het maar mijn 2 centen.
 
  • Like
Reactions: Flaker
Ik verwacht dat dat wel meevalt. Alle berichtgevingen deden niets meer dan aangeven “considering” en dat definitieve beslissing nog genomen moet worden. Uiteindelijk blijkt dat ze het toch niet willen. Effect op koersen was uiteindelijk minimaal en is nu eenmaal part of the game. Als aandeelhouders dit prima vinden, en waarom niet, gaat het leven gewoon verder. Ik zie wel de komende weken.
De feiten zijn dat Musk met zijn tweet aanleiding heeft gegeven voor een koersstijging van enkele miljarden market cap en een daling van meer dan tien daarna door het recht praten. Ruim voldoende voor class action en kans op slagen is groot.
 
Dat er een koersbeweging ten tevolge van de tweet is geweest zegt niks. Het gaat erom of hij misleidende informatie heeft gegeven. Denk dat dat wel mee valt. Denk dat de SEC dit beter kan bepalen op basis van alle feiten. De toekomst zal het uitwijzen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dat er een koersbeweging ten tevolge van de tweet is geweest zegt niks. Het gaat erom of hij misleidende informatie heeft gegeven. Denk dat dat wel mee valt. Denk dat de SEC dit beter kan bepalen op basis van alle feiten. De toekomst zal het uitwijzen.

Qua SEC zou idd zomaar kunnen, dit art., volop SEC-followers en -deskundigen citerend, zit ook helemaal op die toer, met dank aan Trump blijkbaar...
Tesla, Musk face SEC wrist slap at worst, experts say: Frankel
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik zou hem willen aanraden het Britse voorbeeld te volgen. Revenge is a dish best served cold. Leg die telefoon weg en haal je gelijk door je resultaten.
Ik zou hem willen aanraden lekker zichzelf te blijven en inderdaad geen *sugar* te accepteren.
Er wordt door te veel media schofterig geprofiteerd door schandaalberichten eindeloos te herhalen.

Edit: TMC maakt van s**t kennelijk...: suiker o_O
 
Ik zou hem willen aanraden lekker zichzelf te blijven en inderdaad geen *sugar* te accepteren.
Er wordt door te veel media schofterig geprofiteerd door schandaalberichten eindeloos te herhalen.

Edit: TMC maakt van s**t kennelijk...: suiker o_O
Inderdaad, en ik verbaas me over de pure haat die doorklinkt in sommige tweets of antwoorden op tweets die Elon naar zijn hoofd geslingerd krijgt.
Er zijn er die voor minder een halve school overhoop schieten...
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik zou hem willen aanraden lekker zichzelf te blijven en inderdaad geen *sugar* te accepteren.
Er wordt door te veel media schofterig geprofiteerd door schandaalberichten eindeloos te herhalen.

Dat hij zichzelf moet blijven steun ik, maar soms ontbreekt het Elon een beetje aan zelfbeheersing. Zoals hierboven aangehaald is het enkel reageren op persoonlijke aanvallen door succesvol te zijn m.i. een betere tactiek.

Bij (te) ernstige negatieve media-campagnes lijkt het mij zinvoller en krachtdadiger om via tesla.com een offcieel blogbericht de wereld in te sturen, waarbij met concrete data wordt weerlegd wat Tesla wordt verweten.

De haatcampagnes tegen Tesla halen op de lange termijn ook weinig uit. Enkel de korte termijn investeerders lijden eronder. Dus beter niet doen :).
 
Het is soms ook een kwestie van "pick your battles...". Er hoeft niet op alle slakken zout. Er is zoveel leuks dat hij zou kunnen tweeten of bloggen. Rommelen op twitter kost hem weinig tijd en het is super dat een CEO via dat medium in verbinding staat met de klant/geïnteresseerde...maar het is wel wat verstandiger dat hij wat minder vaak op de kast klimt.