Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Je zou dus in extremis een Adolf Hitler ook toegang willen geven tot welk social mediakanaal dan ook? Tsja, geen wonder dat de wereld naar de kloten gaat.
Er zijn grenzen (genocide is daar een van). Is grijs en lastig (niemand kon destijds voorspellen wat Hitler heeft gedaan), maar ik vindt ze veel te ver gaan. Trump is daar een voorbeeld van (ik vindt hem een idioot, maar die heb je ook nodig). Ze zijn gewoon bang denk ik dan. En angst is geen goede drijfveer. Van mij mag alles veel opener (gaat overigens niet alleen over personen, maar ook producten en diensten). Internet en alles wat erbij hoort is uiterst krachtig maar ze zijn druk bezig het om zeep te halen.

En als de wereld daardoor naar de klote gaat....... tja dat wil dan schijnbaar de meerderheid. Je houdt het toch niet tegen (water vindt altijd zijn eigen weg).

Daarom vindt ik Musk ook zo leuk.... die doet niet eens meer de moeite om een vinger op te steken, doet gewoon wat hij denkt, beschermd niks (geeft alle patenten vrij) en vindt een weg (erg knap, moesten meer mensen doen).
 
Er zijn grenzen (genocide is daar een van). Is grijs en lastig (niemand kon destijds voorspellen wat Hitler heeft gedaan), maar ik vindt ze veel te ver gaan. Trump is daar een voorbeeld van (ik vindt hem een idioot, maar die heb je ook nodig). Ze zijn gewoon bang denk ik dan. En angst is geen goede drijfveer. Van mij mag alles veel opener (gaat overigens niet alleen over personen, maar ook producten en diensten). Internet en alles wat erbij hoort is uiterst krachtig maar ze zijn druk bezig het om zeep te halen.

En als de wereld daardoor naar de klote gaat....... tja dat wil dan schijnbaar de meerderheid. Je houdt het toch niet tegen (water vindt altijd zijn eigen weg).

Daarom vindt ik Musk ook zo leuk.... die doet niet eens meer de moeite om een vinger op te steken, doet gewoon wat hij denkt, beschermd niks (geeft alle patenten vrij) en vindt een weg (erg knap, moesten meer mensen doen).
In basis heb je wel gelijk, maar er zijn genoeg situaties waarin het onwenselijk is dat alles wordt toegestaan. Niet zozeer omdat iemand iets op het internet of social media verkondigd, maar meer de gevolgen daarvan. Er zijn helaas veel mensen die deze onzin als waarheid aannemen wat weer een gevaar of bedreigend kan zijn voor anderen.
Denk bv aan de onzin die de complotdenkers hebben verkondigd. Dat ze dat doen is één, maar dat daar velen volgers uit voortkomen die deze onzin geloven heeft meer gevolgen. Hetzelfde bij Trump, wat hij denkt moet hij zelf weten, maar de bestorming van het Capitool is wel een direct gevolg van zijn uitspraken op (social) media.
Dus ja alles mag, maar er zijn wel grenzen van fatsoen.
 
In basis heb je wel gelijk, maar er zijn genoeg situaties waarin het onwenselijk is dat alles wordt toegestaan. Niet zozeer omdat iemand iets op het internet of social media verkondigd, maar meer de gevolgen daarvan. Er zijn helaas veel mensen die deze onzin als waarheid aannemen wat weer een gevaar of bedreigend kan zijn voor anderen.
Denk bv aan de onzin die de complotdenkers hebben verkondigd. Dat ze dat doen is één, maar dat daar velen volgers uit voortkomen die deze onzin geloven heeft meer gevolgen. Hetzelfde bij Trump, wat hij denkt moet hij zelf weten, maar de bestorming van het Capitool is wel een direct gevolg van zijn uitspraken op (social) media.
Dus ja alles mag, maar er zijn wel grenzen van fatsoen.
Mee eens, ik vindt gewoon dat iedereen zijn mening mag verkondigen en we niet moeten betuttelen. Is best lastig hier goede balans in te vinden. Bestormingen hebben overigens een reden, doen we al eeuwen.... de bastile als voorbeeldje. Maar terug on topic: laat Musk Twitter maar lekker open gooien, beter dan sensuur.
 
Er zijn grenzen (genocide is daar een van). Is grijs en lastig (niemand kon destijds voorspellen wat Hitler heeft gedaan), maar ik vindt ze veel te ver gaan. Trump is daar een voorbeeld van (ik vindt hem een idioot, maar die heb je ook nodig). Ze zijn gewoon bang denk ik dan. En angst is geen goede drijfveer. Van mij mag alles veel opener (gaat overigens niet alleen over personen, maar ook producten en diensten). Internet en alles wat erbij hoort is uiterst krachtig maar ze zijn druk bezig het om zeep te halen.

En als de wereld daardoor naar de klote gaat....... tja dat wil dan schijnbaar de meerderheid. Je houdt het toch niet tegen (water vindt altijd zijn eigen weg).

Daarom vindt ik Musk ook zo leuk.... die doet niet eens meer de moeite om een vinger op te steken, doet gewoon wat hij denkt, beschermd niks (geeft alle patenten vrij) en vindt een weg (erg knap, moesten meer mensen doen).
Fijn dat je de handschoen oppakt en ja, ik mis Trump ergens wel maar nee, notoire haatzaaiers dienen verbannen te worden cq te blijven. Mss omdat ik jurist ben maar de vrijheid van meningsuiting wordt beperkt als de uitoefening daarvan de rechten van anderen schaadt.
 
”de rechten”? Dat is een ruim begrip
Ja. We hebben allen grondrechten maar die zijn niet allemaal absoluut (zoals het eigendomsrecht) en mogen dus beperkt worden wat dus ook gebeurt. Zo kan ik in principe zeggen wat ik wil maar als dat smaad wordt ben ik strafbaar. En dan hebben we direct Trump te pakken want die ging niet één keer over de schreef maar continu.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Fijn dat je de handschoen oppakt en ja, ik mis Trump ergens wel maar nee, notoire haatzaaiers dienen verbannen te worden cq te blijven. Mss omdat ik jurist ben maar de vrijheid van meningsuiting wordt beperkt als de uitoefening daarvan de rechten van anderen schaadt.
Dat vindt Elon ook, hij houdt het op democratische principes: Je mag zeggen wat je wilt, zolang het wettelijk mag. (Het idee is dat als je al maatschappij iets (niet) wilt, je daar een wet voor hebt of maakt. Al het andere is censuur. Zo hebben de grieken het ooit bedacht en dat gaat toch meestal wel goed.)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ja. We hebben allen grondrechten maar die zijn niet allemaal absoluut (zoals het eigendomsrecht) en mogen dus beperkt worden wat dus ook gebeurt. Zo kan ik in principe zeggen wat ik wil maar als dat smaad wordt ben ik strafbaar. En dan hebben we direct Trump te pakken want die ging niet één keer over de schreef maar continu.
Exact, in één van de interviews hierover heeft Elon ook gezegd dat Twitter Trump in die gevallen zou hebben moeten bannen voor beperkte tijd en de contra-legem-tweets (laten) verwijderen.
 
Op Twitter en andere sociale media gebeuren heel veel zaken die niet door de beugel kunnen (pesten, seksuele intimidatie, afpersing, andere illegale praktijken,...) en er is een groot spanningsveld over de mate waarin die platformen moeten instaan om dat actief te controleren. Ik denk dat de meeste platformen goed genoeg weten dat ze toch bepaalde acties moeten ondernemen, omdat anders de politiek ingrijpt en hun wel eens veel drastischere (en duurdere) maatregelen zou opleggen. Volop de kaart van vrije meningsuiting trekken en alles zijn gang laten gaan, gaat volgens mij enkel het omgekeerde bewerkstelligen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
De mail is gericht aan diegenen die direct aan EM rapporteren, maar de inhoud lijkt over alle werknemers te gaan... Hoe dan ook, het lijkt me persoonlijk geen pretje om voor hem te werken 😅
Heel veel jobs doe je niet in je eentje en dan is thuiswerken heel lastig en niet altijd erg productief.
Ik weet dat het in heel veel andere functies wel prima kan en dat wordt vaak tegen geworpen voor de functies waar dit niet zo is.

Bijv. vertrouwelijk HR gesprekken met medewerkers over teams of skype werkt gewoon niet. Een HR medewerker die dat niet kan of wil begrijpen snapt zijn eigen baan niet. Niet voor niets dat hij dit expliciet benoemd.

In de huidige arbeidskrapte zie je wel dat er steeds medewerkers zijn die de randjes gaan opzoeken. Hun eigen "pretje" gaat steeds meer boven dat van de werkgever.

Gezien het feit dat Tesla weinig last heeft met het krijgen personeel zullen ze dus ook meer "normale" eisen kunnen stellen aan hun personeel.
 
Gezien het feit dat Tesla weinig last heeft met het krijgen personeel zullen ze dus ook meer "normale" eisen kunnen stellen aan hun personeel.
De vraag is wat we nog normaal vinden.

Ik kan niet voor Tesla werken want Tesla concentreert al hun Benelux- en Europese functies in Amsterdam. Ik ben voor de missie, maar ga echt niet in de randstad wonen.

Temeer, ik kende in 2000 al mensen die 100% remote werkten voor Vodafone. Een bedrijf wat ik ken heeft recent niet alleen 2/5e tot 3/5e thuiswerk als norm ingesteld, maar sluit zelfs elke maandag hun kantoren. Uit een studie bleek namelijk dat dat meer effect had op het terugdringen van CO2 uitstoot dan iedereen een EV geven. Vanaf 2 kilometer woon-werk-verkeer bleek kantoorwerk al meer CO2 uit te stoten dan van thuis te werken. En neem maar van me aan, er gebeuren weinig dingen op een verzekeringsbedrijf waar je met meerderen aan 1 machine zit te werken.

Tesla bied zelf overigens bepaalde 100% remote functies aan, zoals customer support.

Maar zoals gezegd, het is een sellers market. De mensen die bij Tesla niet meer remote kunnen werken, kunnen wel bij andere silicon valley bedrijven terecht. Tesla moet het hebben van jong vlees dat nog naïef uren klopt. En dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Een goeie manager herkent wat nodig is om elk individu succesvol te laten werken, en legt geen algemene verplichtingen op om een soort van gelijkheid te bewaren.
 
De vraag is wat we nog normaal vinden.

Ik kan niet voor Tesla werken want Tesla concentreert al hun Benelux- en Europese functies in Amsterdam. Ik ben voor de missie, maar ga echt niet in de randstad wonen.

Temeer, ik kende in 2000 al mensen die 100% remote werkten voor Vodafone. Een bedrijf wat ik ken heeft recent niet alleen 2/5e tot 3/5e thuiswerk als norm ingesteld, maar sluit zelfs elke maandag hun kantoren. Uit een studie bleek namelijk dat dat meer effect had op het terugdringen van CO2 uitstoot dan iedereen een EV geven. Vanaf 2 kilometer woon-werk-verkeer bleek kantoorwerk al meer CO2 uit te stoten dan van thuis te werken. En neem maar van me aan, er gebeuren weinig dingen op een verzekeringsbedrijf waar je met meerderen aan 1 machine zit te werken.

Tesla bied zelf overigens bepaalde 100% remote functies aan, zoals customer support.

Maar zoals gezegd, het is een sellers market. De mensen die bij Tesla niet meer remote kunnen werken, kunnen wel bij andere silicon valley bedrijven terecht. Tesla moet het hebben van jong vlees dat nog naïef uren klopt. En dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Een goeie manager herkent wat nodig is om elk individu succesvol te laten werken, en legt geen algemene verplichtingen op om een soort van gelijkheid te bewaren.

Zoals gezegd, het is voor heel veel functies wel goed mogelijk maar voor een aantal is het lastig tot soms onmogelijk.
Je ziet dat sommige dat onderscheid niet kunnen maken. Ook als je bijv. leidinggevende bent van mensen die dagelijks leiding nodig hebben dan is thuiswerken echt een no-go en ook de mensen die dagelijks leiding nodig hebben.

Wat ze noemen "professionals" kan je ook goed sturen op out-put en dan is thuiswerken prima te doen.
Als je een fabriek hebt met duizenden medewerkers dan wil je dat die direct bij een leidinggevende of HR kunnen aankloppen/ binnenlopen.

Ik ben absoluut voor thuiswerken maar soms draait het ook door.
 
  • Like
Reactions: Paco