Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Wij hebben een vakantiehuis in Frankrijk. Geen haar op mijn hoofd (zijn er niet zo heel veel overigens) die er over denkt om vanaf half juli tot eind augustus op een zaterdag flinke stukken te rijden in Frankrijk. Is gewoon niet te doen. EV of ICE, maakt niet uit. Is altijd ellende.
Daar denken de meeste Fransen heel anders over.
 
Deze Ioniq5 rijder gaat volgende week naar Frankrijk. Geen enkele last van koudwatervrees; ik ga lekker laden bij Tesla. Die hebben het tenminste goed voor elkaar 👍.
En mijn auto is er met een 800V systeem schijnbaar heel geschikt voor
Kan iemnd uitleggen waarom er hier veel opmerkingen gemaakt worden over niet-Tesla's die meer dan één laadplek bezet houden? Heeft dat te maken met de lengte van de kabel, de positie van het laadpunt op de auto of... ?
Je zou zeggen dat waar het laadpunt ook zit (middenvoor of op een hoek), het kan altijd? Hyundai Ioniq 5 laadt uiterst rechts-achter.
 
Kan iemnd uitleggen waarom er hier veel opmerkingen gemaakt worden over niet-Tesla's die meer dan één laadplek bezet houden? Heeft dat te maken met de lengte van de kabel, de positie van het laadpunt op de auto of... ?
Je zou zeggen dat waar het laadpunt ook zit (middenvoor of op een hoek), het kan altijd? Hyundai Ioniq 5 laadt uiterst rechts-achter.
Als jij met je Ioniq5 achteruit in parkeert en de voor jou passende kabel pakt (rechtsachter) kunnen er 2 tesla's niet laden: De tesla die past in het vak rechts naast je, heeft zijn laadpoort linksachter en hoort de kabel te gebruiken die jij nu gebruikt, en de kabel die bij jou parkeervak hoort (linksachter) is onbeschikbaar voor een Tesla rijder.

1658948716487.png


Jij bent de 4e auto op het plaatje, en een Tesla is de 3e auto op het plaatje. Een Tesla kan niet op de plek naast je laden omdat jij de laadpaal bezet.
 
Als jij met je Ioniq5 achteruit in parkeert en de voor jou passende kabel pakt (rechtsachter) kunnen er 2 tesla's niet laden: De tesla die past in het vak rechts naast je, heeft zijn laadpoort linksachter en hoort de kabel te gebruiken die jij nu gebruikt, en de kabel die bij jou parkeervak hoort (linksachter) is onbeschikbaar voor een Tesla rijder.

View attachment 833439

Jij bent de 4e auto op het plaatje, en een Tesla is de 3e auto op het plaatje. Een Tesla kan niet op de plek naast je laden omdat jij de laadpaal bezet.
OK, duidelijk. Het zit 'm dus in de beperkte lengte van de kabel. En dat zal zo zijn vanwege de hoge stromen, neem ik aan. Want met de bij mijn Ioniq 5 geleverde kabel kom ik denk ik een meter of 3 ver: bij een reguliere laadpaal lukt dat eigenlijk altijd.

Als je zegt dat "er twee Tesla's niet kunnen laden" reken je dus ook de plek die links van mij is (die hier buiten het plaatje valt).
Dan kan ik bij wijze van spreken nog beter midden op twee parkeervakken gaan staan, zodat we met 2 auto's (een Ionoq en een Tesla) 3 plekken bezetten. Maar goed, zo gaat het in de praktijk natuurlijk niet als je komt aanrijden.

Goed om te weten dat die kabel zo kort is en dat ik dus rekening moet houden met welke kant. Thanks. Hopelijk ben ik binnen 20 minuten weer weg :)
 
Ja lig er niet wakker van als je op een verlaten supercharger arriveert.

De verklaring is simpel: alle Tesla’s hebben de aansluiting linksachter dus kon Tesla besparen op kabel door enkel korte kabels te monteren. Nu met het openen van de Superchargers voor andere merken geeft dat wel wat problemen.

Test even uit of het werkt op een V3 supercharger, want ik lees meldingen op Twitter dat Hyundais en Kia’s net omwille van die 800V net niet kunnen laden bij superchargers.
 
@Sanderr test het inderdaad eerst even voordat je op reis gaat en bijna leeg bij een Supercharger arriveert.
De Ioniq5 (en EV6) hebben nog steeds een probleem bij de V4 Superchargers. Die zijn te herkennen aan dat er maar 1 kabel aan hangt. De V2 Superchargers (met 2 kabels er aan) geven kennelijk geen problemen.
Dank voor de tip. Kan ik op afstand al zien welk type lader waar staat? De app lijkt het niet te specificeren.
Begrijp ik dan ook dat de V2 laders (met twee kabels) het beschreven parkeerprobleem niet geven?
 
Dank voor de tip. Kan ik op afstand al zien welk type lader waar staat? De app lijkt het niet te specificeren.
Begrijp ik dan ook dat de V2 laders (met twee kabels) het beschreven parkeerprobleem niet geven?
Ja, de informatie van de betreffende locatie in de app zegt 150kW (v2) of 250kW(v3). Er zijn ook zat 3rd party apps die dit makkelijk tonen mbv filters.

66525516-23C7-4B58-A465-2A7CE351214D.jpeg
 
  • Helpful
Reactions: DuurzameHenk
Sommige v3 locaties hebben ook nog v2 stalls, ik gebruik de superchargers ios app waar v3 lokaties een ander kleur pin hebben op de kaart, bij de info staat er dan wel het aantal v2 chargers bij als deze er zijn (geen idee hoe accuraat dit is).

Edit: de lokaties die jij noemt lijken inderdaad enkel v3
 
Timing is alles denk ik.
Op de heenweg door Frankrijk en Spanje (doordeweeks, deels in de avonduren) met vouwwagen konden we vaak overdwars parkeren en hoefden we de vouwwagen niet eens af te koppelen.

We namen dan wel 3 of 4 vakken in beslag maar t was zo rustig dat dit gewoon kon zonder anderen tot last te zijn.
 
Deze Ioniq5 rijder gaat volgende week naar Frankrijk. Geen enkele last van koudwatervrees; ik ga lekker laden bij Tesla. Die hebben het tenminste goed voor elkaar 👍.
En mijn auto is er met een 800V systeem schijnbaar heel geschikt voor
Ben tijdens de vakantie spits met mijn Audi Etron GT naar Nederland gereden. Geen problemen om Ionity laders te vinden. Wel druk met enkele autos voor me. OOK Tesla's omdat het bij de superchargers ook wachten was.
Ik zal niet te veel focussen op superchargers, druk (onmogelijk omdat het alleen werkt als er twee plaatsen naast elkaar vrij zijn?) en twee maal duurder dan Ionity (als je abbo hebt).
 
Ik zal niet te veel focussen op superchargers, druk (onmogelijk omdat het alleen werkt als er twee plaatsen naast elkaar vrij zijn?)
Voor de drukte zou ik net wel naar een supercharger gaan. Alleen de minst bezette zijn vrijgegeven.
OOK Tesla's omdat het bij de superchargers ook wachten was.
Dat wordt hier overal tegengesproken. Op enkele uitzonderingen na. Ik zie eerder klachten over files bij Ionity en fastned.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Voor de drukte zou ik net wel naar een supercharger gaan. Alleen de minst bezette zijn vrijgegeven.

Dat wordt hier overal tegengesproken. Op enkele uitzonderingen na. Ik zie eerder klachten over files bij Ionity en fastned.
Kan alleen zeggen dat toen ik in de rij stond bij Ionity er ook Tesla’s aan kwamen rijden en toen ik vroeg “waarom ga je niet naar supercharger” het antwoord was “daar is ook een wachtrij dus dacht laat ik Ionity proberen”. Het klopt dat in de 4 jaar Tesla ik nooit ik nooit de drukte had als bij Ionity tijdens vakantie drukte.