Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een tijd geleden Jedlix geprobeerd maar toen erg veel last van het niet in slaap vallen en dus meer kwijt aan drain dan dat het zinvol was. Nu begrijp ik dat als je in de app slim laden uitzet de auto wel in slaap valt (hoop ik maar, ik heb geen teslafi). Dus opnieuw aan het proberen. Na een laadsessie gisteren vraag ik me af of Jedlix in mijn situatie werkt:

Situatie:

Ik rijd gemiddeld 100-150 km per week (nu na 3 jaar nog maar 25000 km op de teller!)
Nachttarief gaat in om 23:00 en ik stel in de Tesla normaal in dat hij gaat laden om 23:00.
Nu met Jedlix ook dal en nachttarief aangegeven.
Gisteren om 17:00 ingeplugd. Ingesteld in Jedlix als 0% direct laden en 90% slimladen en vertrek volgende dag (vandaag) om 16:00. Jedlix zou dus een nacht en dag hebben om smart te laden.

Laden start om 21:57 (zie ik in Maxem) en stopt om 23:44. Totaal 28 kwH geladen. Dus een uur in normaaltarief en 44 minuten in daltarief (dit zie ik ook met uitlezen p1 meter: 16 kwH normaal, 12 kwH dal. Kosten: 5,92 eur)

Als ik alle 28 kwH in nacht had geladen waren de kosten 5,60 eur geweest. Jedlix gaf vanochtend een besparing aan van 0,34 eur. Dus dan zou het niets uitmaken. Maar wat ik ook vanochtend zag dat hij in de jedlix app al weer 2% had verloren (dus niet meer op 90%) stond. Waarschijnlijk omdat de Tesla de hele nacht niet slaapt. Dat zag ik ook toen ik naar de Tesla app ging. Normaal duurt het wel een seconde of 30 voor ik verbinding heb. Nu was er gelijk verbinding. Dus als je die 1.8 kw er af trekt (ik heb 90 kw batterij) dan ben ik met Jedlix slechter af.

Zie ik iets over het hoofd? Anders haal ik de app er maar weer af. Jammer want ik vind het project wel interessant. Ik zie wel in de toekomst dat ik met mijn weinig km die ik maak met mijn auto een soort buffer kan zijn waarbij ik de auto rustig een aantal dagen aan de laadpaal zou kunnen hangen.
 
Gisteren om 17:00 ingeplugd. Ingesteld in Jedlix als 0% direct laden en 90% slimladen en vertrek volgende dag (vandaag) om 16:00. Jedlix zou dus een nacht en dag hebben om smart te laden.
Je moet de starttijd in de Jedlix app ingeven, niet in de wagen. Jedlix, vervangt je Tesla app. Hij overruled dus de wagen. Omdat hij geen starttijd had, laadt hij altijd van zodra er elektriciteitsoverschotten zijn (daluren).
Jedlix zal niet proberen om zo laat mogelijk te laden, in tegendeel. Hij zal in de daluren altijd laden als de starttijd verstreken is en je laaddoel nog niet bereikt is. Vertrektijd speelt enkel als er niet genoeg daluren zijn om op tijd aan je target te geraken. Dan laadt hij ook buiten de daluren (zonder dat je 2ct spaarpot oploopt in dat geval).
 
Het gebruik van Jedlix en de Tesla app samen verloopt niet vlekkeloos. Situatie:
In de auto heb ik geen instelling voor periodes laden o.i.d.. Alles wordt geregeld door de Jedlix app denk ik daarom.

Wat gebeurt is dat op het moment dat de auto na een rit ingeplugd wordt hij meteen begint te laden. Na korte tijd wordt dat gestopt door Jedlix (ik weet niet wat de intervaltijd van Jedlix is, maar het lijkt korter dan 10 min.)

Na 23:00 gaat het laden dan verder op nachttarief. Als de limiet bereikt is stopt het laden (80% bij mij). So far so good.

Maar,.... als ik ‘s morgens het smart laden in Jedlix uitzet om de drain door wakker blijven te elimineren heb ik het probleem dat als ik enige tijd later de Tesla app wil gebruiken er een foutmelding komt en de app niet met de auto wil praten. Dit komt pas weer goed als ik in Jedlix de smart weer aanzet en een tijdje wacht (op de volgende polling ?).
Deze situatie heb ik nu een paar keer gehad.

Al die tijd staat de auto thuis aan de WiFi geparkeerd met de stekker erin.
 
Je moet de starttijd in de Jedlix app ingeven, niet in de wagen. Jedlix, vervangt je Tesla app. Hij overruled dus de wagen. Omdat hij geen starttijd had, laadt hij altijd van zodra er elektriciteitsoverschotten zijn (daluren).
Jedlix zal niet proberen om zo laat mogelijk te laden, in tegendeel. Hij zal in de daluren altijd laden als de starttijd verstreken is en je laaddoel nog niet bereikt is. Vertrektijd speelt enkel als er niet genoeg daluren zijn om op tijd aan je target te geraken. Dan laadt hij ook buiten de daluren (zonder dat je 2ct spaarpot oploopt in dat geval).

Ok maar als ik in de Tesla de 2300 uur instelling uitzet dan zou Jedlix toch nog steeds begonnen zijn om 21:57 en geldt de rekensom nog steeds? In de Jedlix app heb ik netjes dal en normaal tarief tijden gezet.
 
Nog even een aanvulling:
Als ik ergens overdag in de Jedlix app de smart uitzet (always off) dan geeft de app in eerste instantie een foutmelding. Als ik dan “retry” wordt alsnog de “laadcirkel” blauw. Op dat moment begint de auto meteen de opgelopen drain bij te laden.
 
Ok maar als ik in de Tesla de 2300 uur instelling uitzet dan zou Jedlix toch nog steeds begonnen zijn om 21:57 en geldt de rekensom nog steeds? In de Jedlix app heb ik netjes dal en normaal tarief tijden gezet.
Niet als er een starttijd in Jedlix staat. Tenzij de dal en normaal dit overrulet. Dat weet ik niet. Ik gebruik dal niet. Ik zet de starttijd op 21:00 en de eindtijd op 6:00. Dit zijn mijn daluren.
In mijn vorig antwoord bedoelde ik met daluren, de daluren op het net. Niet de uren nachttarief. Meestal start het slimladen nog niet bij mij om 21:00 omdat het verbruik in de markt nog te groot is en mijn wagen nog niet hoeft te laden om de eindtijd te halen. Eerste doel van Jedlix is om in de uren met weinig belasting op het net te laden, om zo maximaal van de groene energie te kunnen genieten en niet als er gascentrales moeten bijgeschakeld worden (of zelfs vliegtuigmotoren) om het verbruik aan te kunnen.
 
Nog even een aanvulling:
Als ik ergens overdag in de Jedlix app de smart uitzet (always off) dan geeft de app in eerste instantie een foutmelding. Als ik dan “retry” wordt alsnog de “laadcirkel” blauw. Op dat moment begint de auto meteen de opgelopen drain bij te laden.
Als je in de app ‘Slim laden’ uit zet met de stekker in dan geldt de instelling in de wagen (alsof je geen Jedlix zou hebben). Gelukkig maar. Die setting is als een hoofdschakelaar voor Jedlix bemoeienis.
Als je dan onder je in de wagen ingestelde limiet zit en geen scheduled charging actief, dag gaat hij natuurlijk laden.
 
@Phil V Jedlix is niet gericht op daluren op het net, die zijn er amper meer en worden op een heel andere manier opgevangen. Het wordt gebruikt als frequentie stabilisatie, dat zijn over het algemeen redelijk kort durende events waarbij het totale verbruik groter is dan de productie en dan dus de frequentie van het net onder de 50 Hz zakt. Dan stopt het laden. Komt de frequentie boven de 50 Hz dan start het laden weer. Het is dus niet specifiek gericht op daluren op het net, dat wordt al grootschaliger aangepakt door het stoppen/starten van 'snelle' centrales/water turbines.
 
@Phil V Jedlix is niet gericht op daluren op het net, die zijn er amper meer en worden op een heel andere manier opgevangen. Het wordt gebruikt als frequentie stabilisatie, dat zijn over het algemeen redelijk kort durende events waarbij het totale verbruik groter is dan de productie en dan dus de frequentie van het net onder de 50 Hz zakt. Dan stopt het laden. Komt de frequentie boven de 50 Hz dan start het laden weer. Het is dus niet specifiek gericht op daluren op het net, dat wordt al grootschaliger aangepakt door het stoppen/starten van 'snelle' centrales/water turbines.
Je meent dit? Waar heb je dat gelezen? Graag je bron.
De netfrequentie heeft helemaal niets te maken met het doel van Jedlix. Het laden zal starten als er voldoende energie beschikbaar of over is en stoppen als er een tekort is. Dat heeft met de belasting van het net te maken en niets met frequentie. Die staat vast op 50Hz. Het verdienmodel zit in het leveren van energie die anders op een ander moment afgenomen zal worden en nu geleverd wordt als er een overschot is en hierdoor dus niet verloren gaat. Hoe meer EV’s hoe beter. De kookplaat kan je niet sturen. Productieprocessen ook niet. Laden wel.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Lees bijvoorbeeld eens Het 50,2 Hz probleem bij zonnepanelen

De belasting van het net is af te lezen in de netfrequentie. Dat ging een tijdje geleden mis, weet je nog, met al die achterlopende klokken? Het hart van het Europese elektriciteitsnet klopt op 50 Hz
Frequentie Europees stroomnet weer normaal

Er is een verband tussen belasting en frequentie. Als de belasting toe neemt dan neemt de frequentie af, generatoren gaan iets langzamer draaien, en omdat alles op Europese schaal is gekoppeld heeft wat het ene land doet invloed op het andere. De 50 Hz is iets minder stabiel dan jij denkt. Ik heb ergens een link met de actuele frequentie e.d. maar die moet ik opzoeken.

Je kunt dus uit de frequentie (variatie) afleiden of er vermogen te veel of te weinig is. Daarop wordt door de netbeheerders, internationaal afgerekend. Dat gaat om enorme bedragen. Vandaar dat Jedlix graag een graantje mee pikt.

Hier heb je een overzicht van GB, let op de wisselende netfrequentie. G. B. National Grid status, kijk vooral goed naar de uitleg. :)
 
Last edited:
Lees bijvoorbeeld eens Het 50,2 Hz probleem bij zonnepanelen

De belasting van het net is af te lezen in de netfrequentie. Dat ging een tijdje geleden mis, weet je nog, met al die achterlopende klokken? Het hart van het Europese elektriciteitsnet klopt op 50 Hz
Frequentie Europees stroomnet weer normaal

Er is een verband tussen belasting en frequentie. Als de belasting toe neemt dan neemt de frequentie af, generatoren gaan iets langzamer draaien, en omdat alles op Europese schaal is gekoppeld heeft wat het ene land doet invloed op het andere. De 50 Hz is iets minder stabiel dan jij denkt. Ik heb ergens een link met de actuele frequentie e.d. maar die moet ik opzoeken.

Je kunt dus uit de frequentie (variatie) afleiden of er vermogen te veel of te weinig is. Daarop wordt door de netbeheerders, internationaal afgerekend. Dat gaat om enorme bedragen. Vandaar dat Jedlix graag een graantje mee pikt.
Dat neemt niet weg dat het doel van Jedlix is om het net te balanceren en zo minder energie door overproductie te verliezen die niet door de afnemers betaald wordt. De variabelen in frequentie zijn daar wel mee verbonden maar zijn het gevolg van wisselende belasting. De volgende stap is energie variabel beprijzen.
 
Dat neemt niet weg dat het doel van Jedlix is om het net te balanceren en zo minder energie door overproductie te verliezen die niet door de afnemers betaald wordt. De variabelen in frequentie zijn daar wel mee verbonden maar zijn het gevolg van wisselende belasting. De volgende stap is energie variabel beprijzen.
Jedlix is geen filantropische instelling, ze willen geld verdienen. Dat doen ze door actief te sturen in de load. ;) En ja, de volgende stap is stroom variabel te beprijzen. Waarom denk je dat we allemaal aan de 'slimme' meter moeten. Die meters zijn slim voor de netbeheerders, niet voor de klant. Beprijzing per tijdseenheid komt er echt wel aan.

Uit Net NL: Over prijzen, pieken & dalen - Netbeheer Nederland
 
Ik zie dat nergens terug. Iedere netbeheerder heeft al een eigen team om dit te doen, iedere energieproducent ook. Open energie markt etc.

Even zoeken... Jedlix is/was een dochter van Eneco, Renault is ook aandeelhouder, er zijn er een aantal momenteel. Jedlix is dus zeker geen onderdeel van een netbeheerder, die opereren wettelijk gescheiden van energie producenten.

En het is een BV, dus inderdaad geen filantropische instelling. Ze willen/moeten gewoon geld verdienen.
 
Ik heb nu in de Tesla het scheduled laden uitgezet en dan werkt Jedlix wel (dus zoekt Jedlix de daltarieven op om te laden). Het enige wat ik jammer vind is het pollen van de auto als hij al vol is. Lijkt me nergens voor nodig. Van gisteren af (zaterdag dus daltarief) zie ik 3 sessies van laden. De laatste is van vannacht 4.00 tot 5.20. Daarna zat hij vol maar ik zie dus vanochtend ook weer 1 % verlies tov volledig vol. In mijn teslalogger zie ik dat de auto de hele nacht wakker is. Nu zet ik gelijk als ik wakker ben in de ochtend het smart laden knopje uit maar dit zou toch automatisch moeten kunnen...
 
Ik heb nu in de Tesla het scheduled laden uitgezet en dan werkt Jedlix wel (dus zoekt Jedlix de daltarieven op om te laden). Het enige wat ik jammer vind is het pollen van de auto als hij al vol is. Lijkt me nergens voor nodig. Van gisteren af (zaterdag dus daltarief) zie ik 3 sessies van laden. De laatste is van vannacht 4.00 tot 5.20. Daarna zat hij vol maar ik zie dus vanochtend ook weer 1 % verlies tov volledig vol. In mijn teslalogger zie ik dat de auto de hele nacht wakker is. Nu zet ik gelijk als ik wakker ben in de ochtend het smart laden knopje uit maar dit zou toch automatisch moeten kunnen...

Jedlix moet wel pollen buiten de ingestelde tijd. Op ieder moment dat je de auto aan de stekker hangt begint hij meteen te laden als je in de auto zelf niks ingesteld hebt. Jedlix stopt hem daarna binnen 6 minuten (polling interval ?) af. Als Jedlix dat niet zou doen laadt de auto gewoon op tot hij vol is en heeft Jedlix niks meer te doen als de ingestelde periode begint.
Het zou alleen goed kunnen werken als ook in de auto dezelfde periode (nachtstroom i.o.d) ingesteld staat. Bij mij geeft dat problemen. Beide instellingen samen zorgen ervoor dat de auto soms helemaal niet geladen wordt...

Het zou wel leuk zijn als Jedlix een paar voorbeelden voor verschillende type auto’s zou geven die zouden moeten werken zonder al teveel polling.

Zie ook bericht #423 en #425.
 
Je kan nu Jedlix voor een paar dagen uitzetten. Gaat overigens niet zo intuïtief, ik zou in dat scherm een 'OK'-knop verwachten nadat ik het ingesteld heb. Maar goed, is een verbeterpuntje wat mij betreft.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat heel veel mensen door de week een regelmatig patroon hebben, waardoor het pollen dagelijks gedurende een bepaalde periode door de gebruiker gerust uitgezet zou kunnen worden. Gedurende die periode gaat het verbruik van de auto dan ook gewoon zoals door de automaker bedoeld (in dit geval Tesla) omlaag.

Voorbeeld:
Je gaat bijv. meestal 's ochtends om 8 uur de auto in en komt om 18:00 u thuis.
Instelling voor het pollen op Jedlix zou dan zijn: pollen 's avonds en 's nachts tussen 18:00 en 08:00 en pollen uitgeschakeld in de overgebleven periode.
Als je dan toch de auto tussen 08:00 en 18:00 aan een lader hangt, ga ik er van uit dat je hem dan inderdaad zal willen laden, dus dat pollen in die periode ook niet wenselijk is. Of, als je een keer eerder om 16:00 u thuis komt: eenmalig het pollen via een slider naar 16:00 u kunnen verplaatsen?
Zo'n naar wens in te schakelen polling-interval zal een flinke extra besparing van verbruik opleveren ten opzichte van de standaard altijd aanwezige 6 min.-polling.
 
Last edited:
Voor de liefhebbers op dit forum lichten we graag ook nog even toe hoe we de auto’s inzetten op het net en wat hiervan de impact is op de productie van duurzame energie. Erg handig mocht je buurman vragen of jouw Tesla nou echt zo duurzaam/slim geladen wordt.

Momenteel bieden we de flexibiliteit in het laden van elektrische auto’s aan via twee routes: direct op balanceermarkten van Tennet en op energiemarkten in samenwerking met energiepartners van Jedlix.

Op de balanceermarkt bieden we als enige partij momenteel secundair regelvermogen aan richting Tennet met elektrische auto’s. Activatie vindt plaats door een signaal van Tennet op basis van onze beschikbaarheid (let op: we doen dus geen primair regelvermogen dat activatie kent op basis van de netfrequentie). Dit maakt het systeem minder afhankelijk van fossiele centrales die dit normaal leveren en voorkomt dat (kortstondig) wind/zon energie worden afgeschakeld.

Op de energiemarkten opereren we op de handelsmarkten (bijvoorbeeld EPEX) of een portfolio signaal van de energiepartner. Ook hier zie je inmiddels negatieve prijzen en dat zou ook meer kunnen worden als de groei van duurzame energie doorzet. Partners als Eneco en Energie OM hebben een hoop wind in hun portfolio en kunnen een betere prijs krijgen voor deze productie als wij de afname plannen op basis van de signalen die zij geven.

Laden tijdens daluren ondersteunen we ook en dit is eigenlijk een simpele variant van sturing op energiemarkten (energieprijzen zijn gemiddeld genomen lager in de dalperiode). Dit kunnen we doen zonder een overeenkomst en integratie met de betreffende energiepartner en biedt dus een oplossing voor de meeste van jullie.

Op termijn verwachten we ook congestie op het lokale of nationale stroomnet te verhelpen. Dit maakt helpt de algemene integratie van EVs, maar dit is niet per definitie gekoppeld aan duurzame energie.