Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met fietsendragers voor Model 3 mét trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zet de stekker erin met de klep naar achteren. Dan draai ik 'm 90 graden tegen de klok in, met enige kracht naarbinnen duwend. Na ongeveer 10-20 graden pakt ie 'm. Zo niet, even terug wiebelen.

Heb een Twinny Load e-Wing. Vouwbaar en kantelbaar - aanrader. Onvoldoende meetgegevens, maar ga binnenkort een langere trip maken met fietsen.

Andere vraag. Weet iemand een waterdichte tas te koop die makkelijk op een fietsendrager te bevestigen is?
 
Heeft iemand een tip hoe je de stekker van een aanhanger op een makkelijke manier in het stopcontact op de model 3 kan doen? Kan dat ding naar buiten draaien (hoe?) of is er een adapter te krijgen die er makkelijk in en uit te doen is? Ik moet nu op mijn knieën onder de auto die stekker er in frommelen zonder dat ik iets zie... of doe ik iets fout?
Herkenbaar. Het is nogal een worsteling. Zeker met nat en koud weer als de vingers niet echt meewerken. Speciaal werkhandschoenen voor in de trunk liggen. Maar het ligt nogal aan de stekker. De stekker van onze trailer krijg ik alleen met heel veel moeite vastgedraaid. De stekker van de Uebler i21 fietsendrager die ik sinds enige dagen heb, gaat veel eenvoudiger.
 
Je zou eens bij Bever kunnen kijken. De Ortlieb tassen zijn waterdicht en met quick release makkelijk los te nemen.
Die zijn niet zo groot. Ik bedoelde iets als AmazonBasics uitbreidbare Koppelingsladingszak, zwart, 250 liter. Uitbreidbaar tot 325 liter.: Amazon.nl maar dan momenteel te koop. Die knoop je zo op elke fietsendrager
 
Vorig jaar deze vraag ook gesteld (want met vouwwagen door Frankrijk getrokken en moest bij iedere laadpunt vouwwagen af en weer aankoppelen).
Er zijn er 'n paar die 'n 13 polige verlengkabel van 0,5 meter hebben gekocht zodat je niet meer onder de auto zit te hannessen.

Edit, dit was in reactie op de post van hoe krijg je 13 polige stekker makkelijk ingestoken onder je auto.
 
Al ruim 2 jaar tevreden Tesla Model 3 rijder, en regelmatig meelezend op het forum.
Nu heb ik zelf een vraag en hoop dat iemand mij verder kan en wil helpen.
Wij zijn trotse bezitters van 2 e-bikes en denken nu over de aanschaf van een fietsendrager.
Onze model 3 heeft een meegeleverde trekhaak

Mijn dilemma is de kogeldruk van de tesla model 3:
De fietsen wegen zonder accu 24,6kg en de lichtste fietsendrager (Uebler) 13kg. tezamen dus ruim 62kg.
De trekhaakspecificaties geven een maximale kogeldruk van 100kg aan. Tesla geeft echter in de handleiding een maximale kogeldruk van 55kg aan
Welke is nu lijdend
De vraag is; heeft er iemand ervaringen met een fietsendrager met e-bikesop de trekhaak van de model 3.
 
Al ruim 2 jaar tevreden Tesla Model 3 rijder, en regelmatig meelezend op het forum.
Nu heb ik zelf een vraag en hoop dat iemand mij verder kan en wil helpen.
Wij zijn trotse bezitters van 2 e-bikes en denken nu over de aanschaf van een fietsendrager.
Onze model 3 heeft een meegeleverde trekhaak

Mijn dilemma is de kogeldruk van de tesla model 3:
De fietsen wegen zonder accu 24,6kg en de lichtste fietsendrager (Uebler) 13kg. tezamen dus ruim 62kg.
De trekhaakspecificaties geven een maximale kogeldruk van 100kg aan. Tesla geeft echter in de handleiding een maximale kogeldruk van 55kg aan
Welke is nu lijdend
De vraag is; heeft er iemand ervaringen met een fietsendrager met e-bikesop de trekhaak van de model 3.
De laagste waarde (="zwakste schakel") is bepalend.

In de praktijk zal de "overhang naar achteren en positie zwaartepunt" icm rijgedrag (snelheid / hobbels) meer van invloed zijn van de 7 kg te veel. Ik zou me niet direct zorgen maken maar formeel gezien mag je kogeldruk max. 55 kg zijn als dit zo wordt aangegeven door Tesla.
 
De laagste waarde (="zwakste schakel") is bepalend.

In de praktijk zal de "overhang naar achteren en positie zwaartepunt" icm rijgedrag (snelheid / hobbels) meer van invloed zijn van de 7 kg te veel. Ik zou me niet direct zorgen maken maar formeel gezien mag je kogeldruk max. 55 kg zijn als dit zo wordt aangegeven door Tesla.
Dank voor het snelle antwoord.
Ik deel jouw mening, ben alleen benieuwd of er ook forumgebruikers zijn die al ervaring hebben met de e-bikes op de fietsendrager.
 
Ik rij al 2,5 jaar regelmatig rond met 2 e-bikes en een Thule drager. Ik ben uitgegaan van die 100 kg ;) . De wagen rijdt strakker zonder dit spul op de achterbumper, maar verder geen problemen ondervonden. Ik rij wel wat rustiger, rond de 110.
 
Dank voor het snelle antwoord.
Ik deel jouw mening, ben alleen benieuwd of er ook forumgebruikers zijn die al ervaring hebben met de e-bikes op de fietsendrager.

Ik heb wat trekhaak/auto betreft goede ervaring maar met E-bikes op de fietsendrager ook een hele slechte ervaring....

De rechtopstaande beugel van de fietsendrager is bij ons "inklapbaar". Door de gestroomlijnde/lage Tesla vangen de fietsen relatief veel wind. Op een warme zomerdag "klapte" het hele zaakje achterover op de snelweg. Gelukkig allemaal goed afgelopen maar ik was vertrouwen in de (nieuwe) fietsendrager helemaal kwijt. Om een lang verhaal kort te maken -> een bepaald kunststof deel van de fietsendrager bleek in de volle zon door de hogere temperaturen wat te vervormen waardoor het opeens helemaal fout ging. Overigens netjes opgelost door de leverancier. Moraal van het verhaal -> zorg wel voor een stevige drager/bevestiging omdat fietsen veel wind vangen bij een Model 3!
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik heb wat trekhaak/auto betreft goede ervaring maar met E-bikes op de fietsendrager ook een hele slechte ervaring....

De rechtopstaande beugel van de fietsendrager is bij ons "inklapbaar". Door de gestroomlijnde/lage Tesla vangen de fietsen relatief veel wind. Op een warme zomerdag "klapte" het hele zaakje achterover op de snelweg. Gelukkig allemaal goed afgelopen maar ik was vertrouwen in de (nieuwe) fietsendrager helemaal kwijt. Om een lang verhaal kort te maken -> een bepaald kunststof deel van de fietsendrager bleek in de volle zon door de hogere temperaturen wat te vervormen waardoor het opeens helemaal fout ging. Overigens netjes opgelost door de leverancier. Moraal van het verhaal -> zorg wel voor een stevige drager/bevestiging omdat fietsen veel wind vangen bij een Model 3!
Welke merk/type fietsendrager?
 
Een andere vraag. Ik heb een Thule Easyfold 933 gekocht. Nu lees ik in de handleiding dat Thule fietsendragers niet gebruikt mogen worden op een trekhaak van aluminium of gietijzer. En laat de standaard meegeleverde trekhaak van mijn model 3 nu van gietijzer zijn..... Weet iemand of dit echt kwaad kan?
 
De kabel van de SUC is vrij kort en mijn eerste indruk is dat dit niet gaat passen als je een fietsendrager achter de auto hebt hangen.
Hebben jullie ervaring met het laden aan de SuC met een fietsendrager achter de auto?
In nederland niet zo’n probleem want daar hoef ik eigenlijk nooit te laden aan de SuC, maar op vakantie zal ik wel regelmatig moeten laden onderweg.
.
 
Ik heb nu een drager voor 3 fietsen die is inderdaad wat langer. Mocht deze te ver naar achter steken, dan kan ik altijd nog overwegen een andere te kopen.
F2EEC3C2-ABE5-4F57-890D-C61A3C172728.jpeg
(Sorry, foto met drager op de X maar idem voor M3, kon er enkel geen foto van vinden)
Zelfs met 3 fietsen zonder enig probleem kunnen laden aan SUC alleen heb ik dan wel ‘assistentie’ nodig bij het achteruit rijden want met de achterste camera zie je zo goed als niet meer.
Ik haal altijd de batterijen uit de E-bikes en ben met deze drager en fietsen al naar Spanje gereden en doorheen de Alpen getrokken.
(Tip tijdens het rijden: ‘aanhangermodus’ aanpassen zodat AP volledig functioneert)
 
View attachment 743423
(Sorry, foto met drager op de X maar idem voor M3, kon er enkel geen foto van vinden)
Zelfs met 3 fietsen zonder enig probleem kunnen laden aan SUC alleen heb ik dan wel ‘assistentie’ nodig bij het achteruit rijden want met de achterste camera zie je zo goed als niet meer.
Ik haal altijd de batterijen uit de E-bikes en ben met deze drager en fietsen al naar Spanje gereden en doorheen de Alpen getrokken.
(Tip tijdens het rijden: ‘aanhangermodus’ aanpassen zodat AP volledig functioneert)
Ik wil deze zomer een rondje Andalusië maken dus de ‘assistentie’ is er wel. Als het met de X lukt gaat het met de M3 ook lukken.