Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
tl;dr FSD is geen $14k waard
Dat is de crux met vraag en aanbod: het is het misschien niet waard, maar er is er maar eentje die het aanbied aan die prijs, en door gebrek aan aanbod is dat dus de marktprijs. Tesla zit met die paar functies in een monopolistische concurrentie tot zelfs een monopolie, en kenmerkend aan een monopolie is dat de aanbieder zelf zijn prijs kan vaststellen.
 
De enigste verklaring voor de prijs en het niet eerder uitrollen van een subscription based model is volgens mij gewoon dat ze niet anders konden.

Men had geld nodig en heeft een droom verkocht.

Echter, deze droom wordt langzaam maar zeker werkelijkheid maar eerlijk is eerlijk, indien men in 2018 enkel een subscriptie model zou hebben aangeboden, zouden er nog weinig betalende klanten in Europa zijn overgebleven. (hoewel dit voor een tech company "the way to go" was)

Subscription based modellen verzekeren juist de constante stroom van revenue maar daarvoor moet je een produkt hebben dat (goed) werkt.
(hier volg ik je wel ivm geen andere aanbieder dus vraag maar raak, de keuze is dan aan de koper natuurlijk of het produkt voldoet of niet)

Het feit dat het er nu zit aan te komen, zegt mij dat er veel meer vertrouwen in het produkt is vanuit Tesla zelf.

En nog eentje om over na te denken, ik denk dat de maandelijkse prijs best zal meevallen zolang de koper er geen revenu mee kan draaien wat nog wel een serieuze tijd zal duren.

Mocht het er ooit van komen, denk ik zelfs dat er een "pro" platform zal worden uitgerold of Tesla zelfs geen wagens meer particulier aanbied. Dan zou je nog kunnen overwegen om 200-300 euro per maand te betalen ipv zelf een auto te leasen.

Benieuwd hoe dit allemaal zal uitdraaien.
 
  • Like
Reactions: Niek
Stel je voor dat je zo je zaak draaide als daken renovator. Je stuurt een offerte op dat je over 6 maanden het dak komt repareren en laat mensen al betalen, maar vervolgens kom je elke drie maanden met een smoes dat het werk nu echt over 6 maanden start.... Dat was 7 jaar geleden!
Ik probeer al 2~3 jaren het dak van ons huis te herstellen. Ik kom vaak nog niet eens aan een offerte.
 
Lange, wat saaie, video maar dit is echte FSD. Tesla heeft nog zooooveel te doen. Gelukkig is alles over twee weken weer anders…. :)


Zonder grappen, ik vraag me echt af of Tesla dit niveau ooit gaat halen. Vision only is zo mooi gezegd maar gaat oneindig veel vragen van de FSD computer die snel is maar geen oneindige capaciteit heeft en dus altijd te klein gaat zijn. Ook Tesla kan zich enorm vergissen (kijk maar naar hun bitcoin beslissingen).
 
Ik denk dat je beide niet kan vergelijken. Het lijkt er echt op dat Waymo voornamelijk werkt op HD kaartgegevens met elke rijstrook gedefinieerd, en hulpeloos wordt wanneer een situatie niet volgens de kaartgegevens is en kegels een rijstrook afsluiten.

Tesla kan dan misschien nog niet L5 beloven, maar mijn auto herkent wel kegels en stuurt errond, en de FSD Beta video's geven aan dat de hardware en software van Tesla meer capabel is om zijn plan te trekken dan wat Waymo doet in een buitenwijk van Phoenix, AZ. Het verschil is dat in die paar keren dat FSD beta het ook niet meer weet, er een bestuurder achter zit om onmiddellijk over te nemen.
 
Ik denk dat je beide niet kan vergelijken. Het lijkt er echt op dat Waymo voornamelijk werkt op HD kaartgegevens met elke rijstrook gedefinieerd, en hulpeloos wordt wanneer een situatie niet volgens de kaartgegevens is en kegels een rijstrook afsluiten.

Tesla kan dan misschien nog niet L5 beloven, maar mijn auto herkent wel kegels en stuurt errond, en de FSD Beta video's geven aan dat de hardware en software van Tesla meer capabel is om zijn plan te trekken dan wat Waymo doet in een buitenwijk van Phoenix, AZ. Het verschil is dat in die paar keren dat FSD beta het ook niet meer weet, er een bestuurder achter zit om onmiddellijk over te nemen.
Dat is mijn punt. Tesla belooft wel degelijk continu level 5. Al jaren end of the year. Misschien moet Elon onder ogen zien dat level 5 met vision only niet gaat lukken. Hij schijnt steeds te vergeten dat er ook nog hersenen in de drivers seat zitten. HW 3.0 gaat niet genoeg zijn om die hersenen te vervangen. Dus is er misschien extra hulp nodig van extra sensors en hd maps.
 
Sensoren zoals radar en LiDAR, en HD maps, zijn gewoon extra input. De hersenen zijn de software. Als je niet de software hebt om die extra sensoren en HD maps te gebruiken, ga je niet plots een inhaalbeweging kunnen maken.

De opzet van Waymo is overigens simpel: volg de HD map, herken objecten dmv LiDAR maar zonder verdere context, hou een lage snelheid aan (geen van de Waymo's gaat op de snelweg) en als je het niet weet zet je de 4 knipperlichten op en bel je de hulplijn.

In weze is Waymo zoals de 'AI' auto's in een gemiddeld game: ze volgen een vooraf ingesteld traject per rijstrook, en met beperkte algoritmes om autonoom van rijstrook te wisselen. Als er iets abnormaal opduikt, zoals een speler met zijn eigen voertuig, dan blijft de 'AI' gewoon staan.

Als je wil vergelijken met Cadillac Supercruise, daar wordt ook gebruik gemaakt van HD maps, en kan je Supercruise enkel activeren op daarop goedgekeurde stukken snelweg. Eens er wegenwerken zijn, vervalt die goedkeuring en mag je weer zelf sturen.
 
Dat is mijn punt. Tesla belooft wel degelijk continu level 5. Al jaren end of the year. Misschien moet Elon onder ogen zien dat level 5 met vision only niet gaat lukken. Hij schijnt steeds te vergeten dat er ook nog hersenen in de drivers seat zitten. HW 3.0 gaat niet genoeg zijn om die hersenen te vervangen. Dus is er misschien extra hulp nodig van extra sensors en hd maps.
Persoonlijk denk ik ook dat je met vision meer kunt dan met LIDAR. Met vision heb je een veel groter onderscheidend vermogen dan met radar/LIDAR. Bij slecht zicht zijn standaard cameras op dit moment misschien iets in het nadeel, maar ook cameras kunnen steeds meer en wellicht zal de combinatie met warmtebeeld cameras een prima keuze zijn.
HW3 heeft al veel rekenkracht en je mag ervan uitgaan dat HW4 en HW5 etc. een veel grotere rekenkracht hebben.

Musk is soms iets te optimistisch, maar dat moet ook in zijn positie.
Bedenk ook dat hij een veel beter beeld heeft van de huidige mogelijkheden van hun ontwikkel afdeling dan wij hebben. In het bedrijf waar ik werk, is de R&D afdeling ook al jaren vooruit op wat er daadwerkelijk in de markt wordt verkocht.
 
Persoonlijk denk ik ook dat je met vision meer kunt dan met LIDAR. Met vision heb je een veel groter onderscheidend vermogen dan met radar/LIDAR. Bij slecht zicht zijn standaard cameras op dit moment misschien iets in het nadeel, maar ook cameras kunnen steeds meer en wellicht zal de combinatie met warmtebeeld cameras een prima keuze zijn.
HW3 heeft al veel rekenkracht en je mag ervan uitgaan dat HW4 en HW5 etc. een veel grotere rekenkracht hebben.

Musk is soms iets te optimistisch, maar dat moet ook in zijn positie.
Bedenk ook dat hij een veel beter beeld heeft van de huidige mogelijkheden van hun ontwikkel afdeling dan wij hebben. In het bedrijf waar ik werk, is de R&D afdeling ook al jaren vooruit op wat er daadwerkelijk in de markt wordt verkocht.
Ik geniet van wat Tesla nu al biedt. Dat gezegd hebbende … Musk is niet iets te optimistisch maar heel veel te optimistisch. Hij ondermijnt de betrouwbaarheid van Tesla. Dat kan niet blijven voortduren. Ooit was Tesla slachtoffer van fake news. Nu wordt Tesla slachtoffer van foute beloftes van Musk. Back on topic, ik raad niemand aan om FSD te kopen want het gaat niet werken met de huidige hardware. Dat bewijst Musk al jaren.
 
  • Like
Reactions: joverdijk
Ik probeer al 2~3 jaren het dak van ons huis te herstellen. Ik kom vaak nog niet eens aan een offerte.
Stel je voor dat er drie jaar geleden één was die wel had gereageerd. Sterker nog je had getekend en je had 5.000 vooraf al betaald, maar de beste aannemer heeft nog niets gedaan? Of het dak maar voor de helft af.

Je had de beste man/vrouw toch voor de rechter resleept en mogelijk zelfs aangifte gedaan van fraude?
 
Stel je voor dat er drie jaar geleden één was die wel had gereageerd. Sterker nog je had getekend en je had 5.000 vooraf al betaald, maar de beste aannemer heeft nog niets gedaan? Of het dak maar voor de helft af.

Je had de beste man/vrouw toch voor de rechter resleept en mogelijk zelfs aangifte gedaan van fraude?
Die vergelijking gaat compleet mank.
Vwb Tesla is de verwachting gewekt dat, zonder een garantie te geven, binnen een bepaalde periode een prestatie geleverd zou kunnen worden.
Een gemiddeld dak renoveren is niet een prestatie die niemand op de wereld beheerst en waarvoor nog technologie ontwikkeld moet worden.
Het is dus niet aannemelijk dat je in een contract met de aannemer zou accepteren dat hij 'het verwacht te kunnen renoveren, maar niet kan garanderen of en wanneer het gaat gebeuren'.
Kortom terug naar de eerste zin: appels met peren vergelijken.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Hbrink and Klaas
Die vergelijking gaat compleet mank.
Vwb Tesla is de verwachting gewekt dat, zonder een garantie te geven, binnen een bepaalde periode een prestatie geleverd zou kunnen worden.
Tja, dat ‘zonder een garantie te geven’ draait het om. Dat is een subjectieve zaak. De 6 keer achter elkaar ‘in two weeks’ hoor ik als garantie. De tekst op de website 4 jaar terug over FSD zag ik als garantie dat het niet lang ging duren. Zelfs de tekst die ik iedere dag op mijn scherm zie: dat ik de FSD optie heb leest alsof ik nu FSD heb. De extreme beloftes die we in dec kregen over de holiday spektakel update zag ik als garantie maar was gewoon lucht. Voor mij geldt in ieder geval dat ik graag mijn geld terug zou krijgen zodat ik het nooit meet over FSD hoef te hebben. De overige features van Tesla bevallen me prima.
 
Stel je voor dat er drie jaar geleden één was die wel had gereageerd. Sterker nog je had getekend en je had 5.000 vooraf al betaald, maar de beste aannemer heeft nog niets gedaan? Of het dak maar voor de helft af.

Je had de beste man/vrouw toch voor de rechter resleept en mogelijk zelfs aangifte gedaan van fraude?
Nou ik heb al 4 jaar lang de beloofde Tesla in mijn garage staan, en heb voor goedkoper extra FSD functionaliteit zoals herkenning van verkeerslichten en voorrangsborden.

Ik zou waarschijnlijk wat anders piepen als ik elk jaar een nieuwe Tesla zou kopen en telkens FSD erop zou kopen, maar dat heb ik niet gedaan. Als ik dit jaar nog FSD Beta achtige functionaliteit heb zou dat echt prachtig zijn, maar ik verwacht dat Europa daar nog wat voor gaat dwarsliggen. In tussentijd zal ik vermoedelijk 5 jaar mijn Model X met FSD rijden, en tegen dan kan ik kiezen tussen verder rijden, of een nieuwe X kopen met weeral FSD. En op die vijf jaar heb ik dan vele kilometers de auto zelf laten sturen op snelwegen en gewone wegen. Ja, ik heb het ding niet kunnen uithuren als een robotaxi, maar ik zou 'm nu ook al in een deelwagen-initiatief kunnen aanmelden en dat wil ik nu ook niet, dus voor mij is er weinig verschil. Behalve dat we niet allemaal al slapend naar wintersport of zomervakantie kunnen trekken...

Ik pas natuurlijk ook wat man maths toe: het geld dat ik nu niet hoef uit te geven aan belastingen, benzine, onderhoud en herstellingen gaat nu in FSD-fonds.

In 2017 kostte FSD overigens €3300 en was Enhanced Autopilot €5600. Denk dat ik dus wel een goeie deal heb gedaan.
 
Dat zou toch makkelijk af te vangen zijn met een algoritme.
Het probleem met zo een aanpak is dat je voor alle uitzonderingen een algoritme moet programmeren; een hoop if-else statements.

Het idee is dat je met machine learning ervoor zorgt dat de computer zélf leert dat dit een abnormale situatie is en de gedetecteerde verkeerslichten niet tot het vaste patrimonium behoren.

Al bij al is dit irrelevant voor de toekomst want de getoonde auto rijdt niet op FSD Beta en dus niet op de rewrite van autopilot.