Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verwacht minimaal €100 per maand. Dan zit je in 8 jaar op de 9,5k die Elon heeft aangekondigd voor het kopen van FSD upgrade. Maar een kortere afschrijving in bijvoorbeeld 5 jaar lijkt mij meer waarschijnlijk. Dan wordt het al €160 per maand.

Ik vermoed minder ...‘ op termijn. Dat robotaxi verhaal gaat nog enorm lang duren, zeker in Europa. Als we er vanuit gaan dat niemand ooit iets werkends op de markt krijgt, dan inderdaad maar tegen die tijd ......de markt zal het bepalen. Ik denk ook dat iedereen die FSD heeft aangeschaft vooral Tesla de mogelijkheid heeft gegeven om te groeien maar er voorlopig aan is voor de moeite, zeker als je ervan uit gaat om er iets aan te verdienen. (Tegen dan heb je weeral een andere auto, ook de reden dat ik het niet gekocht heb)

Het is een beetje zoals met de prijzen van de Model S, eigenaars die een jaar geleden, of meer, kochten hadden dit ook niet verwacht. Nee, in dat opzicht denk ik dat Musk uiteindelijk eieren voor zijn geld zal kiezen......denk ik dan hè....

‘ik denk trouwens dat er een moment gaat komen dat je dit niet meer af fabriek kan bestellen maar enkel via een subscriber model
 
Last edited:
Ik verwacht minimaal €100 per maand. Dan zit je in 8 jaar op de 9,5k die Elon heeft aangekondigd voor het kopen van FSD upgrade. Maar een kortere afschrijving in bijvoorbeeld 5 jaar lijkt mij meer waarschijnlijk. Dan wordt het al €160 per maand.
Een abonnement gaat nooit goedkoper zijn dan de volle prijs eenmalig betalen. Dat is zo met Adobe, dat is zo met Microsoft Azure, dat is zo met alle andere software. Tesla zou gek zijn om een functionaliteit waar ze binnenkort 8K voor willen vragen, op pakweg 4 jaar te herleiden tot 4K, behalve als ze erop rekenen dat met een abonnement er meer mensen het abonnement nemen ipv de volle prijs betalen.

€160/maand lijkt me dan ook een richtprijs, en dat vind ik dan weer veel geld om elke maand af te dokken. Dat terwijl je de volle prijs van FSD bij bestelling in je financiering/renting kan steken.
 
Een abonnement gaat nooit goedkoper zijn dan de volle prijs eenmalig betalen. Dat is zo met Adobe, dat is zo met Microsoft Azure, dat is zo met alle andere software. Tesla zou gek zijn om een functionaliteit waar ze binnenkort 8K voor willen vragen, op pakweg 4 jaar te herleiden tot 4K, behalve als ze erop rekenen dat met een abonnement er meer mensen het abonnement nemen ipv de volle prijs betalen.

€160/maand lijkt me dan ook een richtprijs, en dat vind ik dan weer veel geld om elke maand af te dokken. Dat terwijl je de volle prijs van FSD bij bestelling in je financiering/renting kan steken.
Mee eens. Het abonnement zal iets duurder zijn dan de $10k die Tesla eind volgende week gaat vragen. Dus de huidige $8k FSD prijs zal al helemaal gunstiger zijn dan een toekomstig abonnement.
Daarbij komt dat FSD bij verkoop van de auto nog wel enige waarde zal opleveren en een abonnement niet. Zeker bij verkoop aan derden buiten Tesla om. Maar Tesla gaat misschien ook wel schuiven op dit vlak. Op de Earnings Call was daar een vraag over.

Martin Viecha -- Senior Director of Investor Relations
OK. Thank you very much. The third question from retail is, would FSD be able to be transferred to our next vehicle or pay a transfer fee? It would add a broad — it would add to brand loyalty the same way gaming companies and cellphone companies keep you in their ecosystem by letting you transfer purchases to upgraded hardware.

Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yes. I think we'll give it some thought.


Tesla (TSLA) Q3 2020 Earnings Call Transcript
 
Ik vind de hele update schandalig duur voor klanten die net als mij een paar maanden voor de prijsverlaging een model S hebben gekocht. Er zou naar mijn idee een coulanceregeling mogen zijn voor deze groep klanten die in een klap een absurd bedrag van de waarde van hun auto verloren. De investering van FSD zou ik nooit meer terugverdienen.
 
Gaat nu eerst om winstgevend te worden zonder truuks (zoals vervuilings-papieren te verkopen). Dan pas gaan ze denken aan ons ipv aan nieuwe gebruikers. Helaas is er meer concurrentie, dus moeilijk te voorspellen wanneer die fase komt.
 
Ik hoop vooral dat HW2.5 niet crippled wordt. Ook benieuwd hoe een abbo met HW2.5 overweg kan. Maandje abbo, upgraden en weer afzeggen? €160 per maand is al 2x mijn energiekosten. Never nooit niet dat ik dat ga betalen voor een half werkende FSD. Ik snap het enthousiasme niet zo...
 
Tsja, toen ik toch er voor koos dacht ik toen, het is de leukste gadget die ik mezelf kan kopen, ik houd van technologie en innovatie en hoewel het zeker nog geen goed werkende systeem is het leuk om het mee te maken en van wel werk te kunnen genieten. Ja het is duur maar ik heb wel wat "fungeld" voor over, het is toch een stukje toekomst proeven en daar geniet ik enorm van :).

Personelijk zou ik idd liever hebben dat de koop van deze optie persoonsgebonden is zodat je het mee kan nemen naar je volgende auto (in het geval van lease die het als optie ziet dus je betaalt het volledig).

Maar goed, die abonnement zou kunnen als je bijv per jaar doet, dan is het alsnog mogelijk om voor deze kosten een upgrade te laten doen? En sowieso sinds een jaar ofzo worden amper auto's nog geleverd met HW2.5.
 
  • Like
Reactions: Niek and Klaas
Personelijk zou ik idd liever hebben dat de koop van deze optie persoonsgebonden is zodat je het mee kan nemen naar je volgende auto (in het geval van lease die het als optie ziet dus je betaalt het volledig).

Ik blijf het ook BIZAR maar dan echt BIZAR raar vinden dat mijn FSD software licentie, software die ik heb GEKOCHT, niet mee gaat naar mijn volgende Tesla. Als ik een nieuwe iPhone koop, log ik daarop in met mijn account, en moet ik toch ook niet de apps die ik gekocht het *NOG EEN KEER KOPEN* ? Ik vind het echt belachelijk....
 
  • Like
Reactions: Stream and Lars_R
Ik blijf het ook BIZAR maar dan echt BIZAR raar vinden dat mijn FSD software licentie, software die ik heb GEKOCHT, niet mee gaat naar mijn volgende Tesla. Als ik een nieuwe iPhone koop, log ik daarop in met mijn account, en moet ik toch ook niet de apps die ik gekocht het *NOG EEN KEER KOPEN* ? Ik vind het echt belachelijk....

Ik weet zeker dat dit nog gaat veranderen. Dus dat je bij inruil kunt beslissen of je FSD wilt houden bij je volgende tesla of wilt meeverkopen, althans als je inruilt bij Tesla. Als dit niet verandert, voel ik mij extreem bedrogen en beledigd en neem ik geen FSD meer. En als ik geen FSD meer neem dan kijk ik zeker ook verder dan Tesla. Dat is slecht voor business. En Tesla vindt business heel belangrijk, anders kan Elon straks niet persoonlijk de uittocht naar Mars financieren.
Overigens als FSD echt op waarde wordt ingeschat door de koper ... wat nu niet zo is ... dan maakt het niets uit toch? Dan krijg je 8K extra voor je auto met FSD die je dan monetair meeneemt naar je volgende.
 
Ik blijf het ook BIZAR maar dan echt BIZAR raar vinden dat mijn FSD software licentie, software die ik heb GEKOCHT, niet mee gaat naar mijn volgende Tesla. Als ik een nieuwe iPhone koop, log ik daarop in met mijn account, en moet ik toch ook niet de apps die ik gekocht het *NOG EEN KEER KOPEN* ? Ik vind het echt belachelijk....

Anderzijds kan je ook niet verwachten dat je één keer software koopt en de komende tien à twintig jaar elke update gratis krijgt. Bij software-sprongen moet je het opnieuw kopen. Ik dit geval zou je dan kunnen verwachten dat deze 'full rewrite' en nieuwe versie is een dat je die nieuwe versie niet gratis krijgt. Ik weet niet of er veel FSD-kopers staat te wachten om elke grote update bij te betalen.
 
Nou ja maar wacht even, mensen hebben FSD gekocht juist met de verwachting om de update mee te maken. De prijs staat anders absoluut niet in verhouding met wat je krijgt. Je koopt een droom, een belofte, een spelgoed wat zich gaat verbeteren voor dat prijs, als je nu (en zolang de functionaliteiten nogal beta zijn) niet de update gaat krijgen dan zal niemand meer het kopen. Sommige hebben het juist gekocht om tesla te helpen financieren met het maken van de software, het is een soort van investering /kick starter project wat mijn betref en ik vind het meer dan normaal dat je ook de verbeteringen krijgt.
 
Nou ja maar wacht even, mensen hebben FSD gekocht juist met de verwachting om de update mee te maken. De prijs staat anders absoluut niet in verhouding met wat je krijgt. Je koopt een droom, een belofte, een spelgoed wat zich gaat verbeteren voor dat prijs, als je nu (en zolang de functionaliteiten nogal beta zijn) niet de update gaat krijgen dan zal niemand meer het kopen. Sommige hebben het juist gekocht om tesla te helpen financieren met het maken van de software, het is een soort van investering /kick starter project wat mijn betref en ik vind het meer dan normaal dat je ook de verbeteringen krijgt.

Precies.
 
Een abonnement gaat nooit goedkoper zijn dan de volle prijs eenmalig betalen. Dat is zo met Adobe, dat is zo met Microsoft Azure, dat is zo met alle andere software. Tesla zou gek zijn om een functionaliteit waar ze binnenkort 8K voor willen vragen, op pakweg 4 jaar te herleiden tot 4K, behalve als ze erop rekenen dat met een abonnement er meer mensen het abonnement nemen ipv de volle prijs betalen.

€160/maand lijkt me dan ook een richtprijs, en dat vind ik dan weer veel geld om elke maand af te dokken. Dat terwijl je de volle prijs van FSD bij bestelling in je financiering/renting kan steken.

als ik twee tesla lease over 6 jaar, neem nog 8.....dan is de prijs bij kopen dus 20K (=2 auto’s) en bij maandelijkse betalingen 15.360 (aan 160) ...

Zoals ik al zei, volgens mij gaat FSD er ooit uit als initiële koop optie en wordt alles standaard monthly subscription.

Ik weet niet wat de ratio FSD:niet-FSD is maar met de nieuwe prijzen minder en minder FSD denk ik DUS om bijvoorbeeld jouw gemiste investering goed te maken heeft tesla 62 man nodig die FSD 1 maand uit proberen....

verlaag de prijs, wat perfect met software kan (ze doen het zelfs met model s’en) en de overgrote meerderheid huurt FSD wat volgens mij de offset van niet initiële aankopen gemakkelijk teniet doet.

Dat Perpetual licensing model is sowieso ten dode opgeschreven en is voor iedereen interessanter.

Again, iedereen die FSD initieel kocht, heeft Tesla de nodige middelen gegeven om te groeien, het feit dat alle auto’s met dezelfde hardware worden uitgeleverd, doet mij dit ook vermoeden.

En vergeet niet dat niet iedereen een boekhouder heeft/zelfstandig/zzp’er is en dus de volle mep betaalt
 
(even los van hoe je er persoonlijk in staat)
Kennelijk is het de bedoeling van Tesla dat een FSD software eenheid ergens in de toekomst eindigt en niet voor altijd actief blijft. Die eindigheid wordt nu bereikt door het te koppelen aan de levensduur van de auto.
Het was ook bereikt door het te koppelen aan het leven van de koper.

Stel dat het niet gebonden is aan de auto en niet persoonsgebonden en vrij verhandelbaar. Terwijl FSD (als level 4, 5 wordt bereikt) steeds waardevoller wordt.

Bij andersoortige software aankopen wordt eindigheid bereikt doordat de software gedateerd wordt omdat er geen nieuwe (gratis) updates komen.
Soms creëert de nieuwere hardware (pc, telefoon) ook sterk de behoefte om over te stappen op de aankoop van een nieuwe betere versie van de software. Tesla staat daar anders in en biedt gratis een HW3 retrofit aan.

Misschien dat er in de toekomst wel een tegemoetkoming komt bij inruil zie post 626
 
als ik twee tesla lease over 6 jaar, neem nog 8.....dan is de prijs bij kopen dus 20K (=2 auto’s) en bij maandelijkse betalingen 15.360 (aan 160) ...
Denk eraan dat €160 een voorzichtige inschatting is.

Als je echt FSD krijgt waarmee je in het Tesla Network je auto als deelauto kan opgeven en de auto bijvoorbeeld €0,50/km aan inkomsten kan genereren, dan gaat Tesla je die mogelijkheid niet verkopen aan €160/maand.

Ter referentie, 50 cent per kilometer, aan 50km per dag aan ride sharing op weekdagen, betekent €500 inkomsten per maand.

De handicap die Tesla heeft is identiek als die Apple en alle aanbieders op de App Store hebben: er is geen pad voorzien om te betalen voor functionaliteitsupgrades. Tesla doet het dan door telkens de aankoopprijs van FSD te verhogen, waardoor vroege instappers het voor goedkoper hebben ingekocht. Met een abonnementtarief vervalt die incentive, en kan je niet anders dan voor iedereen telkens het abonnement verhogen. En de handicap is dat dat niet een abonnementje van €10 op Disney+ is, maar dus €160 of meer per maand.
 
Denk eraan dat €160 een voorzichtige inschatting is.

Als je echt FSD krijgt waarmee je in het Tesla Network je auto als deelauto kan opgeven en de auto bijvoorbeeld €0,50/km aan inkomsten kan genereren, dan gaat Tesla je die mogelijkheid niet verkopen aan €160/maand.

Ter referentie, 50 cent per kilometer, aan 50km per dag aan ride sharing op weekdagen, betekent €500 inkomsten per maand.

klopt maar wanneer zijn we daar? Ik kan amper een Uber bestellen in België en menig ander land, laat staan wat de nodige vergunning en verzekeringen zullen kosten om dit überhaupt te mogen/kunnen doen.

Als dit echt waarheid wordt, volg ik je wel maar dat gaat nog wel even duren, vrees ik. En als het zelfs goed werkt, kan je jezelf de vraag stellen of je zelf nog een Tesla moet hebben gezien de kosten van een rit erg laag zullen zijn (economie of abundance) en kan je wel opboksen tegen grote partijen die het kapitaal hebben om hele vloten te gaan inzetten? (Of Tesla zelf) want als dit mogelijk is, zal de prijs van FSD inderdaad wel x10 gaan.

volgens mij wordt dit een aparte optie/licentie om aan te kopen. (Robo FSD met Tesla insurance :rolleyes:)

Dus stel dat het 10 jaar duurt (erg optimistisch) dat we dit toekomst beeld in de mensen hun hoofd hebben kunnen steken en hebben doen aanvaarden, in de tussentijd blijft het dus een persoonlijke optie waarbij de concurrentie ook wel iets in de aanbieding zal hebben en dan krijg je weer de markt die gaat spelen.

Eerlijk gezegd, een interessante discussie maar zonder glazen bol......