Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Me toch maar eens begeven op het Tesla terrein. Ben aan het kijken naar een Model S rond 2014, maar ben erg huiverig voor alle problemen en kapotte accu`s. Ik rij nu een Egolf, maar de actieradius staat me tegen. Een model S is nu te krijgen rond de 21k, maar dan met 2 ton op de teller. Zouden jullie dat aan durven om zoiets te kopen terwijl de garantie al is verlopen en de kosten enorm zijn als het vervangen moet worden?

De model S is fantastische reis auto, luchtvering is geweldig, ruimte is ook top.
Met 2 ton op de teller en een bouwjaar van voor 2018 ga je zeker weten een stuk meer onderhoud tegenkomen dan met je e-golf. Componenten zijn duurder en vaak ook wat complexer. Niet te vergeten dat ie ook een stuk meer weegt als een e-golf.
Los daarvan ook een andere verzekeringspremie, hoger stroomverbruik en straks ook een ander belastingtarief.

Kortom, andere klasse auto maar ook een andere klasse in gebruikslasten.
 
  • Like
Reactions: wooter
Nou, je hebt helemaal gelijk zegt de factuur. Heb ik dus mooi wel als optie aangevinkt.

(net zoals het panoramadak, tech package, de kleur en t licht bruine interieur, beveiligingspakket en de onvermijdelijke rijklaar maken kosten)

De hoedenplank daarentegen kreeg ik wel gratis meegeleverd in tegenstelling tot sommige kopers die m n paar maanden eerder hadden aangeschaft 😉

Edit: maar excuus, we gaan wat off topic..
 
  • Like
Reactions: nico180 and Phil V
Hoi Allen,

Nieuw lid hier, Na 7 jaar tevreden Lexus rijden, 3 weken geleden besloten om de model Y RWD aan te schaffen na de prijsdump in België. Aanstaande maandag op te halen in Hasselt (Belgie). De BEV's van het toyota-lexus concern spreken me niet aan, nog qua techniek, nog qua vormgeving.

Ik ben alvast enthousiast! Ik hoop geen posts te moeten maken over problemen :).

Zijn er mensen met tips om rekening mee te houden tijdens de afleverinspectie, of specifieke aandachtspunten om na te lopen?

Groeten
Yannick
Vandaag was het dus afleverdag. Dank iedereen voor de tips en aandachtspunten!

De tesla stond inderdaad op me te wachten achteraan ik een donkere garage, maar wel vol opgeladen. Eerst de wagen goed rondgelopen en geen opmerkingen aan te merken. Binnenin op de A stijl wel een plek lijmresten die meteen door een technieker opgelost werden. Niets meer van te zien en snel geholpen.

Met mijn terugrit naar huis meteen mijn trouwe lexus NX vergeten. De MY rijdt heerlijk en de koets voelt heel stijf, geen kraakjes of piepjes. De NX zijn koets kon nog wel eens wat torsen bij drempels (schuin genomen) met storende interieur geluiden als gevolg. Niets last van met de MY, voelt solide!


Tot nu toe grote fan, zowel van de auto als de feilloos werkende app!

Een minpunt? Bij het ontgrendelen en openen van een portier duurt het een paar seconden alvorens de audio begint te spelen, ik had instant audio verwacht bij het openen... de audio staat op DAB denk ik, morgen verder bekijken...

Groeten, Yannick
 
Maar los van het onderhoud. Hoe kijken jullie tegen een model S uit 2013 aan met nieuwe accu en daar nog tm 2026 garantie op? Veel zaken zijn aantoonbaar al vervangen. Ik vind het een prachtige auto, maar de twijfel over het eventuele komende onderhoud blijft toch wel een beetje knagen (vooral ook omdat de onderdelen een stuk duurder zijn om te vervangen)
 
Waarom kies je eentje van 2013 en niet eentje van 2018? Waarom geen Model 3 uit 2018?

Ik vermoed dat "budget" het argument is, en dan stel ik me de vraag of je pakweg de prijs van de banden al begroot hebt, of de verzekering. Want die dingen zijn natuurlijk geprijsd alsof de auto nieuw 100K kostte. Hoeveel kilometers en jaren heeft de accu al? Hoeveel heb je aan de kant staan om in geval van een defect van de accu een refurbished te steken of 7K uit te geven aan een externe partij?
 
  • Like
Reactions: ERvee
Hallo allemaal, even voorstellen

Ik ben Mike en sinds een paar dagen een trotse bezitter van een Tesla Y. Bevalt me tot dusver goed.
tmyp1.jpg
 
Maar los van het onderhoud. Hoe kijken jullie tegen een model S uit 2013 aan met nieuwe accu en daar nog tm 2026 garantie op? Veel zaken zijn aantoonbaar al vervangen. Ik vind het een prachtige auto, maar de twijfel over het eventuele komende onderhoud blijft toch wel een beetje knagen (vooral ook omdat de onderdelen een stuk duurder zijn om te vervangen)

Heerlijke auto. Ga je qua rijden een hoop lol aan hebben. Maar is ook 11 jaar oud, allereerste bouwjaar van de Model S, überhaupt de eerste grootschalig geproduceerde auto van Tesla en neemt zo ook z'n gebreken mee.
Qua afwerkingsniveau zijn de eerste model S-en matig op z'n best. Moet je je zeker niet aan storen.
Los van onderhoud ga je ook te maken krijgen met de beperkingen van de hardware versie van je computer, de laadsnelheid en ik dacht ook de snelheid van je mobiele data (3G, of is daar later een (gratis) upgrade voor gekomen?).

Ik denk ook dat ze nog 'n flinke duik gaan nemen in afschrijving aankomende 2 jaar. Je koopt ze wellicht nu voor weinig geld, maar straks krijgen ze op de tweedehandsmarkt concurrentie van de lichtere, zuinigere en waarschijnlijk betrouwbaardere model 3 eind 2019 komen er in Nederland heel veel model 3 Tesla's op de markt.

Onderhoud vraag je niet naar, maar ik zou toch echt rekening houden met het aanleggen van een gezonde buffer. Je koopt geen japanner met simpele en doorontwikkelde techniek maar een zware complexe auto.
 
Heerlijke auto. Ga je qua rijden een hoop lol aan hebben. Maar is ook 11 jaar oud, allereerste bouwjaar van de Model S, überhaupt de eerste grootschalig geproduceerde auto van Tesla en neemt zo ook z'n gebreken mee.
Qua afwerkingsniveau zijn de eerste model S-en matig op z'n best. Moet je je zeker niet aan storen.
Los van onderhoud ga je ook te maken krijgen met de beperkingen van de hardware versie van je computer, de laadsnelheid en ik dacht ook de snelheid van je mobiele data (3G, of is daar later een (gratis) upgrade voor gekomen?).

Ik denk ook dat ze nog 'n flinke duik gaan nemen in afschrijving aankomende 2 jaar. Je koopt ze wellicht nu voor weinig geld, maar straks krijgen ze op de tweedehandsmarkt concurrentie van de lichtere, zuinigere en waarschijnlijk betrouwbaardere model 3 eind 2019 komen er in Nederland heel veel model 3 Tesla's op de markt.

Onderhoud vraag je niet naar, maar ik zou toch echt rekening houden met het aanleggen van een gezonde buffer. Je koopt geen japanner met simpele en doorontwikkelde techniek maar een zware complexe auto.
Je ziet nu de tweedehands waarde al heel hard zakken van de MODEL 3 en net als jij kan ik zeggen dat de MS, op het rijden na als je van soepele vering houdt, een mindere ervaring is dan de 3 en vooral de kosten van reparaties hoger liggen. Alleen de ruimte achterin en de vijfde deur zijn een voordeel. Verder moet de motorrijtuigenbelasting die we weer gaan betalen volgend jaar, hoger liggen bij de MS.
 
  • Like
Reactions: ERvee and robertvg
Maar los van het onderhoud. Hoe kijken jullie tegen een model S uit 2013 aan met nieuwe accu en daar nog tm 2026 garantie op? Veel zaken zijn aantoonbaar al vervangen. Ik vind het een prachtige auto, maar de twijfel over het eventuele komende onderhoud blijft toch wel een beetje knagen (vooral ook omdat de onderdelen een stuk duurder zijn om te vervangen)
Kennis van me heeft zelfs een 2013 Model S voor 15.000 gekocht. Om een idee te geven: bij de eerste APK liep hij wel tegen 3000 euro op. O.a. voor nieuwe draagarmen.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik denk dat ik nog maar even een half jaartje ga wachten. Het budget is er wel, maar ik vind het altijd enorm zonde om het uit te geven aan het onderhoud van een auto haha. Ik lees idd op verschillende plekken dat het komende half jaar de Tesla markt wel eens flink kan gaan dalen. Ook door allerlei leasecontracten die aflopen. Voor mij is in ieder geval de garantie op de batterij een must. Een model 3 van 2019 lijkt me dan iets verstandiger. Ik ga me rond september wel weer een keer melden ;-)
 
Al een tijdje aan meelezen, tijd om me voor te stellen.

In oktober een nieuwe leasewagen mogen bestellen, en volgende woensdag mag ik eindelijk mijn M3 RWD Ultra Red ophalen !
Lange tijd stond de MY Cherry Red hoger op het verlanglijstje, maar met de M3-update is die keuze echter heel snel veranderd.

Elektrisch rijden is mij niet onbekend. De voorbije 5 jaar reed ik met een KIA Niro PHEV (lease). Met ruim 20000 km/jaar (incl. 1-2 roadtrips per jaar) en zowat 75-80% daarvan puur elektrisch (en een gemiddeld benzineverbruik onder het WLTP normverbruik!), heb ik er echt wel het maximale uitgehaald 😇
Mede dankzij de onverwacht positieve ervaring met KIA, heb ik ook wel een tijdje de EV6 overwogen, maar de extreem lange levertijd maakte het niet echt aantrekkelijk om nog bijna 2 jaar te wachten…

In een verder verleden (pakweg 10 jaar geleden) ook nog ettelijke 1000’en km’s afgelegd met de 1st gen Nissan Leaf (poolwagen werk), een historisch tijdperk met een (realistische) elektrische range van 100 km of minder, en weinig tot geen (al dan niet werkende) publieke laadinfrastructuur 😄

Nu eindelijk dus terug naar volledig elektrisch rijden !

Bovendien voldoende positieve ervaringen het afgelopen decennium om mijn ouders (hier ook actief) enkele jaren geleden al te doen overstappen op elektrisch rijden ;)
Gisteren mijn M3 Ultra Red opgehaald in Hasselt. Veel te vroeg op de afspraak omdat de inlevering van de oude leasewagen vlotter verliep dan verwacht, maar gelukkig niet te lang moeten wachten.

Wagen stond klaar in de gekende donkere garage, al stond hij gelukkig aan de poort. Alles was piekfijn in orde, enkel op de voorkap heel wat lichte swirls die onmiddellijk werden weggewerkt.

Verder vlotte en vriendelijke afhandeling. Al zou ik een vollere batterij (27% bij aflevering…) wel geapprecieerd hebben :confused: Ook bij instappen bij aflevering-controle liep er nog een software-update binnen…

Dat allemaal ter zijde, wat een hemel van verschil met de KIA Niro. Dit worden 5 aangename jaren :)