Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Moet zeggen AP werkt top. Gisteren vrijwel volledig op AP gereden terug van Den Haag naar Groningen. Wel merkte ik dat hij prima werkt ook bij wegwerkzaamheden maar dat hij zeer dicht tegen de wegmarkeringspaaltjes aan gaat rijden. Deze lijkt hij niet te zien. Hij probeert midden in de baan te blijven alleen deze paaltjes staan iets in de baan vandaar. Lane assist was even wennen (c.q. hoe is de handigste bediening) maar nu werkt het prima lijkt alleen de ene keer wat langer na te moeten denken dan anders.

Verder super.

Groeten,
Gert
 
Neen, en waarom zou je dit willen ?
Geloof het of niet, maar er zijn mensen die niet zo enthousiast zijn over de TACC maar wel graag op CC rijden. Ik ben er zo eentje, al ken ik de TACC van de Model S niet. Maar ik werd knettergek van de Adaptive CC die ik in mijn BMW had en die bij het naderen van een voorligger al op grote afstand gas terug nam, zelfs op het standje 'kortste afstand'. Ik heb me toen wenzeloos gezocht naar de mogelijkheid om dat ding uit te zetten en uiteindelijk gewoon nog nauwelijks op CC gereden. Ik zou er nu voor de Model S geen euro voor over hebben. Maar de meningsverschillen hierover zal al breed bemeten op dit forum. You love it or you hate it.
 
Geloof het of niet, maar er zijn mensen die niet zo enthousiast zijn over de TACC maar wel graag op CC rijden. Ik ben er zo eentje, al ken ik de TACC van de Model S niet. Maar ik werd knettergek van de Adaptive CC die ik in mijn BMW had en die bij het naderen van een voorligger al op grote afstand gas terug nam, zelfs op het standje 'kortste afstand'. Ik heb me toen wenzeloos gezocht naar de mogelijkheid om dat ding uit te zetten en uiteindelijk gewoon nog nauwelijks op CC gereden. Ik zou er nu voor de Model S geen euro voor over hebben. Maar de meningsverschillen hierover zal al breed bemeten op dit forum. You love it or you hate it.

Of de ene TACC is de andere niet. Je ziet hier op het forum dat er doorlopend verbeteringen worden doorgevoerd en dat de huidige versie alweer veel beter is dan de eerste. Bij BMW kom je niet verder dan een "eerste". Ik zou er nog eens over nadenken.
 
Range bij 90% is nu 273 (was 258) (Model S 60 kWh)

Maar de getallen rekenen niet meer rond...

Bij full charge was range 303 km (dus "typical" verbruik 60.000 / 303 = 198 Wh / km). Vervolgens heb ik 176 km gereden / 31.1 kWh verbruikt. Dan resteert volgens mij 60 -/- 31.1 = 28.9 kWh. O.b.v. typical verbruik zou de typical range dan moeten zijn 28.900 / 198 = 146 km, toch? Echter, volgens display is de typical range nu nog maar 114 km. Ergens ben ik dus 32 km range verloren lijkt het. Of is de typical range berekening niet lineair?
 
Range bij 90% is nu 273 (was 258) (Model S 60 kWh)

Maar de getallen rekenen niet meer rond...

Bij full charge was range 303 km (dus "typical" verbruik 60.000 / 303 = 198 Wh / km). Vervolgens heb ik 176 km gereden / 31.1 kWh verbruikt. Dan resteert volgens mij 60 -/- 31.1 = 28.9 kWh. O.b.v. typical verbruik zou de typical range dan moeten zijn 28.900 / 198 = 146 km, toch? Echter, volgens display is de typical range nu nog maar 114 km. Ergens ben ik dus 32 km range verloren lijkt het. Of is de typical range berekening niet lineair?

Volgens mij heb je geen rekening gehouden met de "brick", de vijf of meer kWh die niet voor rijden beschikbaar zijn?
 
Range bij 90% is nu 273 (was 258) (Model S 60 kWh)

Maar de getallen rekenen niet meer rond...

Bij full charge was range 303 km (dus "typical" verbruik 60.000 / 303 = 198 Wh / km). Vervolgens heb ik 176 km gereden / 31.1 kWh verbruikt. Dan resteert volgens mij 60 -/- 31.1 = 28.9 kWh. O.b.v. typical verbruik zou de typical range dan moeten zijn 28.900 / 198 = 146 km, toch? Echter, volgens display is de typical range nu nog maar 114 km. Ergens ben ik dus 32 km range verloren lijkt het. Of is de typical range berekening niet lineair?

Nee je hebt geen 60kwh om op te rijden. Dus op deze manier berekenen gaat niet.
 
We hebben twee verbeteringen:

View attachment 99421

Ik heb eerlijk gezegd nog niet gemerkt dat hij sneller afremt

Hij remt niet sneller af, maar het lijkt wel helemaal continu te verlopen. Voor 7.0 bouwde de vertraging continu op tot een bepaald punt en (soms) werd de vertraging vanaf dat punt opeens sterker. Vooraal te merken bij afremmen (naar 0 km/h) op uitvoegstrook snelweg.

- - - Updated - - -

Nee je hebt geen 60kwh om op te rijden. Dus op deze manier berekenen gaat niet.

Quizvraag: hoe dan wél te berekenen?
 
Hoe werkt die verrekte lane change in auto pilot? doet geen bal bij mij: bij een zee van ruimte links of rechts, de (richtingaanwijzer)hendel induwen of trekken, en handen van het stuur, en gebeurt helemaal niets. Met handen op het stuur ook niets.

Rij je wel achter iemand op een lagere snelheid dan je je TACC op hebt staan?
Volgens mij moet je :
- TACC aan hebben staan (bijv op 130)
- rij op de rechterbaan achter iemand die zachter dan de ingegeven snelheid in je TACC (130 in dit voorbeeld) rijdt, bijvoorbeeld 100km/u.
- je hebt autosteer aan staan
- indien linkerbaan vrij is, dan duw je de richtingaanwijzer naar beneden (ca 1a2 seconden?)
De auto gaat dan zelf naar de linkerbaan en gaat versnellen tot je TACC snelheid (130 in dit voorbeeld)
Je moet echter wel je hand aan het stuur hebben anders krijg je een melding op je display.
 
Rij je wel achter iemand op een lagere snelheid dan je je TACC op hebt staan?
Volgens mij moet je :
- TACC aan hebben staan (bijv op 130)
- rij op de rechterbaan achter iemand die zachter dan de ingegeven snelheid in je TACC (130 in dit voorbeeld) rijdt, bijvoorbeeld 100km/u.
- je hebt autosteer aan staan
- indien linkerbaan vrij is, dan duw je de richtingaanwijzer naar beneden (ca 1a2 seconden?)
De auto gaat dan zelf naar de linkerbaan en gaat versnellen tot je TACC snelheid (130 in dit voorbeeld)
Je moet echter wel je hand aan het stuur hebben anders krijg je een melding op je display.

Ingestelde tacc snelheid doet er niet toe volgens mij, autosteer MOET aan staan, richtingaanwijzer aan (volledig doordrukken of inhouden tot je volledig van rijstrook bent gewijzigd), hand aan het stuur en even geduld..
 
Hoe werkt die verrekte lane change in auto pilot? doet geen bal bij mij: bij een zee van ruimte links of rechts, de (richtingaanwijzer)hendel induwen of trekken, en handen van het stuur, en gebeurt helemaal niets. Met handen op het stuur ook niets.

Als je in auto-pilot mode aan het rijden bent (dus met auto-steer), zal je zien dat de rijweg die getoond wordt op je dashboard soms meer dan 1 rijvak toont. Wanneer je dan, met de handen aan het stuur, je richtingaanwijzer activeert zal je zien dat de volle blauwe lijn verandert in een stippellijn. Vanaf dat moment zal de wagen zelf de lane change inzetten. Als je halverwege bent mag je de richtingaanwijzer uit zetten (of de hendel loslaten als je hem niet helemaal hebt doorgeduwd).

De wagen zal dit enkel doen als er geen obstakels gedetecteerd worden (wagen in dode hoek bvb) en je niet over een volle witte lijn probeert van rijvak te veranderen.

Deze functie werkt niet heel vlot momenteel. Het duurt nogal lang alvorens hij er aan begint. Laat ons stellen dat hij het zoals een "zondagsrijder" doet. :smile: Vermoedelijk om de achterliggende wagens ruim de tijd te geven je intentie om van rijvak te veranderen waar te nemen.
 
Nee je hebt geen 60kwh om op te rijden. Dus op deze manier berekenen gaat niet.

@ The Vehicle:
Je full charge is eerder (weet niet precies) rond de 55.000 Wh / 303 = 181,52. 176*181,52= 31,95. 55-31,95 = 23,05. 23,05/181,52 = 127km. Ligt al een stuk dichterbij. Ik heb begrepen dat airco/verwarming niet meegenomen wordt in het gebruik en dus voor een "missend" aantal kWh kunnen zorgen. Dat zal de rest verklaren.

Echter heb je 176km gereden op 31.100 Wh. Dat levert 176,7Wh per km op. 303*176,6 = 53.500Wh. Dan zou je dus zo'n 6,5 kWh buffer hebben op je totale 60 kWh batterij. Ik weet niet of dit enkel de brick protection is of ook nog een buffer om alsnog een laadpaal te vinden bij een plotselinge verandering in je situatie (omweg oid)

Hopelijk verklaart dit iets meer, al blijft het een beetje gissen mbt de bruikbare hoeveelheid energie in de batterij. Waar het op neer komt is dat je 60kWh batterij geen 60kWh kan leveren, omdat er een bescherming op zit om de batterij heel te houden. Helemaal leeg is namelijk vreselijk slecht voor een Lithium-ion batterij.
 
Of de ene TACC is de andere niet. Je ziet hier op het forum dat er doorlopend verbeteringen worden doorgevoerd en dat de huidige versie alweer veel beter is dan de eerste. Bij BMW kom je niet verder dan een "eerste". Ik zou er nog eens over nadenken.

Sorry Hans maar dat klopt niet. Je kunt wel degelijk bij BMW verschillende software versies verkrijgen. Je kunt schakel programma's (automaat), navigatie alsook management laten aanpassen. Het is tegen betaling (en niet over www) en de keuze is beperkt maar wat Tesla doet bestaat al een tijdje (sinds 2004) mits je de juiste versie van BMW bezit (=niet instap model), dat dan weer wel...