Ik ben het trouwens eens dat AP eerste niet ging piepen maar eerlijk gezegd ging AP in dergelijke bochten gewoon veel en veel te hard.
Hmja... AP ga je nooit gebruiken in de Keizersmantelweg,
Waarom niet? Ik activeer AP overal waar ik deze kan activeren als ook TACC. TACC zo op z'n minste de maximum snelheid goed moeten hebben en een gepaste snelheid moeten selecteren gebaseerd op de omgeving.
De bocht in kwestie is prima haalbaar door AP, het kan dus wel, mag het niet.
De bocht die ik aanhaal? ZOals gezegd, AP wil hier met 80 door heen. Zelfs al zet ik deze op 30 dan is de positie niet correct.
AP schakeld nu UIT waar het voorheen gewoon vrolijk de bocht nam! Je wordt vrolijk de bosjes (of vangrail) ingestuurd DOOR de limiterende instellingen die gehanteerd moeten worden door de regelgeving. Ik heb het over bochten op de snelweg of verbindingsweg tussen snelweg, verbindings weg (schatting 50 a 60km per uur) wat ook de TACC/AP aanhoudt!
voorheen ging dit prima met AP
maar tegenwoordig kan de bocht niet gehaalt worden door de afnemende radius in de bocht -en-als-resultaat- moet AP uitschakelen en rijdt de auto rechtdoor ...
Dit klopt niet.
Het gaat niet om de radius, het gaat primair om de maximum laterale kracht. Dat is de de regelgeving opgesteld door UN/ECE. Zoals gezegd, als AP gewoon prima van te voren afremt dan haalt deze de bocht binnen de marge van de maximale toegestane kracht. Er is ook een maximale stuuruitslag maar dat is secundair en niet echt een probleem voor normale N wegen of de snelweg.
De regel is, indien de waarde groter is dan toegestaan de bestuurder zelf moet sturen. Een zeer goede regel die de veiligheid zeer ten goede zou komen als Tesla de snelheid inderdaad zou verminderen.
- CITY driving met onze huidige AP is erg raar omdat er vele situaties zijn heel anders aangepakt moeten worden (AP anticipeert niet)
Zoals gezegd, AP anticipeert ook niet op de snelweg behalve op navigatie data m.b.t. fleet speed.
De FSD rewrite is er juist alleen voor stad verkeer, getuige de beta video's uit de US
De rewrite ging om de 360 view 4D (+tijd). Alle cameras samen brengen in één feed. Deze wordt uiteraard ook op de snelweg gebruikt en zou phantom breaking moeten weghalen als ook dansende vrachtwagens op de snelweg. De rewrite heeft dus ook veel invloed op de snelweg.
Ik denk dat jij het feit aanhaalt dat de interface schakelt tussen een snelweg en een city view?
UN/ECE:
De huidige beta voegt city driving toe en zal hier nog ver weg zijn tenzij Nederland mogelijk niet UN/ECE gaat volgen. Net zoals de US niet UN/ECE volgt en mogelijk Noorwegen die ook niet meer gaat doen.
De FSD city driving preview geeft hoop. Zeker als je ziet dat deze bochten groter dan 90 graden bochten maakt op kruispunten. Echter, het lijkt deze te maken puur op basis van map data en (nog) niet op eigen inzicht.
Voorrangssituaties:
AP / TACC remt nu ook voor rotondes en voorrangsborden (haaientanden). Echter, heeft een kruispunt geen haaientanden dan knalt AP/TACC deze gewoon het kruispunt over terwijl deze gewoon moet afremmen om rechts voorrang te geven. Om dit goed te laten werken moet AP dus alle voorrangsborden herkennen en indien er geen bord is of niet herkent dus altijd dient te stoppen tot de bestuurder bevestigd dat deze kan doorrijden.