Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

This site may earn commission on affiliate links.
Zag gisteren voor de eerste keer die idiote reclame van Lexus (of was het Toyota?) waarbij de draad met veel poeha wordt doorgekliefd.
Heb daarna al mijn aandelen Toyota verkocht. Jarenlang had ik die, omdat ik ik er van overtuigd was dat Toyota toonaangevend zou worden qua nieuw technologieën. Niet dus.
De spot met het doorklieven van de laadkabel is van Lexus. Hier ligt een totaal verkeerde houding aan ten grondslag. Kennelijk hebben ze bij Lexus/Toyota een enorme hekel aan laadkabels. Ze doen bij al hun ontwikkelingswerk hun uiterste best om laadkabels niet nodig te hebben. Dat doen ze met hun hybrides waar het belangrijkste, maar valse, verkoopargument is dat er tot 50% elektrisch kan worden gereden zonder opladen.
Ze doen het ook door in te zetten op waterstof.
Kennelijk wekt het agressie op nu ze zo langzamerhand in de gaten moeten krijgen dat hun voorsprong van 10 jaar geleden inmiddels op een rampzalige achterstand begint uit te lopen.
 
  • Helpful
Reactions: NicoV
In haar reclame heeft Toyota het over 50% van de tijd. Misschien zit daar de truuk in van deze slimme marketing jongens en meisjes.
Bijvoorbeeld de helft van de tijd snelweg tegenover de andere helft in de stad of eerst een uur bergaf en dan een uur stapvoets file rijden.
Er zal vast wel een situatie denkbaar zijn. Al met al natuurlijk ongeloofwaardig.
 
In haar reclame heeft Toyota het over 50% van de tijd. Misschien zit daar de truuk in van deze slimme marketing jongens en meisjes.
Bijvoorbeeld de helft van de tijd snelweg tegenover de andere helft in de stad of eerst een uur bergaf en dan een uur stapvoets file rijden.
Er zal vast wel een situatie denkbaar zijn. Al met al natuurlijk ongeloofwaardig.
In haar reclame heeft Toyota het over 50% van de tijd. Misschien zit daar de truuk in van deze slimme marketing jongens en meisjes.

Precies. De helft van de tijd elektrisch rijden. Ook makkelijker haalbaar indien die fossielgenerator staat te stoken bij stilstand om snel de SoC van de penlites op te waarderen :/
 
In haar reclame heeft Toyota het over 50% van de tijd. Misschien zit daar de truuk in van deze slimme marketing jongens en meisjes.
Bijvoorbeeld de helft van de tijd snelweg tegenover de andere helft in de stad of eerst een uur bergaf en dan een uur stapvoets file rijden.
Er zal vast wel een situatie denkbaar zijn. Al met al natuurlijk ongeloofwaardig.
Een van mijn vrienden heeft zo'n wat woest uitziend bakje, een C-HR. Al heeft ie 100 km snelweg achter de rug, en hij rijdt onder de 45 km/u, dan gaat de benzinemotor uit. Maar ... dat duurt helemaal 3 kilometer en dat gaat de benzinemotor weer aan, ook als ie onder 45 km rijdt.
 
Een van mijn vrienden heeft zo'n wat woest uitziend bakje, een C-HR. Al heeft ie 100 km snelweg achter de rug, en hij rijdt onder de 45 km/u, dan gaat de benzinemotor uit. Maar ... dat duurt helemaal 3 kilometer en dat gaat de benzinemotor weer aan, ook als ie onder 45 km rijdt.
Het ding is voor een elektrische auto ook niet bijzonder snel, hij doet er een whopping 11,0 seconden over om op 100km/u te komen.
 
  • Love
Reactions: FVO
In haar reclame heeft Toyota het over 50% van de tijd. Misschien zit daar de truuk in van deze slimme marketing jongens en meisjes.
Bijvoorbeeld de helft van de tijd snelweg tegenover de andere helft in de stad of eerst een uur bergaf en dan een uur stapvoets file rijden.
Er zal vast wel een situatie denkbaar zijn. Al met al natuurlijk ongeloofwaardig.

Om precies te zijn: "En de C-HR is er ook als hybride waarmee je tot 50% van de tijd elektrisch rijdt. Zonder stekker!"
Ze suggereerden 50% van de tijd terwijl ze volkomen BS schrijven. Want wat is "tot 50% van de tijd"..? Kan het dan ook 10% van de tijd zijn, of 35%? Immers: "tot". welke tijd hebben die marketeers het over? verschilt dat dan per gebruiker, de ene10%, de ander 50%.? Of is dat de tijd die een rit kost en dus per rit? Kan het zijn dat je ritten hebt waarbij je 50% van de tijd die de rit duurt elektrisch rijdt?? Voor welke ritten geldt dat dan en voor hoeveel van mijn ritten gaat dat op?
Maw - wat een BS.
 
Tot 50% van de tijd, ik denk het volgende. Stel een ritje van 30 minuten, waarbij je 4km in de stad rijdt en daar 15 minuten over doet. Volgens mij redt dat ding 4km full electric, dus zie daar de “tot 50% van de tijd” claim. Dat je de resterende tijd knalhard benzine aan het verstoken bent tegen 1 op 15 (positieve inschatting), daar hebben ze het niet over ;)
 
Ik zit er aan te denken om een klacht in te dienen bij de reclamecode commissie. In mijn ogen is het pure misleiding.
Stichting Reclame Code: Een klacht indienen?

Je moet echter bewijs indienen. Heeft iemand toevallig een opname gemaakt van deze reclameuitingen?
Website Toyota:

Laat je verleiden door de nieuwe Toyota C-HR: de stoere, strak gelijnde 5-deurs cross-over van Toyota. Achter het stuur van de C-HR is elke rit een feest. En de C-HR is er ook als hybride waarmee je tot 50% van de tijd elektrisch rijdt. Zonder stekker! Ontdek het zelf. Doe de Energy Challenge bij de Toyota-dealer en maak kans op een schitterende VanMoof e-bike t.w.v. € 2.998,-!

Let op: "tot". Bespaar je de moeite...
 
Een diesel treinlocomotief is meestal diesel-electrisch of diesel-hydraulisch. De diesel-electrische variant rijdt dus 100% electrisch in de beleving van Toyota. Alleen jammer dat er zoveel diesel in moet om dat ding electrisch te moeten laten rijden....
 
Website Toyota:

Laat je verleiden door de nieuwe Toyota C-HR: de stoere, strak gelijnde 5-deurs cross-over van Toyota. Achter het stuur van de C-HR is elke rit een feest. En de C-HR is er ook als hybride waarmee je tot 50% van de tijd elektrisch rijdt. Zonder stekker! Ontdek het zelf. Doe de Energy Challenge bij de Toyota-dealer en maak kans op een schitterende VanMoof e-bike t.w.v. € 2.998,-!

Let op: "tot". Bespaar je de moeite...

Elektrisch rijden betekent dat je rijdt op (elektrische) energie die niet komt uit fossiele brandstof in de auto en dat die auto 0,00 uitstoot heeft. Dat is hier niet het geval dus het is geen elektrisch rijden. Het enige dat ze duidelijk maken is dat een brandstofauto enorm inefficiënt is en wel zo dat met het oppakken van slechts een deel van de normaal verloren gegane (door de brandstof gegeneerde) energie de auto nog iets doet zodat het niet in het putje gaat.

Zie hier de (destijds briljante) invulling die de Prius gaf precies 20 jaar geleden. Die tijd hebben ze stil gestaan.

Klacht indienen kan ondermeer, de Commissie heeft toegang tot alle reclabmeuitingen dus je hoeft niet speciaal een opname te maken.

Edit, voorbeeld locomotief is goed voorbeeld, inderdaad 100% elektrisch. Dat geldt dan ook voor de (gewone) Volt en Ampera trouwens.
 
Elektrisch rijden betekent dat je rijdt op (elektrische) energie die niet komt uit fossiele brandstof in de auto en dat die auto 0,00 uitstoot heeft. Dat is hier niet het geval dus het is geen elektrisch rijden. Het enige dat ze duidelijk maken is dat een brandstofauto enorm inefficiënt is en wel zo dat met het oppakken van slechts een deel van de normaal verloren gegane (door de brandstof gegeneerde) energie de auto nog iets doet zodat het niet in het putje gaat.

Zie hier de (destijds briljante) invulling die de Prius gaf precies 20 jaar geleden. Die tijd hebben ze stil gestaan.

Klacht indienen kan ondermeer, de Commissie heeft toegang tot alle reclabmeuitingen dus je hoeft niet speciaal een opname te maken.

Edit, voorbeeld locomotief is goed voorbeeld, inderdaad 100% elektrisch. Dat geldt dan ook voor de (gewone) Volt en Ampera trouwens.
Die nieuwe Toyota's hebben zulke kleine accu's dat het rijden op elektriciteit echt een lachertje is. Na 3 km is het gewoon over met het rijden op de accu. Die nieuwe Toyota C-HR rijdt gemiddeld 1:15, mits je het rustig aan doet.
Mijn zoon heeft afgelopen week bij Tesla zijn Opel Ampera ingeleverd bij het afhalen van zijn Model X.
Die Ampera heeft over zijn hele levensduur van 110.000 km een brandstofverbruik gehad van 1 op 55 km.
Dat vind ik wel een heel goede prestatie. Dat zou Toyota ook moeten kunnen, maar ze willen het simpelweg niet.
Losers zijn het.
 
  • Like
Reactions: FVO
Website Toyota:

Laat je verleiden door de nieuwe Toyota C-HR: de stoere, strak gelijnde 5-deurs cross-over van Toyota. Achter het stuur van de C-HR is elke rit een feest. En de C-HR is er ook als hybride waarmee je tot 50% van de tijd elektrisch rijdt. Zonder stekker! Ontdek het zelf. Doe de Energy Challenge bij de Toyota-dealer en maak kans op een schitterende VanMoof e-bike t.w.v. € 2.998,-!

Let op: "tot". Bespaar je de moeite...

De disclaimer “tot” zal Toyota hier niet persé helpen: of reclame misleidend is wordt - kort gezegd - bepaald aan de hand van wat de gemiddelde consument onder een reclame-uiting begrijpt. Zie art. 7 en 8 van de Nederlandse Reclame Code voor de exacte omschrijving van misleidende reclame.

Als norm geldt dus niet enkel een taalkundige beoordeling. Als een dergelijke maatstaf zou worden gehanteerd zou Toyota ook “tot 100% elektrisch” kunnen roepen, er zijn vast ritten denkbaar waar dat het geval zal zijn.
 
De disclaimer “tot” zal Toyota hier niet persé helpen: of reclame misleidend is wordt - kort gezegd - bepaald aan de hand van wat de gemiddelde consument onder een reclame-uiting begrijpt. Zie art. 7 en 8 van de Nederlandse Reclame Code voor de exacte omschrijving van misleidende reclame.

Als norm geldt dus niet enkel een taalkundige beoordeling. Als een dergelijke maatstaf zou worden gehanteerd zou Toyota ook “tot 100% elektrisch” kunnen roepen, er zijn vast ritten denkbaar waar dat het geval zal zijn.
In dat geval is het misleidend. Tenzij de auto keer kan dan we denken.
 
Kan je deze direct meenemen..
 

Attachments

  • IMG_7927.jpg
    IMG_7927.jpg
    263.8 KB · Views: 55
Helemaal eens, 50% elektrisch rijden terwijl de benzinemotor als aggregaat dienst doet, pure misleiding. Toyota doet dit uit pure frustratie omdat ze de boot missen van het volledig elektrisch rijden en te lang zijn doorgegaan met de ontwikkeling van hybride en waterstof, voor de toekomst kansloze technieken als het op personenvervoer aankomt.
Het blijft me verbazen hoe een vooruitstrevend merk in de jaren '90 zo vooruitziend kon zijn met zijn hybrides en (mede door Japanse overheid) zich nu zo kan vergissen. En blijven volhouden in zijn vergissing op de koop toe.
 
  • Like
Reactions: robertvg and RvdVen