Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Niet echt gebruikersvriendelijk maar het werkt wel.
Ja, telkens je voertuig afmelden is een bizarre workaround.

Dat is je tuinverlichting uitzetten door de hoofdschakelaar van je woning om te zetten i.p.v. de schakelaar bij de tuindeur te gebruiken want die schakelaar zet enkel de schemer detectie uit :)

Beter zou gewoon zijn als de optie smart charging uit zetten gewoon direct het pollen stopt. De optie zit al in de user interface dus dat had al lang gerealiseerd moeten zijn.
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Ja, telkens je voertuig afmelden is een bizarre workaround.

Dat is je tuinverlichting uitzetten door de hoofdschakelaar van je woning om te zetten i.p.v. de schakelaar bij de tuindeur te gebruiken want die schakelaar zet enkel de schemer detectie uit :)

Beter zou gewoon zijn als de optie smart charging uit zetten gewoon direct het pollen stopt. De optie zit al in de user interface dus dat had al lang gerealiseerd moeten zijn.

Toch is het eeb tekortkomen van de huidige API mogelijkheden van Tesla, niet direct de schuld of probleem wat jedlix via workaround gaat oplossen.

Elke dienst die de Tesla API gebruikt en een actieve service bied heeft exact hetzelfde.

Ik kan me niet anders voorstellen dat Elon een hele stapel features op schap heeft liggen, tenminste er zijn veel meer logische uitbreidingen te bedenken voor de huidige API
 
Toch is het eeb tekortkomen van de huidige API mogelijkheden van Tesla, niet direct de schuld of probleem wat jedlix via workaround gaat oplossen.

Elke dienst die de Tesla API gebruikt en een actieve service bied heeft exact hetzelfde.

Zeker waar, een notification based API wou Jedlix enorm helpen. Echter, ik zelf zie liever helemaal niet dat Jedlix mijn Tesla 7 dagen per week bevraagd voor die 2x per week dat ik m'n auto oplaad. Ik weet wanneer ik (langdurig) wil laden om Jedlix daadwerkelijk nuttig te laten zijn en dat is als ik in de avond m'n auto in plug en pas de volgende dag weg moet.

In dat opzicht kan de Jedlix API beter het volgende doen:

Indien bluetooth status van de Tesla wegvalt op de mobiel, check dan of de auto geparkeerd staat en z'n locatie en controleer dan na 5 minuten of de auto is ingeplugt. Zo ja, start dan een smart charge sessie.

Ja, de Tesla API is niet perfect maar aan de kant van Jedlix kan echt heel eenvoudig e.e.a. verbeterd worden maar is niet bereid wijzigingen aan te brengen. De huidige implementatie is gewoon heel slecht en dat is deze al een hele tijd. Als Jedlix net zo snel innoveerd als de app verbeterd dan rekent de concurrentie vanzelf een keer met ze af.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Heb vandaag eens even getest hoeveel mijn auto kwijt raakt, terwijl ik Jedlix in gebruik heb.
Over de duur van 9 uur was ik 3 km bereik kwijt. Dat is over een etmaal dus 8 km verlies.
Bij een verbruik van zeg 200 Wh/km betekent dat dus 1,6 kWh, komt voor mij overeen met ca. 0,16 euro (ik heb een aparte aansluiting met een laag belastingtarief).
Per kWh ('s nachts) geladen via Jedlix hark ik 0,02 euro binnen.
Oftewel als ik 8 kWh per etmaal laad via Jedlix, speel ik quitte.
Of, anders gezegd, als ik ca. 40 km in die 24 uur rij (uitgaande van dezelfde 200 Wh/km).
Ik rij gemiddeld echter ruim meer dan 40 km in een etmaal.
Het gebruik van Jedlix is dus voordelig voor mij.

Verder: het extra verbruik van Jedlix door het wakker houden van de auto valt mij alleszins mee.
En dan zit het normale verbruik van de auto, als ik Jedlix niet zou gebruiken, er ook nog eens bij in. :)
NB Ik heb geen aandelen Jedlix hoor!
 
...
Ja, de Tesla API is niet perfect, maar aan de kant van Jedlix kan echt heel eenvoudig e.e.a. verbeterd worden. Maar men is niet bereid wijzigingen aan te brengen. De huidige implementatie is gewoon heel slecht en dat is deze al een hele tijd. Als Jedlix net zo snel innoveert als de app verbetert, dan rekent de concurrentie vanzelf een keer met hen af.
Ik denk dat Jedlix gewoon 'pech' heeft gehad door de eerste de beste zolderkamerpiloot een app te laten bouwen.
 
Heb vandaag eens even getest hoeveel mijn auto kwijt raakt, terwijl ik Jedlix in gebruik heb.
Over de duur van 9 uur was ik 3 km bereik kwijt. Dat is over een etmaal dus 8 km verlies.

Ik moet mijzelf corrigeren. Het bleek dat Jedlix in de app op standje 'uitgeschakeld' stond. :confused:
Dus het verbruik was het verbruik van de Tesla zelf.
Afin, ik heb nu een nulmeting van de auto in de pocket.
Nu nog een keer met de Jedlix ingeschakeld. We gaan zien wat dat oplevert.
 
Ik moet mijzelf corrigeren. Het bleek dat Jedlix in de app op standje 'uitgeschakeld' stond. :confused:
Dus het verbruik was het verbruik van de Tesla zelf.
Afin, ik heb nu een nulmeting van de auto in de pocket.
Nu nog een keer met de Jedlix ingeschakeld. We gaan zien wat dat oplevert.

Vandaag over 10 uur, met Jedlix nu aan, 6 km kwijt.
M.a.w. door Jedlix 3 km extra verbruik.
Sommetje van ca. 40 km rijden om Jedlix te compenseren (zie eerdere post) gaat dus nog steeds op voor mij.
Wat is beter voor milieu: pieken afvlakken door te laden wanneer er weinig elektriciteitsgebruik in NL is, of 1,6 kWh per etmaal minder verbruiken door Jedlix niet te gebruiken? Wie het weet mag het zeggen.
Sluipverbruik van Jedlix valt volgens mij best mee, maar zou natuurlijk wel beter moeten kunnen.
Over de afgelopen 4 maanden bruto ca. 60 euro verdiend; extra stroomverbruik door de Jedlix app kostte ca. 20 euro.
Oftewel netto 40 euro verdiend in 4 maanden. Ik loop binnen! :p:D:rolleyes:

En @robertvg : ik was het in-/uitschakelen even aan het testen naar aanleiding van een eerdere post hier, daardoor stond hij een nachtje uit. Maar gezien je :D had je dat ook wel ingeschat.
Disclaimer: bovenstaand berekeningen zijn ruw, aangezien ik conclusies trek op basis van een klein aantal km extra verbruik.
 
Last edited:
Bij een piek wordt juist een gascentrale afgeschakeld in plaats van bijgeschakeld. Precies andersom van wat je denkt.

Als de Tesla terug zou leveren bij een te lage netfrequentie dan zou kloppen wat je schrijft. Nu niet.