Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Classification, segmentation, etc? Handigst als je een "deep learning 101" bekijkt of leest. Kost je 10 minuten en die leggen meer uit dan de gebruikte termen. Persoonlijk zou ik eerst kijken hoe "ouderwetse AI" (pre-2006) werkt en dan pas deep learning.
 
Heerlijke discussie om te lezen.
Ik volg het nieuws over fsd ook op de voet omdat ik het geweldig vind om deze techniek onder mijn ogen te zien ontwikkelen.

Heb sinds 2 maanden een M3 zonder fsd omdat ik van het volgende principe uitga koop alleen iets als je het in de huidige staat het geld waard vindt.
Op dit moment zijn de verschillen tussen standaard meegeleverde autopilot en fsd mij absoluut geen €8000 waard.

sterker nog alles wat ik nu in de beta zie en wat nog jaren gaat duren voordat dat legaal in nederland gebruikt mag worden is mij geen €8000 waard .

maar ben blij dat andere mensen graag tesla sponseren zodat ik de nieuwe ontwikkelingen kan blijven volgen.
 
De vraag blijft toch wel: leuk dat ze FSD rewrite aan het bouwen zijn maar dat betekent dat we in de EU de komende jaren met hele beperkte functionaliteit blijven zitten...

nee. Door de wet en regelgeving die het niet toelaat... En de 'rewrite' zoals aangekondigd is er al, natuurlijk altijd in ontwikkeling maar feitelijk is de eerste release(de nu in beperkte 'beta' verspreiding) van de 'rewrite' al geweest ...

In specifiek Noorwegen zullen naar verwachting het eerste EU land zijn waar FSD geactiveerd gaat worden, omdat het daar is toegestaan.

De huidige Autopliot voor NL (en ook EU denk ik) is zelfs al erg beperkt ivm de regelgeving, waarbij het zelfs gevaarlijker is(mijn mening) doordat er limieten worden opgezet door de regelgeving, er zijn dus wegen(bochten met name) waarop de AP zich uit moet schakelen(om aan regels te voldoen) waar het gewoon goed kan manoeuvreren.
 
nee. Door de wet en regelgeving die het niet toelaat...

Houd eens op met dit argument. AP kan zeer veel binnen de huidige regelgeving doen maar AP kan het simpelweg niet.

Ook het argument "door de regelgeving is het gevaarlijker" is ook kul.

Bochten:

AP hoeft voor bochten helemaal niet uit te schakelen. AP moet gewoon op tijd afremmen zoals iedereen leert tijdens rijlessen namelijk afremmen doe je VOOR een (blinde) bocht en NOOIT in de bocht. AP past deze regel simpelweg gewoon niet goed toe.

Lane changes:

Zelfde als de rijbaanverplaatsing. Er zijn enkel regels over het knipperlicht gebruik en de duur van de verplaatsing die ik echt hout vind snijden. De software moet gewoon zo geschreven worden dat het knipperlicht pas geactiveerd wordt net voor het aan de rijbaanverplaatsing gaat beginnen. Dat wil zeggen, een rijbaanverplaatsings suggestie bevestigen zoals je als dat nu bij groenlicht moet doen. AP mag er zolang over doen als het wil om de snelheid aan te passen en een gat te vinden voor het bepaald dat de auto daadwerkelijk aan de verplaatsing mag beginnen.

Natuurlijk, lane change without confirmation mag hier niet en dat is maar goed ook aangezien AP spitsstroken, afgesloten baanvakken en zeer veel andere situaties niet snapt.

Snelheid:

AP kan niet eens fatsoenlijk zich aan de snelheid houden of een gepaste snelheid gebaseerd op de situatie. Als AP 80 mag volgens de kaart zoals hier vlakbij, daar knalt AP gerust met 80 op deze deels blinde bocht met daarna drempels af. Op de foto staan er amper auto's maar 's avonds staat het hier helemaal vol en er rijden hier zeer veel fietsers.


upload_2020-11-11_11-19-47.png


AP doet dit dus gewoon overal. Ook op de snelweg, tenzij de data valsspeeld door het super neppe fleetspeed algoritme die de AP snelheid reduceerd op basis van AP interventies en door navigatie algoritmes.

Of is dat ook de schuld van wet en regelgeving?
 
Hmja... AP ga je nooit gebruiken in de Keizersmantelweg, en vroeger reed mijn AP vlotjes doorheen alle bochten waar ie nu in de rem gaat. En vroeger kon je gewoon je richtingsaanwijzer aan zetten en wachtte ie geduldig af tot er een veilige plek was om in te voegen. Nu moet ie binnen 5 seconden beslissen...

De handicaps omwille van regelgeving zijn klein, maar ze zijn er wel...
 
  • Like
Reactions: Niek
Houd eens op met dit argument. AP kan zeer veel binnen de huidige regelgeving doen maar AP kan het simpelweg niet.

De bocht in kwestie is prima haalbaar door AP, het kan dus wel, mag het niet.

Ook het argument "door de regelgeving is het gevaarlijker" is ook kul.

2 dingen;

Op snelweg met AP en Navigate on Autopilot
AP schakeld nu UIT waar het voorheen gewoon vrolijk de bocht nam! Je wordt vrolijk de bosjes (of vangrail) ingestuurd DOOR de limiterende instellingen die gehanteerd moeten worden door de regelgeving. Ik heb het over bochten op de snelweg of verbindingsweg tussen snelweg, verbindings weg (schatting 50 a 60km per uur) wat ook de TACC/AP aanhoudt!
voorheen ging dit prima met AP
maar tegenwoordig kan de bocht niet gehaalt worden door de afnemende radius in de bocht -en-als-resultaat- moet AP uitschakelen en rijdt de auto rechtdoor ...

- AP(en dus Navigate On AP) op snelweg is beperkt door regelgeving


In de stad of buitenwegen;
Dat gaat inderdaad met de huidige AP generatie is erg slecht al heel erg lang slecht... goh, het lijkt zelfs niet doorontwikkeld te worden...
Omdat die ontwikkeltijd dus duidelijk in deze rewrite is gaan zitten, de rewrite is volledig gericht is op stadsverkeer, dit zie je ook terug in alle beta FSD videos.

- CITY driving met onze huidige AP is erg raar omdat er vele situaties zijn heel anders aangepakt moeten worden (AP anticipeert niet)
- De FSD rewrite is er juist alleen voor stad verkeer, getuige te beta video's uit de US
 
Ik ben het trouwens eens dat AP eerste niet ging piepen maar eerlijk gezegd ging AP in dergelijke bochten gewoon veel en veel te hard.

Hmja... AP ga je nooit gebruiken in de Keizersmantelweg,

Waarom niet? Ik activeer AP overal waar ik deze kan activeren als ook TACC. TACC zo op z'n minste de maximum snelheid goed moeten hebben en een gepaste snelheid moeten selecteren gebaseerd op de omgeving.

De bocht in kwestie is prima haalbaar door AP, het kan dus wel, mag het niet.

De bocht die ik aanhaal? ZOals gezegd, AP wil hier met 80 door heen. Zelfs al zet ik deze op 30 dan is de positie niet correct.

AP schakeld nu UIT waar het voorheen gewoon vrolijk de bocht nam! Je wordt vrolijk de bosjes (of vangrail) ingestuurd DOOR de limiterende instellingen die gehanteerd moeten worden door de regelgeving. Ik heb het over bochten op de snelweg of verbindingsweg tussen snelweg, verbindings weg (schatting 50 a 60km per uur) wat ook de TACC/AP aanhoudt!
voorheen ging dit prima met AP
maar tegenwoordig kan de bocht niet gehaalt worden door de afnemende radius in de bocht -en-als-resultaat- moet AP uitschakelen en rijdt de auto rechtdoor ...

Dit klopt niet.

Het gaat niet om de radius, het gaat primair om de maximum laterale kracht. Dat is de de regelgeving opgesteld door UN/ECE. Zoals gezegd, als AP gewoon prima van te voren afremt dan haalt deze de bocht binnen de marge van de maximale toegestane kracht. Er is ook een maximale stuuruitslag maar dat is secundair en niet echt een probleem voor normale N wegen of de snelweg.

De regel is, indien de waarde groter is dan toegestaan de bestuurder zelf moet sturen. Een zeer goede regel die de veiligheid zeer ten goede zou komen als Tesla de snelheid inderdaad zou verminderen.

- CITY driving met onze huidige AP is erg raar omdat er vele situaties zijn heel anders aangepakt moeten worden (AP anticipeert niet)

Zoals gezegd, AP anticipeert ook niet op de snelweg behalve op navigatie data m.b.t. fleet speed.

De FSD rewrite is er juist alleen voor stad verkeer, getuige de beta video's uit de US

De rewrite ging om de 360 view 4D (+tijd). Alle cameras samen brengen in één feed. Deze wordt uiteraard ook op de snelweg gebruikt en zou phantom breaking moeten weghalen als ook dansende vrachtwagens op de snelweg. De rewrite heeft dus ook veel invloed op de snelweg.

Ik denk dat jij het feit aanhaalt dat de interface schakelt tussen een snelweg en een city view?

UN/ECE:

De huidige beta voegt city driving toe en zal hier nog ver weg zijn tenzij Nederland mogelijk niet UN/ECE gaat volgen. Net zoals de US niet UN/ECE volgt en mogelijk Noorwegen die ook niet meer gaat doen.

De FSD city driving preview geeft hoop. Zeker als je ziet dat deze bochten groter dan 90 graden bochten maakt op kruispunten. Echter, het lijkt deze te maken puur op basis van map data en (nog) niet op eigen inzicht.

Voorrangssituaties:

AP / TACC remt nu ook voor rotondes en voorrangsborden (haaientanden). Echter, heeft een kruispunt geen haaientanden dan knalt AP/TACC deze gewoon het kruispunt over terwijl deze gewoon moet afremmen om rechts voorrang te geven. Om dit goed te laten werken moet AP dus alle voorrangsborden herkennen en indien er geen bord is of niet herkent dus altijd dient te stoppen tot de bestuurder bevestigd dat deze kan doorrijden.