Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
@joverdijk Mooi, je bent van feit naar mening. Wat dat is het, een mening. ;)

Het loopt anders vol van lobbyisten in Brussel. Privacy settings

Toegegeven oude link maar is nog steeds zo. Je mag er zeker van zijn dat de grote auto concerns een hoop lobby groepen hebben die actief voor hen hun belangen verdedigen. Als Tesla echt een bedreiging vormt, mag je zeker zijn dat ze het beleid meesturen om hun activiteit te beschermen, doen ze toch al jaren en dit zal niet snel wijzigen.
 
Dat moeten ze in USA toch ook zou je denken. Het probleem is dat de Europese wetgeving is samengesteld onder invloed en lobby van de Europese autofabrikanten en die hebben de limieten gelegd waar ze zelf zijn qua ontwikkeling. 10 jaar achter op Tesla dus. Slinkse manier de concurrentie buiten spel te zetten. Dat kan beter aan het licht komen, soort nieuwe dieselgate.... Dan gaat het misschien wat sneller

Deze hele discussie voelt wat als tunnel visie.

Als er 1 partij markt leider is dan is het Mobileye, die AP1 van Tesla die al verkeerborden kon herkennen. die kwam van hun af, Tesla moet het nog steeds bijwerken in hun eigen ontwikkeling (Mobileye is nu onderdeel Intel). Zie bv dit:

https://s21.q4cdn.com/600692695/files/doc_presentations/2019/01/Mobileye_CES2019.pdf

Mobileye (Our Technology - Mobileye) kan zonder radar (T)ACC uitvoeren bv - seriematig in BMW i3

Daarnaast heeft bv. Mercedes al in 2013 met "near productie S classe" auto volledig autonomoom de historische route van Bertha Benz in 1888 (Mannheim - Pforzheim, meer dan 100km) gereden in 2013

zie: https://ieeexplore.ieee.org/xpl/RecentIssue.jsp?punumber=5117645 , artikel Making Bertha Drive—An Autonomous Journey on a Historic Route - IEEE Journals & Magazine (als lid IEEE)
of Autonomous S-Class record journey voor een video.

Wat Tesla doet is knap, maar waar anderen (Volvo, Cruise, Lyft, Waymo) al over de top van de hype curve te zijn "hebben bekend", is dit IMHO nog wachten bij Tesla.

EU heeft goed recht eisen te stellen, verkeer is hier complexer/drukker en gevarieerdere situatie (van middeleeuwse stad centra, e.g. Napels) tot fiets kermissen als in Delft.

Dat was zo al met rijbewijzen ( een USA rijbewijs kan je ook niet inwisselen -- en terecht: rondje rond het blok, bocht achteruit, parkeren en klaar), en dat zal met "auto rijbewijzen" niet anders hoeven te ziin.

Onze voormalige minister Melanie Schulz-Verhagen was groot pleit bezorger Autonomoon Rijden overigens.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: horta
Onnozele vraag; bij de prijs voor aanschaf FSD staat 6400 euro + BTW. Komt BTW er idd nog bij? Kan nl geen BTW terugvorderen.

Dit is inclusief BTW. Ik heb als particulier gewoon 6400 afgerekend.
Vraag je alleen wel heel goed af of je het over hebt voor een niet goed werkende NoA, lane-change en een summon gimmick (die alleen werkt als je direct naast auto staat).
Meer valt met europese wetgeving voorlopig niet te verwachten.
 
Dank en ja, het blijft een lastige keuze. Ga heen en weer tussen wel en niet. Als BTW er wel bij was gekomen, dan zeker niet. Maar weer een nachtje over slapen.

Tja het blijft een gok, ik heb mij ook laten verleiden. Vooral omdat ze je bang maken dat het veel duurder gaat worden.
En ik als autistische nerd helemaal GEK wordt als er features 'greyed out' zijn, ik MOET alle goodies hebben ;-)

Maar als je puur rationeel er naar kijkt, is het gewoon oplichting.... 6400 euro voor iets beta wat echt voor geen ENE meter werkt zodra het maar beetje drukker wordt op de weg.. (In Groningen op zondagochtend op de snelweg werkt het vast prima, voordat allerlei mensen reageren met ' bij mij werkt het prima' ... Sure ;-) ... Maargoed, je krijgt er in ieder geval al IETS voor.
De S en X rijders hebben in het verleden ook duizenden euros betaald voor FSD (bovenop EAP destijds) en hebben er NOOIT wat voor gehad ;-) Ja... Tesla sponsoren ;)
 
Maar als je puur rationeel er naar kijkt, is het gewoon oplichting.... 6400 euro voor iets beta wat echt voor geen ENE meter werkt zodra het maar beetje drukker wordt op de weg.. (In Groningen op zondagochtend op de snelweg werkt het vast prima, voordat allerlei mensen reageren met ' bij mij werkt het prima' ... Sure ;-) ... Maargoed, je krijgt er in ieder geval al IETS voor.
De S en X rijders hebben in het verleden ook duizenden euros betaald voor FSD (bovenop EAP destijds) en hebben er NOOIT wat voor gehad ;-) Ja... Tesla sponsoren ;)

Oplichterij vindt ik het niet echt, je licht hooguit jezelf op ;) (je wist dat het beta is)

Wat ik wel vindt is dat Tesla het wat "rooskleurig" voorstelt.........het gaat namelijk niet in "Rome/Amsterdam/etc..." werken in de komende jaren en wordt ook niet vrijgegeven in de EU de komende jaren (ik denk dat ik al weer de volgende heb als het zover is).

Snelweg, dat zie ik wel veel sneller gebeuren en ook erg nuttig.
Zou me niks verbazen:
FSD Highway en FSD Urban (voor bv. USA) en FSD Monkeys :) (geintje..... auto-park, summon, etc....)
 
  • Helpful
Reactions: Vlaaiman
Nog een paar dagen te gaan tot Tesla de 16e deze week de FSD prijs verhoogt...
Benieuwd hoe ik over een paar jaar terugblik, niet voor de huidige prijs aangeschaft te hebben....Let wel: Ik ben voornemens de auto af te rijden.
(Of toch maar een soortgelijk bedrag in aandelen Tesla steken, voor het geval FSD een succes wordt).
Hier nog die voor de 16e kopen?
.
 
Nog een paar dagen te gaan tot Tesla de 16e deze week de FSD prijs verhoogt...
Benieuwd hoe ik over een paar jaar terugblik, niet voor de huidige prijs aangeschaft te hebben....Let wel: Ik ben voornemens de auto af te rijden.
(Of toch maar een soortgelijk bedrag in aandelen Tesla steken, voor het geval FSD een succes wordt).
Hier nog die voor de 16e kopen?
.

Nee, standaardpakket vind ik al overpriced voor wat je (niet) krijgt. Daarbij zie ik ook geen noemenswaardige vooruitgang die prijsstijging rechtvaardigt. Ik geloof dan ook niet in een significante, structurele prijsstijging. Dat kan Tesla zich helemaal niet veroorloven. De concurrentie neemt snel toe, de auto’s zijn al significant goedkoper geworden en de prijselasticiteit van de beta/toekomstige FSD is beperkt waardoor er dus weinig ruimte is voor prijsstijging. Ze maken nu gebruik van FOMO en peer pressure om tot aankoop te bewegen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Nog een paar dagen te gaan tot Tesla de 16e deze week de FSD prijs verhoogt...
Benieuwd hoe ik over een paar jaar terugblik, niet voor de huidige prijs aangeschaft te hebben....Let wel: Ik ben voornemens de auto af te rijden.
(Of toch maar een soortgelijk bedrag in aandelen Tesla steken, voor het geval FSD een succes wordt).
Hier nog die voor de 16e kopen?
.
Same as Dan

Ben een sucker voor technologie en features maar als ik zie hoe beta Autopilot nog eigenlijk is (bijv. binnen de bebouwde kom gebruiken op een rechte weg zonder supervisie zou zelfmoord zijn, en bij afritten piept ie al dat de bocht te scherp is - ligt dan wel aan EU but still not helping me) dan vraag ik me af wat je voor die 6400 gaat krijgen komende 2 jaar aan bruikbare autonome features (niet gimmicks) die je ritten echt gaan vergemakkelijken. Ik vrees vrijwel niets. Maar ik laat me graag positief verrassen!! :)
 
Objectief heeft het voor mij ook niet de waarde.

Echter, je bent in 'for the ride', komende jaren heb je geen (andere) conversation starter meer nodig.

Dat gecombineerd met de beloofde upgrade van HW2.5 naar HW3 zodat je in de main branch van de SW ontwikkeling blijft heeft bij mij vorige maand al de trigger gegeven.

Hier wel een aardig overzicht voor de keuze al dan niet FSD :
Your Guide To Deciding If Tesla 'Full Self Driving' Is Worth Buying Today
 
Initeel had ik mijn M3 SR+ besteld met FSD. Echter na toch wat wikken en wegen zie ik (nog) niet in hoe ik het financieel kan verantwoorden. Het is een lease auto, maar toch betaal ik 70 euro per maand meer aan eigen bijdrage, plus nog de bijtelling van 21% over 6400 per jaar.
Echter is het natuurlijk wel iets wat ik nu voor de komende 5 jaar niet heb, dus wie weet schiet ik mezelf (van over 3 jaar) nu hiermee in de voet :rolleyes:
 
Ondanks de hogere prijs na levering kan het goedkoper zijn om FSD na levering pas aan te schaffen. Daarmee hou je hem uit de bijtelling. Uiteindelijk betaal je natuurlijk wel de optie volledig aan de leasemij.
Ik heb er voorlopig vanaf gezien om FSD aan te schaffen ondanks dat ik dat eerst wel van plan was.
 
Nee, ik ga geen FSD bestellen.
Ook ik wil de auto, Model X 2017, gaan oprijden. Dus na 5 jaar naar prive. En dan nog 5-10 jaar erin blijven rijden.
Dit zit allemaal in mijn rekensom van destijds, waarmee ik mij de auto financieel heb kunnen verantwoorden richting mij zelf. Anders had ik nooit 125.000 euro aan een auto uitgegeven.

Het zou wel het beste zijn om FSD nog aan te schaffen zolang de auto op de zaak staat. Fiscaal is dat aantrekkelijker. Dit betekent dat ik het nog maximaal 2,5 jaar aan kijk hoe FSD zich ontwikkelt. Als dat boven mijn verwachting gaat, dan koop ik het alsnog. Eventueel ligt de prijs dan iets hoger, maar ik maak me geen zorgen dat dat veel hoger zal zijn. Echte robotaxi-performance is nog zeker 10 jaar van ons verwijderd, en alleen dan kan Tesla het zich permitteren om de hoofdprijs voor FSD te vragen.
 
Ook ik wil de auto, Model X 2017, gaan oprijden. Dus na 5 jaar naar prive. En dan nog 5-10 jaar erin blijven rijden.
Ook zonder FSD kan je prima blijven rijden. De meerwaarde van autonoom tov EAP lijkt me beperkt. Bestuurder blijft nog jaren verantwoordelijk, dus Netflixen tijdens de rit blijft nog wel even toekomstmuziek.

Overigens vraag ik me af wat de onderhoudskosten worden na een paar jaar en of de Tesla het 15 jaar vol gaat houden. Ik heb nu al meer gedoe gehad in 30.000km dan met mijn ICE's in de afgelopen 500.000km. Had verwacht dat de kinderziektes er onderhand wel uit waren (model S), maar helaas.
 
Ook zonder FSD kan je prima blijven rijden. De meerwaarde van autonoom tov EAP lijkt me beperkt. Bestuurder blijft nog jaren verantwoordelijk, dus Netflixen tijdens de rit blijft nog wel even toekomstmuziek.

Overigens vraag ik me af wat de onderhoudskosten worden na een paar jaar en of de Tesla het 15 jaar vol gaat houden. Ik heb nu al meer gedoe gehad in 30.000km dan met mijn ICE's in de afgelopen 500.000km. Had verwacht dat de kinderziektes er onderhand wel uit waren (model S), maar helaas.
Ja, ik ben hoopvol dat ik die 10-15 jaar weinig problemen ga hebben.
Mijn X heeft in 80.000 km alleen een gebroken stabilisatorstang gehad (kun je gewoon mee doorrijden).

Natuurlijk ook de bekende ongemakken als gele randen in het scherm, of regenwater dat bij het openen van de vleugeldeuren naar binnen liep, maar daar kan ik mee leven. Verder is het gewoon een goede auto (uitgezonderd AP) , waar ik nog lang niet op uitgekeken ben.

Met mijn Audi Q5 had ik de eerste 80.000km meer problemen (met name AdBlue systeem).

Maar goed, we gaan het zien de komende jaren.
 
Echte robotaxi-performance is nog zeker 10 jaar van ons verwijderd, en alleen dan kan Tesla het zich permitteren om de hoofdprijs voor FSD te vragen.

Tja, valt af te wachten wat de concurrentie zal doen. Indien het inderdaad nog 10 jaar duurt, vermoed ik dat andere ook wel iets in de aanbieding zullen hebben waardoor de vrije markt weer zal spelen. Men gaat er al te gemakkelijk van uit dat enkel Tesla die voor elkaar krijgt. Ik wacht in ieder geval nog wel even af.
 
  • Like
Reactions: horta
En vandaag is het 16 augustus... Ik twijfel ook nog steeds, maar hoop toch dat de prijs niet omhoog gaat, of eerst nog even omlaag. Goh, het voelt bijna als de Bitcoin-prijs ;)

Ik zie wel in het Tesla account dat de volgorde van de autopilot upgrade en het “leren” stuk is omgedraaid. Autopilot staat nu bovenaan. Voor de rest nog geen verandering te zien.
 
ssst, ze slapen nog in Californie.

Wel blijken in de USA "FSD owners" deze week uitgenodigd te worden voor een Early Access Program.
Anyone else just get invited to EAP?

Wellicht gebeurt er later vandaag nog wat (of ook niet, het blijft altijd spannend).
Ik zou maar wat graag een trial willen on mijzelf verder te overtuigen en daarna hopelijk nog een beetje korting te krijgen ;) Heb alleen geen EAP maar gewone autopilot.